F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jozef

Ik weet niet wat Mol roept, maar ik zie Mol nu niet bepaald als een autoriteit in de F1-wereld die ik voldoende vertrouw om zijn uitspraken te geloven boven een vaststaand feit (nl. dat de rijders via de GPDA zich voor de halo hebben uitgesproken).

Tuesday

Citaat van: Wings op 01 augustus 2017 - 10:52:13
https://www.autoblog.com/2017/02/03/formula-one-drivers-vote-halo-head-protection-device/

Slechts 5 voorstemmers.

Daarbij riep Mol afgelopen race in Silverstone exact het zelfde op basis van gesprekken met rijders over het invoeren van de halo. Niet vergeten dat teams ook hebben tegengestemd. Duidelijk dat de halo in het circus zelf meer tegenstanders dan voorstanders kent. Prima om door te drukken alleen snap ik niet waarom er voorafgaande een referendum wordt opgetuigd om vervolgens het tegenovergestelde te doen.
kijk naar de uitslag van het referendum, er was geen absolute meerderheid voor of tegen. Als er wel is besloten om hoofdbescherming in te voeren, maar vervolgens men verdeeld is over welke optie er gekozen moet worden, dan moet je als FIA het heft in eigen handen nemen.

Jozef

Indien er nog mensen zijn die denken dat er niet is nagedacht over de halo of dat het een haastklus is: http://www.autosport.com/news/report.php/id/131095/six-key-myths-about-f1-halo-device-busted

C.G. de Beaufort

(..)Overigens is Niki Lauda fel tegen de komst van de halo. Aan Autosport deelde hij mede: "Als je door de halo de helm van de coureur niet meer kunt zien, hoe weet je dan wie er in de auto zit? Het is lelijk en vormt een extra barrière tussen de fans en hun helden. We moeten het laten zoals het is. Beetje bij beetje zijn we het DNA van de Formule 1 aan het verwoesten, als we veiligheidsmaatregelen blijven verzinnen. Als we daar te ver mee gaan, is het wel logisch dat steeds minder mensen deze sport volgen." "De vraag is hoe ver ze willen en kunnen gaan. Coureurs weten aan welke risico's ze zichzelf blootstellen. Anderen maken zich daar meer druk om dan de rijders zelf;) Ze kunnen zelf bepalen of ze het risico willen lopen. Als iemand denkt met een gemakkelijk te besturen auto en zonder gevaar voor lijf en leden 40 miljoen euro per jaar te kunnen verdienen, dan correspondeert dat niet met de werkelijkheid."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/229808/fia-kijkt-hoe-ver-ze-kunnen-gaan-met-dikte-van-de-halo

Groet,

C.G. de Beaufort

Matthijs

Citaat van: Jozef op 03 augustus 2017 - 12:36:11
Indien er nog mensen zijn die denken dat er niet is nagedacht over de halo of dat het een haastklus is: http://www.autosport.com/news/report.php/id/131095/six-key-myths-about-f1-halo-device-busted

De discussie over de Halo zal niet meer gaan over veiligheid. In bijna alle potentieel dodelijke ongelukken met hoofdletsel bieden ze een uitkomst (niet die van Massa 2009, maar dat is opgelost met een sterkere helm en vizier).

Wat overblijft is de aantrekkelijkheid van de sport. En die discussie staat nog recht overeind.

Citaat van: C.G. de Beaufort op 03 augustus 2017 - 13:20:01
Coureurs weten aan welke risico's ze zichzelf blootstellen. Anderen maken zich daar meer druk om dan de rijders zelf;) Ze kunnen zelf bepalen of ze het risico willen lopen.

