F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Sabai op 11 juni 2018 - 21:07:49
Citaat van: Wings op 11 juni 2018 - 17:28:55
Denk het ook. Overigens hadden we bijna het eerste halo-slachtoffer. Hartley's helm raakte de halo, hij moest direct door naar het ziekenhuis.

Is dat echt zo?

Ik begreep van wel. Jack en Max bespraken het. Diverse sites melden het.

Wings

Citaat van: Jozef op 13 juni 2018 - 14:45:45
Er is geen enkele serieuze bron die meldt dat Hartleys hoofd de halo geraakt zou hebben. Het is ook niet te zien op de beelden. Er is ook niet gemeld dat Hartley überhaupt hersenscans heeft ondergaan, de officiële berichtgeving heeft het enkel over hartonderzoek (al worden de woorden "onder andere" gebruikt, dus het is in principe niet uitgesloten dat er wel een hersenonderzoek is geweest). Hartley zelf heeft ook met geen woord gerept over de halo of over een klap op zijn hoofd, een hersenschudding of hersenscan.

De cockpitrand bestaat uit 10 centimeter dik schuim dat gemaakt is om zijwaartse klappen van het hoofd op te vangen. Als die 10 centimeter nog niet genoeg is, dan kan het hoofd wellicht nog verder door totdat het een harder object tegenkomt. Dat kan misschien de halo zijn, maar logischer is dat het de harde rand van de monocoque zou zijn, want de halo lijkt me te hoog te liggen. Als de halo er niet zou zijn, dan zou het sowieso een klap op de monocoque worden. Dus met of zonder halo maakt niet eens een verschil.

Alles bij mekaar kun je alleen maar concluderen dat het verhaal dat Hartley zijn eigen halo geraakt zou hebben, naar alle waarschijnlijkheid een broodjeaapverhaal is, ergens door iemand uit de lucht gegrepen en vervolgens her en der overgenomen, niet gehinderd door een teveel aan kritisch denkvermogen.

Ik vind dit een prima uitleg.

Sabai


Tuesday

Citaat van: Wings op 13 juni 2018 - 19:27:24
Citaat van: Sabai op 11 juni 2018 - 21:07:49
Citaat van: Wings op 11 juni 2018 - 17:28:55
Denk het ook. Overigens hadden we bijna het eerste halo-slachtoffer. Hartley's helm raakte de halo, hij moest direct door naar het ziekenhuis.

Is dat echt zo?

Ik begreep van wel. Jack en Max bespraken het. Diverse sites melden het.
dan moet het wel waar zijn. Discussie gesloten dan maar.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 13 juni 2018 - 22:21:35
Citaat van: Wings op 13 juni 2018 - 19:27:24
Citaat van: Sabai op 11 juni 2018 - 21:07:49
Citaat van: Wings op 11 juni 2018 - 17:28:55
Denk het ook. Overigens hadden we bijna het eerste halo-slachtoffer. Hartley's helm raakte de halo, hij moest direct door naar het ziekenhuis.

Is dat echt zo?

Ik begreep van wel. Jack en Max bespraken het. Diverse sites melden het.
dan moet het wel waar zijn. Discussie gesloten dan maar.

Waarom reageer je zo scherp? Is dat omdat je vind dat deze crash wordt misbruikt door tegenstanders van de halo?

Ik denk dat er geen duidelijke bron is die bevestigt dat het 'waar' is, maar aan de andere kant is er ook geen bron die aangeeft dat het onzin is. Deze discussie startte vooral door jouw opmerking hieronder. Nu blijkt het twee kanten op te kunnen maar van beide kanten geen bewijs.

Citaat van: Tuesday op 11 juni 2018 - 21:34:47
nee, tuurlijk niet, dat kan ook helemaal niet.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 juni 2018 - 09:24:59
Citaat van: Tuesday op 13 juni 2018 - 22:21:35
Citaat van: Wings op 13 juni 2018 - 19:27:24
Citaat van: Sabai op 11 juni 2018 - 21:07:49
Citaat van: Wings op 11 juni 2018 - 17:28:55
Denk het ook. Overigens hadden we bijna het eerste halo-slachtoffer. Hartley's helm raakte de halo, hij moest direct door naar het ziekenhuis.

