F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Kootje

#105
Trek 'n denkbeeldige lijn tussen roll-bar en neus, die lijn waar de coureur binnen moet vallen om z'n veiligheid te garanderen, en je ziet dat de halo dat gat opvult, of sterker nog ... die ruimte overschrijd. De halo word hierdoor onderdeel vd rolcunstructie en de auto zal er daardoor wel degelijk op komen te liggen wanneer deze op z'n kop terecht komt.  Wanneer deze zich ook nog deels in de grindbak in graaft zal de halo helemaal niet meer te verwijderen zijn, alvorens de auto weer rechtop staat.

Maar goed ... jij hebt vertrouwen in dat ding, ik niet. Een verdere discussie zal daar weinig aan veranderen denk ik, dus ik laat het hier verder bij.

Jehoentelaar

De halo die één keertje is getest is uiteraard niet meteen een definitieve versie die eventueel zou worden geïmplementeerd dus aan het design zelf zou ik niet te veel conclusies hangen.

Tuesday

De halo zoals die op de Ferrari zat die belemmerd een coureur toch sowieso niet om uit de auto te kunnen komen? als er wel dit soort nadelen aan een halo zitten dan zullen ze wel 2x nadenken voordat ze het in gaan voeren.

Maikel0230

Citaat van: Tuesday op 23 maart 2016 - 13:48:14
De halo zoals die op de Ferrari zat die belemmerd een coureur toch sowieso niet om uit de auto te kunnen komen? als er wel dit soort nadelen aan een halo zitten dan zullen ze wel 2x nadenken voordat ze het in gaan voeren.

Dat mag ik toch hopen! Als je ziet hoe ondoordacht ze dat nieuwe kwalificatie systeem hebben ingevoerd :P

Maar goed, dat is een sportieve materie, en de halo is technisch, dus dat zijn sowieso andere werkgroepen binnen de FIA.

Allé, dat meen ik te denken

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

iNSP3X

Citaat van: Tuesday op 23 maart 2016 - 13:48:14
De halo zoals die op de Ferrari zat die belemmerd een coureur toch sowieso niet om uit de auto te kunnen komen? als er wel dit soort nadelen aan een halo zitten dan zullen ze wel 2x nadenken voordat ze het in gaan voeren.

Blijkbaar is uit de auto geraken binnen de 6 sec niet makkelijk met deze constructie. Vettel en Raikkonen moesten nogal wat toeren uithalen om in en uit de auto te geraken. Nu is dit enkel echt belangrijk bij brand, dus dat moeten ze dan nog maar effe testen.  ;)

F1 en 2x nadenken?

BMW.WilliamsF1

Misschien dat er een constructie moet komen dat als er brand is dat het ding vanzelf los klikt ofzo. Maar wat als de auto in de fik vliegt en op zijn kop ligt? Alonso had er dan nooit zo snel uit kunnen komen denk ik.

Tuesday

Citaat van: iNSP3X op 25 maart 2016 - 07:59:48
Citaat van: Tuesday op 23 maart 2016 - 13:48:14
De halo zoals die op de Ferrari zat die belemmerd een coureur toch sowieso niet om uit de auto te kunnen komen? als er wel dit soort nadelen aan een halo zitten dan zullen ze wel 2x nadenken voordat ze het in gaan voeren.

Blijkbaar is uit de auto geraken binnen de 6 sec niet makkelijk met deze constructie. Vettel en Raikkonen moesten nogal wat toeren uithalen om in en uit de auto te geraken. Nu is dit enkel echt belangrijk bij brand, dus dat moeten ze dan nog maar effe testen.  ;)

F1 en 2x nadenken?
er is meer dan genoeg ruimte voor de coureur om er uit te komen zonder de Halo te verwijderen. Dat ze het bij de test in de pits anders hebben gedaan (k heb het niet gezien) zal vast een andere reden hebben.

