F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Kootje

Geen idee of die er nog op had gezeten, maar dat is juist m'n punt. Blijft die halo zitten, zit de coureur opgesloten in 'n potentiële deathtrap. Breekt dat ding af, dan fungeert de halo zelf als potentieel wapen.

Arthur

Ik vind het helemaal niets. Het is een open klasse dus als je het afsluit niet meer. En met zo'n halo is het een eerste stap tot het einde van de open klasse. Niet doen, het blijft autosport en dus risico's. Die kun je nooit helemaal uitsluiten dus accepteer dat. Of doe vierkante wielen...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Sabai

Citaat van: Kootje op 20 maart 2016 - 17:19:13
Geen idee of die er nog op had gezeten, maar dat is juist m'n punt. Blijft die halo zitten, zit de coureur opgesloten in 'n potentiële deathtrap. Breekt dat ding af, dan fungeert de halo zelf als potentieel wapen.

Kan je geen ongelijk geven.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 20 maart 2016 - 19:34:47
Citaat van: Kootje op 20 maart 2016 - 17:19:13
Geen idee of die er nog op had gezeten, maar dat is juist m'n punt. Blijft die halo zitten, zit de coureur opgesloten in 'n potentiële deathtrap. Breekt dat ding af, dan fungeert de halo zelf als potentieel wapen.

Kan je geen ongelijk geven.


Zeker als je ziet hoe die McLaren uiteindelijk tot stilstand kwam...Alonso zou dan perse hulp nodig hebben om eruit te komen. Dan ga je in mijn optie terug naar de jaren 1950s/1960s...

Arthur

Als je kijkt naar de crash vandaag concludeer ik dat de auto's echt wel veilig zijn. Nogmaals [zoals eerder vermeld] het blijft autosport en de risico's krijg je nooit volledig onder controle. Steeds weer [zie Bianchi] duikt er weer een freak accident op waar we [terecht] naar kijken en evalueren of het beter c.q. anders kan. Maar we moeten onder ogen zien dat we een open klasse hebben die beppaalde risico's met zich mee brengt. Hoever wil je gaan in uitsluiting van de risico's? Wil je alles uitsluiten? Dan moet je afscheid nemen van die open klasse. En dat is het moment dat ik afscheid neem van de F1....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Precies.

Daarbij ben ik er niet van overtuigd dat de veer die Massa bijna fataal werd niet onder de halo door was geschoten en dat Wheldon, Surtees, Bianchi en Wilson het met halo wel overleefd hadden.
De band die Wheldon raakte kwam schuin van boven, evenals de nosecone die Wilson  fataal werd. De kans dat deze dus door de open bovenzijde waren gekomen is net zo reëel als dat het de halo geraakt zou hebben.
Bij Surtees en Bianchi kwam de impact van voren, dus zou idd de halo geraakt zijn. Nu denk ik dat de impact vd band die Surtees raakte niet zo groot was dat de halo hierdoor zou breken. Maar wat als dat niet zo was? Dan had hij ipv 'n band op z'n hoofd, de halo in z'n hoofd gehad.
Zelfde geld in nog grotere mate voor Bianchi's freak accident. Daar had de halo de auto wellicht genoeg afgeremd om de impact van hoofd en kraan te reduceren tot 'n niet fatale klap, maar die halo zelf had de klap nooit doorstaan. En waar waren die vlijmscherpe carbon brokstukken heen gegaan? Juist, regelrecht richting hoofd, keel en bovenlijf van wijlen Jules.

Dus ... of het levens gered zou hebben? Misschien wel, wellicht ook niet. Maar laten we uitgaan van het positieve en zeggen dat Surtees, Wheldon en Wilson het hadden overleefd. Dan nog zal er altijd de vraag blijven staan hoeveel het er juist overleefd hebben doordat de halo er niet opzat. Voorbeelden te over van ongevallen waarbij de impact zo groot was, dat het minimaal twijfelachtig is of de halo het overleefd zou hebben. Voorbeelden te over van crashes waarbij de auto in 'n vlammenzee veranderde. Voorbeelden te over dus, van situaties waarin de halo juist fataal had kunnen zijn ipv levensreddend.

