F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Sabai

#645
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En wat als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Wings

Citaat van: Jozef op 14 juni 2018 - 12:56:28
Onmogelijk is het niet. Op de onboardbeelden is in elk geval te zien dat Hartleys hoofd een heel eind naar boven en naar voren komt op het moment van de impact. Dat vind ik sowieso ook raar. Het menselijk lichaam is verbazingwekkend flexibel als je er maar genoeg kracht op uitoefent, en Hartley is geloof ik de langste coureur op de grid (samen met Hülkenberg, 1m84) dus dat geeft hem een grotere reikwijdte. Maar ik kan mij ook niet van de indruk ontdoen dat zijn gordels toch niet al te strak gezeten kunnen hebben...

Dezelfde onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit. Het is namelijk niet onmogelijk dat er wel contact is geweest tussen twee frames door. Voor precies dit soort doeleinden is elke cockpit uitgerust met een hogesnelheidscamera, die beelden vastlegt waarover enkel de FIA beschikking heeft. Zij hebben er ongetwijfeld naar gekeken en zullen hopelijk snel uitsluitsel bieden - ik zou het niet onlogisch vinden als dat op donderdag of vrijdag voor de GP van Frankrijk gebeurt.

Tot dan is het koffiedik kijken wat betreft de vraag of hij al dan niet de halo heeft geraakt. Wel kunnen we ons dit alvast afvragen: stel dat er nu inderdaad contact was... wat zou er dan gebeurd zijn als de halo er niet was geweest? Dan was Hartleys hoofd nog verder naar voren gevolgen en had hij er waarschijnlijk nekletsel aan overgehouden, in plaats van er zonder erg mee weg te komen?

Dat laatste geloof ik niet in. Het voert te ver door om nu te doen om bij iedere crash nu te stellen dat de halo levens redt. Of ernstig hoofd- nekletsel voorkomt. Alsof iedere race een rijder het leven liet. Laten we het wel met gezond boerenverstand blijven bekijken binnen de kaders van redelijkheid. Wat thans wordt bevestigd is dat de contraproductiviteit niet geheel kunnen uitsluiten. En dan hebben we (gelukkig) nog geen horrorcrashes gezien waarbij de rijder nek- rugletsel oploopt en uit de auto moet worden gehaald. Is het je opgevallen dat de halo een obstakel vormt bij het in- en uitstappen in de meest ideale situatie? Hoe denk je dat het is in een panieksituatie waarbij de rijder ernstig letsel heeft en de auto brandt of niet waterpas op z'n vier wielen staat? 

Wings

Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 19:36:51
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Jozef verwoord het voortreffelijk: "onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit." En dat laatste moet je wel kunnen. Laten we niet vergeten dat de halo bovenop de cockpit is geplaatst om te voorkomen dat een object de helm van de rijder raakt. Nu zit er een halo die de helm kan raken. Contraproductiviteit in optima forma.

Tuesday

Citaat van: Wings op 14 juni 2018 - 20:29:31
Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 19:36:51
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Jozef verwoord het voortreffelijk: "onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit." En dat laatste moet je wel kunnen. Laten we niet vergeten dat de halo bovenop de cockpit is geplaatst om te voorkomen dat een object de helm van de rijder raakt. Nu zit er een halo die de helm kan raken. Contraproductiviteit in optima forma.
volgens mij zegt Jozef juist dat de FIA over high speed camera beelden beschikt die dit soort dingen juist wel in beeld brengen. Verder zijn er nog wel meer manieren om vast te stellen of er contact is geweest tussen helm en halo. Daarnaast is de halo juist zo ontworpen zodat het contact met de helm uitsluit. Dat jij Hartley zn hoofd heen en weer ziet zwabberen en in hetzelfde beeld ergens een halo ziet wil totaal niet zeggen dat de FIA niet in die opzet is geslaagd. Prima als je met valide argumenten tegen de halo komt, maar zonder bewijs gaan je verwijten in dit geval nergens over.

Sabai

Hij benoemd het toch ook niet als feit. Maar als wat als?

Tuesday

Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 21:52:25
Hij benoemd het toch ook niet als feit. Maar als wat als?
hij vind het feit dat hij het met zn youtube filmpje niet uit kan sluiten blijkbaar al een kwalijke zaak  :o  als we zo gaan beginnen...

