F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jozef

Hoe kom je erbij dat de wielen weg van het hoofd gingen, terwijl het kleinste kind ziet dat het net omgekeerd was? ???

Jozef



'nuff said.

Cockpitrand niet in de buurt.

Coureur, team, en Whiting geven aan dat het zonder halo raak zou geweest zijn. Jij mag voor mij best koppig zijn en dat ontkennen, ook al is daar geen enkele aantoonbare reden voor. Voor mij is die discussie gesloten.

Dat het levensreddend is geweest, is uiteraard wel erg twijfelachtig, maar dat is weer een andere vraag. Dat zegt de FIA bij monde van Whiting trouwens ook. Maar doe gerust verder alsof er niemand bij de FIA is die op een normale manier naar de halo kan kijken.

Mickey

Vliegt er nou een bijbel door de lucht? Dat was natuurlijk zijn redding. ;D

Henk1987

#588
Deze foto's geven misschien wat meer duidelijkheid.







Bron: https://imgur.com/a/N83NPaS

Henk1987

#589
Deze had ik nog nooit gezien, presentatie van de halo door de FIA.
Misschien hadden jullie hem al wel gezien maar geeft mij een hoop duidelijkheid.

http://youtu.be/AYkGjUHstKY

Wings

Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 01:43:53
Hoe kom je erbij dat de wielen weg van het hoofd gingen, terwijl het kleinste kind ziet dat het net omgekeerd was? ???

Relaxt knul. Iemand mag het anders zien als jij. Het is een forum, de wereld vergaat niet.

Wings

#591
Citaat van: Jozef op 16 mei 2018 - 12:05:32
Bij de crash van Räikkönen en Alonso zou de halo niet geraakt zijn.

Zoals ik al zei ben ik overtuigd van wel. Ik heb gezocht naar een onboardshot en ziehier:


Wings

Citaat van: Henk1987 op 18 mei 2018 - 07:53:01
Deze foto's geven misschien wat meer duidelijkheid.

Dank voor de pics. Deze laten er inderdaad een ander licht op schijnen. Let wel, laat je niet foppen door de invalshoek! Als je de auto een kwart slag draait zit de band verder van de rijder dan de foto doet vermoeden. Recent heb ik een ongevalsanalyse gedaan waarbij de overheid een boeteoplegging heeft gedaan. De last zou over gebouwen en mensen zijn gedraaid en er was fotobewijs aanwezig. De foto's lieten geen ruimte voor een andere mening, vond ook de overheid. Op het gebouw zelf waren camera's aanwezig. Deze beelden lieten zien dat de last niet eens in de buurt komt van het gebouw en dus ook niet over de mensen is gedraaid die daaronder aan het werk waren. Het beste beeld zou een onboardbeeld zijn. Deze biedt uitsluitsel.

Wings

Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 01:54:09
Coureur, team, en Whiting geven aan dat het zonder halo raak zou geweest zijn. Jij mag voor mij best koppig zijn en dat ontkennen, ook al is daar geen enkele aantoonbare reden voor. Voor mij is die discussie gesloten.

Dat het levensreddend is geweest, is uiteraard wel erg twijfelachtig, maar dat is weer een andere vraag. Dat zegt de FIA bij monde van Whiting trouwens ook. Maar doe gerust verder alsof er niemand bij de FIA is die op een normale manier naar de halo kan kijken.

Dat klopt niet vriend. Whiting heeft gezegd dat het incident wordt onderzocht. En dat afgegaan op de foto's het lijkt dat het zonder halo een stuk slechter af had kunnen lopen.




Matthijs

In mijn ogen wordt het een discussie die steeds verder afdwaalt van de kern. Ik heb de foto's en de beelden van het ongeluk in de F2 niet nodig om te weten dat dit soort ongelukken kunnen voorkomen. Al ruim voor deze crash waren er legio voorbeelden dat een auto of een wiel in of op de cockpit van de ander komt. De crash tussen Raikkonen en Alonso (zie foto Wings) is slechts exemplarisch.

