F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jozef

Ik vind het gewoon verbluffend dat je je altijd maar gedraagt alsof je de enige persoon in de wereld bent die iets over veiligheid kent. Alsof er bij de FIA niemand werkt die er ook iets over kent, en waarschijnlijk nog veel meer dan jij als het specifiek over autosportveiligheid gaat?

Maar nee, Wings weet het beter en elke specialist van de FIA die naar buiten komt met specifieke, gefundeerde technische argumenten wordt van de hand gedaan als iemand die mee in een grote samenzwering zit die per se de halo erdoor wil duwen. Je bent net Trump met z'n fake news.

Wings

#406
Ik ben zeker niet de enige die iets weet over reddingsactiviteiten maar door mijn studie, ervaring en achtergrond durf ik gerust te stellen dat ik een gezonde kijk heb op dit onderwerp. Hier kan ik mijn vergaarde kennis gebruiken en delen. Jouw vertrekpunt is -met al mijn respect- dat je een voorstander bent van de halo. Ik merk dat je kennisniveau niet sterk is op dit onderwerp. Niet vervelende bedoeld maar je mist de expertise die ik wel heb. Of de FIA een veiligheidsexpert heeft die er vanuit deze invalshoek naar kijkt weet ik niet (jij ook niet!) al acht ik die kans nihil. En indien wel is nog maar de vraag wat zijn of haar invloed is en welke belangen tegen elkaar zijn afgewogen om tot een advies te komen. Daarnaast ben ik ook niet met de veiligheidsexpert van de FIA in gesprek maar met Jozef en reageer ik op dat wat Jozef schrijft.

Mijn ervaring is dat in de ontwerpfase niet verder wordt gekeken dan de functionaliteit van veiligheidsvoorzieningen. Alles aan de andere kant van de bow-tie is bestemd voor andere partijen. Reddingsdiensten soppen het zich maar op! De airbag en Tesla die ik eerder noemde zijn een prima voorbeeld. Het bezorgd-e- menig één brandweerkorps hoofdpijnmomenten -de airbag tegenwoordig niet meer-. Samen met een werkgroep veiligheidskundigen ben ik bezig met een wetswijzigingsvoorstel die inspeelt op de wettelijke verplichting tot het opstellen van een gedegen risico-inventarisatie voor de operationele fase in het ontwerp. Vooralsnog toegespitst op fabrieksinstallaties en bouwwerken maar het is zeker toepasbaar op de auto-industrie en racerij. 

Hoe je het ook wendt of keert, iedere obstakel bovenop de cockpit bemoeilijkt het redden, zo ook de halo. 

-edit-

Als ik zo kijk zit de halo niet slechts een beetje in de weg maar enorm!


Matthijs

Citaat van: Wings op 04 augustus 2017 - 13:10:16
Verschillende circuits in Nederland, België en Duitsland.
Wat ik verder niet teruglees is dat een object bovenop een cockpit het bevrijden van een coureur bemoeilijkt.
Is het niet zo dat als er een object bovenop de cockpit ligt er in het huidige geval helemaal geen ruimte is? Kortom, dat je onthoofd wordt?

Wings

Onduidelijkheid mijnerzijds, met object bedoel ik de halo. Obstakel is mogelijk een betere verwoording.

Matthijs

Ok ik snap! Verder wil ik niet storen in deze ruzie tussen jou en Jozef...

Tuesday

Citaat van: Wings op 04 augustus 2017 - 15:48:50
Ik ben zeker niet de enige die iets weet over reddingsactiviteiten maar door mijn studie, ervaring en achtergrond durf ik gerust te stellen dat ik een gezonde kijk heb op dit onderwerp. Hier kan ik mijn vergaarde kennis gebruiken en delen. Jouw vertrekpunt is -met al mijn respect- dat je een voorstander bent van de halo. Ik merk dat je kennisniveau niet sterk is op dit onderwerp. Niet vervelende bedoeld maar je mist de expertise die ik wel heb. Of de FIA een veiligheidsexpert heeft die er vanuit deze invalshoek naar kijkt weet ik niet (jij ook niet!) al acht ik die kans nihil. En indien wel is nog maar de vraag wat zijn of haar invloed is en welke belangen tegen elkaar zijn afgewogen om tot een advies te komen. Daarnaast ben ik ook niet met de veiligheidsexpert van de FIA in gesprek maar met Jozef en reageer ik op dat wat Jozef schrijft.

