F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Jozef op 25 november 2018 - 17:29:33
Hij heeft in elk geval niet geprobeerd om voorbij de halo te komen, want dan had hij zijn gordels wel losgemaakt. Dus ofwel kreeg hij zijn gordels niet los, ofwel zag hij dat er geen ruimte was om uit de auto te komen en probeerde hij het niet eens, ofwel volgde hij simpelweg de standaardprocedure die de coureurs ook al vóór de halo meekregen, namelijk dat je in zulke gevallen wacht tot de marshals je auto weer recht hebben gezet.

Gordels losmaken als je niet kunt uitstappen is niet aan te raden. ;)

CitaatEven afwachten dus om te weten te komen hoe de vork aan de steel zit. Ik heb inderdaad ook alleen maar een interview van Hülkenberg gezien waarin hij in het midden laat of de halo hem stoorde of niet.

Hij is wat voorzichtig maar zegt dat hij slechter kon uitstappen. Wij zagen dat hij niet kon uitstappen. Dat spreekt de test van de FIA tegen.

Matthijs

CitaatThe policy in such circumstances is to wait for the car to be righted before trying to get the driver out.

https://www.motorsport.com/f1/news/hulkenberg-crash-abu-dhabi-whiting/4304111/

Natuurlijk is Whiting niet objectief en zal hij haastig zeggen dat het niet aan de halo lag, maar als dit inderdaad de procedure is dan is deze hele discussie niet relevant.

Wings


Matthijs

Persoonlijk denk ik ook dat een halo in een geval als vandaag ook in de weg zit, maar een scenario als deze is uitvoerig getest door de FIA.

Wings

En toch is het niet waterdicht, dat zie je wel. Verder vond ik het bericht wat de FIA destijds uitstuurde ook discutabel. De halo zal altijd een obstakel vormen en het uitstappen / redden bemoeilijken. Heb het idee dat het bericht van de FIA er één voor de bühne was.

Matthijs

Citaat van: Wings op 26 november 2018 - 07:23:45
En toch is het niet waterdicht, dat zie je wel.
Ik denk dat de halo een belemmering vormt, maar ik zie dat niet. Het feit dat Hülkenberg geen aanstalten maakte om uit de auto te komen, kan aan de halo gelegen hebben maar we weten het niet.

Breaktest

F1 heeft al heel wat teleurstellende ontwikkelingen achter de rug (smalle achterbanden, stuurflippers, geluidsverlies, knobbelzwaanauto's) maar die halo spant toch wel de kroon.
Dat merkte je al in de aanloop daar naartoe waarbij er gewoon niet rationeel over viel te discussiëren; dat ding moest en zou er komen. En ook na invoering blijven de potsierlijke rechtvaardigingen je om de oren vliegen.

Alle crashes van dit seizoen op een rijtje zettend, inclusief die van Alonso op Leclerc in Spa, moet je concluderen dat de halo van nul en generlei waarde is geweest, hoewel dat in diverse media soms anders wordt voorgesteld. Diezelfde media beweren ook dat het publiek daar inmiddels aan gewend is en men daar niemand meer over hoort - een regelrechte leugen wat mij betreft; het went nooit. Dat menig liefhebber daar niet iedere race opnieuw over begint, zegt meer over diens incasseringsvermogen dan wat er werkelijk in hem omgaat. Echter het F1-wereldje wentelt zich liever in haar eigen waarheid. 
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Citaat van: Breaktest op 26 november 2018 - 12:03:53
Alle crashes van dit seizoen op een rijtje zettend, inclusief die van Alonso op Leclerc in Spa, moet je concluderen dat de halo van nul en generlei waarde is geweest
En hiermee sla je de discussie net zo dood als alle voorstanders die dat ding doordrukten. Meningen als feiten neerzetten helpt de discussie niet.

Wings

Citaat van: Matthijs op 26 november 2018 - 08:48:56
Citaat van: Wings op 26 november 2018 - 07:23:45
En toch is het niet waterdicht, dat zie je wel.
Ik denk dat de halo een belemmering vormt, maar ik zie dat niet. Het feit dat Hülkenberg geen aanstalten maakte om uit de auto te komen, kan aan de halo gelegen hebben maar we weten het niet.

Hülkenberg zei dat het 'slechter was, om uit de auto te komen' nadat journalisten er naar vroegen. Het feit dat er naar wordt gevraagd bewijst dat we allen hetzelfde zagen, hoorde en dachten.

Gelukkig voor Nico dat de stewards er snel bij waren en de fik niet veel voorstelde.

Wings

Citaat van: Breaktest op 26 november 2018 - 12:03:53
F1 heeft al heel wat teleurstellende ontwikkelingen achter de rug (smalle achterbanden, stuurflippers, geluidsverlies, knobbelzwaanauto's) maar die halo spant toch wel de kroon.
Dat merkte je al in de aanloop daar naartoe waarbij er gewoon niet rationeel over viel te discussiëren; dat ding moest en zou er komen. En ook na invoering blijven de potsierlijke rechtvaardigingen je om de oren vliegen.

Alle crashes van dit seizoen op een rijtje zettend, inclusief die van Alonso op Leclerc in Spa, moet je concluderen dat de halo van nul en generlei waarde is geweest, hoewel dat in diverse media soms anders wordt voorgesteld. Diezelfde media beweren ook dat het publiek daar inmiddels aan gewend is en men daar niemand meer over hoort - een regelrechte leugen wat mij betreft; het went nooit. Dat menig liefhebber daar niet iedere race opnieuw over begint, zegt meer over diens incasseringsvermogen dan wat er werkelijk in hem omgaat. Echter het F1-wereldje wentelt zich liever in haar eigen waarheid.

