F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jozef

Ja, en die stang zat vast aan het wiel waardoor er veel kracht achter zat. Hou dat wiel tegen en je houdt de stang ook tegen.

Arthur

Zeker, maar die stang komt eerder dan het wiel en dus....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Citaat van: Mickey op 30 april 2017 - 10:41:57
Eens met Wings en Arthur. Autosport. Niet voor rubberentegelmillennials.
nothing to add...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 02 mei 2017 - 00:23:54
Citaat van: Mickey op 30 april 2017 - 10:41:57
Eens met Wings en Arthur. Autosport. Niet voor rubberentegelmillennials.
nothing to add...
dus als het aan jullie had gelegen was er nooit wat veranderd qua veiligheid? Natuurlijk moet er altijd een afweging gemaakt worden, maar het argument dat bij racen gevaar hoort vind ik an sich niet zo heel sterk. Zeg gewoon dat je de halo te lelijk vind, of wat dan ook, maar juist omdat bij autosport een hoop gevaar komt kijken is veiligheid een issue.

Mickey

Dat zal je me nergens horen zeggen. En ik zal ook niet tegenspreken dat er voortdurend naar de ontwikkeling van veiligheidsverhogende maatregelen gekeken zal moeten worden, maar voor nu vind ik het met de veiligheid wel prima in orde. Als je de mate van ingrijpendheid op het concept 'open cockpit racing' in ogenschouw neemt t.o.v. de toename van veiligheid door een halo of scherm, vind ik dit niet in verhouding staan.


Tuesday

Citaat van: Mickey op 02 mei 2017 - 09:27:51
Dat zal je me nergens horen zeggen. En ik zal ook niet tegenspreken dat er voortdurend naar de ontwikkeling van veiligheidsverhogende maatregelen gekeken zal moeten worden, maar voor nu vind ik het met de veiligheid wel prima in orde. Als je de mate van ingrijpendheid op het concept 'open cockpit racing' in ogenschouw neemt t.o.v. de toename van veiligheid door een halo of scherm, vind ik dit niet in verhouding staan.
tja, ik vind het ook een twijfelgeval. Visueel behoorlijk ingrijpend en er zijn vragen over het totale effect op de veiligheid, dat ben ik dus wel met je eens. Het concept open cockpit racing bestaat wat mij betreft niet. Dat is volgens mij meer per toeval onstaan en ik vermoed dat sowieso in de toekomst wel gaat verdwijnen als je de conceptcars van de laatste jaren ziet. Ik verwacht dat die hoofdbescherming er vroeg of laat sowieso wel gaat komen, al dan niet in combinatie met een heel ander aerodynamisch concept. Maar de alternatieven die er momenteel liggen zijn idd nog niet echt overtuigend, dan moet je t gewoon niet doen.

Mickey

Vandaar ook de aanhalingstekens.  ;)

Over twintig jaar zitten alle coureurs in een sim naast de baan en rijden er lege autootjes over het circuit. :D

Arthur

Citaat van: Tuesday op 02 mei 2017 - 06:50:06
Citaat van: Robbert65 op 02 mei 2017 - 00:23:54
Citaat van: Mickey op 30 april 2017 - 10:41:57
Eens met Wings en Arthur. Autosport. Niet voor rubberentegelmillennials.
nothing to add...
dus als het aan jullie had gelegen was er nooit wat veranderd qua veiligheid? Natuurlijk moet er altijd een afweging gemaakt worden, maar het argument dat bij racen gevaar hoort vind ik an sich niet zo heel sterk. Zeg gewoon dat je de halo te lelijk vind, of wat dan ook, maar juist omdat bij autosport een hoop gevaar komt kijken is veiligheid een issue.

Ik heb van het begin af aan gezegd dat ik dat ding aartslelijk vind. Uiteraard is het veiligheidsaspect belangrijk maar je kunt gewoon niet alle risico's uitsluiten. En ook die halo doet dat niet [en kan zelfs averechts werken].
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Uiteindelijk hebben wij überhaupt geen stem in het veiligheidsvraagstuk. Als de coureurs, dus de personen die de risico's nemen, voorstander zijn van extra hoofdbescherming, is daar werkelijk niets tegenover te stellen. Zij nemen het risico, wij niet. De waarschijnlijk hieruit volgende reactie dat het een door hen bewust genomen risico is is terecht, maar verandert daar niet iets aan.

Wat niet wegneemt dat een goede discussie erover voeren altijd hoort te kunnen natuurlijk.

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 02 mei 2017 - 11:01:29
Citaat van: Mickey op 02 mei 2017 - 09:27:51
Dat zal je me nergens horen zeggen. En ik zal ook niet tegenspreken dat er voortdurend naar de ontwikkeling van veiligheidsverhogende maatregelen gekeken zal moeten worden, maar voor nu vind ik het met de veiligheid wel prima in orde. Als je de mate van ingrijpendheid op het concept 'open cockpit racing' in ogenschouw neemt t.o.v. de toename van veiligheid door een halo of scherm, vind ik dit niet in verhouding staan.
tja, ik vind het ook een twijfelgeval. Visueel behoorlijk ingrijpend en er zijn vragen over het totale effect op de veiligheid, dat ben ik dus wel met je eens. Het concept open cockpit racing bestaat wat mij betreft niet. Dat is volgens mij meer per toeval onstaan en ik vermoed dat sowieso in de toekomst wel gaat verdwijnen als je de conceptcars van de laatste jaren ziet. Ik verwacht dat die hoofdbescherming er vroeg of laat sowieso wel gaat komen, al dan niet in combinatie met een heel ander aerodynamisch concept. Maar de alternatieven die er momenteel liggen zijn idd nog niet echt overtuigend, dan moet je t gewoon niet doen.

