F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Franky R. op 22 juli 2017 - 22:29:43
Citaat van: Tuesday op 22 juli 2017 - 14:25:46
Citaat van: Wings op 22 juli 2017 - 08:46:36
Feitelijk incorrect. De vertragingskracht verandert niet als je met een beugel op je auto tegen een kraan rijdt.
als je met je hoofd ergens tegenaan knalt, dan staat het ineens stil, als er iets tussenzit wat de eerste klap opvangt, dan begint het al eerder met afremmen. De vertragingskracht was zo extreem omdat het direct met de kraanwagen in aanraking kwam. Alles wat er tussen zou hebben gezeten zou die kracht hebben verminderd.


Laat ik het zo uitleggen dan?


Kijk naar die oude auto uit de jaren 1950s...Zo sterk als een brug, want geen kreukelzone...Het kwam heel vaak voor dat een auto prima te repareren was, maar dat de eigenaar dood was. De Halo lijkt mij geen item wat je kunt vergelijken met een kreukelzone.


Ook met de Halo staat je hoofd/lichaam direct stil, terwijl je hersenen en organen nog even door willen gaan. Daar is Bianchi aan gestorven. Niet de klap zelf, maar het feit dat de vertraging zo immens was, dat zijn hersenen feitelijk kapot sloegen IN zijn schedel.


Een natuurkundige zal spreken van 'traagheid van massa' ... En daar helpt die Halo dus niet tegen.
een kreukelzone in een halo zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, al denk ik dat het dan in andere opzichten zn kracht verliest, maar zelfs zonder komt het hoofd op een heel andere manier tot stilstand. In het geval van Bianchi stond het letterlijk in 1 klap stil, vangt de halo de klap op, dan komt het hoofd via de auto en de gordels toch echt op een heel andere manier tot stilstand. Valt niet te ontkennen volgens mij.

Franky R.

@Tuesday,


Inderdaad anders, maar ik denk dat je je vergist in de de acceleratie in crash met een F1-auto...Alonso ging al 'out' na een klein zijwaarts tikje in 2015. Bianchi had nog een vaartje van dik 250 kilometer per uur.


Van 250 tot nul in minder dan een meter...Bedenk even wat er dan gebeurt met je organen. Laat staan je brein...Iemand vergeleek het met een val van de vierde verdieping van een flatje. Ik heb zelden, eigenlijk nooit, iemand ongedeerd van een dergelijk hoogte zien springen.


Mickey

Reed hij nog 250 direct voor de impact? Kan ik me niet voorstellen. Dan ziet je helm er volgens mij niet meer uit als een helm en zou je de comateuze toestand overslaan.

Wings

Citaat van: C.G. de Beaufort op 22 juli 2017 - 19:03:26
In 2 dagen zijn er meer dan 6000 supporters die tegen de 'halo' protesteren. Dat wordt dus minimaal 100000 wanneer zij de handtekeningen gaan aanbieden bij de  FIA.

https://www.change.org/p/federation-internationale-de-l-automobile-do-not-introduce-the-halo-safety-device-in-formula-one

Groet,

C.G. de Beaufort

De Formule 1 heeft 390 miljoen kijkers. Dat 6000 kijkers boos zijn zij dan maar zo. De Formule 1 negeerde eerder 130 miljoen kijkers. Sinds de Formule 1 achter betaalkanalen is geschoven liep het aantal kijkers terug van 527 miljoen naar 390 miljoen. Het kan ze klaarblijkelijk niet deren. Dus nog eens max 6.000 fans minder...ach. ;)

Franky R.

Citaat van: Mickey op 23 juli 2017 - 10:37:01
Reed hij nog 250 direct voor de impact? Kan ik me niet voorstellen. Dan ziet je helm er volgens mij niet meer uit als een helm en zou je de comateuze toestand overslaan.


250 toen hij de baan verliet, de klap zal met een niet veel lager snelheid gemaakt zijn.


Bianchi onderging een gravitatie van 92G.


En nogmaals, de rolbeugel nam een groot deel van de klap voor zijn rekening...en dat ding brak af... :o

Wings

Citaat van: Tuesday op 22 juli 2017 - 23:30:23
een kreukelzone in een halo zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, al denk ik dat het dan in andere opzichten zn kracht verliest, maar zelfs zonder komt het hoofd op een heel andere manier tot stilstand. In het geval van Bianchi stond het letterlijk in 1 klap stil, vangt de halo de klap op, dan komt het hoofd via de auto en de gordels toch echt op een heel andere manier tot stilstand. Valt niet te ontkennen volgens mij.