De vraag is: hoe groot is de kans dat een coureur verwond wordt door een dergelijk ongeluk en hoe acceptabel vind je het als fan en als FIA dat een coureur (dodelijk) gewond kan raken aan zijn hoofd. Het standpunt van de FIA is inmiddels bekend en het standpunt van de fan loopt enorm uiteen.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 18 mei 2018 - 09:39:42
In mijn ogen wordt het een discussie die steeds verder afdwaalt van de kern. Ik heb de foto's en de beelden van het ongeluk in de F2 niet nodig om te weten dat dit soort ongelukken kunnen voorkomen. Al ruim voor deze crash waren er legio voorbeelden dat een auto of een wiel in of op de cockpit van de ander komt. De crash tussen Raikkonen en Alonso (zie foto Wings) is slechts exemplarisch.

De vraag is: hoe groot is de kans dat een coureur verwond wordt door een dergelijk ongeluk en hoe acceptabel vind je het als fan en als FIA dat een coureur (dodelijk) gewond kan raken aan zijn hoofd. Het standpunt van de FIA is inmiddels bekend en het standpunt van de fan loopt enorm uiteen.
is al 20 jaar geleden, maar Tom Coronel kwam hier zelf mee aanzetten en begrijpt de halo wel. Hij was ff buiten westen, maar kon uiteindelijk wel zelf uitstappen.
http://www.youtube.com/watch?v=tu3asYkhUcw

Wings

@Matthijs: Wat ten grondslag ligt aan mijn standpunt inzake de halo op zichzelf is dat F1-rijders en F1-teams de halo blijkbaar niet zien als absolute noodzaak. Ik mag aannemen dat teams over voldoende experts en expertise beschikken om dit bekeken vanuit het juiste context een juist oordeel te geven. Daarnaast heb ik kanttekeningen geplaatst bij het redden van rijders. De halo vormt een obstakel wat redden bemoeilijkt. Bemoeilijken is meer bewegen met het slachtoffer (en / of meer tijd) en dus meer risico. Verder was het te verwachten dat bij een incident waarbij een auto of onderdeel in de directe nabijheid van de rijder bevindt, een statement zou worden afgegeven. Als de crash tussen Kimi en Alonso in Spanje had plaatsgevonden en de halo zou beschadigd zijn zou men exact hetzelfde hebben geroepen. Zonder halo zou de McLaren van Alonso, het hoofd van Kimi hebben geraakt werd dan mogelijk beweerd: zie schade. Het is moeilijk om tegenbewijs te leveren. Omdat de crash een paar jaar geleden heeft plaatsgevonden en wij nu weten dat het hoofd niet is geraakt is het geen discussie maar anders kwam je er niet uit. En nu weer. Ik ben benieuwd naar wat het onderzoek oplevert.



Jozef

Citaat van: Wings op 18 mei 2018 - 08:03:54
Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 01:43:53
Hoe kom je erbij dat de wielen weg van het hoofd gingen, terwijl het kleinste kind ziet dat het net omgekeerd was? ???

Relaxt knul. Iemand mag het anders zien als jij. Het is een forum, de wereld vergaat niet.

Vanwaar deze reactie? Ik stel gewoon een vraag, waarom antwoord je er niet gewoon op?

Citaat van: Wings op 18 mei 2018 - 08:56:57
Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 01:54:09
Coureur, team, en Whiting geven aan dat het zonder halo raak zou geweest zijn. Jij mag voor mij best koppig zijn en dat ontkennen, ook al is daar geen enkele aantoonbare reden voor. Voor mij is die discussie gesloten.

Dat het levensreddend is geweest, is uiteraard wel erg twijfelachtig, maar dat is weer een andere vraag. Dat zegt de FIA bij monde van Whiting trouwens ook. Maar doe gerust verder alsof er niemand bij de FIA is die op een normale manier naar de halo kan kijken.

