Dakar 2016

Gestart door Sphinx, 29 december 2015 - 21:46:19

« vorige - volgende »

Sphinx

#30
De Dakar-rally loopt vandaag ten einde, met een korte proef van 180 km, een schijntje vergeleken bij gisteren, toen meer dan het dubbele op het programma stond.

"Och, met onze snelheid zou een hoogbejaarde misschien vragen of de gordels om moesten." aldus Maik Willems, die de laatste twee dagen wel erg veel waar voor zn geld kreeg. Donderdag heel laat terug in het bivak, en vrijdag ging na 100 km de stuurbekrachtiging stuk, waardoor Willems en Rob van Pelt zelfs samen aan het stuur moesten gaan hangen om de Toyota de smalle bochten om te krijgen. Maar ondanks alle problemen kwamen ze als 61e het bivak binnensukkelen, bijna 4,5 uur achter de winnaars.

Bij de motoren had David Wijnhoven ook zo'n soort bui. De teamgenoot van Hans Vogels rijdt al een week met een ribblessure en voelde elke knip heel duidelijk, en dan viel hij ook nog een paar keer. "Ik stond op het punt de motor van een berg te smijten" In een soort wrange humor reden Wijnhoven en Rob Smits dan ook nog achter een stadsbus met de letters K U T in het kenteken. "Dat is het zeker" dachten ze allebei. Frans Verhoeven heeft dat misschien ook gedacht. De man uit Poppel kwam al kort na het begin van de stage met technische problemen en had al vlug 30 minuten achterstand bij WP1. Het werden er uiteindelijk 53 en een 39e plaats. Jurgen vd Goorberg verraste met een prima 24e plaats, Hans Vogels werd 28e ondanks een valpartij in een rio en Robert van Pelt 32e.

Vooraan het klassement speelde KTM het simpel. Antoine Meo mocht als eerste starten, maar zou na de start even inhouden om Price terzijde te kunnen staan mocht dat nodig zijn. Dat daarmee zijn eigen podiumplaats in gevaar kwam was een bijzaak, teamorders! Het hielp wel dat achter Price Stefan Svitko en Pablo Quintanilla in ieder geval op motoren van de KTM groep onderweg waren. Quintanilla wist dat Meo moest wachten en ging dus aanvallen. De kans om Svitko nog in te halen voor plaats twee was erg klein, maar niet onmogelijk. Het ging ook goed voor de Chileen tot halverwege, toen hij in botsing kwam met een boom en aan de streep 12 minuten had verloren. Meo had dat ook in de gaten en hoopte zijn derde plaats nog terug te pakken, maar de Fransman ging zwaar onderuit in het slot van de etappe en kwam pas op een halfuur van de kop binnen. De etappewinst ging naar Yamaha, Helder Rodrigues had een prima dag in de rallypaden en zelfs een close encounter met een paar koeien bracht de Portugees niet van zijn stuk. Hij was 4m32s sneller dan Price, Kevin Benavides en Svitko werden als 3e en 4e afgevlagd.



De motoren zijn ook net gefinished in de proef van vandaag. Quintanilla wilde zijn derde plaats veilig stellen tegen een mogelijk aanval van Benavides af te slaan. Vier WP's waren de twee met elkaar in gevecht, aan de finish is de Chileen 1m41 sneller dan de Argentijn. Rodrigues kwam als derde binnen op 2m37s, Price en Svitko deden het rustig aan met een 4e en vijfde tijd. Hans Vogels draaide na zijn slechte vrijdag ("een kleuter op een loopfietsje was nog sneller") het gas nog eens vol open kwam met een 11e tijd over de finish, een kwartier achter Quintanilla. Verhoeven kwam als 18e binnen, Vd Goorbergh als 36e.  In de eindstand is er de eerste overwinning voor een Australiër in het motorenklassement in de persoon van Toby Price, en de eerste Slowaak op het podium met Stefan Svitko. Pablo Quintanilla stelde met zijn laatste dagzege ook het podium veilig als derde. Antoine Meo maakt na zijn val gisteren een aangeslagen indruk en worstelde 180km met de motor tot hij als 70e op bijna 50 minuten van Quintanilla binnenkwam. De Fransman komt uit op een zevende plaats, want beide Yamaha-rijders Rodrigues en Adrien van Beveren gaan hem voorbij. Frans Verhoeven eindigt als beste NL'er op plaats 18, Hans Vogels is 23e, Robert van Pelt 28e.

