F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Wings

Ik vind niet dat je het in het juiste perspectief bekijkt. Ik heb de cijfers niet bij de hand maar alleen al in de eerste 10 jaar F1 vielen meer dan 20 doden. Men reed 8 tot 10 races per jaar. In de jaren 60 en 70 was het een even groot feest met een 10-15 doden per decennia. Veiligheidsmaatregelen met als doel het 'terugdringen van het dodenaantal' is dan wel gerechtvaardigd. Al is het achteraf. Dat de veiligheidsmaatregelen hun uitwerkingen niet hebben gemist blijkt wel.

Na Senna is geen rijder verongelukt in een alledaagse situatie als gevolg van het falen van veiligheidseisen van de auto als basisoorzaak. Bij Villota en Bianchi lagen de omstandigheden ten grondslag aan hun noodlot. De oplossing moet je dan ook in omstandigheden zoeken, niet in de techniek (lees mijn voorbeeld van de reddingsboot). Kortom, het risico uitsluiten in plaats van het schade-element proberen terug te dringen. Ik betwijfel of de halo helpt als je met een F1-bolide tegen een openstaande achterklep van een vrachtauto rijdt met 300+. Die vrachtwagen hoort daar gewoon niet te staan.

Matthijs

Citaat van: Wings op 12 september 2018 - 11:10:21De oplossing moet je dan ook in omstandigheden zoeken, niet in de techniek (lees mijn voorbeeld van de reddingsboot). Kortom, het risico uitsluiten in plaats van het schade-element proberen terug te dringen.

Voor het grootste deel ben ik het eens met jouw redenering, maar niet elke omstandigheid kan je ondervangen. Dat is natuurlijk de hele essentie van de discussie. Vind je het acceptabel dat er een auto op je hoofd kan vallen (Leclerc Spa 2018, nog geen uitsluitsel over) of niet? De FIA vindt blijkbaar van niet (meer).

Citaat van: Wings op 12 september 2018 - 11:10:21
Na Senna is geen rijder verongelukt in een alledaagse situatie als gevolg van het falen van veiligheidseisen van de auto als basisoorzaak.
Vóór Senna/Ratzenberger ook 10 jaar niet. Coureurs waanden zich onsterfelijk. Ook hier is het: vind je het acceptabel dat een coureur overlijdt of invalide raakt door hoofdletsel? De één vindt gevaar een charme van de autosport, de ander vindt het niet meer acceptabel. Komen we toch niet uit. Persoonlijk vind ik een gebroken been van een andere orde dan hoofdletsel en accepteer ik daarom die lelijke halo.

Wings

Natuurlijk is het niet wenselijk dat rijders crashen maar het gebeurt nu eenmaal. En ook voordat er een halo op de auto zat, kwamen F1-rijders er zonder kleerscheuren van -dergelijke crashes- af. Al meer dan 25 jaar. overigens Dus die directe aanleiding ontbreekt. En ja je kunt altijd wel een aanleiding (lees: worstcasescenario) bedenken maar hoe ver wil je er in gaan en doorschieten? Zie mijn afbeelding met daarop de cowboy die voldoet aan de Amerikaanse veiligheidseisen, waarbij alle beheersmaatregelen zijn toegepast op basis van de mogelijke risico's zonder de waarschijnlijkheid toe te passen. In mijn optiek zijn zij de realiteitszin kwijt en ga je die kant uit met het verhaal.



Overigens ben ik inmiddels gewend aan de halo. Kanttekening die ik daarbij plaats is dat ik het niet mooi vind. Wat mij echter stoort is dat ieder contact met het uitsteeksel wordt aangegrepen om de komst krampachtig te rechtvaardigen. Daarmee bewijs je juist het tegendeel. Ik denk niet dat de halo in deze hoedanigheid een blijver is maar dan zal er iets anders voor terug moeten komen. We zullen zien hoe dit evolueert in de komende jaren.

Wings

Alsjeblieft mensen! Als de auto op de kop ligt, kan de rijder niet uitstappen!! En dan vliegt dat ding ook nog eens in de fik. Ik roep dit al maanden en nu komt het uit. Gelukkig was het geen serieus vuurtje, anders was er serieus letsel.

Mickey

Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 14:18:25
Alsjeblieft mensen! Als de auto op de kop ligt, kan de rijder niet uitstappen!! En dan vliegt dat ding ook nog eens in de fik. Ik roep dit al maanden en nu komt het uit. Gelukkig was het geen serieus vuurtje, anders was er serieus letsel.

Waaruit concludeer je dat dit een gevolg is van de halo? Hij hing gewoon in zijn riemen. Zou zonder halo toch niet anders zijn?