Oh ... en nee, het gaat mij niet om het cosmetische aspect. Want ja, dat ding is spuuglelijk. Maar dat waren die brede voor- en mini achtervleugel ook. Die penisneuzen zagen er niet uit, die kleine achterbandjes waren ook maar niets en het geluid vd V8 was niet om aan te horen. Maar daar hoor je ook niemand meer over. Alles went, zo ook de halo.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 21 maart 2016 - 09:13:50
De band die Wheldon raakte kwam schuin van boven, evenals de nosecone die Wilson  fataal werd. De kans dat deze dus door de open bovenzijde waren gekomen is net zo reëel als dat het de halo geraakt zou hebben.
De band die Surtees raakte (ik neem aan dat je geen Wheldon bedoelde) had wel snelheid, maar bijna alleen maar horizontaal en vrijwel niet verticaal. De auto reed daar circa 200. De impact met de helm was dus praktisch frontaal. Idem met de nosecone en Justin Wilson, ook bijna frontale impact. De halo is getest op impacts zoals deze, dus de halo had vrijwel zeker het leven van Surtees en Wilson gered.

Ik denk dat niets het leven van Bianchi en Wheldon had gered. Alles behalve het überhaupt voorkomen van de crash dan.

iNSP3X

Ze moeten vooral zien dat ze met het hele veiligheidsaspect niet in een richting gaan waarbij het zijn nut voorbijschiet. Hoeveel keer wordt er nu iemand geraakt aan het hoofd? Met zo'n ding voor je neus haal je andere safety issues tevoorschijn waar je nu geen last van hebt. Je moet in 6sec je wagen kunnen verlaten igv van brand, dat zie ik met de huidige voorbeelden niet gebeuren. Daarenboven komt het feit dat lang niet elke coureur het extra bescherming wil. Ik hoop dat ze hier beter over nadenken dan zowat alles wat ze de laatste jaren hebben ingevoerd.

Kootje

@Matthijs,

Ik bedoelde wel degelijk Wheldon. Zijn officiële doodsoorzaak is: blunt trauma to the head. Als je de video van zijn crash bekijkt zie je in de laatst seconden een band schuin van boven op hem afkomen. Aangezien ik me niet voor kan stellen dat het hekwerk waarin hij belande zo'n trauma kan veroorzaken, dat is immers 'n soort van net en geeft tot op zekere hoogte mee, en hij tot zover ik kan beoordelen niets anders met z'n hoofd heeft geraakt, ga ik er vanuit dat de impact met die band hem fataal is geworden. Kan het uiteraard mis hebben.

Matthijs

Ik was er altijd vanuit gegaan dat de impact met het hekwerk zijn dood heeft veroorzaakt. Misschien heb ik het wel mis.

Maikel0230

Citaat van: iNSP3X op 21 maart 2016 - 09:55:10
Ze moeten vooral zien dat ze met het hele veiligheidsaspect niet in een richting gaan waarbij het zijn nut voorbijschiet. Hoeveel keer wordt er nu iemand geraakt aan het hoofd? Met zo'n ding voor je neus haal je andere safety issues tevoorschijn waar je nu geen last van hebt. Je moet in 6sec je wagen kunnen verlaten igv van brand, dat zie ik met de huidige voorbeelden niet gebeuren. Daarenboven komt het feit dat lang niet elke coureur het extra bescherming wil. Ik hoop dat ze hier beter over nadenken dan zowat alles wat ze de laatste jaren hebben ingevoerd.

Ik had dat idee ook een paar weken gelden. Echter heb ik gelezen dat zolang een coureur blijft focussen op het zicht voor hem, de halo grotendeels vervaagt uit het oog zicht.