Zeker wel. Een halo is geen kreukelzone die de klap absorbeert. De vertragingskracht blijft gelijk.
Het brein zweeft in een vloeibare substantie in ons hoofd. Axonen kunnen breken bij drukopbouw doordat de dichtheid van de grijze en witte massa verschilt. Zie het zo: De hersenen zijn nog bezig met rechtdoor gaan terwijl het lichaam reeds stilstaat. Het onderdeel wat de auto tot stilstand brengt maakt daarin geen verschil tenzij het de helm zelf is. Wat ik mij herinner is dat de rolbeugel en airbox weg was geslagen. Die onderdelen kunnen mijns inziens meer energie verwerken dan een halo. Daarnaast -en dat is het meest belangrijke- kunnen er maatregelen getroffen worden om het risico op een hoger veiligheidsniveau te bestrijden. Probeer mens en risico te scheiden door het nemen van een bron- of technische maatregel en zak dan pas af naar een individuele maatregel.

Tuesday

Citaat van: Wings op 23 juli 2017 - 11:56:20
Citaat van: Tuesday op 22 juli 2017 - 23:30:23
een kreukelzone in een halo zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, al denk ik dat het dan in andere opzichten zn kracht verliest, maar zelfs zonder komt het hoofd op een heel andere manier tot stilstand. In het geval van Bianchi stond het letterlijk in 1 klap stil, vangt de halo de klap op, dan komt het hoofd via de auto en de gordels toch echt op een heel andere manier tot stilstand. Valt niet te ontkennen volgens mij.

Zeker wel. Een halo is geen kreukelzone die de klap absorbeert. De vertragingskracht blijft gelijk.
Het brein zweeft in een vloeibare substantie in ons hoofd. Axonen kunnen breken bij drukopbouw doordat de dichtheid van de grijze en witte massa verschilt. Zie het zo: De hersenen zijn nog bezig met rechtdoor gaan terwijl het lichaam reeds stilstaat. Het onderdeel wat de auto tot stilstand brengt maakt daarin geen verschil tenzij het de helm zelf is. Wat ik mij herinner is dat de rolbeugel en airbox weg was geslagen. Die onderdelen kunnen mijns inziens meer energie verwerken dan een halo. Daarnaast -en dat is het meest belangrijke- kunnen er maatregelen getroffen worden om het risico op een hoger veiligheidsniveau te bestrijden. Probeer mens en risico te scheiden door het nemen van een bron- of technische maatregel en zak dan pas af naar een individuele maatregel.
en in dit geval was het idd de helm zelf die de klap moest opvangen, een klap van 252 G bij een snelheid van 125 km. Als daar maar iets had tussen gezeten dat de eerste klap had opgevangen, dan zou de klap op zijn helm veel minder zijn geweest.

Wings

Geschaafd maar niet frontaal geklapt. De meeste energie is verloren gegaan bij de airbox en rolbeugel. Wat betreft het letsel verwijs ik door naar onderstaande tekst. Daar laat ik het bij.

"This website has spoken this afternoon to a leading London brain surgeon, who informed us that a diffuse axonal injury means that there is no specific area of sharp focus in the brain which has been damaged. In other words it's not like an area of depression which would be caused by a blow from a hammer. It is a non-direct injury where the head decelerates and rotates. Typically the risk is nerve fibres being damages, there are often areas of bleeding."

Bron: https://www.jamesallenonf1.com/2014/10/bianchi-family-issues-a-statement-on-jules-condition/

Verder kunnen we blijven dimdammen over of de halo Bianchi wel of niet zou hebben gered, het incident is een hoogst ongebruikelijk incident en op een hoger veiligheidsniveau beheersbaar. Deze maatregel wordt nu toegepast dus theoretisch kan het niet meer gebeuren. Bianchi als hoofdreden aanvoeren vind ik dan ook niet opgaan als ik de geschiedenis van de Formule 1 erbij haal en dat tegen de hedendaagse situatie afweeg.



Tuesday

Citaat van: Wings op 23 juli 2017 - 17:51:13
Geschaafd maar niet frontaal geklapt. De meeste energie is verloren gegaan bij de airbox en rolbeugel. Wat betreft het letsel verwijs ik door naar onderstaande tekst. Daar laat ik het bij.

"This website has spoken this afternoon to a leading London brain surgeon, who informed us that a diffuse axonal injury means that there is no specific area of sharp focus in the brain which has been damaged. In other words it's not like an area of depression which would be caused by a blow from a hammer. It is a non-direct injury where the head decelerates and rotates. Typically the risk is nerve fibres being damages, there are often areas of bleeding."

Bron: https://www.jamesallenonf1.com/2014/10/bianchi-family-issues-a-statement-on-jules-condition/

Verder kunnen we blijven dimdammen over of de halo Bianchi wel of niet zou hebben gered, het incident is een hoogst ongebruikelijk incident en op een hoger veiligheidsniveau beheersbaar. Deze maatregel wordt nu toegepast dus theoretisch kan het niet meer gebeuren. Bianchi als hoofdreden aanvoeren vind ik dan ook niet opgaan als ik de geschiedenis van de Formule 1 erbij haal en dat tegen de hedendaagse situatie afweeg.
ja, noem het geschaafd, geschaafd met een impact van 252 G  :o. Wat de verwondingen betreft; dat hoef je niet voor de zoveelste keer uit te leggen, de 1e keer was al overbodig. Ik snap dat er geen directe verwondingen aan het hoofd zijn opgetreden, maar dat de vertraging van het hoofd de schade heeft veroorzaakt. Die vertraging was echter zo gigantisch doordat de helm direct met het bergingsvoertuig in aanraking kwam. Zou de halo de klap hebben opgevangen was het hoofd via het lichaam en de gordels afgeremd en dat gaat toch echt een stuk geleidelijker.

