Stoffel Vandoorne topic

Gestart door Robbert65, 22 januari 2016 - 13:46:54

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 18 juli 2017 - 19:02:48
Dat zou bijzonder dom zijn. Naar Q3 willen wetende dat je er nadeel bij hebt.
waarom doe je dan uberhaupt mee aan de kwalificatie en dan met name Q2? spaar dan gewoon de hele boel. Tel die 2 rondjes kwalificatie op bij de raceafstand van zondag en je had bijna de finish gehaald.

Sphinx

Haha, leuke discussie wordt dit. En wees gerust, ik schat Wings' opmerkingen op hun waarde.

CitaatAls de keuze van Alonso leidt tot een betere uitgangspositie en uiteindelijk tot meer punten doet hij het gewoon beter. Doel van het spel is zoveel mogelijk punten verzamelen.Als punten verzamelen niet lukt in een safe-setting zal je je strategie moeten aanpassen. Ik vind Vandoorne een enorme knakworst als dit achteraf de verklaring is waarom Alonso hem over een heel seizoen heeft verslagen.

Misschien wel, maar als je team je vervolgens een enorme knakworst vindt omdat je hun plannen en strategieën niet kan of wil uitvoeren, ben je wel een knakworst zonder baan, en die worden met curry en pommes frites opgegeten. Het is ook wel de moeilijkheid waarin mclaren zich nu gemanoevreerd heeft: Honda wilde per sé een ster in het team en dat werd Alonso. Maar je zegt het zelf: het doel is punten verzamelen, en dat kan op dit moment niet omdat Honda de betrouwbaarheid zelfs na drie jaar niet op orde heeft.

Zeker Alonso is het op een gegeven moment ook zat: hij wil punten scoren, podiums pakken, races winnen,  niet kansloos meeknetteren in een GP2-auto. Ok, Vandoorne zal dat ook best willen maar hij is geen meervoudig WK, maar een debutant.
Gevolg: Wetende dat punten pakken nie kan zorgt Alonso met een auto in power mode voor wat sjeu in de kwali en de race, wetende dat de boel zeker kapot gaat, maar hij gaat in ieder geval strijdend ten onder. Stoffel gaat voor de long runs en kijkt of ie de boel heel kan houden en data verzamelen voor het team. Of Alonso nu nadeel had of niet van Q3, het is altijd zijn eer te na om het zomaar al op te geven, zie die eigenlijk onnodige show in Q1`.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Tuesday

Citaat van: Tuesday op 18 juli 2017 - 19:34:24
Citaat van: Wings op 18 juli 2017 - 19:02:48
Dat zou bijzonder dom zijn. Naar Q3 willen wetende dat je er nadeel bij hebt.
waarom doe je dan uberhaupt mee aan de kwalificatie en dan met name Q2? spaar dan gewoon de hele boel. Tel die 2 rondjes kwalificatie op bij de raceafstand van zondag en je had bijna de finish gehaald.
waar ik 2 zei, had ik eigenlijk 12 willen typen. Heb het net ff teruggekeken en Alonso heeft zelfs 16 rondjes gedaan in kwalificatie en viel 19 ronden voor het einde uit.

Wings

Citaat van: Tuesday op 18 juli 2017 - 19:34:24
Citaat van: Wings op 18 juli 2017 - 19:02:48
Dat zou bijzonder dom zijn. Naar Q3 willen wetende dat je er nadeel bij hebt.
waarom doe je dan uberhaupt mee aan de kwalificatie en dan met name Q2? spaar dan gewoon de hele boel. Tel die 2 rondjes kwalificatie op bij de raceafstand van zondag en je had bijna de finish gehaald.

Dat heb ik uitgelegd. Ik ga niet herhalen.

Sphinx

Citaat van: Wings op 19 juli 2017 - 06:50:11
Dat heb ik uitgelegd. Ik ga niet herhalen.