C.G. de Beaufort

#710
Citaat van: Mickey op 25 november 2018 - 15:55:54
Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 14:18:25
Alsjeblieft mensen! Als de auto op de kop ligt, kan de rijder niet uitstappen!! En dan vliegt dat ding ook nog eens in de fik. Ik roep dit al maanden en nu komt het uit. Gelukkig was het geen serieus vuurtje, anders was er serieus letsel.

Waaruit concludeer je dat dit een gevolg is van de halo? Hij hing gewoon in zijn riemen. Zou zonder halo toch niet anders zijn?

Hij kon niet zelf uit de auto komen, de auto lag op de 'halo'. En, zijn auto raakte in de brand. Ze hebben de auto geduwd dat'ie weer in de normale positie was en Hulkenberg kon eruit.

Groet,

C.G. de Beaufort



Tuesday

het is wel vaker gebeurd hoor, dat een coureur niet uit de auto kon komen. Waarom moet het direct op de halo geschoven worden? ik snap de link wel en andersom grijpen de voorstanders ook direct alles aan, maar laten we ff afwachten wat er precies aan de hand was.

Wings

Citaat van: Mickey op 25 november 2018 - 15:55:54
Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 14:18:25
Alsjeblieft mensen! Als de auto op de kop ligt, kan de rijder niet uitstappen!! En dan vliegt dat ding ook nog eens in de fik. Ik roep dit al maanden en nu komt het uit. Gelukkig was het geen serieus vuurtje, anders was er serieus letsel.

Waaruit concludeer je dat dit een gevolg is van de halo? Hij hing gewoon in zijn riemen. Zou zonder halo toch niet anders zijn?

Hülkenberg (en ook Tom Coronel) zei zelf dat hij niet uit de auto kon komen door de halo. Is ook logisch, de halo vormt een obstakel als de auto op de kop ligt. Heb nooit begrepen dat het weersproken is.

Die autogordels waren het probleem niet.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 16:49:00
Citaat van: Mickey op 25 november 2018 - 15:55:54
Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 14:18:25
Alsjeblieft mensen! Als de auto op de kop ligt, kan de rijder niet uitstappen!! En dan vliegt dat ding ook nog eens in de fik. Ik roep dit al maanden en nu komt het uit. Gelukkig was het geen serieus vuurtje, anders was er serieus letsel.

Waaruit concludeer je dat dit een gevolg is van de halo? Hij hing gewoon in zijn riemen. Zou zonder halo toch niet anders zijn?

Hülkenberg (en ook Tom Coronel) zei zelf dat hij niet uit de auto kon komen door de halo. Is ook logisch, de halo vormt een obstakel als de auto op de kop ligt. Heb nooit begrepen dat het weersproken is.

Die autogordels waren het probleem niet.
heeft Hulkenberg dat gezegd? ik hoorde hem toch echt wat anders zeggen. En waar zat Tom Coronel precies? en sinds wanneer moeten we die heel serieus nemen?

Wings

Citaat van: Tuesday op 25 november 2018 - 16:43:19
het is wel vaker gebeurd hoor, dat een coureur niet uit de auto kon komen. Waarom moet het direct op de halo geschoven worden? ik snap de link wel en andersom grijpen de voorstanders ook direct alles aan, maar laten we ff afwachten wat er precies aan de hand was.

Voor- of tegenstander doet er niet toe. Door dat erbij te slepen sla je een potentieel goede discussie plat. Vind ik oprecht zeer jammer en is tevens de reden dat ik hier niet meer veel kom.

Nico Hülkenberg zei zelf dat hij niet uit de auto kon komen door de halo. Hoeveel meer feiten heb je nodig om een conclusie te trekken? Ik heb al eerder het vergelijk getrokken naar de crash van Alonso (2016) en destijds ook aangegeven dat als er een halo bovenop had gezeten, hij niet uit de auto had kunnen klimmen. Een rijder moet binnen 10 seconden zijn brandende bolide kunnen verlaten om ongeschonden weg te komen. Dit blijkt nu niet het geval te zijn.

Tweedens heb ik aangegeven dat reddingswerkers veel meer moeten morren aan een slachtoffer om hem uit de auto te krijgen. De halo vormt, linksom of rechtsom, een obstakel.

Wings

Citaat van: Tuesday op 25 november 2018 - 16:58:39
Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 16:49:00
Citaat van: Mickey op 25 november 2018 - 15:55:54
Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 14:18:25
Alsjeblieft mensen! Als de auto op de kop ligt, kan de rijder niet uitstappen!! En dan vliegt dat ding ook nog eens in de fik. Ik roep dit al maanden en nu komt het uit. Gelukkig was het geen serieus vuurtje, anders was er serieus letsel.