Hamilton#44

Snap het halo concept niet zo, waarom niet gewoon een halve cockpit, zeg maar de f16 look, coureur is beschermd en kan er makkelijk uit

Kootje

Je bedoeld zoals Red Bull het voor zich ziet?

http://www.f1fanatic.co.uk/red-bull-reveals-alternative-halo-design

Ziet er iig 'n stuk beter uit dan de Mercedes en Ferrari varianten en dit is dan ook de variant die ik het meest F1-waardig vind, maar ook hier geld: Hoe komen de coureurs eruit wanneer de auto op z'n kop ligt en in brand staat?

Hamilton#44

Had em nog niet gezien maar inderdaad, dat is exact wat ik bedoel, lijkt mij niet moeilijker worden om daaruit te komen met een crash, het is net zo beschermend en past bij het design van de auto's

Tessa

Citaat van: Kootje op 29 maart 2016 - 15:55:49
Je bedoeld zoals Red Bull het voor zich ziet?

http://www.f1fanatic.co.uk/red-bull-reveals-alternative-halo-design

Ziet er iig 'n stuk beter uit dan de Mercedes en Ferrari varianten en dit is dan ook de variant die ik het meest F1-waardig vind, maar ook hier geld: Hoe komen de coureurs eruit wanneer de auto op z'n kop ligt en in brand staat?

Ah, ziet er inderdaad redelijk uit.

Ik deel overigens jou vraag(teken), zeker nu ik de afgelopen crash van Alonso in gedachten neem.
Het klinkt leuk, dat veiliger maken, maar het is maar de vraag of een proefopzet waarbij men "projectielen op de wagen afschiet, waaronder een wiel", wel de juiste methode is om te testen of dit scherm of een halo überhaupt voldoet.

Alonso liet zien dat je kunt crashen zonder een kleerscheurtje terwijl er van je wagen weinig meer over is.
En ja, het kan ook anders gaan, dat weet ik best.

maar misschien is het maximum zo'n beetje bereikt...inderdaad zijn het verkeerd om liggen van de wagen indien iemand wél iets mankeert en het in brand vliegen van de auto serieuze zaken die je niet kunt testen met het afschieten van projectielen op een wagen.

Hoe dan ook, ik hoop dat ze het al dan niet invoeren van een dergelijke structuur uiteindelijk overlaten aan de ontwerpers en technici....want het verzinnen en doordrukken van regeltjes door niet capabele personen kan de F1 zo langzamerhand wel missen.

Kootje

#116
Citaat van: Hamilton#44 op 29 maart 2016 - 16:27:32
Had em nog niet gezien maar inderdaad, dat is exact wat ik bedoel, lijkt mij niet moeilijker worden om daaruit te komen met een crash, het is net zo beschermend en past bij het design van de auto's

Trek maar eens 'n lijn van rolbar naar neus en je ziet de ontsnappingsruimte die men mu heeft. In die ruimte komt de halo of canape, waardoor de ontsnappingsruimte significant kleiner word. Dat maakt het automatisch moeilijker, zoniet onmogelijk.

Matthijs

Citaat van: Hamilton#44 op 29 maart 2016 - 15:45:33
Snap het halo concept niet zo, waarom niet gewoon een halve cockpit, zeg maar de f16 look, coureur is beschermd en kan er makkelijk uit

2 antwoorden:

1. Zichtbaarheid bij regen of olie
2. Aerodynamica

Ik ben geen fan van de halo maar het beïnvloedt de ontwikkeling van de auto nauwelijks, in tegenstelling tot een f16-cockpit.

Hamilton#44

En er kan geen olie of regen op het helmvizier komen? Voor de Aero lijkt een cockpit mij juist beter dan een open ruimte met een hoofd wat heen en weer gaat maar goed, ik ben daar geen specialist in dus daar doe ik geen uitspraken over

Robbert65

Daar heb je die tear-offs voor op het helmvizier. Met een cockpit à la F16 is dat een beetje lastiger 8)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel