F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 08 mei 2017 - 19:57:49
Dat laatste neem ik niet aan. Naar mijn herinneren was het een combinatie van zicht, meerwaarde niet zien en het risico wat het meebrengt zien.
dat is al weer heel wat anders dan zeggen dat er geen probleem is en dat extra hoofdbescherming totaal overbodig is. Dat de halo (teveel) nadelen heeft daar waren we het volgens mij al redelijk over eens.

Wings

#271
Ik denk dat we wegdrijven bij de essentie. De discussie is niet wáárom rijders niet stemmen of tegenstemmen maar het feit dát slechts 5 rijders hebben voorgestemd. Dat geeft in mijn optiek prima weer dat die behoefte niet groter is dan de drang van de FIA. Laten we ook niet vergeten dat hoofdbescherming van de rijders een discussie betreft die de Romeinen hebben gevoerd. De eerste keer dat ik mij herinner is nadat de veer van Barrichello's Brawn tegen de helm van Massa stuiterde in 2009 maar volgens mij daarvoor ook al, al weet ik dat niet zeker. Als de noodzaak er wel was deed de Formule 1 daar geen 8 jaar -of langer- over. De hoge cockpitranden zijn daar een prima voorbeeld van. Niet lang na de crash van Karl Wendlinger waren deze verplicht en zaten deze op de bolides.

-edit-

Onduidelijkheid mijnerzijds: anderen = rijders.

Tuesday

Citaat van: Wings op 09 mei 2017 - 08:27:49
Ik denk dat we wegdrijven bij de essentie. De discussie is niet wáárom anderen niet stemmen of tegenstemmen maar het feit dát slechts 5 rijders hebben voorgestemd. Dat geeft in mijn optiek prima weer dat die behoefte niet groter is dan de drang van de FIA. Laten we ook niet vergeten dat hoofdbescherming van de rijders een discussie betreft die de Romeinen hebben gevoerd. De eerste keer dat ik mij herinner is nadat de veer van Barrichello's Brawn tegen de helm van Massa stuitte in 2009 maar volgens daarvoor ook al, al weet ik dat niet zeker. Als de noodzaak er wel was deed de Formule 1 daar geen 8 jaar -of langer- over. De hoge cockpitranden zijn daar een prima voorbeeld van. Niet lang na de crash van Karl Wendlinger waren deze verplicht en zaten deze op de bolides.
er is alleen gestemd over de halo, dat betekend dat ze tegen de halo zijn als oplossing. Dat betekend niet dat ze tegen welke vorm van cockpitbescherming dan ook zijn. Verder is de mening van de sporters ook niet allesbepalend, in dat geval was er in het wielrennen bv ook nooit een helmplicht gekomen.


robbert

Citaat van: Franky R. op 08 mei 2017 - 17:53:33
Citaat van: Jozef op 08 mei 2017 - 17:34:08
Citaat van: Franky R. op 08 mei 2017 - 10:46:17
Citaat van: Jehoentelaar op 08 mei 2017 - 00:33:03
Citaat van: Franky R. op 07 mei 2017 - 23:28:38
FF1600, FRenault 2.0, F-V8, F2...Hell ik sleep er ook de karts bij....allemaal open, dus allemaal maar verbieden omdat het volgens jou bijna middeleeuws is?

Niemand heeft het hier over verbieden. Lekkere dooddoener van een discussie die inhoudelijk potentie heeft.

Karts met rollbars zijn gewoon mogelijk overigens.


Sorry, maar iets bijna middeleeuws noemen valt voor mij onder dezelfde noemer...En de F1 met scherm bestaat al. Dat noemt men namelijk een WEC-auto...

Natuurlijk, het enige verschil tussen F1 en WEC is een scherm voor het hoofd van de coureur. We hebben met een echte kenner te maken, zo te zien.


Het is goed hoor...
ja, zeg wel. eigen mening mag toch volgens mij...

