F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 11:34:09
Citaat van: Wings op 18 mei 2018 - 08:03:54
Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 01:43:53
Hoe kom je erbij dat de wielen weg van het hoofd gingen, terwijl het kleinste kind ziet dat het net omgekeerd was? ???

Relaxt knul. Iemand mag het anders zien als jij. Het is een forum, de wereld vergaat niet.

Vanwaar deze reactie? Ik stel gewoon een vraag, waarom antwoord je er niet gewoon op?

Citaat van: Wings op 18 mei 2018 - 08:56:57
Citaat van: Jozef op 18 mei 2018 - 01:54:09
Coureur, team, en Whiting geven aan dat het zonder halo raak zou geweest zijn. Jij mag voor mij best koppig zijn en dat ontkennen, ook al is daar geen enkele aantoonbare reden voor. Voor mij is die discussie gesloten.

Dat het levensreddend is geweest, is uiteraard wel erg twijfelachtig, maar dat is weer een andere vraag. Dat zegt de FIA bij monde van Whiting trouwens ook. Maar doe gerust verder alsof er niemand bij de FIA is die op een normale manier naar de halo kan kijken.

Dat klopt niet vriend. Whiting heeft gezegd dat het incident wordt onderzocht. En dat afgegaan op de foto's het lijkt dat het zonder halo een stuk slechter af had kunnen lopen.

Knulvriend, dat is precies wat ik aangaf.

Ik ben hier weg, Wings' getroll wordt me te veel.
weg uit dit topic en deze discussie bedoel je dan hopelijk?

Wings

Citaat van: Sabai op 18 mei 2018 - 16:08:55
Dat wil niet zeggen dat het uitgesloten is dat het niet kan.

Uitsluiten niet maar de waarschijnlijkheid dat zoiets gebeurt toets je aan de historie en logica. De kans dat zoiets gebeurt acht ik hoogst onwaarschijnlijk. Of het überhaupt mogelijk is, even terzijde.

Wings

Citaat van: Matthijs op 18 mei 2018 - 13:42:25
Dank je Wings.

- Halo als obstakel bij redden? Mogelijk, ook dat gaan we een keer zien. Ben benieuwd

Even eigenwijs: niet mogelijk maar een feit. Alles bovenop een cockpit belemmert de bewegingsvrijheid van het redden. Daarom dien je mangaten die fungeren als vluchtwegen bij besloten ruimten ook vrij te houden van obstakels. Los daarvan (en nu daal ik af naar mening) kan de halo ook contraproductief zijn bij contact met obstakels omdat de vlucht negatief wordt beïnvloed. Laat ik hopen dat we het nooit te zien krijgen. Op het moment dat ik mijn gelijk haal in dit topic, is het kwaad geschied. En dat zoek ik niet. Het komt overigens vaker voor dat het 'what if' scenario niet wordt meegenomen bij het nemen van veiligheidsmaatregelen. Denk hierbij aan de airbag van auto's. Zelfs nu bekend is wat de mogelijke gevolgen zijn kijken autofabrikanten naar het functionele aspect van de veiligheidsmiddelen en wordt niet gekeken naar de rechterkant van de bow-tie. Dat is het feest van de hulpdiensten.

Citaat- Het was wachten op een statement. Absoluut mee eens, dit komt de beleidsmakers goed uit

Een crash zoals die van Alonso en Kimi, Romain in Spa, en Trulli en Chandhok is op vandaag koren op de molen van de FIA. Dat stoort mij. De crash van Fukuzumi en Makino wordt als een soort van 'propagandamiddel' gebruikt om de halo te rechtvaardigen, zonder dat gedegen onderzoek is verricht. De media doet vrolijk mee en poneert ongenuanceerde leuzen als 'de halo redt een mensen leven.' Dan zet ik graag een voet dwars. Vanzelfsprekend is mijn twijfel of halo verschil had gemaakt oprecht. Ik ben niet overtuigd. En gezien de belangen betwijfel ik of er een objectief onderzoek komt. 
Voor wie niet bekend is met de crash van Trulli en Chandok, zie hieronder wat pics. Op YouTube staan verschillende fotorapportages en bewegende beelden. Door de hoge cockpitranden is puntbelasting niet mogelijk. De halo heeft pas echt nut op het moment dat een wiel losraakt en de helm raakt. Dan heb je te maken met heel veel energie op een relatief kleine oppervlakte.





Citaat- Het hoofd van Kimi is niet geraakt tijdens de crash. Dat is inderdaad ook gebleken. Maar maakt dat uit voor de discussie?

Ja. Als de halo er had gezeten had de auto van Alonso de halo geraakt. Net als de auto van Trulli de halo van de auto van Chandok zou hebben geraakt. Het betekent niet automatisch onomkeerbaar letsel. In de meeste gevallen stapt een rijder uit en is niets aan de hand. In dit topic doen velen alsof het een feit is dat de auto van Fukuzumi de helm van Makino zou hebben geraakt, dat hij letsel zou hebben en  de halo letsel heeft voorkomen. Als ik dat toets aan de autosporthistorie kijk ik daar anders tegenaan. Vandaar dat ik zoek naar vergelijkbare incidenten. 

CitaatMaar als je nu de drie voorbeelden zo naast elkaar ziet (Kimi en Alonso, de crash in F2 en de bizarre crash van Coronel), dan kunnen we het er wel over eens zijn dat het hoofd van de rijder de zwakste plek is en dat, specifiek voor dit soort ongelukken, de halo een goed werkend veiligheidsmaatregel is?