Het wel of niet kunnen wennen aan de halo vind ik geen eens relevant. Het feit dat krampachtig wordt gezocht naar de bevestiging dat de halo van toegevoegde waarde is, bewijst hoe discutabel het is. De FIA heeft de crash van Alonso [Melbourne 2016] gesimuleerd en kwam volgens eigen zeggen tot de verbazingwekkende conclusie dat de halo de ruimte voor het uitstappen zou vergroten en Alonso makkelijk had kunnen uitstappen. Bij de eerste de beste keer dat een auto op de kop ligt, zien wij dat de rijder niet uit de auto komt. Blijkt dat de kritiek gegronder was, dan destijds is toegegeven.

Verder voorzag de FIA critici van repliek dat er procedures zijn en de rijder moet wachten dat baanstewards de auto rechtzetten, alvorens hij uitstap, maar als de auto in de fik staat, ga je dat momentum niet rustig afwachten. Ik vind het een drogreden en hoe je het ook wendt of keert, in mijn optiek moet een rijder in de gelegenheid zijn om binnen de doorslagtijd van zijn brandvertragende overall, de auto te verlaten. En dat was gisteren zeker niet het geval dus die halo moet terug op de agenda. Of-ie nu mooi is of niet.

De overige potentiële nadelen zal ik voor nu in het midden laten.

Tuesday

Citaat van: Wings op 26 november 2018 - 13:50:14
Citaat van: Breaktest op 26 november 2018 - 12:03:53
F1 heeft al heel wat teleurstellende ontwikkelingen achter de rug (smalle achterbanden, stuurflippers, geluidsverlies, knobbelzwaanauto's) maar die halo spant toch wel de kroon.
Dat merkte je al in de aanloop daar naartoe waarbij er gewoon niet rationeel over viel te discussiëren; dat ding moest en zou er komen. En ook na invoering blijven de potsierlijke rechtvaardigingen je om de oren vliegen.

Alle crashes van dit seizoen op een rijtje zettend, inclusief die van Alonso op Leclerc in Spa, moet je concluderen dat de halo van nul en generlei waarde is geweest, hoewel dat in diverse media soms anders wordt voorgesteld. Diezelfde media beweren ook dat het publiek daar inmiddels aan gewend is en men daar niemand meer over hoort - een regelrechte leugen wat mij betreft; het went nooit. Dat menig liefhebber daar niet iedere race opnieuw over begint, zegt meer over diens incasseringsvermogen dan wat er werkelijk in hem omgaat. Echter het F1-wereldje wentelt zich liever in haar eigen waarheid.

Het wel of niet kunnen wennen aan de halo vind ik geen eens relevant. Het feit dat krampachtig wordt gezocht naar de bevestiging dat de halo van toegevoegde waarde is, bewijst hoe discutabel het is. De FIA heeft de crash van Alonso [Melbourne 2016] gesimuleerd en kwam volgens eigen zeggen tot de verbazingwekkende conclusie dat de halo de ruimte voor het uitstappen zou vergroten en Alonso makkelijk had kunnen uitstappen. Bij de eerste de beste keer dat een auto op de kop ligt, zien wij dat de rijder niet uit de auto komt. Blijkt dat de kritiek gegronder was, dan destijds is toegegeven.
dat laatste is dus de vraag; Hulkenberg heeft het geen eens geprobeerd. En als fervent tegenstander van de Halo vond ik Hulkenberg ook zeer ingetogen. Hij had hier heel makkelijk een groot punt van kunnen maken en als hij zich echt belemmerd had gevoeld door de halo dan had ie dat mijns inziens ook zeker gedaan.
Nee, er is maar 1 oplossing voor dit soort incidenten (zie ook Wehrlein 2016) en dat is het afschaffen van bandenstapels, vangrails en tech pro barriers, dan blijft een auto nooit in van die rare standen liggen. Een crash zoals die van Alonso destijds zou geen problemen moeten geven met een halo.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 26 november 2018 - 12:56:21
Citaat van: Breaktest op 26 november 2018 - 12:03:53
Alle crashes van dit seizoen op een rijtje zettend, inclusief die van Alonso op Leclerc in Spa, moet je concluderen dat de halo van nul en generlei waarde is geweest
En hiermee sla je de discussie net zo dood als alle voorstanders die dat ding doordrukten. Meningen als feiten neerzetten helpt de discussie niet.
Ik heb het uit alle beschikbare hoeken bekeken en denk dat we dit echt wel als feit kunnen archiveren. Een achterwiel schampte de halo - dus was de FIA er als de kippen om dit als bewijs van nuttigheid op te voeren. Maar die halo bevindt zich ver van het hoofd en de schampende auto bewoog zich van de rijder af. Er is weinig fantasie voor nodig om te zien dat zonder halo de uitkomst hetzelfde zou zijn geweest.   
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Jozef

Ik heb in de jaren dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit mijn airbag nodig gehad. Ik ga hem morgen maar demonteren, hij is toch van generlei waarde geweest. Op de tweedehandsmarkt kan ik er vast nog een klein bedragje voor krijgen.

Breaktest

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Laten we deze discussie niet opnieuw voeren. De een vindt het een goede zaak dat er een manier is om hoofdletsel bij coureurs te voorkomen, de ander vindt de risico's sowieso al laag en onderdeel van de charme van de sport. Lekker leven of laten leven. De vraag is of de halo het bemoeilijkt om uit een auto te komen die ondersteboven ligt. Het lijkt erop dat dit inderdaad zo is, maar de crash van Hülkenberg geeft geen uitsluitsel. Ik hoop dat er nog vervolgonderzoek komt, maar ik vrees van niet.