F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Goed punt. Daar zou dan wel iets aan gedaan moeten worden.

gloudiesaurus

Citaat van: Jehoentelaar op 29 april 2016 - 17:14:12
Met een onboardcamera op de juiste plek kom je een aardig eind. Moet zelf zeggen dat ik het in GT-klassen e.d. niet echt mis.

Klopt, toch vind ik het bij open-wheel klassen horen. Maar goed misschien is een open cockpit vanwege de veiligheid misschien wel niet meer van deze tijd...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Ik vind het vooral doorgeschoten in doel. Bovendien bemoeilijkt ieder obstakel het veilig redden en verlaten van de bolide. Dus helemaal zonder risico's is het niet.

Arthur

Ik vind het helemaal niks! Voel al een been richting exit gaan.... :(
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings


C.G. de Beaufort

(..)Volgens Max Verstappen moet het Red Bull-concept nog wel verder doorontwikkeld worden. "Het positieve is dat het scherm ook de kleine deeltjes opvangt in tegenstelling tot het eerder gepresenteerde Halo-prototype van Ferrari, red.), maar als je hiermee in de hitte van Singapore moet rijden, wordt het in de cockpit helemaal een sauna. En als er rotzooi op het scherm wordt, moet het uiteraard wel schoongemaakt kunnen worden. Misschien gaan we straks met ruitenwissers rijden."(...)Hij zegt wel te vrezen dat de maatregel enigszins ten koste gaat van de magie. "De veiligheid staat altijd voorop, maar het moet wel Formule 1 blijven. We gaan nu wel erg richting gesloten cockpits. Dan kunnen we het net zo goed meteen LMP1 (naar de auto's die de 24 Uur van Le Mans rijden, red.) gaan noemen."

http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/25702621/__Verstappen_vreest_voor_magie_F1__.html

Ja, nu betreft het Red Bull scherm : idd., daar heb je weer ruitenwissers voor nodig...

Groet,

C.G. de Beaufort

Arthur

Citaat van: Wings op 30 april 2016 - 15:19:55
Hoe bedoel je?

Wat ik bedoel is dat wat ik al eens eerder aangegeven heb, dat als we naar gesloten cockpits gaan [en dit gaat al een stevig eind die kant op] dan is F1 voor mij geen F1 meer en laat ik het voor wat het is [na zo'n 25 jaar volgen]...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Matthijs

Hoewel ik goed snap dat je geen cockpit wil, snap ik niet zo goed hoe je je 1 van je favoriete hobby's laat afpakken door zo'n cockpit.

Arthur

Ik vond het afschaffen van tanken al een enorme aderlating! En dan nog heel wijzigingen die ik steeds maar accepteer. Maar dit gaat me toch echt te ver. Onacceptabel voor mij.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Het is in tegenstelling tot veel dingen uit het verleden in ieder geval niet van bovenaf opgelegd. Veel coureurs zijn er voorstander van en sommige teams experimenteren ermee. Vind vooral dat laatste juist volledig in de geest van de sport.

Arthur

Dat begrijp ik best maar ik vind het zo'n enorme afbreuk aan het concept dat F1 heet dat ik me er gewoon niet in kan vinden. Hoe jammer dan ook...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Arthur op 01 mei 2016 - 00:01:22
Dat begrijp ik best maar ik vind het zo'n enorme afbreuk aan het concept dat F1 heet dat ik me er gewoon niet in kan vinden. Hoe jammer dan ook...
alleen vanwege zo'n schermpje? en bijtanken dan, maar dat hoorde helemaal niet bij het originele concept van F1 volgens mij... persoonlijk vind ik het altijd vreemd om dit soort dingen vooraf te roepen. Kijk het gewoon ff aan en als het door dat schermpje echt niet meer de moeite waard is, dan kun je altijd nog iets anders gaan doen. Het veranderd weinig tot niets aan de essentie van de sport volgens mij, schermpjes hebben wel vaker gezien. Het F1 concept veranderd met zn tijd mee, dat is altijd al zo geweest.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 30 april 2016 - 20:28:03
Het is in tegenstelling tot veel dingen uit het verleden in ieder geval niet van bovenaf opgelegd. Veel coureurs zijn er voorstander van en sommige teams experimenteren ermee. Vind vooral dat laatste juist volledig in de geest van de sport.

