F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jozef

Bij de crash van Räikkönen en Alonso zou de halo niet geraakt zijn.

Wings

Ik denk dus van wel. En ik ben, op basis van mijn expertise, overtuigd dat de afwezigheid van halo bij de crash tussen Fukuzumi en Makino geen verschil had gemaakt.

Jozef

Jaja, je grote expertise in de studie van impacts en crashes. Is die even groot als je expertise in aerodynamica van een week geleden? ;D

Wings

Ik begrijp niet helemaal waarom je zo onfatsoenlijk doet. Recent hebben we een gesprek gevoerd over de 'vertaalbaarheid' van aerodynamica van Formule 1 naar straatmodellen. Daar plaats ik vraagtekens bij op basis van wat ik weet, lees en logica. Ik heb nergens beweerd een kenner te zijn ten aanzien van aerodynamica en we zijn verder ook niet de diepte ingegaan. In dat geval was ik afgehaakt. In het topic zet jij je mening kracht bij door te melden dat je aan de universiteit hebt gestudeerd en dus weet waar je het over hebt. Dus ik nam aan dat je grote waarde hecht aan vergaarde kennis en specialismen. Maar kennelijk alleen als het jou past want als ik mijn specialisme bekend maak wil je er niets van weten. Verder vind ik het niet erg dat je onfatsoenlijk doet en het persoonlijk maakt (voor de tweede keer zónder dat jijzelf wordt aangevallen), maar dan moet je niet miepen als jij wordt aangevallen. Als je uitdeelt moet je ook incasseren.

Verder heb ik je verteld wat mijn specialisme is. En om mij een expert te noemen heb ik nu eenmaal een paar jaar studie achter de rug en behoorlijk wat vlieguren in de breedte van het vakgebied. Deze knowhow kan ik prima inzetten voor een eerstelijnsbeoordeling. Daarmee insinueer ik overigens niet dat ik een monopolie heb op de waarheid. Vandaar dat ik schrijf dat ik iets denk en ik ergens niet van overtuigd ben. Dat is niets meer dan het ventileren van mijn mening waarbij -omdat ik aannam dat jij er grote waarde aan hecht- ik aangeef waarop deze berust. Een forum is daar een prima platform voor.

Matthijs

Even zonder cynisme of persoonlijke aanvallen maar een oprechte vraag: Wings, waarom denk je dat de halo hier geen verschil heeft gemaakt? Waarop kan je dat baseren?

Charrel

Ik heb zelf naast de auto gestaan en ik ben wel van mening dat het een verschil heeft gemaakt. Zowel het team als de coureur zelf hebben ook het gevoel dat dit flink vervelend af had kunnen lopen, maar de FIA gaat er nog verder naar kijken. Persoonlijk ben ik geen fan van de HALO, want gevaar hoort immers bij de autosport.

Maar als je bedenkt dat de achterwielen nog draaide, langs de engine cover omhoog gleden en door de HALO van richting zijn veranderd. Mocht dit niet gebeurd zijn geweest dan is vanuit mijn oogpunt de coureur geraakt geweest. Je moet ook niet vergeten hoe groot en zwaar die wielen/auto's zijn, als die al draaiend je helm raakt en wij wijze van "tractie" krijgt, dan trekt dat zo je helm van je kop, of het wiel drukt je helm/hoofd de cockpit in.

Wel ben ik benieuwd of de FIA deze case gaat reconstrueren om te kijken wat er echt gebeurd zou zijn geweest.

Matthijs

Ik denk ook dat de kans groot was dat de helm geraakt was door het wiel. De vraag is alleen of de coureur er letsel aan had overgehouden. De geschiedenis leert ons waarschijnlijk niet, maar we zullen het niet weten.

C.G. de Beaufort

Ter herinnering, Jean Todt is verbolgen over vele kritiek op de 'halo'. De voorzitter van de internationale autosportbond FIA begrijpt de kritische uitlatingen van coureurs en teambazen over de dit jaar verplichte 'halo' niet.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/236813/jean-todt-verbolgen-over-vele-kritiek-op-de-halo

Groet,

C.G. de Beaufort


Jozef


Mickey

Ach, we zijn vijf rondes onderweg. Ik verwonder me ook wel dat er nog steeds opwinding over ontstaat. Interessante bijdrage van Charrel wel.

Die info-graphics op de halo vind ik wel winnend, trouwens.

Wings

Citaat van: Charrel op 17 mei 2018 - 08:16:04
Maar als je bedenkt dat de achterwielen nog draaide, langs de engine cover omhoog gleden en door de HALO van richting zijn veranderd.

Hoe kan een halo een auto van richting doen veranderen? En waarom zouden de cockpitranden dit niet kunnen? 

CitaatJe moet ook niet vergeten hoe groot en zwaar die wielen/auto's zijn, als die al draaiend je helm raakt en wij wijze van "tractie" krijgt, dan trekt dat zo je helm van je kop, of het wiel drukt je helm/hoofd de cockpit in.

Dat lijkt mij sterk. In de historie van de autosport heb ik nog nooit gezien dat een achterwiel van de auto de helm van de rijder z'n hoofd rukt.

Wings

Citaat van: C.G. de Beaufort op 17 mei 2018 - 10:59:57
Ter herinnering, Jean Todt is verbolgen over vele kritiek op de 'halo'. De voorzitter van de internationale autosportbond FIA begrijpt de kritische uitlatingen van coureurs en teambazen over de dit jaar verplichte 'halo' niet.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/236813/jean-todt-verbolgen-over-vele-kritiek-op-de-halo

Groet,

C.G. de Beaufort

Kennelijk zien teams en rijders in de halo niet de verbetering die zij zochten. Iets anders dan Todt beweerd volgens F1-Today. Nog voordat de halo werd doorgedrukt heb ik verschillende teams en rijders daar over gehoord en hebben zijn kritische noten geponeerd. Je moet onder een steen hebben geslapen als je deze signalen niet hebt opgemerkt. 

Wings

Citaat van: Matthijs op 16 mei 2018 - 19:42:53
Even zonder cynisme of persoonlijke aanvallen maar een oprechte vraag: Wings, waarom denk je dat de halo hier geen verschil heeft gemaakt? Waarop kan je dat baseren?

Gelet op de rubbersporen, de 'vlucht' die het object maakt en de vormgeving van de hoge cockpitranden en airbox versus de contactmogelijkheden. Omgedraaid verbaast het mij dat mensen zo stellig zijn en beweren dat de halo het nut heeft bewezen. De FIA gaat het onderzoeken omdat het de schijn heeft... Wel is het de vraag hoe objectief de FIA is. Zij hebben er belang bij dat de meerwaarde aangetoond wordt.

Jozef

Het is aan de bandensporen te zien toch glashelder dat het wiel over de cockpitrand heen gekomen zou zijn? ???

Wings

Dat ben ik oneens. De rubbersporen bewijzen dat de band de helm nooit zou hebben geraakt. Op de afbeelding hieronder zie je 'getekend' waar de band de halo raakt. Het object beweegt in de richting van de pijl door aantrekkingskracht en tractie. En zelfs al was het niet zo is het nog maar de vraag of een band daar de helm kan raken. Dan laat ik de geschiedenis van de autosport buiten beschouwing. Want op deze manier is nog nooit een helm geraakt.



Niet vergeten dat een halo flink uitsteekt! En de cockpitranden best dik zijn.