Mee eens. Het concept van de auto's wordt eigenlijk gebaseerd op het heel erg afwijken van gewone straatauto's om maximaal te presteren in races. Open cockpits zijn gezien het design van de auto's vrij praktisch omdat er geen zijdeuren in die dingen zitten, maar daar houdt het ook wel mee op.

Ben het er inderdaad ook mee eens dat we niet te ad-hoc naar een net-nietoplossing moeten werken maar dat er een gedegen concept moet komen dat écht goed effect heeft. Het design van de auto's corrigeert zich vervolgens vanzelf mee, op dezelfde manier als dat het bijvoorbeeld ook vanaf 2009 heeft gedaan met de brede voorvleugels en aerodynamische restricties.

Jozef

De reden dat openwielracen bestaat, is omdat de eerste auto's bestonden uit een motor met vier wielen eraan en een stoel er bovenop waar een persoon op ging zitten. Daar begon men dan ook mee te racen en stap voor stap zijn die auto's geëvolueerd tot de F1 zoals we die nu kennen.

Wie dus geen halo wil omdat het dan geen openwiel meer is, zegt dus in feite dat het tegenargument is dat het niet hard genoeg lijkt op de auto's van 100 jaar geleden.

De open cockpit maakt auto's trager en gevaarlijker, hoog tijd dat dat bijna middeleeuwse concept wordt begraven.

Wings

Ben ik oneens. De basis is geëvolueerd en voldoet aan de huidige stand der wetenschap. Het veiligheidsniveau van de bolides van nu zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met het veiligheidsniveau van 50 jaar geleden. Zelfs niet van iets meer dan 20 jaar geleden. Prima om te blijven evolueren maar het gevaar bestaat dat je het over de top gaat duwen.

Ik durf best te stellen vanuit mijn expertise als veiligheidskundige (preventieadviseur in België) -met als specialisme redden in besloten ruimten, redden op hoogte en redden uit voertuigen- dat je met de halo ook een risico introduceert. Ten eerste kan het de invalshoek van een projectiel negatief beïnvloeden maar ook het bevrijden van een coureur uit de auto wordt bemoeilijkt als daar zo'n fietsstuur bovenop zit. Tenzij je een soort van LMP1 auto bouwt met zijdeuren.* Zelfs in een gecontroleerde niet-paniek situatie ondervonden coureurs al hinder met in- en uitstappen, wat denk je in een panieksituatie (brand) of ernstig rug-, nekletsel, wanneer elke seconde en beweging van levensbelang is?

*Los hiervan ben ik het volledig eens met Lauda.



Franky R.

Citaat van: Jozef op 03 mei 2017 - 01:53:45
De reden dat openwielracen bestaat, is omdat de eerste auto's bestonden uit een motor met vier wielen eraan en een stoel er bovenop waar een persoon op ging zitten. Daar begon men dan ook mee te racen en stap voor stap zijn die auto's geëvolueerd tot de F1 zoals we die nu kennen.

Wie dus geen halo wil omdat het dan geen openwiel meer is, zegt dus in feite dat het tegenargument is dat het niet hard genoeg lijkt op de auto's van 100 jaar geleden.

De open cockpit maakt auto's trager en gevaarlijker, hoog tijd dat dat bijna middeleeuwse concept wordt begraven.


FF1600, FRenault 2.0, F-V8, F2...Hell ik sleep er ook de karts bij....allemaal open, dus allemaal maar verbieden omdat het volgens jou bijna middeleeuws is?

Jehoentelaar

Citaat van: Franky R. op 07 mei 2017 - 23:28:38
FF1600, FRenault 2.0, F-V8, F2...Hell ik sleep er ook de karts bij....allemaal open, dus allemaal maar verbieden omdat het volgens jou bijna middeleeuws is?

Niemand heeft het hier over verbieden. Lekkere dooddoener van een discussie die inhoudelijk potentie heeft.

Karts met rollbars zijn gewoon mogelijk overigens.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 07 mei 2017 - 23:28:38
Citaat van: Jozef op 03 mei 2017 - 01:53:45
De reden dat openwielracen bestaat, is omdat de eerste auto's bestonden uit een motor met vier wielen eraan en een stoel er bovenop waar een persoon op ging zitten. Daar begon men dan ook mee te racen en stap voor stap zijn die auto's geëvolueerd tot de F1 zoals we die nu kennen.

Wie dus geen halo wil omdat het dan geen openwiel meer is, zegt dus in feite dat het tegenargument is dat het niet hard genoeg lijkt op de auto's van 100 jaar geleden.

De open cockpit maakt auto's trager en gevaarlijker, hoog tijd dat dat bijna middeleeuwse concept wordt begraven.


FF1600, FRenault 2.0, F-V8, F2...Hell ik sleep er ook de karts bij....allemaal open, dus allemaal maar verbieden omdat het volgens jou bijna middeleeuws is?

Ik zeg niet dat je het moet verbieden. Karts zijn open omdat het lekker goedkoop is, het is de goedkoopste vorm van racen waardoor jij en ik het soms ook kunnen doen. Dus bij karts heeft het open zijn gewoon een hele goede praktische reden. Dat is bij F1 niet zo. De enige, absoluut de enige reden waarom F1-wagens open zijn, is "omdat het vroeger ook zo was". Rijden met een open cockpit is simpelweg achterhaald, zelfs los van de veiligheidsdiscussie. Het is ook geen toeval dat de concept cars van McLaren, Red Bull en Renault allemaal een gesloten cockpit hebben.