F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 13 februari 2018 - 00:58:32
Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 14:08:08
Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 12:47:35
Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:26
Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.
dan wordt het toch gewoon een halo met 'glas'? misschien dat dan die spijl in het midden eruit kan, dat zou idd een kleine verbetering zijn, ook qua zicht. Staat dan weer tegenover dat als het vies of nat wordt het zicht weer minder wordt.
Gewoon een halo met glas heeft enorm veel impact op de aerodynamica en de koeling, de huidige halo niet. Dat zou betekenen dat de halo nooit dit jaar zijn toetrede had kunnen maken. Ik weet niet wat de reden is (waarschijnlijk een rechtszaak), maar dat ding moest en zou in 2017 op de auto zitten.

Ik ken wel een beetje van aerodynamica en mijns inziens kan de impact van een voorruit op dat vlak echt alleen maar positief zijn. Een minder abrupte vorm dan een cockpitrand gevolgd door een helm, dat klinkt als een verbetering.

Het is geen vooruit he... het is meer een soort beugel. De voorruit gebruiken ze nu in Indycar, in de Formule 1 is deze afgetest. De voorruit zo teveel spiegelen. Vooral in nachtraces.

De HALO is natuurlijk wel een fundamentele verandering in de Formule 1. Van volledige open wheel racen naar rijden met een HALO. Dat is nog nooit vertoond. Jarenlang was de discussie er, zeker na de ongevallen van Surtees in Formule 2, en Bianchi en Massa in de Formule 1. Maar in 2018 gaat het echt gebeuren. Nee dit is geen kleine verandering, zeker als je ziet wat voor discussie er aan vooraf gegaan is. Al gaat het alleen maar om de mindset...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Citaat van: Jozef op 13 februari 2018 - 00:58:32
Ik ken wel een beetje van aerodynamica en mijns inziens kan de impact van een voorruit op dat vlak echt alleen maar positief zijn. Een minder abrupte vorm dan een cockpitrand gevolgd door een helm, dat klinkt als een verbetering.
In theorie heb je denk ik helemaal gelijk, maar alle auto's zijn er nu op gebouwd dat de lucht langs of over de helm stroomt naar de airbox en de achtervleugel. Met een shield heb je aanvankelijk minder koeling en minder downforce. Maar het biedt een leuke uitdaging voor de Adrian Neweys van deze wereld om hier iets inventiefs op te verzinnen.

Wings

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 14:08:08
Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 12:47:35
Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:26
Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.
dan wordt het toch gewoon een halo met 'glas'? misschien dat dan die spijl in het midden eruit kan, dat zou idd een kleine verbetering zijn, ook qua zicht. Staat dan weer tegenover dat als het vies of nat wordt het zicht weer minder wordt.
Gewoon een halo met glas heeft enorm veel impact op de aerodynamica en de koeling, de huidige halo niet. Dat zou betekenen dat de halo nooit dit jaar zijn toetrede had kunnen maken. Ik weet niet wat de reden is (waarschijnlijk een rechtszaak), maar dat ding moest en zou in 2017 op de auto zitten.

Machtsvertoon. Spierballen tonen. Wij zijn de baas en niet teams, coureurs en fans. Daarmee de plank volledig misgeslagen. De Formule 1 moet niet doorschieten in veiligheid. 

Wings

Citaat van: Jozef op 13 februari 2018 - 01:18:28
@Robbert: je overdrijft. De halo is geen grote technische verandering. Het aero-effect is miniem, het voegt de nodige kilo's toe op een op zich ongunstige plek (hoog boven de grond) maar een grote technische verandering kun je dit niet noemen.

Dat staat er ook niet. Er staat dat er géén grote technische verandering zijn doorgevoerd en het meest in het oog springende nieuwtje de halo is.

Arthur

Ik vind het geen nieuwtje maar nog steeds een afschuwelijk gedrocht op zoek naar overdreven drang naar [schijn]veiligheid. Binnenkort krijgen we nog richtingaanwijzers....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings


Sphinx

CitaatHet is geen vooruit he... het is meer een soort beugel. De voorruit gebruiken ze nu in Indycar, in de Formule 1 is deze afgetest. De voorruit zo teveel spiegelen. Vooral in nachtraces.

Kritiek bij de eerste test met de Inycar versie te horen was. Maar de Indycar organisatie gaf het bedrijf dat het ding ontwikkelde de kans aanpassingen te doen en het nog eens te proberen, en nog eens nadat daar weer kritiek op kwam. In de F1 kwam RBR met het aeroscreen en de FIA voelde zich op zijn pik getrapt, ze waren dan ook heel blij met de kritiek van Vettel om die smet op hun glorie meteen af te voeren zonder mogelijkheden tot aanpassing. Ik begrijp dat men bang is voor rechtszaken in de toekomst, ik begrijp dat men zich wil indekken, maar men speelde veel te veel paniekvoetbal om naar kritiek te luisteren en hanteerde liever de stormram.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Sphinx op 21 februari 2018 - 15:39:43
CitaatHet is geen vooruit he... het is meer een soort beugel. De voorruit gebruiken ze nu in Indycar, in de Formule 1 is deze afgetest. De voorruit zo teveel spiegelen. Vooral in nachtraces.

Kritiek bij de eerste test met de Inycar versie te horen was. Maar de Indycar organisatie gaf het bedrijf dat het ding ontwikkelde de kans aanpassingen te doen en het nog eens te proberen, en nog eens nadat daar weer kritiek op kwam. In de F1 kwam RBR met het aeroscreen en de FIA voelde zich op zijn pik getrapt, ze waren dan ook heel blij met de kritiek van Vettel om die smet op hun glorie meteen af te voeren zonder mogelijkheden tot aanpassing. Ik begrijp dat men bang is voor rechtszaken in de toekomst, ik begrijp dat men zich wil indekken, maar men speelde veel te veel paniekvoetbal om naar kritiek te luisteren en hanteerde liever de stormram.
was er niet ook door de teams mee ingestemd om cockpitbescherming in te voeren? de halo is vooralsnog de enige die aan de eisen van de FIA voldoet, dus niet meer dan logisch dat dat het dan wordt. Van daaruit kan er nog steeds verder gekeken worden, dus t is niet zo dat de FIA persé een halo wil en er geen ruimte is voor verbeteringen. In de F1 moet je gewoon op tijd knopen doorhakken ivm de lange ontwikkelingstijd van auto's.

Matthijs

Citaat van: Sphinx op 21 februari 2018 - 15:39:43
CitaatHet is geen vooruit he... het is meer een soort beugel. De voorruit gebruiken ze nu in Indycar, in de Formule 1 is deze afgetest. De voorruit zo teveel spiegelen. Vooral in nachtraces.

Kritiek bij de eerste test met de Inycar versie te horen was. Maar de Indycar organisatie gaf het bedrijf dat het ding ontwikkelde de kans aanpassingen te doen en het nog eens te proberen, en nog eens nadat daar weer kritiek op kwam. In de F1 kwam RBR met het aeroscreen en de FIA voelde zich op zijn pik getrapt, ze waren dan ook heel blij met de kritiek van Vettel om die smet op hun glorie meteen af te voeren zonder mogelijkheden tot aanpassing. Ik begrijp dat men bang is voor rechtszaken in de toekomst, ik begrijp dat men zich wil indekken, maar men speelde veel te veel paniekvoetbal om naar kritiek te luisteren en hanteerde liever de stormram.
Dat, of het aeroscreen voldoet niet aan de eisen van de FIA. Soms hoef je niet zo ver te zoeken.


Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Arthur op 21 februari 2018 - 22:46:44
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2018 - 22:26:41
https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2016/7/strategy-group-cockpit-protection-2018-radio-rules.html

En wat wil je vertellen/bewijzen/verhelderen met deze link? Of mogen we dat zelf verzinnen?
niet dat het er mooier van wordt iig. Al denk ik dat het zonder die weerstand die er heerst erg meevalt. Op sommige foto's vind ik het zelfs een toevoeging. Verder was het slechts een toevoeging op mijn vorige post, dus zie het maar als een reactie op Spinx, of gewoon als geheugen opfrisser. Dat iemand het lelijk vind, daar valt weinig tegen in te brengen, ook al ervaar ik het zelf niet zo,  maar tegen heel veel andere argumentatie wel.

C.G. de Beaufort

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff schoof zijn afkeer tegen de halo niet onder stoelen of banken. "Ik ben niet onder de indruk van dat ding. Als ik een kettingzaag bij me zou hebben, dan zou ik de halo meteen van de auto verwijderen(..)

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/236237/wolff-zou-halo-het-liefst-met-kettingzaag-te-lijf-gaan

Hetzelfde als Max : die wilde met een zaag het ding eraf halen. Ik wacht dus tot het gebeurt...

Groet,

C.G. de Beaufort


Wings

Mee oneens. Het blijft een überlelijk ding. Net als die getrapte neuzen van 6 jaar geleden.