F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Die seizoenen waren qua kampioenschapspanning en qua individuele races een behoorlijk dieptepunt.

Wings

Nu niet dan? Mercedes domineert nu ook al drie jaren. Dan was 2000, 2001 en 2003 toch echt leuker. Alleen 2002 en 2004 waren echt boring.

Jozef

Citaat van: Mickey op 04 mei 2016 - 20:33:43Ferrari/Schumacher-pijn?

Dat niet alleen. Mercedes is de voorbije jaren zo dominant als Ferrari toen was. Toch geniet ik nu veel meer van de F1 dan toen. Noem de 20 spannendste races uit de laatste 20 jaar en ik ben er redelijk van overtuigd dat er niet één uit de periode 2000-2004 bij zal zijn. Ik ben zelf geen wandelende F1-encyclopedie maar ik kan me slechts 1 race uit die tijd herinneren die in aanmerking kan komen, Brazilië 2003. Verder gebeurde er gewoon geen ruk tijdens die races. Er waren races met letterlijk 0 inhaalpogingen!

Dus ja, om het on-topic te houden. Folkert heeft een goed punt, het DNA van de F1 is iets dat eigenlijk niet of nauwelijks bestaat en al helemaal niet te maken kan hebben met de vorm van de auto's. Want die is al zo vaak drastisch veranderd, veel drastischer dan een voorruitje erop schroeven. Er is wel een rode draad te trekken door alle decennia, en dat heeft Wings dan weer goed: F1 moet altijd de snelste klasse zijn die op het circuit rondrijdt. Al de rest is bijzaak: met of zonder vleugels, met of zonder klantenmotoren en -chassis, met of zonder paydrivers, met of zonder turbo, met of zonder bijtanken. Met of zonder hoofdbescherming.

Mickey


Mickey

Eens hoor Jozef, maar als Schumacherfan koester ik dan wel weer warme herinneringen aan die periode.

Het ietwat overdreven format dat ik schetste zie ik echter wel als een serieuze bedreiging; lullige motortjes met wat turbo's en hulp van kinetic energy recovery.

Wings

#185
Zo nu en dan heb ik ook het idee dat men een verkeerd beeld heeft over die jaren. Accent ligt op saaie seizoenen waarin Schumacher met hoofd en schouders boven iedereen uitstak. Dat klopt deels maar ligt ietwat genuanceerder dan hier wordt geschreven. Ik vond 2002 en 2004 echt saai. Vergelijkbaar met 2013 en 2014. Maar in 2003 hadden we 8 of 9 racewinnaar en een titelstrijd waar 3 coureurs van 3 verschillende teams streden om het kampioenschap. Montoya en Räikkonen stonden met nog 2 races te gaan slechts 2 punten verwijderd van Schumacher die al 5-6 races niet had gewonnen. Ik weet nog dat ik weken lang stijf stond van de zenuwen. Dat heb ik de afgelopen jaren absoluut niet gehad. Integendeel. Dus nee het is nu niet per definitie slechter of minder dan vroeger maar ook weer niet zoveel beter. Denk toch dat menig één zich verkijkt op die jaren en maar weinig mensen weten dat Montoya, Schumacher en Räikkönen slechts 2 punten van elkaar verwijderd stonden met twee races voor de boeg. Schumacher won dat jaar slechts 4 races (tweede helft va het seizoen geen enkele race, Williams 3 of zo).

Matthijs

Eens, in met name 2003 was het kampioenschap zenuwslopend spannend. Maar dat maakten de individuele races nog niet spannend. Nu zijn we soms qua (kunstmatige) entertainment de andere kant op opgeslagen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 04 mei 2016 - 20:47:16
Citaat van: Mickey op 04 mei 2016 - 20:33:43Ferrari/Schumacher-pijn?

Dat niet alleen. Mercedes is de voorbije jaren zo dominant als Ferrari toen was. Toch geniet ik nu veel meer van de F1 dan toen. Noem de 20 spannendste races uit de laatste 20 jaar en ik ben er redelijk van overtuigd dat er niet één uit de periode 2000-2004 bij zal zijn. Ik ben zelf geen wandelende F1-encyclopedie maar ik kan me slechts 1 race uit die tijd herinneren die in aanmerking kan komen, Brazilië 2003. Verder gebeurde er gewoon geen ruk tijdens die races. Er waren races met letterlijk 0 inhaalpogingen!
tja, inhalen is ook niet alles. Pogingen zullen er altijd wel geweest zijn, maar een duel kan ook leuk zijn als het (net) niet lukt. Bovendien had je toen veel meer tactische spanning, en was de pole en de start lang niet altijd beslissend. En spanning in het kampioenschap vergoed ook een hoop, die was er in 2002 en 2004 idd niet. En het was ook een tijd dat besparend rijden niet zo nadrukkelijk aanwezig was, dat er nog motoren ploften etc. Tja, ik vond het in beide gevallen prima hoor, ik snap nooit zo goed dat het altijd zo tegen elkaar afgezet moet worden. Probeer gewoon het beste dingen uit het verleden te combineren met de huidige wereld. We hoeven echt niet helemaal terug naar 2003 oid, maar ik persoonlijk vond de F1 toen wel indrukwekkender.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 04 mei 2016 - 21:55:15
Eens, in met name 2003 was het kampioenschap zenuwslopend spannend. Maar dat maakten de individuele races nog niet spannend. Nu zijn we soms qua (kunstmatige) entertainment de andere kant op opgeslagen.
deels toch wel. De laatste races van 2003 waren mede door de strijd in het kampioenschap erg spannend. Maar goed, als je het kampioenschap buiten beschouwing zou laten, welke races in de afgelopen 20 jaar waren dan wel superspannend? dat zijn er ook niet zoveel, ondanks dat er veel veranderd is.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort

(..)Voor de FIA is de feedback van Ferrari belangrijk, aangezien 15 juli als deadline voor een beslissing over de invoering van de halo in 2017 geldt.(..)

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/213911/ferrari-onderneemt-nieuwe-poging-met-halo-2

Ahum, 15 juli, ik hoop dus NIET... coureurs die ertegen zijn, please say NO. Ander blijven we bezig, dan kunnen ze beter in een tank gaan rijden.

Groet,

C.G. de Beaufort


Jehoentelaar

Ik vind touring cars, GT's en prototypes nou niet echt overkomen als tanks, maar dat kan aan mij liggen.

Jozef

Los daarvan is het wel een goed idee natuurlijk. Een tankrace lijkt me best wel boeiend. Met DRS: Destruct Rival System. D.w.z. als je binnen één seconde volgt op je voorligger, mag je een kanonschot lossen.

C.G. de Beaufort

#193
 ;D

Groet,

C.G. de Beaufort

FolkertE