Waaruit concludeer je dat dit een gevolg is van de halo? Hij hing gewoon in zijn riemen. Zou zonder halo toch niet anders zijn?

Hülkenberg (en ook Tom Coronel) zei zelf dat hij niet uit de auto kon komen door de halo. Is ook logisch, de halo vormt een obstakel als de auto op de kop ligt. Heb nooit begrepen dat het weersproken is.

Die autogordels waren het probleem niet.
heeft Hulkenberg dat gezegd? ik hoorde hem toch echt wat anders zeggen. En waar zat Tom Coronel precies? en sinds wanneer moeten we die heel serieus nemen?

Nico zei dat de halo niet veel gedaan heeft, alleen om eruit te komen was het slechter. En we zagen natuurlijk ook dat Nico zijn auto niet kon verlaten en hoorde dat hij zelfs even in paniek was.

Tuesday

Citaat van: Wings op 25 november 2018 - 17:05:09
Citaat van: Tuesday op 25 november 2018 - 16:43:19
het is wel vaker gebeurd hoor, dat een coureur niet uit de auto kon komen. Waarom moet het direct op de halo geschoven worden? ik snap de link wel en andersom grijpen de voorstanders ook direct alles aan, maar laten we ff afwachten wat er precies aan de hand was.

Voor- of tegenstander doet er niet toe. Door dat erbij te slepen sla je een potentieel goede discussie plat. Vind ik oprecht zeer jammer en is tevens de reden dat ik hier niet meer veel kom.

Nico Hülkenberg zei zelf dat hij niet uit de auto kon komen door de halo. Hoeveel meer feiten heb je nodig om een conclusie te trekken? Ik heb al eerder het vergelijk getrokken naar de crash van Alonso (2016) en destijds ook aangegeven dat als er een halo bovenop had gezeten, hij niet uit de auto had kunnen klimmen. Een rijder moet binnen 10 seconden zijn brandende bolide kunnen verlaten om ongeschonden weg te komen. Dit blijkt nu niet het geval te zijn.

Tweedens heb ik aangegeven dat reddingswerkers veel meer moeten morren aan een slachtoffer om hem uit de auto te krijgen. De halo vormt, linksom of rechtsom, een obstakel.
ho ho, ik sla de discussie helemaal niet plat, ik zeg alleen dat je niet te snel moet oordelen en zeg dat de voorstanders dat omgekeerd ook niet moeten doen (zoals eerder dit seizoen al gebeurd is met Markelov bv). Ik heb een interview met Hulkenberg gezien waarin hij juist in het midden laat of het iets met de halo had te maken dat ie niet uit de auto kon komen. Misschien heeft ie op een andere zender wat anders gezegd, maar ik heb de informatie die jij hebt dus niet. Hoe duidelijk ik het wil hebben? een citaat of een link naar de video zou wel handig zijn.
Hoe dan ook, jammer dat je mij weer in een hoek wilt zetten terwijl ik juist vraag om enige nuance.

Jozef

#717
Hij heeft in elk geval niet geprobeerd om voorbij de halo te komen, want dan had hij zijn gordels wel losgemaakt. Dus ofwel kreeg hij zijn gordels niet los, ofwel zag hij dat er geen ruimte was om uit de auto te komen en probeerde hij het niet eens, ofwel volgde hij simpelweg de standaardprocedure die de coureurs ook al vóór de halo meekregen, namelijk dat je in zulke gevallen wacht tot de marshals je auto weer recht hebben gezet.

Even afwachten dus om te weten te komen hoe de vork aan de steel zit. Ik heb inderdaad ook alleen maar een interview van Hülkenberg gezien waarin hij in het midden laat of de halo hem stoorde of niet.

Herinneren jullie je Monaco 2016 nog? Dat was de eenmalige comeback van Jenson Button, waarbij hij Pascal Wehrlein in de muur zette. Wehrlein kon er toen ook niet uit, en dat was zonder halo.

Tuesday

niet dat het voor de discussie veel uitmaakt, maar stond de auto nou echt in de brand? er was wel wat rook en knipperende lamp die wel wat weg had van vuur, maar het zou toch wel opmerkelijk zijn als een auto bij zo'n crash in de fik vliegt??

Jozef

Ja, er kwamen wel even wat vlammen uit de achterkant. Wellicht dat er ergens wat olie uit een tankje of een leiding is gegutst (olie wordt echt helemaal afgetopt vlak voor de start van de race), en op de gloeiend hete uitlaat is terechtgekomen. Dit is speculatie hoor.