Dat vind ik te makkelijk. Misschien willen de rijders van nu zonder helm rijden of zonder hoge cockpitrand of zonder survival cell. Dat moet van bovenaf opgelegd worden. Geen enkele rijder zal zonder halo rijden, eenvoudigweg omdat je auto er langzamer door wordt. Waarom denk je dat elke rijder in de jaren '60 en '70 voor Lotus wilde rijden? Omdat Lotus veiligheid opofferde voor meer snelheid. Toch vinden 'we' dat niet meer acceptabel.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 03 augustus 2017 - 13:50:09
Citaat van: Jozef op 03 augustus 2017 - 12:36:11
Indien er nog mensen zijn die denken dat er niet is nagedacht over de halo of dat het een haastklus is: http://www.autosport.com/news/report.php/id/131095/six-key-myths-about-f1-halo-device-busted

De discussie over de Halo zal niet meer gaan over veiligheid. In bijna alle potentieel dodelijke ongelukken met hoofdletsel bieden ze een uitkomst (niet die van Massa 2009, maar dat is opgelost met een sterkere helm en vizier).

Wat overblijft is de aantrekkelijkheid van de sport. En die discussie staat nog recht overeind.
de kans is volgens mij ook best groot dat die veer die Massa trof op de halo was afgeketst. Sowieso is er door de halo een significant verbeterde veiligheid als het gaat om dat soort losse onderdelen. Probeer maar eens een onderdeeltje van 10 bij 5 cm door die halo en op de helm te krijgen.


Matthijs

Mijn punt is meer dat de halo kleine onderdelen niet per sé hoeft tegen te houden omdat die niet dodelijk zijn (mits ze de helm niet penetreren). De halo is er voor grote onderwerpen zoals een wiel of zelfs een auto.

Wings

Citaat van: C.G. de Beaufort op 03 augustus 2017 - 13:20:01
(..)Overigens is Niki Lauda fel tegen de komst van de halo. Aan Autosport deelde hij mede: "Als je door de halo de helm van de coureur niet meer kunt zien, hoe weet je dan wie er in de auto zit? Het is lelijk en vormt een extra barrière tussen de fans en hun helden. We moeten het laten zoals het is. Beetje bij beetje zijn we het DNA van de Formule 1 aan het verwoesten, als we veiligheidsmaatregelen blijven verzinnen. Als we daar te ver mee gaan, is het wel logisch dat steeds minder mensen deze sport volgen." "De vraag is hoe ver ze willen en kunnen gaan. Coureurs weten aan welke risico's ze zichzelf blootstellen. Anderen maken zich daar meer druk om dan de rijders zelf;) Ze kunnen zelf bepalen of ze het risico willen lopen. Als iemand denkt met een gemakkelijk te besturen auto en zonder gevaar voor lijf en leden 40 miljoen euro per jaar te kunnen verdienen, dan correspondeert dat niet met de werkelijkheid."

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/229808/fia-kijkt-hoe-ver-ze-kunnen-gaan-met-dikte-van-de-halo

Groet,

C.G. de Beaufort

Couldn't agree more.

Matthijs

Mooi om te zien hoe de meningen verschillen. Overigens ben ik ook geen voorstander van de halo, maar ik twijfel niet meer aan de effectiviteit.

Wings


Wings

#400
"Mekies points out that marshals are trained to right any upside down car but says the FIA still tested the halo in upside-down scenarios."

Veel dingen kan ik niet checken/ verifiëren dus zal ik op basis van gezond boerenverstand er een mening over vormen. Het enige wat ik wel weet, op basis van eigen ervaring, is het bovenstaande. En daarvan kan ik je met zekerheid zeggen dat het niet helemaal naar waarheid is.

Ikzelf heb naast veiligheidskunde in de 'brandweerwereld' vertoefd. Niet in publieke sector als brandweerman maar in de petrochemische sector in een Emergency Respons Team / Rescue Team. Een brandweerachtergrond is daarbij van belang want het bestrijden van brand is een basiscompetentie. Het zijn dan ook vaak brandweerkorpsen die lieden opleiden tot specialisten en teams uit de grond trappen. Ik kom echter uit een dienstverlenende sector en ben naast 'brandwacht eersteklas' opgeleid tot specialist in het redden van mensen uit besloten ruimten. Kolommen, vaten, putten, kabelkelders, je kunt het zo gek niet bedenken. Het bevrijden van mensen uit voertuigen zat bij de brandweeropleiding inbegrepen en vormt een basis voor de verdiepende opleidingen.

