F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

FolkertE

Je antwoord op vraag 4 is mij nog niet helemaal duidelijk. Of beter gezegd, dat onderzoek is volgens mij niet heel erg uitgediept denk ik. Ik lees her en der dat dit concept een beetje paniek voetbal is geweest en dat er nog vele risico's aan kleven. Maar goed, daar weet ik verder ook niet het fijne niet van.

Jozef

Als een impact zo hard is dat de halo breekt, dan valt er sowieso niet veel te hopen voor de overlevingskansen van de coureur. In een vorige post verwees ik naar Justin Wilson en Henry Surtees die gered zouden zijn door een halo, maar bewust niet naar Dan Wheldon en Jules Bianchi. Bij hun was de impact zo erg dat zelfs de roll bar, integraal deel van het chassis, eenvoudig werd losgerukt. Bij zo'n crash zou een halo inderdaad breken en tegen de helm van de coureur knallen, maar de coureur is dan toch al ten dode opgeschreven... Ik denk ook niet dat een koepel garantie zou bieden in zo'n geval.

Jehoentelaar

In het geval van Wheldon zou een veel groter deel van de auto boven de coureur moeten uitkomen dan nu het geval is - ergo, je zou een rolkooi moeten hebben.

Robbert65

Ik vrees dat we gewoon moeten incalculeren dat het heel af en toe totaal mis gaat. En dat we dan met z'n allen met een kater zitten een tijdje, het is altijd heel naar als iemand door de sport omkomt, of voor het leven getekend raakt, zoals Zinardi. Je kunt halo's, koepels, rolkooien, bepantsering of  wat dan ook verzinnen, er zullen altijd omstandigheden blijven waarin een veiligheidsmiddel juist tegen je werkt in extreme omstandigheden.

Sommigen zijn tegen de halo omdat ie simpelweg afwijkt van wat de gemiddelde mens mooi vindt of normaal vindt voor een raceauto. Anderen zien het veiligheidsvoordeel niet. Maar daar wordt juist onderzoek naar gedaan nu, da's work in progress. Raïkönnen heeft er een paar rondjes mee gereden en zei dat het het zicht niet belemmert. dat moeten wij dan maar aannemen, nietwaar. Hamilton is tegen omdat t lelijk is. Hij zegt dat hij gaat weigeren om met de halo op zijn auto te rijden, maar volgens mij gaat dat wel meevallen hoor, als dat ding verplicht zou worden. We willen allemaal retesnelle auto's met retedik rubber eronder die reteveel herrie maken als ze langsjagen op het rechte stuk, maar we weillen allemaal ook niet meemaken dat er ieder jaar een of twee begrafenissen zijn in F1. Dus ik vrees, dat we de mannen ontwikkelaars in F1 maar hun gang zullen moeten laten gaan, protesteren helpt niet, als die halo bijdraagt aan algemene veiligheid, dan komt ie er gewoon volgend jaar. Net als HANS, was ook iedereen eerst tegen.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort

Coulthard snapt kritiek op halo

(..) "Het leven is gevaarlijk", zo zegt hij over de veelbesproken 'halo'. Volgens hem moeten Formule 1-coureurs helden zijn. "Als de sport nu zou worden uitgevonden en de coureurs in een cockpit zouden zitten waarin het onmogelijk is om een ongeluk te overleven zou het nog steeds indrukwekkend zijn, maar om dat nu te denken is onmogelijk gezien alle verbeteringen op gebied van veiligheid." Gezien de dood van Jules Bianchi en Justin Wilson ziet hij wel in dat het een gevoelig onderwerp is. "Maar of ik vind dat de auto's eruit moeten zien als trucks en de coureur ingepakt tussen de meest veilige airbags in de wereld moet zitten? Nee, dat vind ik niet", besluit hij.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/209451/david-coulthard-snapt-kritiek-over-halo-en-kwalificatie-format

Groet,

C.G. de Beaufort

Jozef

Dit is al een veel genuanceerder standpunt dan dat van Hamilton. Toch vind ik de kritiek overtrokken, want de halo is zo gemakkelijk te implementeren, het is echt laaghangend fruit.

C.G. de Beaufort

'Halo' is op koers om volgend jaar geïntroduceerd te worden... Ik neem aan dan ook op GP2, GP3, Formule 3.5, Formule Ford, Karts, Le Mans, Indycars en de sportwagens op de openbare weg. Want'ie lopen óók *ahum*, een groot risico...  ::)

Jemig, ik hoop dat het niet doorgaat...  :'(

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/209780/halo-op-koers-voor-introductie-volgend-seizoen

Groet,

C.G. de Beaufort


Matthijs

Citaat van: C.G. de Beaufort op 18 maart 2016 - 11:29:32
en de sportwagens op de openbare weg. Want'ie lopen óók *ahum*, een groot risico...  ::)
Je kunt het er ook gewoon mee oneens zijn, zonder het in het belachelijke te trekken.

BMW.WilliamsF1

Ik vind het ook super lelijk. Het zal vast wel weer wennen zo'n lelijk ding er op. Maar ik vind t wel wat overdreven allemaal.

C.G. de Beaufort

Hey, te gek, Villeneuve vindt de 'halo' ook helemaal niets. Kortom, hij stijgt in mijn aanzien, alleen moet'ie nu nog zijn standpunt verbeteren aangaande Max.

http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/209798/villeneuve-risico-s-horen-nu-eenmaal-bij-de-f1

Groet,

C.G. de Beaufort




meatball

Alonso was vandaag blij dat er niets hem belemmerde om snel uit de wagen te geraken. Stel je na deze crash maar brand voor , volgens mij geraakt hij dan nooit tijdig uit zijn f1 wanneer er zich nog iets boven zijn  bevond.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Kootje

Klopt. Alleen daarom al zou de invoering vd halo geen doorgang moeten vinden.

Sabai

Ik vind het een wonder dat hij nog kon uitstappen.Wat een crash was dat pffff.

Kootje

Dat geeft aan hoe velig die auto's al zijn.

Maar goed ... dat wil niet zeggen dat het niet nog veiliger kan. De halo vind ik echter niet de oplossing, ook al had het lde evens van Surtees en Wilson gered kunnen hebben.  Het kan namelijk ook levens kosten, want stel je eens voor dat die McLaren vlam had gevat. Een fikkie is zo ontstaan, zoals we bij Kimi konden zien. Een losgeschoten/afgescheurd benzine of olieleidinkje is niet ondenkbaar bij zo'n klapper als die van Alonso. Reken maar dat dat brand en dan zit je daar met je halo. En wat denk je dat er gebeurd wanneer dat geval afbreekt? Moet er niet aan denken wat vlijmscherp carbon met het menselijk lichaam kan doen. Zit wel op hoofd en nekhoogte he? Nee ... ik hoop dat de FIA nog eens goed gaat nadenken over dat ding, want dat gaat 'm echt niet worden.

Sabai

Denk je dat die halo er nog op had gezeten na deze crash?En het is ook nog in ontwikkeling dus dit zal ongetwijfeld meegenomen worden.Denk sowieso dat deze vorm van halo het niet gaat worden.