Jozef

Natuurlijk, maar een klein beetje onderbouwing van een mening mag toch ook wel verwacht worden.

robbert

Citaat van: Jozef op 09 mei 2017 - 11:08:05
Natuurlijk, maar een klein beetje onderbouwing van een mening mag toch ook wel verwacht worden.
die een beetje gelijkt op aanval....

Wings

Citaat van: Tuesday op 09 mei 2017 - 08:58:01
er is alleen gestemd over de halo, dat betekend dat ze tegen de halo zijn als oplossing. Dat betekend niet dat ze tegen welke vorm van cockpitbescherming dan ook zijn. Verder is de mening van de sporters ook niet allesbepalend, in dat geval was er in het wielrennen bv ook nooit een helmplicht gekomen.

Maar andersom betekent het ook niet dat ze vóór zijn. Wat dat aangaat snijdt deze opmerking geen hout. Overigens staat mij bij dat Red Bull is gestopt met de ontwikkeling van het aeroscreen. De feedback wat ik herinner is dat het wel doel zou treffen -puur gekeken naar het effect- echter gaven de rijders aan dat het uiteindelijk het zicht kan belemmeren door olie en andere vuiligheid maar ook dat de aeroscreen kan beslaan tijdens natte weersomstandigheden. Het is allemaal leuk in theorie maar de praktijk is vers twee.

Tuesday

Citaat van: Wings op 09 mei 2017 - 13:26:02
Citaat van: Tuesday op 09 mei 2017 - 08:58:01
er is alleen gestemd over de halo, dat betekend dat ze tegen de halo zijn als oplossing. Dat betekend niet dat ze tegen welke vorm van cockpitbescherming dan ook zijn. Verder is de mening van de sporters ook niet allesbepalend, in dat geval was er in het wielrennen bv ook nooit een helmplicht gekomen.

Maar andersom betekent het ook niet dat ze vóór zijn. Wat dat aangaat snijdt deze opmerking geen hout.
ik heb dan ook niet beweerd dat ze voor zijn, ik geef alleen dat jouw interpretatie van de stemming (in mijn ogen) niet helemaal klopt of op zn minst nattevingerwerk is.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 08 mei 2017 - 17:34:08

Natuurlijk, het enige verschil tussen F1 en WEC is een scherm voor het hoofd van de coureur. We hebben met een echte kenner te maken, zo te zien.


Kennelijk heb ik jouw kennis te hoog ingeschat? Lekker inhoudelijk verder...


De Groep C, World Sportscar Championship, ILMC of WEC doet niet onder voor de F1 qua snelheid. Zolang als ik het mij kan herinneren, werd de Groep C al omschreven als F1 met dak. Misschien dat het tegenwoordig anders is, maar dat is hoe ik het zie.


Verder vroeg iemand waarom de WEC wel gesloten is. Als je daadwerkelijk terug kijkt in de geschiedenis, zie je dat er vaak open en gesloten versie's van dezelfde auto's zijn ingezet.


Denk maar aan de Ford GT40, zowel open als gesloten. Lola T70 of veel recenter de Audi's waarmee ze hun debuut maakten op Le Mans waren eerst open. Daarna hadden ze zowel open als gesloten wagens.


In de F1 daartegen is er altijd sprake geweest van een open cockpit. Noem het een cultuurverschil tussen WEC en F1.

Wings

Citaat van: Tuesday op 09 mei 2017 - 15:04:53
ik heb dan ook niet beweerd dat ze voor zijn, ik geef alleen dat jouw interpretatie van de stemming (in mijn ogen) niet helemaal klopt of op zn minst nattevingerwerk is.

Dat is niet wat ik zeg. Verder verkondigen wij allen hoofdzakelijk meningen, soms onderbouwd door feiten, een andere keer op basis van gevoel. Je vertelt niets nieuws.

Jehoentelaar

Citaat van: Franky R. op 09 mei 2017 - 15:40:16
Kennelijk heb ik jouw kennis te hoog ingeschat? Lekker inhoudelijk verder...
Pot en ketel.

