F1-coureurs willen extra hoofdbescherming

Gestart door C.G. de Beaufort, 25 januari 2016 - 16:15:51

« vorige - volgende »

C.G. de Beaufort

De coureurs in de Formule 1 willen extra hoofdbescherming. Zij hebben volgens Alexander Wurz, voorzitter van de coureursbond GPDA, unaniem aangegeven dat ze snel een extra systeem in de cockpit willen zien komen dat hen beter beschermt tegen frontale botsingen. Jules Bianchi schoof met zijn Marussia onder een takelwagen. "De rijders zien in dat het tijd is voor extra veiligheid, op zijn laatste ingevoerd in 2017", zei Wurz bij de BBC. (..)

Lees verder : http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/25074054/___Extra_bescherming_in_F1___.html

Hier is het ontwerp van Mercedes :

http://youtu.be/Dqi9AUcMEfE

Groet,

C.G. de Beaufort

C.G. de Beaufort

Justin Wilson overleed nadat hij een rondvliegend stuk puin op zijn hoofd kreeg. Hetzelfde overkwam Henry Surtees enkele jaren geleden in de toenmalige Formule 2, hij kreeg een band van een andere auto op zijn hoofd en overleefde dit eveneens niet. Natuurlijk ook Massa, die ook een aantal weken door puin niet in de F1 kon rijden.

Ik zou in dit geval zeggen, een complete cockpit met glas. Maar dan is F1 verliest zijn glans en charme als een 'open racecar'.  Een voorruit, zou misschien een oplossing zijn...   

Jehoentelaar

De roep om meer bescherming is steeds nadrukkelijker aanwezig. Eigenlijk valt er inmiddels niet meer omheen te komen.

Arthur

Die beugel/steun in het midden ontneemt m.i. deels het zicht van de coureur. Dat doet dan weer afbreuk aan de beoogde veiligheid.

Maar als er gesloten cockpits komen haak ik af!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Hoezo? Racetechnisch verandert er niks, de veiligheid wordt er (hopelijk) door vergroot en coureurs herkennen aan hun helm zit er de laatste jaren sowieso niet meer in.

Robbert65

Ik besef dat Mercedes dit soort dingen goed overdenkt en uitrekent, maar ik heb een onbedwingbare neiging op mijn voorhoofd te tikken als ik die beelden zie...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Citaat van: Jehoentelaar op 26 januari 2016 - 17:10:43
Hoezo? Racetechnisch verandert er niks, de veiligheid wordt er (hopelijk) door vergroot en coureurs herkennen aan hun helm zit er de laatste jaren sowieso niet meer in.

Het gaat niet om de herkenbaarheid van de coureurs maar aan het zicht van de coureurs zelf dat belemmerd wordt door die beugel in het midden. Het kan aan mij liggen maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die beugel gewoon hinderlijk is.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Dit is uiteraard verre van een definitief ontwerp dus daar zou ik niet te veel op letten.

Robbert65

maar als je niet voor een transparante koepel kiest, wat moet je dan anders? Deze beugel geeft extra bescherming, maar de rijder zit tegen een staander aan te kijken en heeft bijvoorbeeld in de pit een enorme blinde vlek...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Tsjah uit veiligheidsoogpunt is het misschien wel onvermijdelijk.
Zeker na dat ongeluk van Wilson recent.

Maar ik zie de auto's toch liever zonder beugels.

Maar goed veiligheid boven alles...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tessa

Na het bekijken van het filmpje toch de datum een aantal keer gechecked, ik vind het namelijk verdacht veel weg hebben van een 1 april grap.

Wat betreft veiligheid....ach, ik neem aan dat de autobouwers wel met iets beters kunnen komen dan dit.
Overigens is het natuurlijk pas echt veilig als je simpelweg niet in een F1 auto gaat zitten.  8)

Charrel

Het gevaar van de sport maakt het voor mij juist aantrekkelijk.. Natuurlijk moet je de veiligheid verbeteren, maar in alle respect is de sport heroïsch geworden door gevallen helden als Senna, Villeneuve en bijna dood ervaringen als Lauda.

Niet dat ik wil dat er zo nu en dan iemand dood gaat of gewond raakt, maar je leven in de weegschaal leggen om je te onderscheiden en samen met jouw talent om hard te rijden wereldkampioen te worden dat is iets waar ik blij van wordt.

Laten we de sport niet te klinisch maken, sport is emotie met hoogtepunten en dieptepunten. Overigens is in elke sport een freak accident mogelijk, je kunt nooit 100% veiligheid garanderen..




Charrel

Overigens lost het ene het andere niet zomaar op.. Zo'n "halo" had Massa niet gered, had Bianchi waarschijnlijk meteen dood geweest en had de band die Henry Surtees raakte hierdoor (bij wijze van) het publiek in kunnen stuiteren..

Niet te spreken over de extra gevaren die op kunnen treden als de auto in de brand vliegt bijvoorbeeld..

Matthijs

Citaat van: Robbert65 op 26 januari 2016 - 23:33:10
maar als je niet voor een transparante koepel kiest, wat moet je dan anders? Deze beugel geeft extra bescherming, maar de rijder zit tegen een staander aan te kijken en heeft bijvoorbeeld in de pit een enorme blinde vlek...
Wat versta jij onder een enorme blinde vlek? Volgens mij ziet de coureur in zijn blikveld een smalle staander die je vanzelf wegfiltert als je rijdt. Of vind jij je ruitenwisser ook een enorme blinde vlek?

BMW.WilliamsF1

Het moet wel veiliger worden, maar is het niet al veilig genoeg? F1 auto's met koepels zie ik niet zitten. Zo'n lelijke ring boven een coureur zijn hoofd vind ik ook maar niets.

F1 is gewoon net als alle andere autosporten een gevaarlijkere sport dan bijvoorbeeld schaken :)