Dan doe ik het wel

Citaat van: Wings op 18 juli 2017 - 06:58:32
De boel inrijden. Voelen.

Ik denk niet dat het zuiver inrijden was. Bij zuiver inrijden was ie onopvallend gebleven in Q1 en er net bij Q2 uitgevlogen. Nu ging hij ineens volgas in Q1 die laatste ronde injensen om nog maar voor de vlag langs start/finish te zijn om nog even als snelste door te zijn naar Q2 op een opdrogende baan. Da's geen inrijden, da's geen voelen, da's even een tik uitdelen om te laten zien dat je er echt nog wel bent en dat er nog steeds rekening met je gehouden moet worden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Dat laatste geloof ik wel en durf ik gerust toe te voegen aan het rijtje maar dat staat verder los van het feit dat het behalen van Q3 alleen maar nadeel zou opleveren. Niemand gaat de bal in eigen doel koppen.

Jozef

Even los van Alonso, wat vind je van de P9 van Vandoorne? Vond je dat het weer niet goed genoeg was?

Wings

Citaat van: Sphinx op 18 juli 2017 - 20:01:12Zeker Alonso is het op een gegeven moment ook zat: hij wil punten scoren, podiums pakken, races winnen,  niet kansloos meeknetteren in een GP2-auto. Ok, Vandoorne zal dat ook best willen maar hij is geen meervoudig WK, maar een debutant.

Gevolg: Wetende dat punten pakken nie kan zorgt Alonso met een auto in power mode voor wat sjeu in de kwali en de race, wetende dat de boel zeker kapot gaat, maar hij gaat in ieder geval strijdend ten onder. Stoffel gaat voor de long runs en kijkt of ie de boel heel kan houden en data verzamelen voor het team. Of Alonso nu nadeel had of niet van Q3, het is altijd zijn eer te na om het zomaar al op te geven, zie die eigenlijk onnodige show in Q1`.

Zoals jij het brengt (Alonso niet overtuigd van besparingsmaatregelen, Vandoorne probeert ze daarentegen wel) is het een keuze van de rijder. Het snelheidsverschil kun je dan niet volledig afwentelen op een verschillende motorsetting. 
Daarbij heeft Alonso meer dan eens met allerlei 'safe-settingen' gereden en als je zo kort voor het einde uitvalt is McLaren echt wel bezig met het binnenhalen van punten. Ik kan me ook niet voorstellen dat McLaren en zeker Honda het belang van de rijder voor het financieel belang van het team plaatsen. Niet vergeten dat punten geld oplevert. Daar bovenop is de imagoschade te groot om met een setting rond te rijden waarvan je zeker weet dat hij het einde niet haalt.

Vandoorne gaf aan dat het verschil in de variabelen niet zo groot was als de resultaten doen blijken en dat geloof  ik wel. Maar dat Alonso sneller is staat voor mij als een paal boven water en is ook bevestigd door de teamleiding die hetzelfde roept als Vandoorne. Dat Vandoorne voor Alonso stond is verklaarbaar en voor mij geen reden om hosanna te roepen. Ik vind de prestatie van Stoffel nog steeds wat dunnetjes. Daarbij houd ik rekening met het inferieure materiaal waarover hij beschikt. 

Wings

Citaat van: Jozef op 19 juli 2017 - 13:13:17
Even los van Alonso, wat vind je van de P9 van Vandoorne? Vond je dat het weer niet goed genoeg was?

Waarom zou het niet goed zijn? Ik nuanceer de lofzang dat hij Alonso heeft verslagen en een heldenrit heeft gereden.

Sphinx

CitaatDaarbij heeft Alonso meer dan eens met allerlei 'safe-settingen' gereden en als je zo kort voor het einde uitvalt is McLaren echt wel bezig met het binnenhalen van punten. Ik kan me ook niet voorstellen dat McLaren en zeker Honda het belang van de rijder voor het financieel belang van het team plaatsen. Niet vergeten dat punten geld oplevert. Daar bovenop is de imagoschade te groot om met een setting rond te rijden waarvan je zeker weet dat hij het einde niet haalt.