Arthur

Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 21:39:52
Citaat van: Wings op 14 juni 2018 - 20:29:31
Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 19:36:51
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Jozef verwoord het voortreffelijk: "onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit." En dat laatste moet je wel kunnen. Laten we niet vergeten dat de halo bovenop de cockpit is geplaatst om te voorkomen dat een object de helm van de rijder raakt. Nu zit er een halo die de helm kan raken. Contraproductiviteit in optima forma.
volgens mij zegt Jozef juist dat de FIA over high speed camera beelden beschikt die dit soort dingen juist wel in beeld brengen. Verder zijn er nog wel meer manieren om vast te stellen of er contact is geweest tussen helm en halo. Daarnaast is de halo juist zo ontworpen zodat het contact met de helm uitsluit. Dat jij Hartley zn hoofd heen en weer ziet zwabberen en in hetzelfde beeld ergens een halo ziet wil totaal niet zeggen dat de FIA niet in die opzet is geslaagd. Prima als je met valide argumenten tegen de halo komt, maar zonder bewijs gaan je verwijten in dit geval nergens over.

Laat de FIA dan met die speed camera laten zien dat het contact met die halo niet aan de orde is geweest. Dan weten het zeker. Als de FIA dat kan is er geen discussie meer. Kunnen ze het niet [of erger, willen ze het niet omdat er wel contact is geweest,  tja....] dan blijft de discussie voortduren.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Arthur op 15 juni 2018 - 00:02:01
Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 21:39:52
Citaat van: Wings op 14 juni 2018 - 20:29:31
Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 19:36:51
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Jozef verwoord het voortreffelijk: "onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit." En dat laatste moet je wel kunnen. Laten we niet vergeten dat de halo bovenop de cockpit is geplaatst om te voorkomen dat een object de helm van de rijder raakt. Nu zit er een halo die de helm kan raken. Contraproductiviteit in optima forma.
volgens mij zegt Jozef juist dat de FIA over high speed camera beelden beschikt die dit soort dingen juist wel in beeld brengen. Verder zijn er nog wel meer manieren om vast te stellen of er contact is geweest tussen helm en halo. Daarnaast is de halo juist zo ontworpen zodat het contact met de helm uitsluit. Dat jij Hartley zn hoofd heen en weer ziet zwabberen en in hetzelfde beeld ergens een halo ziet wil totaal niet zeggen dat de FIA niet in die opzet is geslaagd. Prima als je met valide argumenten tegen de halo komt, maar zonder bewijs gaan je verwijten in dit geval nergens over.

Laat de FIA dan met die speed camera laten zien dat het contact met die halo niet aan de orde is geweest. Dan weten het zeker. Als de FIA dat kan is er geen discussie meer. Kunnen ze het niet [of erger, willen ze het niet omdat er wel contact is geweest,  tja....] dan blijft de discussie voortduren.
de vraag is of ze uberhaupt op de hoogte zijn van de discussie. Ik heb nl niet het idee dat het wereldwijd een grote discussie is.

Sabai

Citaat van: Tuesday op 15 juni 2018 - 00:36:27
Citaat van: Arthur op 15 juni 2018 - 00:02:01
Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 21:39:52
Citaat van: Wings op 14 juni 2018 - 20:29:31
Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 19:36:51
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Jozef verwoord het voortreffelijk: "onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit." En dat laatste moet je wel kunnen. Laten we niet vergeten dat de halo bovenop de cockpit is geplaatst om te voorkomen dat een object de helm van de rijder raakt. Nu zit er een halo die de helm kan raken. Contraproductiviteit in optima forma.
volgens mij zegt Jozef juist dat de FIA over high speed camera beelden beschikt die dit soort dingen juist wel in beeld brengen. Verder zijn er nog wel meer manieren om vast te stellen of er contact is geweest tussen helm en halo. Daarnaast is de halo juist zo ontworpen zodat het contact met de helm uitsluit. Dat jij Hartley zn hoofd heen en weer ziet zwabberen en in hetzelfde beeld ergens een halo ziet wil totaal niet zeggen dat de FIA niet in die opzet is geslaagd. Prima als je met valide argumenten tegen de halo komt, maar zonder bewijs gaan je verwijten in dit geval nergens over.