Mijn ervaring is dat in de ontwerpfase niet verder wordt gekeken dan de functionaliteit van veiligheidsvoorzieningen. Alles aan de andere kant van de bow-tie is bestemd voor andere partijen. Reddingsdiensten soppen het zich maar op! De airbag en Tesla die ik eerder noemde zijn een prima voorbeeld. Het bezorgd-e- menig één brandweerkorps hoofdpijnmomenten -de airbag tegenwoordig niet meer-. Samen met een werkgroep veiligheidskundigen ben ik bezig met een wetswijzigingsvoorstel die inspeelt op de wettelijke verplichting tot het opstellen van een gedegen risico-inventarisatie voor de operationele fase in het ontwerp. Vooralsnog toegespitst op fabrieksinstallaties en bouwwerken maar het is zeker toepasbaar op de auto-industrie en racerij. 

Hoe je het ook wendt of keert, iedere obstakel bovenop de cockpit bemoeilijkt het redden, zo ook de halo. 

-edit-

Als ik zo kijk zit de halo niet slechts een beetje in de weg maar enorm!


lees punt 4 uit het eerder geplaatste autosport artikel nog eens zou ik zeggen. Verder is dit helemaal niet zulke ingewikkelde materie, het zijn vooral de onderbuikgevoelens en de estetica die het zo discutabel maken en leiden tot allerlei drogredenen en mythes.

Wings

#411
-edit- dubbel.

Wings


C.G. de Beaufort

(..)"Ik ben nooit een supporter van de Halo en extra hoofdbescherming geweest. Het beschermt tegen de 'freak accidents' die eens in de miljoen keer voorkomt, terwijl ook andere veiligheidszaken elk jaar verbeteren. Ik weet niet of het dus nodig is, en het ziet er ook nog eens minder mooi uit," zo liet Hülkenberg weten tijdens die persconferentie. Deze commentaren werden toen uit het officiële filmpje met rijdersreacties van Formula One Management (FOM) weg gelaten.

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/229880/huelkenberg-maalt-niet-om-censuur-in-halo-filmpje

Kijk eens aan, ze doen er van alles aan om het door de strot van de supporter te duwen...

Groet,

C.G. de Beaufort


Wings

Mol zei ook dat rijders zich negatief hebben uitgelaten maar je leest het nergens. Klaarblijkelijk moeten die meningen onder het tapijt. Ik blijf onveranderd van mening dat het spierballenvertoon is. Iemand die heel hoog in de boom zit heeft besloten dat-ie er moet komen dus komt-ie er.

Franky R.

Citaat van: Wings op 06 augustus 2017 - 08:29:46
Mol zei ook dat rijders zich negatief hebben uitgelaten maar je leest het nergens. Klaarblijkelijk moeten die meningen onder het tapijt. Ik blijf onveranderd van mening dat het spierballenvertoon is. Iemand die heel hoog in de boom zit heeft besloten dat-ie er moet komen dus komt-ie er.


Max Verstappen onlangs nog op zijn eigen website...en nog een paar anderen ook, meen ik...Maar de Halo moet er komen, ongeacht de tegenstand...Triest!

Jozef

Maar de rijders hebben via de GPDA... ach waarom probeer ik het nog.

Misschien kunnen jullie een anti-halo-zelfhulpgroepje oprichten om ervaringen over dit trauma uit te wisselen.

Arthur

Het aartslelijke ding schijnt er kosten wat het kost te moeten komen dus laat het dan maar komen en kijken we wel of het weer [snel] verdwijnt. Zolang het maar niet dicht gaat want dat is voor mij de druppel....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Dat is het enige wat nog rest. Maar bijzonder dat kritieken worden weggemoffeld.

Arthur

Klopt! Het ding moet er opeens doorheen gedrukt worden [nadat er vorig jaar nog naar alternatieven gekeken zou worden] en niets kan het besluit meer tegenhouden. Zegt mij dat er bepaalde ego's geen deukjes op willen lopen en alles de kop ingedrukt wordt wat anders wil. Het moet en zal.... PUNT!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel