F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

robbert

Citaat van: C.G. de Beaufort op 25 november 2017 - 12:24:35
Max over de halo : "Ik ga volgend jaar een zaag meenemen of een slijpschijf en dan zaag ik hem er gewoon af."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/233849/max-verstappen-over-halo-ik-neem-een-slijpschijf-mee-en-zaag-hem-eraf

:)

Groet,

C.G. de Beaufort

en gelijk heet hij. Maar hij zal moeten oppassen, want de stewards hebben een pik op hem dus hij kan onmiddellijk geschorst zijn :P

Wings


C.G. de Beaufort

De 'halo' is geen lang leven in de Formule 1 beschoren. Daar is Renault-coureur Nico Hülkenberg van overtuigd. (..)"We zullen zien. Voor mij als grote coureur is het ook een nadeel. Het is een politiek spelletje. Sommige teams willen het minimumgewicht verhogen, andere teams niet.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/234664/huelkenberg-denkt-dat-halo-spoedig-weer-verdwijnt

Helemaal naar mijn hart.

Groet,

C.G. de Beaufort



C.G. de Beaufort

http://youtu.be/dAN59VLV_Ww

De IndyCar van Dixon met een voorruit...

Dat is tenminste iets anders dan de doodkist c.q halo.

Groet,

C.G. de Beaufort



Sabai

Hebben ze ook getest maar was niks. Word ook vies en vet.

Matthijs

De oplossing van Indycar is natuurlijk veel minder lelijk en veel sierlijker. Het voldoet echter niet aan de eisen van de FIA gesteld voor de F1, namelijk dat het een wiel op hoge snelheid kan weerstaan. Om nog maar te zwijgen van de aerodynamische implicaties van de shield. Indycar heeft andere eisen gesteld aan hoofdbescherming (minder voor grote objecten maar meer voor kleine) en aerodynamica is niet zo belangrijk in een one-make competitie. Daarom hebben ze voor deze, meer elegante, oplossing gekozen.

Hopelijk komt er in de toekomst een kruising tussen de halo en de shield (namelijk een shield met een bovenlijst).

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 10:08:57
Hopelijk komt er in de toekomst een kruising tussen de halo en de shield (namelijk een shield met een bovenlijst).
daar wordt het niet mooier van, misschien wel een tikkeltje veiliger.

Matthijs

Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:26
Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.
dan wordt het toch gewoon een halo met 'glas'? misschien dat dan die spijl in het midden eruit kan, dat zou idd een kleine verbetering zijn, ook qua zicht. Staat dan weer tegenover dat als het vies of nat wordt het zicht weer minder wordt.

C.G. de Beaufort

"Het scherm dat wij vorig jaar op Silverstone geprobeerd hebben, bood iets minder bescherming (dan de halo). Het draait erom dat je een goed compromis vindt. Het is goed dat een belangrijke speler als de IndyCar zich hiermee bezig gaat houden en zoals gezegd werken we nauw met ze samen."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/235910/indycar-en-fia-werken-samen-in-ontwikkeling-windscherm

En daarom hebben wij nu, in de 'open' raceklasse, een halo opgetuigd. Sierlijkheid, raceklasse, etc., het zal ze een donder zijn. Een 'goed' compromis, dat was het doel.

Groet,

C.G. de Beaufort

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 12:47:35
Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:26
Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.
dan wordt het toch gewoon een halo met 'glas'? misschien dat dan die spijl in het midden eruit kan, dat zou idd een kleine verbetering zijn, ook qua zicht. Staat dan weer tegenover dat als het vies of nat wordt het zicht weer minder wordt.
Gewoon een halo met glas heeft enorm veel impact op de aerodynamica en de koeling, de huidige halo niet. Dat zou betekenen dat de halo nooit dit jaar zijn toetrede had kunnen maken. Ik weet niet wat de reden is (waarschijnlijk een rechtszaak), maar dat ding moest en zou in 2017 op de auto zitten.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 14:08:08
Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 12:47:35
Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:26
Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.
dan wordt het toch gewoon een halo met 'glas'? misschien dat dan die spijl in het midden eruit kan, dat zou idd een kleine verbetering zijn, ook qua zicht. Staat dan weer tegenover dat als het vies of nat wordt het zicht weer minder wordt.
Gewoon een halo met glas heeft enorm veel impact op de aerodynamica en de koeling, de huidige halo niet. Dat zou betekenen dat de halo nooit dit jaar zijn toetrede had kunnen maken. Ik weet niet wat de reden is (waarschijnlijk een rechtszaak), maar dat ding moest en zou in 2017 op de auto zitten.
nou, dat laatste had natuurlijk wel een reden. Het is gewoon veiliger en idd de minste nadelen, dus is het een prima startpunt. Van daaruit kan het idd verder ontwikkeld worden.