Laat de FIA dan met die speed camera laten zien dat het contact met die halo niet aan de orde is geweest. Dan weten het zeker. Als de FIA dat kan is er geen discussie meer. Kunnen ze het niet [of erger, willen ze het niet omdat er wel contact is geweest,  tja....] dan blijft de discussie voortduren.
de vraag is of ze uberhaupt op de hoogte zijn van de discussie. Ik heb nl niet het idee dat het wereldwijd een grote discussie is.

De FIA is met een onderzoek bezig dus ja het speelt wereldwijd lijkt mij.

Tuesday

Citaat van: Sabai op 15 juni 2018 - 13:19:35
Citaat van: Tuesday op 15 juni 2018 - 00:36:27
Citaat van: Arthur op 15 juni 2018 - 00:02:01
Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 21:39:52
Citaat van: Wings op 14 juni 2018 - 20:29:31
Citaat van: Sabai op 14 juni 2018 - 19:36:51
Citaat van: Van Wijk op 14 juni 2018 - 18:09:20
Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )

Het lijkt mij niet bevorderlijk als het waar is. En als het waar is moet de halo aangepast worden. Eerst had je dat ze al langzamer uit de auto kunnen komen. En als nu blijkt dat je hoofdletsel oploopt door de halo die juist bedoeld is om dit voorkomen?En dat met een crash die vaak genoeg voorkomt. Dus het zou wel weer des FIA kunnen zijn dat ze wederom er iets doorgedrukt hebben zonder tijd genoeg te nemen om goed te testen.Maar vooralsnog blijft het speculeren.

Jozef verwoord het voortreffelijk: "onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit." En dat laatste moet je wel kunnen. Laten we niet vergeten dat de halo bovenop de cockpit is geplaatst om te voorkomen dat een object de helm van de rijder raakt. Nu zit er een halo die de helm kan raken. Contraproductiviteit in optima forma.
volgens mij zegt Jozef juist dat de FIA over high speed camera beelden beschikt die dit soort dingen juist wel in beeld brengen. Verder zijn er nog wel meer manieren om vast te stellen of er contact is geweest tussen helm en halo. Daarnaast is de halo juist zo ontworpen zodat het contact met de helm uitsluit. Dat jij Hartley zn hoofd heen en weer ziet zwabberen en in hetzelfde beeld ergens een halo ziet wil totaal niet zeggen dat de FIA niet in die opzet is geslaagd. Prima als je met valide argumenten tegen de halo komt, maar zonder bewijs gaan je verwijten in dit geval nergens over.

Laat de FIA dan met die speed camera laten zien dat het contact met die halo niet aan de orde is geweest. Dan weten het zeker. Als de FIA dat kan is er geen discussie meer. Kunnen ze het niet [of erger, willen ze het niet omdat er wel contact is geweest,  tja....] dan blijft de discussie voortduren.
de vraag is of ze uberhaupt op de hoogte zijn van de discussie. Ik heb nl niet het idee dat het wereldwijd een grote discussie is.

De FIA is met een onderzoek bezig dus ja het speelt wereldwijd lijkt mij.
is dat zo? ik geloof best dat ze standaard dit soort crashes (met zeer hoge G krachten) onder de loep nemen, maar ik zie op internationale fora weinig ophef over de helm die de halo geraakt zou hebben.

Wings

#655
-edit-

Wings

Citaat van: Sabai op 15 juni 2018 - 13:19:35
De FIA is met een onderzoek bezig dus ja het speelt wereldwijd lijkt mij.

Het is niet van belang of het wel of niet wereldwijd speelt. We behandelen de informatie die wij vergaren tijdens een race en dat kan prima zonder mensen af te serveren. Er is verder geen referentiekader waaraan wij onderwerpen moeten toetsen om vast te stellen of het discussiewaardig is.

Wat betreft het categoriseren van mensen: Mensen die ergens voor of juist tegen zijn, zullen zeker bevestiging zoeken in gebeurtenissen. Zij bekritiseren rijders, teams en middelen sneller, zijn fellig, wat niet direct betekent dat hun zienswijze geheel uit de lucht gegrepen is of onwaar. Zo was de kritiek op Max vanuit de bashers (even voor de vorm en duidelijkheid) behoorlijk gepeperd en werd in het verlengde beweerd dat hij misschien wel de meest overschatte rijder ooit is. Makkelijk om dat op te hangen aan bashen maar daarmee sla je iedere discussie plat. De kunst van het discussiëren is om naar de inhoud toe te gaan en uit te wisselen van gedachten. En dan komen er ineens argumenten uit die best sterk zijn en heb je een goed onderhoud. Zonder dat je het volledig eens wordt.



