Stoffel Vandoorne topic

Gestart door Robbert65, 22 januari 2016 - 13:46:54

« vorige - volgende »

Jozef

Dan kun je je afvragen waarom hij überhaupt heeft gereden, op het obligate rondje tijdens Q1 na. Elke afgelegde ronde verhoogt de kans dat de boel tijdens de race weer uit elkaar klapt, dus dat levert ook nadeel op.

Tuesday

Citaat van: Wings op 17 juli 2017 - 21:10:05
Blijft staan dat doorgaan naar Q3 nadeel oplevert. Daarnaast lees ik nu dat Alonso de strategie ook heeft benoemd. Dat hij pissed is snap ik. Alonso wist dat hij een plaats in de top 10 kon bemachtigen maar moet achteraan starten. Maar ook zonder deze achtergrond weten wij dat Vandoorne geen halve seconde sneller is dan Alonso.
resultaten kunnen nu eenmaal verschillen per circuit en coureurs zijn nou eenmaal geen machines. Kijk naar de Mercedes boys, Bottas rijdt Hamilton in Rusland op een halve seconde en staat er nu 7 tiende achter. Ik zie weinig reden om deze niet aan Vandoorne te geven. Wel opmerkelijk overigens dat Alonso zn 7e startpositie in Barcelona als een regelrecht wonder wordt beschouwd en een 8e plek van Vandoorne heel anders ontvangen wordt.

Wings

Citaat van: Jozef op 17 juli 2017 - 22:56:48
Dan kun je je afvragen waarom hij überhaupt heeft gereden, op het obligate rondje tijdens Q1 na. Elke afgelegde ronde verhoogt de kans dat de boel tijdens de race weer uit elkaar klapt, dus dat levert ook nadeel op.

De boel inrijden. Voelen.

Wings

Citaat van: Tuesday op 17 juli 2017 - 23:42:20
resultaten kunnen nu eenmaal verschillen per circuit en coureurs zijn nou eenmaal geen machines. Kijk naar de Mercedes boys, Bottas rijdt Hamilton in Rusland op een halve seconde en staat er nu 7 tiende achter. Ik zie weinig reden om deze niet aan Vandoorne te geven. Wel opmerkelijk overigens dat Alonso zn 7e startpositie in Barcelona als een regelrecht wonder wordt beschouwd en een 8e plek van Vandoorne heel anders ontvangen wordt.

Blijft staan dat Q3 nadelig zou zijn.

Sphinx

Citaat van: Wings op 17 juli 2017 - 21:10:05
Blijft staan dat doorgaan naar Q3 nadeel oplevert. Daarnaast lees ik nu dat Alonso de strategie ook heeft benoemd. Dat hij pissed is snap ik. Alonso wist dat hij een plaats in de top 10 kon bemachtigen maar moet achteraan starten. Maar ook zonder deze achtergrond weten wij dat Vandoorne geen halve seconde sneller is dan Alonso.

Ik snap inderdaad goed Alonso kwaad is, want de twee Mclarens hebben twee verschillende strategieën, al het hele seizoen:
- Alonso is er van overtuigd dat alle besparingsmaatregelen tijdens de race niet helpen. De boel klapt toch wel, dus mag hij op full power rijden tot het stuk is
- Stoffel probeert wél steeds de auto aan de finish te krijgen met alle besparingsmaatregelen.

En deze kwalificatie spaarde Stoffel NIETS: hij gaf een keer volgas in Q2. Alonso mag iedereen voor gek zetten met een pole in Q1 en zelfs als hij strategisch gedwongen is in te houden, Stoffel vindt die tijd gewoon omdat hij nu de full power mocht gebruiken. In de race zie je helaas dat de bespaarmodus er weer opstaat, maar als die stop van Stoffel niet was mislukt was er gewoon 1 punt geweest, terwijl Alonso zijn motor weer aan gort rijdt.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Alonso was een halve tel langzamer dan zijn snelste tijd in VT3, de rest van het veld reed sneller dan een dag eerder. Sommige zelfs meer dan een seconde sneller. De baan plus de situatie waren op zaterdag goed voor een forse verbetering. Tel daarbij op dat het halen Q3 nadeel zou opleveren.

Verder is er 1 gouden regel in de Formule 1: "To finish first, you must first finish." Ik geloof best in een agressieve(re) afstelling van auto en motor (zo zet Max ook de auto meer naar de race toe dan dat Sainz dat deed. Denken in een racestramien) maar niet dat de afstelling het verschil verklaart tussen Alonso en Vandoorne. Honda heeft enorm veel last van de onbetrouwbaarheid. Zij lijden forse imagoschade. Als Honda beperkende middelen kunnen inzetten zullen zij dit niet nalaten.