Is dat echt zo?

Ik begreep van wel. Jack en Max bespraken het. Diverse sites melden het.
dan moet het wel waar zijn. Discussie gesloten dan maar.

Waarom reageer je zo scherp? Is dat omdat je vind dat deze crash wordt misbruikt door tegenstanders van de halo?

[/quote]
dat ook, maar in dit geval ging het me meer om de bronnen van informatie, Jack en Max en diverse sites. Ik zou graag wat duidelijkere onderbouwing willen, zeker uit het kamp dat de FIA verwijt er iets doorgedrukt te hebben zonder gedegen onderzoek te hebben gedaan. En nee, ik ben in dit geval niet degene die met bewijs moet komen.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 09:45:31En nee, ik ben in dit geval niet degene die met bewijs moet komen.
Ik weet niet wie je nu aanspreekt. Ik ben geen uitgesproken voor- of tegenstander van de halo en ik heb er geen belang bij om te graven naar de waarheid. Het enige waarop ik ageerde dat ik jouw stelligheid dat de halo onmogelijk geraakt zou kunnen zijn, niet terecht vind.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 juni 2018 - 10:07:49
Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 09:45:31En nee, ik ben in dit geval niet degene die met bewijs moet komen.
Ik weet niet wie je nu aanspreekt. Ik ben geen uitgesproken voor- of tegenstander van de halo en ik heb er geen belang bij om te graven naar de waarheid. Het enige waarop ik ageerde dat ik jouw stelligheid dat de halo onmogelijk geraakt zou kunnen zijn, niet terecht vind.
oa diegene die het over ´bijna het eerste halo slachtoffer had´. En daarnaast alle anderen die onmiddelijk naar de halo wijzen. Jouw houding vind ik prima, kritisch zonder direct te oordelen. Wat betreft mijn stelligheid; ik zeg alleen dat het volgens mijn logica mij onmogelijk lijkt om met de helm de halo te raken.

Jozef

Onmogelijk is het niet. Op de onboardbeelden is in elk geval te zien dat Hartleys hoofd een heel eind naar boven en naar voren komt op het moment van de impact. Dat vind ik sowieso ook raar. Het menselijk lichaam is verbazingwekkend flexibel als je er maar genoeg kracht op uitoefent, en Hartley is geloof ik de langste coureur op de grid (samen met Hülkenberg, 1m84) dus dat geeft hem een grotere reikwijdte. Maar ik kan mij ook niet van de indruk ontdoen dat zijn gordels toch niet al te strak gezeten kunnen hebben...

Dezelfde onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit. Het is namelijk niet onmogelijk dat er wel contact is geweest tussen twee frames door. Voor precies dit soort doeleinden is elke cockpit uitgerust met een hogesnelheidscamera, die beelden vastlegt waarover enkel de FIA beschikking heeft. Zij hebben er ongetwijfeld naar gekeken en zullen hopelijk snel uitsluitsel bieden - ik zou het niet onlogisch vinden als dat op donderdag of vrijdag voor de GP van Frankrijk gebeurt.

Tot dan is het koffiedik kijken wat betreft de vraag of hij al dan niet de halo heeft geraakt. Wel kunnen we ons dit alvast afvragen: stel dat er nu inderdaad contact was... wat zou er dan gebeurd zijn als de halo er niet was geweest? Dan was Hartleys hoofd nog verder naar voren gevolgen en had hij er waarschijnlijk nekletsel aan overgehouden, in plaats van er zonder erg mee weg te komen?

Tuesday

#639
Citaat van: Jozef op 14 juni 2018 - 12:56:28
Onmogelijk is het niet. Op de onboardbeelden is in elk geval te zien dat Hartleys hoofd een heel eind naar boven en naar voren komt op het moment van de impact. Dat vind ik sowieso ook raar. Het menselijk lichaam is verbazingwekkend flexibel als je er maar genoeg kracht op uitoefent, en Hartley is geloof ik de langste coureur op de grid (samen met Hülkenberg, 1m84) dus dat geeft hem een grotere reikwijdte. Maar ik kan mij ook niet van de indruk ontdoen dat zijn gordels toch niet al te strak gezeten kunnen hebben...