Ontopic: Als het klopt dat de helm van Hartley de halo heeft geraakt is het zeker iets om over na te denken. Het zou namelijk betekenen dat de halo contraproductief is. De FIA heeft een beheersmaatregel bedacht die moet voorkomen dat de helm van de rijder wordt geraakt door een projectiel die vervolgens de helm zelf raakt. Overigens bedacht ik mij ook dat als een losgeraakt onderdeel tussen de halo en helm terechtkomt, de impact compleet anders is. Ook iets waar geen rekening mee is gehouden en de contraproductiviteit onderstreept.

De FIA zal best hebben nagedacht over de kans- en effectbeperkende werking van de halo maar zoals vaak gebeurt, wordt de BowTie-methode niet toegepast. Men analyseert de risico's tot aan de ongewenste gebeurtenis maar bewandelt niet het falend pad. De FIA heeft het risico dat een projectiel de helm raakt geanalyseerd en geëvalueerd en een beheersmaatregel bedacht die de kans en effect reduceert tot een voor hen acceptabel niveau. Een gebruikelijke werkmethode bij het inventariseren en evalueren van risico's en het bepalen van beheersmaatregelen.

Dat laat onverlet dat de herstelmaatregelen van even groot belang zijn: Het what-if scenario. De verplichtingen voortkomend uit de wet- regelgevingen stoppen helaas bij het nemen van preventieve maatregelen en dwingen niet tot het nemen van herstelmaatregelen. Deze zijn ook simpelweg niet altijd van toepassing. En indien wel zijn dat zorgen voor morgen en voor anderen.

Een goed voorbeeld is de opkomst van airbags. Fabrikanten leggen zich toe op het voorkomen van letsel van inzittenden en bedenken velerlei maatregelen om lichaamsletsel te voorkomen. De verantwoordelijkheid stopt bij het voorkomen van letsel bij een ongeval. Tegelijkertijd heeft het onbedoeld afgaan van een airbag menig één brandweerman het leven gekost. De herstelmaatregelen heeft de brandweer zelf mogen bedenken. Herstelmaatregelen bevinden zich buiten de scope van de fabrikanten.

Tuesday

en we krijgen weer ongevraagd college... nogmaals, er is bij het ontwerp rekening gehouden met de reikwijdte van de helm. En met andere ´nadelen´.

https://www.autosport.com/f1/news/131095/six-key-myths-about-f1-halo-device-busted

Tuesday

http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/22262498/all-need-know-halo-ahead-2018-f1-season

CitaatAfter several years of FIA research into the safety benefits of front roll structures on single seaters, Mercedes proposed the Halo concept in 2015. The first Halo prototype -- made of steel -- underwent static tests at RAF Bentwaters in 2015 and performed well against a 20 kg tyre fired from a nitrogen-powered cannon at speeds of 225 km/h. A steel prototype shrouded in carbon fibre was track tested by Ferrari during winter testing in 2016, with drivers reporting acceptable levels of visibility despite the vertical pylon directly ahead of the cockpit and the large protective section above.

At the 2016 Austrian Grand Prix, a lighter, stronger prototype made of titanium was introduced. One of the notable changes was making the arc of the Halo wider in order to improve visibility and eradicate the risk of a driver hitting his head on the structure during an impact. Extrication tests took place in the pit lane before it was run on track at the following round in Silverstone. A series of tests followed during Friday practice sessions in 2016 and 2017 before a final design was decided upon and made mandatory for 2018 midway through 2017.

C.G. de Beaufort

"Maar het is interessant dat er in Duitsland mensen naar me toekwamen die zeiden dat de Formule 1 leuker is dan twee jaar geleden."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/240299/liberty-baas-carey-mensen-vinden-huidige-formule-1-leuker-dan-voorheen

Ten eerste, dat één staat en Duitsland loopt 10 jaar achter op de rest van Europa.
Ten tweede, vele anderen en ik, dus niet. Zoals dit jaar, de halo en het verdwijnen van de grid girls.

Kortom, Chasey praat uit z'n ruggegraat, als een kip zonder kop. Maja, het is een Amerikaan...

Groet,

C.G. de Beaufort