De Formule 1 staat voor snel maar ook gevaarlijk. Dat alles is wat de Formule 1 zo aantrekkelijk maakt. Stofzuigermotoren en gesloten cockpits vind ik juist druisen tegen alles wat de Formule 1 ooit was. En natuurlijk is een dode onacceptabel maar ik vind men wel doorschieten hierin. En bovendien nog hypocriet ook. De focus ligt nu op de rijder waar baanstewards worden blootgesteld aan een veel groter risico: letsel door geraakt te worden door een auto / rondvliegende delen. Door het opstellen van procedures kun je snel en goedkoop het veiligheidsniveau verhogen voor deze mensen en voegt het serieus wat toe. Alleen is daar (te) weinig aandacht voor.

Verder vind ik dat een beheersmaatregel op de eerste plaats nodig moet zijn en op de tweede plaats geen belemmering moet vormen voor uitstappen en redden. Ieder obstakel boven een cockpit beperkt de ruimte. Zo had Alonso nooit zelfstandig uit zijn auto kunnen klimmen als zijn bolide was voorzien van een scherm of beugel. Nu was de nood er niet maar stel deze is er wel doordat de auto brandt, dan lijkt het mij onacceptabel. Iedere beperking heeft tevens ook invloed op hoe iemand uit een bolide wordt gehaald. Hoe meer ruimte, hoe beter dit kan, zonder aan een lichaam te moeten trekken met letsel. Iets bovenop een cockpit plaatsen kan niet zomaar. Ik denk dat de werkplaats van een Formule 1-coureur daarvoor te klein is.

C.G. de Beaufort

Citaat van: Tuesday op 01 mei 2016 - 00:40:18
Citaat van: Arthur op 01 mei 2016 - 00:01:22
Dat begrijp ik best maar ik vind het zo'n enorme afbreuk aan het concept dat F1 heet dat ik me er gewoon niet in kan vinden. Hoe jammer dan ook...
alleen vanwege zo'n schermpje? en bijtanken dan, maar dat hoorde helemaal niet bij het originele concept van F1 volgens mij... persoonlijk vind ik het altijd vreemd om dit soort dingen vooraf te roepen. Kijk het gewoon ff aan en als het door dat schermpje echt niet meer de moeite waard is, dan kun je altijd nog iets anders gaan doen. Het veranderd weinig tot niets aan de essentie van de sport volgens mij, schermpjes hebben wel vaker gezien. Het F1 concept veranderd met zn tijd mee, dat is altijd al zo geweest.

Ik begrijp het wel. Als er geen open raceklasse meer is, dan heeft voor mij ook een bedenking. Volgens sommige coureurs (i.e F1, GP2, GP3, Renault 3.5, Formule Ford, kart, etc.) moet een dak erop omdat 2 coureurs hun leven hebben verloren. En dat is maar een honderdste procent of nog minder wat in het dagelijkse verkeer zijn omgekomen. Enfin, gaan we dan voor huidige rijders in het verkeer ook de fabricage aanpassen, bv. zoals in iedere auto een monocoque? Want dan als uitsluitsel, moeten wij auto's gaan verbieden, iedereen met de trein. En de trein, .. oh wacht. Vliegtuig dan, ..oh wacht. Etc, als je snapt wat ik bedoel.

Groet,

C.G. de Beaufort

Jehoentelaar

Dat hele gevaarargument is allang achterhaald. De auto's zijn superveilig en hebben eigenlijk maar één echt zwakke plek. Daar wordt nu actief een oplossing voor gezocht, maar dat zou omwille het gevaarargument niet bij de sport passen. Dan moeten we ook maar af van de constructies die banden bij de auto's houden in het geval van crashes, om maar wat te noemen.

Dat er wordt nagedacht over de ontsnappingstijd uit de auto met zo'n scherm ligt voor de hand. Dat hoeven enkele Nederlandse/Vlaamse forummers niet uit te leggen aan Formule 1-engineers.