CitaatDe Groep C, World Sportscar Championship, ILMC of WEC doet niet onder voor de F1 qua snelheid. Zolang als ik het mij kan herinneren, werd de Groep C al omschreven als F1 met dak. Misschien dat het tegenwoordig anders is, maar dat is hoe ik het zie.
In rechte lijn kan de huidige LMP1-HY de Formule 1 aardig bijhouden. Over een totale ronde is een F1-auto (zeker in het huidige tijdperk) aanzienlijk sneller.

CitaatVerder vroeg iemand waarom de WEC wel gesloten is. Als je daadwerkelijk terug kijkt in de geschiedenis, zie je dat er vaak open en gesloten versie's van dezelfde auto's zijn ingezet. Denk maar aan de Ford GT40, zowel open als gesloten. Lola T70 of veel recenter de Audi's waarmee ze hun debuut maakten op Le Mans waren eerst open. Daarna hadden ze zowel open als gesloten wagens.
Voor de huidige generatie LMP1- en LMP2-auto's geldt dat dit reglementair vastgelegd is. Wat de reden ervan precies is weet ik niet, maar vermoedelijk heeft het te maken met de grote kans op debris op een lang circuit als Le Mans, wat zeker in het donker nauwelijks te zien is. Verder beantwoordt deze (overigens prima) constatering nog steeds niet de 'waarom'-vraag van dit verhaal, hetgene waar deze discussie zover ik het overzie om lijkt te draaien.

CitaatIn de F1 daartegen is er altijd sprake geweest van een open cockpit. Noem het een cultuurverschil tussen WEC en F1.
Dat beantwoordt nog steeds de vraag niet waarom het voor de endurance-racerij wel acceptabel wordt gezien om te switchen tussen open en gesloten cockpits, maar het bij Formule 1 ineens absoluut niet zou moeten. Men kan niet stellen dat de Formule 1 esthetisch minder veranderlijk is dan het WEC (en diens voorgangers), behalve dat er in het WEC tot enkele jaren geleden op dit vlak meer vrijheden werden gegeven dan in de Formule 1.

Jehoentelaar

Citaat van: robbert op 09 mei 2017 - 12:39:08
Citaat van: Jozef op 09 mei 2017 - 11:08:05
Natuurlijk, maar een klein beetje onderbouwing van een mening mag toch ook wel verwacht worden.
die een beetje gelijkt op aanval....

Dus vragen om een verdere onderbouwing is volgens jou aanvallend? Waarom ben je dan actief op een discussieforum?

robbert

Citaat van: Jehoentelaar op 09 mei 2017 - 17:35:34
Citaat van: robbert op 09 mei 2017 - 12:39:08
Citaat van: Jozef op 09 mei 2017 - 11:08:05
Natuurlijk, maar een klein beetje onderbouwing van een mening mag toch ook wel verwacht worden.
die een beetje gelijkt op aanval....

Dus vragen om een verdere onderbouwing is volgens jou aanvallend? Waarom ben je dan actief op een discussieforum?

ok, als ik niet meer welkom ben, zeg het dan gewoon. Iedereen mag een eigen mening hebben, maar het is de manier waarop die verwoord word. Ik ben niet actief op een discussieforum om aangevallen te worden, zoals dit al enkele keren gebeurd is... Mss daarom dat er al enkele leden gewoon zijn vertrokken van dit 'discussieforum'. Mss eens best om dit je eens af te vragen é

Jehoentelaar

Je wordt nergens aangevallen, er wordt enkel gevraagd om een standpunt te onderbouwen, zodat we een normale discussie kunnen voeren en niet enkel met oneliners naar elkaar lopen te gooien. Ik snap oprecht niet hoe het mogelijk is dat een discussie als deze explodeert doordat er enkel wordt gevraagd naar verdere uitleg van een standpunt.

Als je het graag houdt bij enkel oneliners en de inhoudelijke kant van een discussie het liefst overslaat moet je dat helemaal zelf weten, maar ga dan niet zitten piepen als mensen daar wat van zeggen.