Maar dat is nu juist het probleem Wings. Alonso KAN geen punten halen op dit moment. Zoals je zelf al zegt, in het begin heeft hij ook op safe-settings gereden om die rijdende vuilnisbak aan de streep te krijgen.  Daardoor was hij kansloos voor punten, kansloos in duels en wat Honda ook probeert, het BLIJFT stuk gaan. Honda haalt geen punten, de coureur wordt ongelukkig omdat hij eigenlijk voor Jan L*l rijdt en begint al hardop over zijn toekomst na te denken. Waarom denk je dat Honda zo makkelijk Alonso naar de Indycars stuurde? Om ervoor te zorgen dat hij niet teveel gaat stampvoeten, want als je hem weg laat lopen is het kermis op de rijdersmarkt.

Vandoorne is dus degene die al dat ondankbare ontwikkelingswerk moet doen en Alonso kan doen wat ie het liefst doet, knokken op de baan. Punten leveren geld op, maar als je überhaupt al geen punten kan halen moet je toch iets verzinnen. En over imagoschade hoeft Honda zich geen zorgen meer te maken, die halte zijn ze al lichtjaren geleden passeerd. Het is veel erger als je kansloos achteraan rijdt, niets klaarspeelt omdat je bang bent dat je auto stukgaat en alsnog moet uitvallen. Dan liever rijden zoals de Ardense Jagers vochten: Resist and Bite. Volgas erin tot de pijp leeg is. Heeft het publiek een leuke show en jijzelf het idee dat het niet voor spek en bonen was.

Voor de rest: ik vermoed dat er aan de situatie weinig gaat veranderen. Zodra Alonso of Vandoorne weer onderdelen moeten wisselen is het weer hetzelfde liedje en moet er een of misschien allebei achteraan starten. Van mij mogen ze die troep opheffen, want zo krijg je zeker geen spannende races.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Waar haal je die wijsheid vandaan dat Alonso  er op los scheurt en Vandoorne de solide dataverzamelaar is? Statistieken weerleggen dat de setting Alonso - McLaren minder betrouwbaar is. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan is de balans opgemaakt en had Alonso (incluis de invalbeurt van Jenson) zelfs meer ronden gereden dan Vandoorne - McLaren. Nu met de uitvalbeurt in Oostenrijk zal dit niet meer opgaan maar goed ik durf best een streep te zetten onder de Grand Prix van Azerbeidzjan om conclusies te trekken. De situatie is afgelopen Grand Prix niet gewijzigd. Verder heeft Alonso niets aan die zogenaamde show en is hij meer dan eens  voor de eindstreep belangrijke punten kwijtgeraakt. Alonso wil punten pakken, op het podium staan, races winnen, geen shows geven. Dan was hij wel acteur geworden. Ik kan mij niet voorstellen dat Alonso een ander doel heeft dan zoveel mogelijk punten scoren. Finishen is daarbij van essentieel belang. Tenslotte denk ik niet dat Honda het stadium imagoschade gepasseerd is. Alonso liet zich daar recentelijk over uit in de media en zei dat Honda moet oppassen voor imagoschade. 

