F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

iNSP3X

Ze kunnen er een netje over spannen zoals je soms in de bergen ziet tegen vallende stenen.  :P

Robbert65

of gewoon een wis-was installatie inbouwen. :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Franky R.

Citaat van: Kootje op 29 maart 2016 - 19:46:19


Trek maar eens 'n lijn van rolbar naar neus en je ziet de ontsnappingsruimte die men mu heeft. In die ruimte komt de halo of canape, waardoor de ontsnappingsruimte significant kleiner word. Dat maakt het automatisch moeilijker, zoniet onmogelijk.


Eens...en nogmaals, waarom wel in de F1 maar niet in de GP2, F3 of andere klasse? Is er daar wel de ruimte voor?

Robbert65

ik zie geen oplossing in een halo-achtige contructie of in een cockpit, wel in het verhogen van de "schouders" naast de rijder.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Franky R.

Citaat van: Robbert65 op 31 maart 2016 - 21:18:14
ik zie geen oplossing in een halo-achtige contructie of in een cockpit, wel in het verhogen van de "schouders" naast de rijder.


Hebben ze in de Indycars ook...en toen was daar het ongeval van Justin Wilson...hoe hoog moeten die cockpitranden dan worden? :-\

Robbert65

mja. Ik vind het ook rot. Vooral voor de familie van Justin Wilson. Maar je kunt de Formule 1 coureurs moeilijk in een Mercedes S600 Guard de baan opsturen voortaan?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Franky R.

Citaat van: Robbert65 op 31 maart 2016 - 21:22:26
mja. Ik vind het ook rot. Vooral voor de familie van Justin Wilson. Maar je kunt de Formule 1 coureurs moeilijk in een Mercedes S600 Guard de baan opsturen voortaan?


Nee, dat ook weer niet. Vooral omdat een Mercedes S600 Guard geen F1 is.
Motorsport is dangerous, dat staat bij de ingang van Silverstone...meer valt er -naar mijn mening- er niet over te zeggen.


De FIA doet wat ze kunnen, maar als ze echt een halo willen...dan kunnen we het beter de LMP-sprintklasse noemen...

Robbert65

vooralsnog: eens!

Maar wat ik elders al eerder zei: De mens in intrinsiek tegen verandering. Totdat de verandering tot het dagelijks leven is verworden. Denk aan het dragen van de autogordel. hoeveel malle mensen waren er niet die tonnen argumenten aandroegen tegen het gordeldragen in 1976. Nu zijn er meer automobilisten die zich dat niet herinneren dan die die toen al reden. En hoeveel mensen dragen er beargumenteerd geen gordel? 3?

Enfin, wij zijn van nature tegen en worden pas voor als de verandering tot het verleden hoort...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 31 maart 2016 - 21:22:26
mja. Ik vind het ook rot. Vooral voor de familie van Justin Wilson. Maar je kunt de Formule 1 coureurs moeilijk in een Mercedes S600 Guard de baan opsturen voortaan?
Justin Wilson ging niet dood door een megaklapper als Dan Wheldon, maar door een (relatief licht) voorwerp tegen zijn hoofd. Je kunt de auto niet zo veilig maken dat iedereen de crash van Wheldon zou overleven, maar het beschermen van een hoofd vind ik van een andere orde. Je kunt het oneens zijn met de voorgestelde halo, maar laten we het wel bij de feiten houden. De feiten zijn dat het hoofd, in tegenstelling tot de rest van het lichaam, kwetsbaar is. Maar het hoofd is wel het belangrijkste deel van het lichaam.

Kootje

Goed, laten we het bij de feiten houden.

Feit,
De halo, zoals getest door Mercedes en Ferrar, heeft twee grote openingen een voor/zijkant en één aan de bovenzijde.

Feit,
Dit bied voldoende bescherming tegen grote objecten die frontaal op de auto aankomen, zoals bv 'n band.

Maar ... het bied geenszins bescherming tegen kleinere objecten, zoals de veer die Massa vol op z'n helm kreeg. Ook spitse objecten  zoals de nose-cone die Wilson fataal werd kunnen, afhankelijk vd hoek en aanvlieghoogte, de openingen aan de voorzijde nog steeds penetreren. En dan heb ik het nog niet eens over de bovenzijde gehad. En over het tegenargument vd 'n op z'n kop liggende auto heb ik al genoeg gezegd.
   

Matthijs

Dat zijn inderdaad de feiten maar wat is nu je punt?

Kootje

Dat de halo slechts marginaal het hoofd beschermt tegen rondvliegende onderdelen. Endan denk ik: ''Doe het goed, of doe het niet.''

Tuesday

Citaat van: Kootje op 02 april 2016 - 10:06:09
Dat de halo slechts marginaal het hoofd beschermt tegen rondvliegende onderdelen. Endan denk ik: ''Doe het goed, of doe het niet.''
op hoge snelheid houdt het meer tegen dan je misschien denkt. Ik denk dat het in het geval van Massa ook een hoop ellende had kunnen voorkomen.

Kootje

Zowel in het geval van Massa als Wheldon had het idd bescherming kunnen bieden, maar net zo goed ook niet. Alles hangt daarbij af van de hoek en hoogte waarmee veer en nose-cone aan kwamen vliegen. De opening tussen halo en auto laat hoe dan ook genoeg ruimte voor projectielen om de cockpit te penetreren en deze word echt niet groter of kleiner naar gelang de snelheid lager of hoger word. Lijkt wel zo, maar dat is 'n optische illusie, meer niet. 

Tuesday

Citaat van: Kootje op 02 april 2016 - 11:22:50
Zowel in het geval van Massa als Wheldon had het idd bescherming kunnen bieden, maar net zo goed ook niet. Alles hangt daarbij af van de hoek en hoogte waarmee veer en nose-cone aan kwamen vliegen. De opening tussen halo en auto laat hoe dan ook genoeg ruimte voor projectielen om de cockpit te penetreren en deze word echt niet groter of kleiner naar gelang de snelheid lager of hoger word. Lijkt wel zo, maar dat is 'n optische illusie, meer niet.
op het moment dat voorwerpen stilhangen in de lucht of tenminste op dezelfde hoogte zal het geen verschil maken, maar in de meeste gevallen gaat het om naar beneden vallende voorwerpen en dan houdt zo'n halo wel degelijk veel meer tegen dan je zou verwachten als je het in eerste instantie zou zien. Voordeel is dat het een grotendeels open cockpit blijft terwijl het wel zo'n beetje alles tegenhoudt op snelheid.