Robbert65


Het Verstappeneffect
Sinds Max Verstappen zijn entree heeft gemaakt in de Formule 1 heeft de Nederlandse reguliere pers ineens de aandacht gekregen voor de sport. Tot voor zijn debuut was een klein bericht op de sportpagina met een raceverslagje zo ongeveer het enige leesvoer in de nationale dagbladen over de koningsklasse van de autosport.

Nu schrijft iedere krant en elke nieuwssite inmiddels zo'n beetje dagelijks over Formule 1. En dat is op zichzelf prima. Want er zijn vast heel veel mensen die willen lezen over de nieuwe liefde, het appartement in Monaco of de pitspoes van de vader van "Max".

Iedereen heeft het ook over "Max". We hebben ineens allemaal kennelijk in de klas gezeten bij de nieuwe, iconische sportheld van de oranjefans. Deze fans zijn overigens ook verantwoordelijk voor de inmiddels traditionele dip in de Nederlandse kijkcijfers bij iedere grand prix waarin Verstappen uitvalt. Want als "Max" niet meer meedoet is er niks an... Alsof de sportiviteit en de strijd ophouden bij afwezigheid van één rijder.

Er was een tijd dat je op internet de weg moest weten om aan nieuws over Formule 1 te komen. Je zocht je de blubber af en toe, al waren er natuurlijk wel buitenlandse sites waar je je dagelijkse nieuws kon halen.

Nu de hype in Nederland een feit is pakken alle media hun graantje mee en gebruiken ze iedere gelegenheid om van elk feitje over "Max" een click bate te pennen. Op kwaliteit wordt niet gelet, gewoonlijk wordt elk bericht massaal aangeklikt en gelezen.

Zo kwam NOS vandaag nog met het nieuws dat RBR de presentatie op de 19de van deze maand zal houden. Terloops meldt de Studio-Sportredactie ook nog dat Williams hetzelfde doet op de 15de.

En dan eindigt men met de zin: Grote technische veranderingen zijn er deze winter niet doorgevoerd. Het meest in het oog springende nieuwtje is de zogeheten halo, de beugel om de cockpit die extra hoofdbescherming moet bieden aan de coureurs.

Dan breekt mijn klomp. De halo is een "nieuwtje" en er worden geen "grote veranderingen doorgevoerd".

Op GPPits zou je zoiets toch niet lezen. De halo is een zeer controversiële verandering in de sport die de gemoederen al anderhalf jaar heftig bezig houdt op ons forum. De halo is een enstige inbreuk op de designintegriteit van de Formule 1, een radicale verandering van het principe van open racen.

De halo kent voor- en tegenstanders, maar het merendeel van de echte racers en fans is toch heus radicaal tegen dat lelijke ding. Natuurlijk gaan de designers straks applaus krijgen voor de wijze waarop ze hebben voorkomen dat alle auto's gedrochten zullen worden. Maar je kunt de halo niet afdoen als een "nieuwtje". Dan snap je de ballen van Formule 1.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 14:08:08
Citaat van: Tuesday op 12 februari 2018 - 12:47:35
Citaat van: Matthijs op 12 februari 2018 - 12:41:26
Niet mooier dan het huidige shield maar wel mooier dan de huidige halo.
dan wordt het toch gewoon een halo met 'glas'? misschien dat dan die spijl in het midden eruit kan, dat zou idd een kleine verbetering zijn, ook qua zicht. Staat dan weer tegenover dat als het vies of nat wordt het zicht weer minder wordt.
Gewoon een halo met glas heeft enorm veel impact op de aerodynamica en de koeling, de huidige halo niet. Dat zou betekenen dat de halo nooit dit jaar zijn toetrede had kunnen maken. Ik weet niet wat de reden is (waarschijnlijk een rechtszaak), maar dat ding moest en zou in 2017 op de auto zitten.

Ik ken wel een beetje van aerodynamica en mijns inziens kan de impact van een voorruit op dat vlak echt alleen maar positief zijn. Een minder abrupte vorm dan een cockpitrand gevolgd door een helm, dat klinkt als een verbetering.

Jozef

@Robbert: je overdrijft. De halo is geen grote technische verandering. Het aero-effect is miniem, het voegt de nodige kilo's toe op een op zich ongunstige plek (hoog boven de grond) maar een grote technische verandering kun je dit niet noemen.

Dat het voor het oog een grote verandering is, dat is een andere zaak. Zelf heb ik nog steeds weinig begrip voor de losgeslagen, door sociale media gevoede hetze over de halo waarin feiten systematisch genegeerd worden. Ik kan me best voorstellen dat de gemiddelde NOS-kijker ook de schouders ophaalt wanneer hij/zij een F1-auto met halo ziet. En dan heeft de NOS-redactie dus op een best correcte manier berichtgegeven.