Dat klopt niet vriend. Whiting heeft gezegd dat het incident wordt onderzocht. En dat afgegaan op de foto's het lijkt dat het zonder halo een stuk slechter af had kunnen lopen.

Knulvriend, dat is precies wat ik aangaf.

Ik ben hier weg, Wings' getroll wordt me te veel.

Matthijs

Citaat van: Wings op 18 mei 2018 - 10:25:23
@Matthijs: Wat ten grondslag ligt aan mijn standpunt inzake de halo op zichzelf is dat F1-rijders en F1-teams de halo blijkbaar niet zien als absolute noodzaak. Ik mag aannemen dat teams over voldoende experts en expertise beschikken om dit bekeken vanuit het juiste context een juist oordeel te geven. Daarnaast heb ik kanttekeningen geplaatst bij het redden van rijders. De halo vormt een obstakel wat redden bemoeilijkt. Bemoeilijken is meer bewegen met het slachtoffer (en / of meer tijd) en dus meer risico. Verder was het te verwachten dat bij een incident waarbij een auto of onderdeel in de directe nabijheid van de rijder bevindt, een statement zou worden afgegeven. Als de crash tussen Kimi en Alonso in Spanje had plaatsgevonden en de halo zou beschadigd zijn zou men exact hetzelfde hebben geroepen. Zonder halo zou de McLaren van Alonso, het hoofd van Kimi hebben geraakt werd dan mogelijk beweerd: zie schade. Het is moeilijk om tegenbewijs te leveren. Omdat de crash een paar jaar geleden heeft plaatsgevonden en wij nu weten dat het hoofd niet is geraakt is het geen discussie maar anders kwam je er niet uit. En nu weer. Ik ben benieuwd naar wat het onderzoek oplevert.

Dank je Wings.

- Halo als obstakel bij redden? Mogelijk, ook dat gaan we een keer zien. Ben benieuwd
- Het was wachten op een statement. Absoluut mee eens, dit komt de beleidsmakers goed uit
- Het hoofd van Kimi is niet geraakt tijdens de crash. Dat is inderdaad ook gebleken. Maar maakt dat uit voor de discussie?

Maar als je nu de drie voorbeelden zo naast elkaar ziet (Kimi en Alonso, de crash in F2 en de bizarre crash van Coronel), dan kunnen we het er wel over eens zijn dat het hoofd van de rijder de zwakste plek is en dat, specifiek voor dit soort ongelukken, de halo een goed werkend veiligheidsmaatregel is?

Blijft staan: vind je dat deze veiligheidsrisico's moeten worden afgedicht of gaat dit ten koste van de charme van de sport? Daar komen we toch niet uit, de meningen zijn te verdeeld en bovendien heeft de FIA al een keuze gemaakt.

Sabai

Citaat van: Wings op 17 mei 2018 - 23:22:23
Citaat van: Charrel op 17 mei 2018 - 08:16:04
Maar als je bedenkt dat de achterwielen nog draaide, langs de engine cover omhoog gleden en door de HALO van richting zijn veranderd.

Hoe kan een halo een auto van richting doen veranderen? En waarom zouden de cockpitranden dit niet kunnen? 

CitaatJe moet ook niet vergeten hoe groot en zwaar die wielen/auto's zijn, als die al draaiend je helm raakt en wij wijze van "tractie" krijgt, dan trekt dat zo je helm van je kop, of het wiel drukt je helm/hoofd de cockpit in.

Dat lijkt mij sterk. In de historie van de autosport heb ik nog nooit gezien dat een achterwiel van de auto de helm van de rijder z'n hoofd rukt.

Dat wil niet zeggen dat het uitgesloten is dat het niet kan.

Toen Grosjean over Alonso schoof in spa liep het ook net goed af en bij Schumacher in Abu Dhabi idem. Dus het kan ook een net niet goed gaan