Raikkonen, iemand die altijd wel een van de tegenstanders van de Halo is  geweest gaf na zijn testje aan dat het best wel meevalt.

Het zicht is volgens mij dus niet het probleem, eerder het feit dat men al aanhaalde hier, dat de halo zijn nut misschien wel eens zou voorbijstreven.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jozef

#101
Citaat van: Kootje op 20 maart 2016 - 08:45:24
Klopt. Alleen daarom al zou de invoering vd halo geen doorgang moeten vinden.

Denken jullie nu echt dat ze een halo zouden invoeren zonder een oplossing te hebben voor wanneer de auto op z'n kop ligt? Dat ding klikt gewoon los als je op de juist knopjes drukt, net zoals de cockpitrand.

En je roept over "vlijmscherpe stukken carbon" maar de voorgestelde halo is van staal. ::)

Jozef

Citaat van: Matthijs op 21 maart 2016 - 10:20:53
Ik was er altijd vanuit gegaan dat de impact met het hekwerk zijn dood heeft veroorzaakt. Misschien heb ik het wel mis.

Nee je hebt gelijk, ik heb dit twee weken geleden nog opgezocht toen ik een andere post in dit topic aan het schrijven was. Wheldon heeft twee impacts gehad die afzonderlijk dodelijk konden zijn, maar de echte doodsoorzaak was een paal van het hekwerk, waar hij vol met zijn hoofd tegen botste. Die paal stond aan de "verkeerde" kant van het hek (aan de kant van het circuit en niet aan de kant van de toeschouwers zoals bv. op Indy).

Hierbij is ook de rollbar van Wheldons auto gerukt, net zoals bij Bianchi het geval was. De rollbar is zowat het meest robuuste stuk van een formule-auto. Dus je analyse klopt, niets had Wheldon of Bianchi kunnen redden, behalve indien de crash om te beginnen al niet gebeurd was.

Surtees en Wilson, die zouden het naar alle waarschijnlijkheid wel naverteld hebben als ze een halo hadden gehad.

Kootje

Citaat van: Jozef op 22 maart 2016 - 18:27:31
Citaat van: Kootje op 20 maart 2016 - 08:45:24
Klopt. Alleen daarom al zou de invoering vd halo geen doorgang moeten vinden.

Denken jullie nu echt dat ze een halo zouden invoeren zonder een oplossing te hebben voor wanneer de auto op z'n kop ligt? Dat ding klikt gewoon los als je op de juist knopjes drukt, net zoals de cockpitrand.

En je roept over "vlijmscherpe stukken carbon" maar de voorgestelde halo is van staal. ::)

1) Als de auto op z'n kop ligt, ligt deze dientengevolge ook op de halo. Daar is geen ontkomen aan.
2) Naar wat ik heb begrepen moet de halo door derden verwijderd worden. Zo simpel als ''de coureur drukt op 'n knopje'' zal het dus niet zijn.
3) De halo die Ferrari testte had toch echt alle uiterlijke kenmerken van carbon, niet van staal. Daarbij kan staal ook scheuren en het menselijk lichaam penetreren. 

::)

Jozef

De auto zal niet op de halo liggen, maar op de rollbar. Als de auto zo laag zou liggen dat de halo de grond raakt, dan zou Alonso er ook zonder halo niet uitgeraakt zijn zondag.

De halo van Ferrari was een teststukje om de zichtbaarheid te beoordelen, geen echte halo die er op zat om Kimi te beschermen tijdens zijn installatieronde. Die was inderdaad van carbon, omdat zo'n complexe vorm gemakkelijker van carbon te maken is dan van metaal. Maar de echte halo's zullen van staal zijn. De crashtests die de FIA heeft laten uitvoeren waren allemaal met stalen halo.

Punt twee zullen we dan moeten zien. Het lijkt mij niet dat ze de coureur gaan opsluiten in de auto, bij mijn weten moet altijd aangetoond kunnen worden dat de coureur binnen 5 seconden uit de auto kan zonder hulp van derden.