Wings

Juist ja, 252G is de vertragingskracht die vrijkomt als de auto met een x-snelheid een object raakt en vervolgens in een x-tijd stilstaat. Ik vind dat die uitleg overigens wel nodig is want je voert een mogelijke secundaire oorzaak op als primaire en hoofdoorzaak op om te bewijzen dat de halo verschil had gemaakt. Dat is feitelijk onjuist. De rolbeugel en airbox vangen de meeste energie op en mogelijk dat de helm niet geheel wordt ontzien. Dat laat onverlet dat de vertragingskracht is opgevoerd als hoofdoorzaak.

Het belangrijkste element in de discussie vind ik het incident in perspectief bekijken en op basis van de getroffen maatregelen en kansberekening concluderen of een aanvullende maatregel nodig is op basis van het incident dat Bianchi overkwam. Helaas blijf je dat stug negeren.

Daarmee is de cirkel weer rond. De halo komt en we kunnen er niks tegenin brengen. So be it! 

Tuesday

Citaat van: Wings op 24 juli 2017 - 08:26:07
Juist ja, 252G is de vertragingskracht die vrijkomt als de auto met een x-snelheid een object raakt en vervolgens in een x-tijd stilstaat. Ik vind dat die uitleg overigens wel nodig is want je voert een mogelijke secundaire oorzaak op als primaire en hoofdoorzaak op om te bewijzen dat de halo verschil had gemaakt. Dat is feitelijk onjuist. De rolbeugel en airbox vangen de meeste energie op en mogelijk dat de helm niet geheel wordt ontzien. Dat laat onverlet dat de vertragingskracht is opgevoerd als hoofdoorzaak.

Het belangrijkste element in de discussie vind ik het incident in perspectief bekijken en op basis van de getroffen maatregelen en kansberekening concluderen of een aanvullende maatregel nodig is op basis van het incident dat Bianchi overkwam. Helaas blijf je dat stug negeren.

Daarmee is de cirkel weer rond. De halo komt en we kunnen er niks tegenin brengen. So be it!
nee, die 252G was specifiek de kracht op de helm. De auto zelf kreeg een impact van 58G te verwerken. Verder reageerde ik alleen  op jouw punt dat een halo 0,0 verschil had gemaakt, de andere dingen negeer ik dus bewust.

Nog ff een citaat uit het FIA report:
Citaat
Bianchi's helmet struck the sloping underside of the crane. The magnitude of the blow and the glancing nature of it caused massive head deceleration and angular acceleration, leading to his severe injuries.

Wings

Meanwhile at the other site of the ocean:

http://en.f1i.com/images/274424-indycar-chooses-simplicity-progress.html

"home icon / Race and classic pictures / IndyCar chooses simplicity as progress
PrevNext
IndyCar chooses simplicity as progress

IndyCar 2018

IndyCar presented its 2018 Speedway challenger yesterday, revealing a strikingly simple design which almost looks like a throwback to a bygone era.

The series' aero kits represent a collaboration of several key constituents – IndyCar, Dallara and design experts in the United Kingdom – paired with input from drivers, teams and fans alike.

Yes, the fans had their say apparently.

The car's simple and refined design takes nothing away from its low-line, lean and mean looks. It appears as modern but authentic, with an attractive edge. We love it!

Take note Formula 1!"


Sabai

Citaat van: robbert op 20 juli 2017 - 09:10:40
Citaat van: Jozef op 19 juli 2017 - 22:21:47
Citaat van: C.G. de Beaufort op 19 juli 2017 - 21:42:31Sorry, in dat geval stop ik met de autosport in 2018 wanneer dit doorgaat.

De autosport gaat ook zonder jou gewoon door hoor. ;)

Als je stopt met kijken vanwege een stukje metaal dat niets verandert aan het racen, kun je je ook vragen stellen wat voor fan je bent.

ja idd, echte fans blijven kijken, ook al zien de wagens er niet uit....

Dit ben ik niet met je eens. Ik was een die-hard F1 fan sinds 1999 en heb tot 2014 amper een race gemist. Maar sinds al de veranderingen sinds 2009 heeft de sport voor mij verziekt en ik kijk nog amper een race. De nieuwe motoren waren de druppel.  Dus dit heeft niks te maken met wat voor fan je bent maar juist waar je fan voor bent.