Dezelfde onboardbeelden tonen geen contact met de halo, maar ze sluiten het ook niet uit. Het is namelijk niet onmogelijk dat er wel contact is geweest tussen twee frames door. Voor precies dit soort doeleinden is elke cockpit uitgerust met een hogesnelheidscamera, die beelden vastlegt waarover enkel de FIA beschikking heeft. Zij hebben er ongetwijfeld naar gekeken en zullen hopelijk snel uitsluitsel bieden - ik zou het niet onlogisch vinden als dat op donderdag of vrijdag voor de GP van Frankrijk gebeurt.

Tot dan is het koffiedik kijken wat betreft de vraag of hij al dan niet de halo heeft geraakt. Wel kunnen we ons dit alvast afvragen: stel dat er nu inderdaad contact was... wat zou er dan gebeurd zijn als de halo er niet was geweest? Dan was Hartleys hoofd nog verder naar voren gevolgen en had hij er waarschijnlijk nekletsel aan overgehouden, in plaats van er zonder erg mee weg te komen?
ben ik het niet helemaal mee eens. De headrest heeft duidelijke beschadigingen, van de halo is wat dat betreft niks zichtbaar of bekend, terwijl het omhulsel van de halo toch vrij kwetsbaar spul is. Verder blijf ik erbij dat het onmogelijk is om met de helm de halo te raken. Ik was sowieso al afgegaan op foto's van Hartley en zijn (hoofd)positie in de cockpit. Daarnaast gaat het mij te ver om het koffiedik kijken te noemen omdat een aantal mensen menen iets gezien te hebben.

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 13:25:30Verder blijf ik erbij dat het onmogelijk is om met de helm de halo te raken.

Ik kan geen foto vinden van dat Hartley de halo geraakt heeft. Echter, de allereerste foto die ik vind geeft mijns inziens het beeld dat het wellicht wél mogelijk is om de halo te raken. Waarbij ik het met Jozef eens bent dat het helemaal niet erg hoeft te zijn als de halo geraakt kan worden.



Tuesday

#641
toch menen mensen dat gezien te hebben terwijl er geen enkel frame in de videobeelden te vinden is die dat bevestigd. Hoe kan dat? Verder is de halo juist ontworpen en later nog aangepast om uit te sluiten dat het door de helm van de coureur geraakt kan worden. Uiteraard is er geen 100% garantie dat dat dan in de praktijk ook zo is, maar ik mag toch aannemen dat er in de berekeningen en test rekening is gehouden met de hoogst mogelijke G-krachten. Verder (voor Jozef) nog deze foto om te laten zien hoe ver het kantelpunt van de nek (van Hartley) onder rand van headrest ligt.


Matthijs

Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 14:54:29
toch menen mensen dat gezien te hebben terwijl er geen enkel frame in de videobeelden te vinden is die dat bevestigd.
Ik zie in onderstaande film geen enkele bevestiging dat hij de halo geraakt heeft, maar het lijkt er toch echt op. Vandaar de speculaties.

http://youtu.be/RwPn_GCa3mU?t=35s

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 14 juni 2018 - 15:28:27
Citaat van: Tuesday op 14 juni 2018 - 14:54:29
toch menen mensen dat gezien te hebben terwijl er geen enkel frame in de videobeelden te vinden is die dat bevestigd.
Ik zie in onderstaande film geen enkele bevestiging dat hij de halo geraakt heeft, maar het lijkt er toch echt op. Vandaar de speculaties.

http://youtu.be/RwPn_GCa3mU?t=35s
de speculatie begrijp ik nog wel, maar er zijn mensen die het frame voor frame hebben terug gekeken en geen contact kunnen waarnemen. Als het in de frames niet terug te vinden is, dan kun je je toch prima afvragen of wat men denkt te hebben waargenomen wel klopt?

Van Wijk

Na het zien van dit filmpje kan ik de speculaties echt wel begrijpen.
Langs de andere kant, kan het kwaad dat hij de halo even raakt ? ( als hij hem geraakt zou hebben )