Volgens mij komt beenletsel vaker voor dan hoofdletsel. Dat komt natuurlijk ook dat het hoofd beschermd wordt door een racehelm. Het hoofd is het enige lichaamsdeel wat uitsteekt dus er is altijd risico aanwezig dat het hoofd geraakt wordt. Als ik kijk naar de afgelopen 25 jaar vind ik dat het risico voldoende is beheerst. De laatste keer dat iemand in een racesetting in de Formule 1 om het leven kwam doordat hij getroffen werd door een object is in 1977. Tom Pryce. Een risico dat je prima kunt uitsluiten door afspraken zoals VSC. De noodzaak zie ik niet. 

CitaatBlijft staan: vind je dat deze veiligheidsrisico's moeten worden afgedicht of gaat dit ten koste van de charme van de sport? Daar komen we toch niet uit, de meningen zijn te verdeeld en bovendien heeft de FIA al een keuze gemaakt.

Vergeet hierbij niet de contraproductiviteit.

Matthijs

Dank voor je post Wings. Ja, inderdaad denken veel mensen dat de helm van de coureur in de F2 zou zijn geraakt, maar ik zie weinig reacties van mensen die denken dat de coureur ook daadwerkelijk hoofdletsel zou hebben opgelopen. Maar ik denk wel dat het mogelijk is, ondanks de hoge cockpitranden.

Wings

Op basis van wat als ik vragen mag? En wat betrof het letsel? Een helm penetreer je niet zomaar en al helemaal niet vanuit die hoek (vizier is het zwakste) en om traumatisch hersenletsel (DAI) te veroorzaken moet erg veel energie vrijkomen.

Matthijs

Precies weet ik het niet, maar als Wilson overlijdt door een object van enkele kilo's op zijn helm, dan kan dat toch ook gebeuren doordat het hoofd in de knel komt met een andere auto? Lagere snelheid maar veel meer gewicht.

Door de cockpitranden is zo'n gevalletje Coronel niet meer mogelijk, maar een hoofd kan toch wel naar beneden gedrukt worden? Lijkt me dat de nek dan het gevoelige punt is.

Wings

Theoretisch kan alles. Rijders dragen wel HANS die de blootstelling aan G-krachten bij een crash beperkt tot een aanvaardbaar minimum. Ik denk dat het wel meevalt.

Ik ben benieuwd waarmee de FIA gaat komen en of zij bekend maken hoe de onderzoeksresultaten tot stand zijn gekomen. Dit geeft men zelden prijs. In plaats daarvan zal men wel op de proppen komen met een fraaie animatie. De theorie daarachter klopt meestal wel maar zegt niet altijd alles over de ware identiteit van een incident.

C.G. de Beaufort

Romain Grosjean heeft tijdens de tweede vrije training in Canada behoorlijk wat schade aan zijn auto opgelopen bij een aanrijding met een bosmarmot (..) "Als zoiets je in de race zou gebeuren, dan is het einde wedstrijd. De schade was vrij groot"

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/365063/grosjean-rijdt-bever-aan-het-was-een-zware-impact/

Hij moet dankbaar zijn dat de marmot niet daarna naar z'n zitplaats is verhuist, ondanks de 'halo' die erop gezet is...

Groet,

C.G. de Beaufort


Mickey

Raar trouwens dat dat beest de ronde ervoor al opgepikt was door de camera en men geen actie ondernam. Dit kon je verwachten. Hadden ze best een code rood voor kunnen geven en dat beest wegjagen of vangen. Gevaarlijk voor de coureurs, maar ook onnodig dierenleed.

Wings

Dat is dus ook wat ik bedoelde in de halo-discussie. Er valt nog een hoop organisatorisch te verbeteren, ga daar eens mee aan de slag in plaats van een beugel op de auto te laten monteren en doen alsof je de wereld hebt verbeterd. 

C.G. de Beaufort

Citaat van: C.G. de Beaufort op 11 februari 2018 - 13:24:16



De IndyCar van Dixon met een voorruit...

Dat is tenminste iets anders dan de doodkist c.q halo.

Groet,

C.G. de Beaufort

Idd, Wings. Misschien is de IndyCar een oplossing met een voorruit.

Groet,

C..G. de Beaufort




Van Wijk

Even los van de voorruit ipv Halo ( veel beter ).
Wat blijft dit kicken, gaaf en kortom....eigenlijk geen woorden voor, sorry.

Wings

Citaat van: C.G. de Beaufort op 09 juni 2018 - 14:09:19
Idd, Wings. Misschien is de IndyCar een oplossing met een voorruit.

Groet,

C..G. de Beaufort

Organisatorisch moet het ook op orde zijn. Daar ligt veel ruimte voor verbetering. Als ik alleen al kijk naar het gedrag van de baanmedewerkers vind ik dat zij veel risico nemen. Ik betwijfel dan ook of er een gedegen onderzoek heeft plaatsgevonden naar de risico's en beheersmaatregelen. Het probleem is dat dit vaak vrijwilligerswerk heeft en een arbeidsomstandighedenwet zich toelegt op de werkgever-werknemer verhouding. De FIA zou de omstandigheden van baanmedewerkers eigenlijk moeten toetsen aan de (Europese) arbeidsomstandighedenwet of OSHA.

Sabai

Je zou mogen verwachten dat dit na het ongeluk van jules gebeurt is. Blijkbaar worden de camera beelden onvoldoende in de gaten gehouden door de juiste personen

Wings

Denk het ook. Overigens hadden we bijna het eerste halo-slachtoffer. Hartley's helm raakte de halo, hij moest direct door naar het ziekenhuis.