Robbert65

Citaat van: Wings op 19 juli 2017 - 13:01:40
Dat laatste geloof ik wel en durf ik gerust toe te voegen aan het rijtje maar dat staat verder los van het feit dat het behalen van Q3 alleen maar nadeel zou opleveren. Niemand gaat de bal in eigen doel koppen.
ik noem slechts een Nick Viergever...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

Citaat van: Wings op 19 juli 2017 - 19:15:56
Waar haal je die wijsheid vandaan dat Alonso  er op los scheurt en Vandoorne de solide dataverzamelaar is? Statistieken weerleggen dat de setting Alonso - McLaren minder betrouwbaar is. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan is de balans opgemaakt en had Alonso (incluis de invalbeurt van Jenson) zelfs meer ronden gereden dan Vandoorne - McLaren. Nu met de uitvalbeurt in Oostenrijk zal dit niet meer opgaan maar goed ik durf best een streep te zetten onder de Grand Prix van Azerbeidzjan om conclusies te trekken. De situatie is afgelopen Grand Prix niet gewijzigd. Verder heeft Alonso niets aan die zogenaamde show en is hij meer dan eens  voor de eindstreep belangrijke punten kwijtgeraakt. Alonso wil punten pakken, op het podium staan, races winnen, geen shows geven. Dan was hij wel acteur geworden. Ik kan mij niet voorstellen dat Alonso een ander doel heeft dan zoveel mogelijk punten scoren. Finishen is daarbij van essentieel belang. Tenslotte denk ik niet dat Honda het stadium imagoschade gepasseerd is. Alonso liet zich daar recentelijk over uit in de media en zei dat Honda moet oppassen voor imagoschade.
dan blijft de vraag staan waarom je 16 ronden gaat rijden in de kwalificatie met een auto waarmee je de race moet starten? Een paar rondjes meer op banden die dit jaar vrij slijtvast zijn vergelijk je met in eigen doel koppen, maar wat is dan 16 ronden extra rijden in een auto die moeite heeft een GP afstand af te leggen dan?

Jozef

Citaat van: Wings op 19 juli 2017 - 19:15:56Ik kan mij niet voorstellen dat Alonso een ander doel heeft dan zoveel mogelijk punten scoren.
Ik wel. Laten zien hoe ongelooflijk buitenaards goed hij wel is. Dat kan natuurlijk alleen maar als hij die Honda opendraait, en als hij dan stuk gaat tja dan ligt het aan het materiaal. Denk je echt dat het hem verder uitmaakt of hij dit seizoen 5 punten scoort of 10?

Wings

Citaat van: Tuesday op 19 juli 2017 - 20:22:28
Citaat van: Wings op 19 juli 2017 - 19:15:56
Waar haal je die wijsheid vandaan dat Alonso  er op los scheurt en Vandoorne de solide dataverzamelaar is? Statistieken weerleggen dat de setting Alonso - McLaren minder betrouwbaar is. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan is de balans opgemaakt en had Alonso (incluis de invalbeurt van Jenson) zelfs meer ronden gereden dan Vandoorne - McLaren. Nu met de uitvalbeurt in Oostenrijk zal dit niet meer opgaan maar goed ik durf best een streep te zetten onder de Grand Prix van Azerbeidzjan om conclusies te trekken. De situatie is afgelopen Grand Prix niet gewijzigd. Verder heeft Alonso niets aan die zogenaamde show en is hij meer dan eens  voor de eindstreep belangrijke punten kwijtgeraakt. Alonso wil punten pakken, op het podium staan, races winnen, geen shows geven. Dan was hij wel acteur geworden. Ik kan mij niet voorstellen dat Alonso een ander doel heeft dan zoveel mogelijk punten scoren. Finishen is daarbij van essentieel belang. Tenslotte denk ik niet dat Honda het stadium imagoschade gepasseerd is. Alonso liet zich daar recentelijk over uit in de media en zei dat Honda moet oppassen voor imagoschade.
dan blijft de vraag staan waarom je 16 ronden gaat rijden in de kwalificatie met een auto waarmee je de race moet starten? Een paar rondjes meer op banden die dit jaar vrij slijtvast zijn vergelijk je met in eigen doel koppen, maar wat is dan 16 ronden extra rijden in een auto die moeite heeft een GP afstand af te leggen dan?

Dat staat inmiddels twee keer uitgelegd. ;) Mag je mee oneens zijn maar blijf het niet vragen.