Franky R.

Ik geloof er niets van dat Stoffel echt zoveel langzamer zou zijn...Let wel, dit is de man die als vervanger van Alonso meteen in de punten reed. De verklaring van Sphinx over twee strategieën klinkt zeker niet als een verzinsel.. 

Tuesday

Citaat van: Wings op 18 juli 2017 - 13:06:46
Alonso was een halve tel langzamer dan zijn snelste tijd in VT3, de rest van het veld reed sneller dan een dag eerder. Sommige zelfs meer dan een seconde sneller. De baan plus de situatie waren op zaterdag goed voor een forse verbetering. Tel daarbij op dat het halen Q3 nadeel zou opleveren.
dat eerste klopt toch echt niet helemaal, Vettel was in Q2 bv een seconde langzamer dan in VT3, Bottas een halve seconde. Grosjean, Vandoorne en Raikkonen waren ook langzamer en zo waren er misschien nog wel meer. Verder was VT3 sowieso niet helemaal representatief omdat het op het einde begon met regenen en de laatste kwalificatiesimulatie's niet gedaan konden worden.

Wings

Ik zie inderdaad dat ik rondetijden door elkaar haal (niet meer uit mijn hoofd proberen maar dubbel checken!).
Blijft staan dat Vandoorne even hard reed als in VT3 en Alonso een halve tel langzamer.
Ik geloof niet dat Alonso het onderste uit zijn McLaren heeft gehaald.

Jozef

Wellicht niet, maar dat doet niets af aan de P9 van Vandoorne en ook niet aan zijn foutloze race waarin hij alleen maar niet scoort omdat zijn team weer maar eens blunderde.

Wings

Citaat van: Franky R. op 18 juli 2017 - 14:39:53
Ik geloof er niets van dat Stoffel echt zoveel langzamer zou zijn...Let wel, dit is de man die als vervanger van Alonso meteen in de punten reed. De verklaring van Sphinx over twee strategieën klinkt zeker niet als een verzinsel..

Laat ik vooropstellen dat ik Sphinx al zo lang ken als dat ik forum en hij de allerlaatste is die ik beticht van het plaatsen van verzinsels. Dat betekent niet dat alles uit de pen van Eric Boullier komt, hoe logisch verklaringen ook klinken. Vandoorne zelf zei eerder dat hij en Alonso bijna nooit op dezelfde tijd onder dezelfde omstandigheden op de baan rijden. Als de ene problemen heeft, is de ander op de baan.

Verder maakt het mij niet uit of Alonso met een andere motorsetting rijdt dan Vandoorne. Als de keuze van Alonso leidt tot een betere uitgangspositie en uiteindelijk tot meer punten doet hij het gewoon beter. Doel van het spel is zoveel mogelijk punten verzamelen. Als punten verzamelen niet lukt in een safe-setting zal je je strategie moeten aanpassen. Ik vind Vandoorne een enorme knakworst als dit achteraf de verklaring is waarom Alonso hem over een heel seizoen heeft verslagen.

Wings

Citaat van: Jozef op 18 juli 2017 - 17:16:28
Wellicht niet, maar dat doet niets af aan de P9 van Vandoorne en ook niet aan zijn foutloze race waarin hij alleen maar niet scoort omdat zijn team weer maar eens blunderde.

Tsja, als Honda niet zou blunderen....

Tuesday

Citaat van: Wings op 18 juli 2017 - 17:06:02
Ik zie inderdaad dat ik rondetijden door elkaar haal (niet meer uit mijn hoofd proberen maar dubbel checken!).
Blijft staan dat Vandoorne even hard reed als in VT3 en Alonso een halve tel langzamer.
Ik geloof niet dat Alonso het onderste uit zijn McLaren heeft gehaald.
Zoals gezegd Vandoorne was ook iets langzamer. Dat blijft idd staan, maar is totaal nietszeggend. Sowieso was Stoffel ook in VT3 sneller dan Alonso, dus des te meer reden om de prestatie van Stoffel niet ter discussie te stellen. Coureurs zijn geen machines, ook Alonso niet, die kan ook eens een mindere kwalificatie hebben. Ik geloof niet dat Alonso bewust heeft laten lopen, die leeft de laatste jaren volledig voor statistieken tov zn teamgenoten en had graag zn clean sheet tov Stoffel gehouden, daar ben ik zeker van.

Wings

Dat zou bijzonder dom zijn. Naar Q3 willen wetende dat je er nadeel bij hebt.

Jozef

Alonso is, als het op cijfertjes aankomt, met grote voorsprong de meest ijdele coureur op de grid. Ik denk ook dat hij Stoffel heel graag op 0 had gehouden en dat hij daarom zo pissig was.