Een kennis van mij waarmee ik heb samengewerkt heeft een eigen bedrijf -dienstverlenende sector in Arbeidsveiligheid- en zit met zijn geld in de racerij. Zo nu en dan pik ik een race mee. Behalve dat we intens genieten van de  geur van olie en verbrand rubber zien wij natuurlijk ook dingen die daaromheen gebeuren. Een marshall die niet in de dekking van de auto staat die wordt afgesleept of het niet bovenwinds benaderen van een brandend voertuig zonder adembescherming doen mijn wenkbrauwen fronsen. Hoe goed zijn deze mensen getraind? De functie als baanmarshall is vaak vrijwilligerswerk en naar mijn weten kan iedereen zich aanmelden zonder tastbare criteria. Ik weet dat Zandvoort een interne opleiding heeft tot rescue marshall en zonder deze in twijfel te trekken -zal best supergoed zijn- zijn deze opleidingen niet voorzien van een kwaliteitskeurmerk die enkele onderwerpen verplicht stelt. De kwaliteit van reddingsmedewerkers kan dus verschillen per circuit.

Overigens een 'leuk' bericht -misschien dat ik er later meer over kan vertellen-, de kennis die in de racerij zit met zijn geld is tevens ook gesprekspartner van circuiteigenaren namens de stichting. Zij hebben een soort van vertegenwoordigersclub die de belangen van de coureurs behartigt ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Zijn feedback ten aanzien van reddingsactiviteiten wordt daar serieus genomen en er zit zelfs een mogelijkheid in om te voorzien in trainingen. Ik ben gevraagd om daar input aan te geven.

Kort samengevat: zonder kwaliteitskeurmerk van opleidingen die verplichte onderwerpen en gedegen toetsing is de uitspraak Laurent Mekies een holle kreet. Dat wordt onderstreept als je de mensen bezig ziet. Er is zeker ruimte voor verbetering en zo stellig als dat Laurent het tegenargument / de bezwaren van de rijders onder het tapijt schuift, is het niet. 

En verder zou ik op verzoek van de FIA best een blauwdruk kunnen opstellen met daarin opleidingscriteria, de wijze van toetsen en in het verlengde een V&G-plan / beheersplan waarin de geïdentificeerde risico's met beheersmaatregelen staan beschreven, getoetst aan de Europese wetgeving. Het opzetten van een rescue team behoort eveneens tot de mogelijkheden. Preken voor eigen parochie? Nee joh! ;D

Jozef

En over welke circuits heb je het dan? Vast geen met een FIA-licentie Grade 1, want die zijn er niet in Nederland...

Wings

Verschillende circuits in Nederland, België en Duitsland.
Wat ik verder niet teruglees is dat een object bovenop een cockpit het bevrijden van een coureur bemoeilijkt. Daar komt bovenop dat je meer beweegt aan het slachtoffer en deze onder een andere hoek uit de auto moet tillen. Ik zie daar een groot risico bij rug- en nekletsel. 

Jozef

Citaat van: Wings op 04 augustus 2017 - 13:10:16Wat ik verder niet teruglees is dat een object bovenop een cockpit het bevrijden van een coureur bemoeilijkt.
Omdat het niet zo is? De opening van de halo is even groot, zo niet groter, dan de opening van de cockpit. In geval van bewusteloosheid of letsels wordt de coureur met stoel en al uit de cockpit getild, en daar vormt de halo geen belemmering bij, of in elk geval nauwelijks (je moet wel iets hoger tillen, maar het blijft een hoogte die comfortabel is voor een rechtopstaande volwassene).

Wings

Dat is het zeker Jozef. Ik snap ook niet dat je dat weigert aan te nemen van me. Lees nu eens wat mijn beroep is (en al bijna 20 jaar).