F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Arthur op 02 september 2018 - 20:28:55
Ik kan een brandblusser herinneren....


Klopt, maar hoe vaak steekt een marshall nu de racebaan over terwijl er geen geel wordt gezwaaid [anno 2018]? ;)

Arthur

Het was uiteraard met een bepaalde bedoeling. Ik onderschrijf wat Wings bedoelt en hebben we toch al heel wat gezien door de jaren heen, tot rondvliegende veren toe! Maar goed, eens kijken hoe de toon gaat zijn bij een ongeluk waarbij de coureur niet uit het [brandende] wrak komt... Dan zal het wel niet aan die halo liggen....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Sphinx

Twee halve pogingen die stelling te staven zijn er al geweest, Arthur:
- F2 race in Spa. Nirei Fukuzumi kreeg brand aan boord, zette m in de busstop. Eerlijk is eerlijk, hij had even langer nodig om uit de auto te komen
- Indy Car Portland. Startcrash waarbij Marco Andretti op zijn kop landde. Auto had overigens geen halo of screen, alleen maar een rolbeugel en vloog niet in brand. Wel waren de marshalls flink aan het sjorren om de wagen op zijn wielen te krijgen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat een coureur in F1 of juniorklasse brandwonden overhield aan een incident. Ik ben toe aan mijn 19de seizoen als F1-fan en in die tijd is het volgens mij geen enkele keer voorgekomen. Omdat de brandveiligheid van de auto's zo veel beter is als pakweg in de jaren '80. Hoofdletsels daarentegen...

Wings

"Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat een coureur in F1 of juniorklasse brandwonden overhield aan een incident."

Omdat rijders snel uit hun auto konden klimmen.

Arthur

En heb je de vraag of de halo die hoofdletsels had voorkomen? Senna, nope, Massa, kansberekening, Bianchi, nope. En zoveel ongelukken gezien zonder halo [koprollen] waar de coureurs doodleuk weer uitstapten. Ik blijf erbij dat de noodzaak van die halo zwaar overtrokken wordt! En nu wordt alles aangehaald om het gedrocht te rechtvaardigen: "zie je wel, als die halo er niet was geweest...."
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Voor die discussie verwijs ik je graag naar door naar de vorige 46 pagina's van dit topic, ik ga ze niet wéér voeren.

Dat de halo niet álles kan oplossen is duidelijk, maar Henry Surtees had in elk geval nu nog geleefd met een halo, Maria de Villota waarschijnlijk ook en Justin Wilson misschien ook. Doen alsof de halo niks oplost is dus gewoon ronduit flauw, sorry.

Meer heb ik daar echt niet meer over te zeggen, zoals ik al zei, we hebben al 46 pagina's vol.

Sabai

Citaat van: Jozef op 07 september 2018 - 11:12:28
Voor die discussie verwijs ik je graag naar door naar de vorige 46 pagina's van dit topic, ik ga ze niet wéér voeren.

Dat de halo niet álles kan oplossen is duidelijk, maar Henry Surtees had in elk geval nu nog geleefd met een halo, Maria de Villota waarschijnlijk ook en Justin Wilson misschien ook. Doen alsof de halo niks oplost is dus gewoon ronduit flauw, sorry.

Meer heb ik daar echt niet meer over te zeggen, zoals ik al zei, we hebben al 46 pagina's vol.

In alle 3 de situaties denk ik dat halo 100% hun leven gered had.

Wings

Maria de Villota is tegen een trailer aan gebotst. Geen alledaagse situatie in de racerij.
Wilson is geraakt door een brokstuk. Of de halo had voorkomen dat het brokstuk de helm zou hebben geraakt is niet onderzocht noch bewezen. De halo sluit het niet uit maar reduceert de kans.
Wielen kun je vastzetten met staalkabels, zoals in de Formule 1, om te voorkomen dat ze loskomen bij een crash. 
Daarmee is het nut van de halo ineens minder logisch. Dan heb ik het nog niet gehad over de potentiële contraproductiviteit bij ernstig letsel / brand na een crash.

Sabai

Nu val je in herhaling. Dit punt wat je aanhaalt is al uitvoerig besproken in dit topic

Wings

Ik reageer op de input die jij geeft. Geen idee waarom jullie dat herhalen.

Arthur

Alles in het nadeel van de halo wordt nu ineens als herhaling van zetten uitgelegd?! Prima hoor.... Ik heb het altijd over F1 gehad wat de halo betreft, daar wil ik het ding niet hebben. Andere klassen prima. En volgens mij waren die ongelukken ook niet in de F1. Maar ik heb mijn zegje wel gedaan nu.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Maria de Villota reed in een F1-wagen hoor. Dat het tijdens een test was, betekent niet dat het geen F1 was.

Surtees was F2 en Wilson was IndyCar, maar dat betekent toch niet dat zulke situaties zich in de F1 niet kunnen voordoen? Daarbij mag best opgemerkt worden dat Indy sowieso een stuk gevaarlijker is dan F1, onder andere vanwege het soort circuits waar ze op rijden (Wilson stierf niet toevallig op een oval). Maar circuits als Bakoe en Singapore hebben ook zones waar aan hoge snelheid gereden wordt met muren en dranghekken vlak naast de baan. Daar kunnen ook chaotische situaties ontstaan met rondvliegende brokstukken.

En Surtees was niet op een erg krap circuit, dus zelfs dan kan het gebeuren. De kabels aan de wielen zijn sindsdien nog verbeterd, maar volledige zekerheid bieden die ook niet. Max Verstappen reed dit jaar in Monaco op zaterdag aan vrij lage snelheid in de muur en één van de wielkabels was gewoon volledig doorgesneden.

Wings

Citaat van: Jozef op 10 september 2018 - 00:05:33
Maria de Villota reed in een F1-wagen hoor. Dat het tijdens een test was, betekent niet dat het geen F1 was.

Hoe je het ook wendt of keert, het was geen alledaagse situatie dus de oplossing voor de hand liggend. Als de test op het strand had plaatsgevonden en Villota was te water geraakt en verdronken verwacht je toch ook geen reddingsboot op de auto? Het is dus evenmin een valide argument voor een halo, gezien geen vrachtwagens met trailers deelnemen waarvan de achterklep openstaat.

CitaatSurtees was F2 en Wilson was IndyCar, maar dat betekent toch niet dat zulke situaties zich in de F1 niet kunnen voordoen? Daarbij mag best opgemerkt worden dat Indy sowieso een stuk gevaarlijker is dan F1, onder andere vanwege het soort circuits waar ze op rijden (Wilson stierf niet toevallig op een oval). Maar circuits als Bakoe en Singapore hebben ook zones waar aan hoge snelheid gereden wordt met muren en dranghekken vlak naast de baan. Daar kunnen ook chaotische situaties ontstaan met rondvliegende brokstukken.

Kun je een voorbeeld noemen van pakweg de laatste 50 jaar waarin dat in de F1 is voorgekomen?

CitaatEn Surtees was niet op een erg krap circuit, dus zelfs dan kan het gebeuren. De kabels aan de wielen zijn sindsdien nog verbeterd, maar volledige zekerheid bieden die ook niet. Max Verstappen reed dit jaar in Monaco op zaterdag aan vrij lage snelheid in de muur en één van de wielkabels was gewoon volledig doorgesneden.

Je kunt niet alles uitsluiten Jozef. Kijk naar Billy Monger die zijn onderbenen verliest bij een horrorcrash. Als je risico op letsel naar nul wil hebben, moet je het racen aan banden leggen. Racen is nu eenmaal onveiliger dan een pot schaken, dat zal je moeten accepteren. Dat betekent niet dat alle veiligheidsmaatregelen overboord kunnen maar dat je binnen alle redelijkheid oplossingen bedenkt en niet moet doorschieten. Daarom is de waarschijnlijkheid een doorslaggevende factor bij kansberekeningen en risicoscores.

De discussies omtrent de zin en onzin van de halo komen in mijn beleving niet verder dan een opsommingen van dingen die kunnen gebeuren in de Formule 1 maar nooit zijn gebeurd. Dan laat ik de contraproductiviteit even buiten beschouwing. Ik vergelijk de halo daarom wel eens met de cowboy van OSHA, of eigenlijk de cowboy na OSHA. Als je maar lang genoeg scenario's blijft bedenken (wat als dit, wat als dat) en de wet er op naslaat dan zou een cowboy er nu zo bijzitten:


Matthijs

Maar dat geldt toch ook voor gordels, rollbar, verhoogde cockpitranden, uitneembare stoel, integraalhelm, safety cell etc. Waarom klagen we daar niet (meer) over? Omdat we dat niet (meer) lelijk vinden? Want ik heb het gevoel dat veel (andere) fans op dat niveau blijven hangen.