Top5 plus Nederlanders motorenklassement:
1   3   PRICE (AUS)      
2   5   SVITKO (SVK)           00:39:41
3   4   QUINTANILLA (CHL)   00:48:48   
4 47   BENAVIDES (ARG)   00:54:47   
5   7   RODRIGUES (PRT)   00:55:44   

18   15   VERHOEVEN (NLD)     05:04:28   
23   29   VOGELS (NLD)             06:19:44
28   34   VAN PELT (NLD)        08:25:30
31   40   VD GOORBERGH (NLD) 08:42:51
35   86   VAN GERVEN (NLD)     10:15:52
40   123   VERKADE (NLD)        12:11:04
49   84   MARTENS (NLD)      15:13:19
51   83   VAN HEERTUM (NLD)     15:37:13
52   88   RIEZEBOS (NLD)     16:12:24
54   124   WIJNHOVEN (NLD)     16:32:26
58   137   SMITS (NLD)           18:36:26
61   87   VAN GEEL (NLD)        19:17:52
74   64   VAN HEERTUM (NLD)     26:09:12
75   75   LIEFHEBBER (NLD)     26:20:37

Bij de quads ging het nog maar om twee man, Marcos en Alejandro Patronelli. Alejandro had in een paar goede etappes de voorsprong ver teruggebracht, maar gisteren ging Marcos met Jeremias Gonzales Ferioli om de dagzege knokken, terwijl Alejandro met Brian Baragwanath opgescheept raakte en hij raakte de Zuid Afrikaan maar niet kwijt. Pas toen Baragwanath lekreed en 18 minuten verloor kon Alejandro alleen verder, maar hij had toen eigenlijk al te veel tijd verknoeid. Marcos en Gonzalez Ferioli kregen tegen het eind van de rit ook nog gezelschap van Walter Nosiglia en Sergei Karyakin. Karyakin wilde toeslaan nu Baragwanath in de problemen zat en Nosiglia joeg op een dagzege. Uiteindelijk hield Marcos negen tellen over op de Boliviaan die als 2e geklokt werd, Karyakin gaf 50 tellen toe en Gonzalez Ferioli verloor in het slot nog drie minuten. Baragwanath knokte zich in het laatste stuk nog naar een 7e plaats, maar verloor wel een kwartier.



De rit van vandaag over snelle stukken naar Rosario werd een secondespel. Voor Circus Patronelli ging het louter om aankomen, dus werd Marcos op zijn gemakje zesde en Alejandro achtste, daarmee wint Marcos na  2010 en 2013 zijn derde dakar met 5 minuten voorsprong op Alejandro. De strijd om het podium én de dagzege werd nog heel spannend. Baragwanath vertrok een minuut voor Karyakin en liep bij WP1 een minuut weg, maar vervolgens viel de Irritrack van de Zuid-Afrikaan uit, terwijl Karyakin met Giuliano Horacio Giordana om de dagzege knokte. De Argentijn won dat duel met 11 seconden, maar aan de finish dook Baragwanath toch weer op en was 7m44s sneller. Daarmee is de razende reporter in zijn debuut meteen derde op 1u41m van Marcos en 2,5 minuut sneller dan Karyakin. Volgend jaar maar weer een MyDakar camera meegeven, want zo krijg je veel meer mee van de quads dan met de summiere 2 minuten waarmee ze normaliter worden afgescheept.

Eindstand Quads:
1   252   M. PATRONELLI (ARG)      
2   253   A. PATRONELLI (ARG)      00:05:23
3   274   BARAGWANATH (ZAF)    01:41:53
4   264   KARYAKIN (RUS)           01:44:25
5   254   GONZALEZ FERIOLI (ARG)   02:02:08

Bij de auto's was het gisteren kantje boord voor Erik van Loon. De Brabander had al problemen met een lekke band en daarna een scheef stuur, maar 10 km voor de finish plofte zijn remschijf rechtsachter. De Mini kwam met 21 minuten vertraging aan de finish, werd wel als 15e geklokt, maar het is nog maar afwachten of de crew nog tijdstraf krijgt voor de 65 minuten dat ze bezig waren met het repareren van de achtervering voor de liasion die nog gereden moest worden. Tot nu toe is dat gelukkig niet het geval. Over de avonturen van Maik Willems hebben we het al gehad, maatje Peter Merceij kwam als 42e binnen en ook Tim Coronel haalde de finish als 37e.

Vooraan pakte Sebastien Loeb bewust 7 minuten tijdstraf. De man uit Hagenau mocht als tweede starten achter Nasser Al Attiyah, maar koos ervoor te wachten op Stephane Peterhansel, omdat de paadjes onderweg te nauw waren om inhalen mogelijk te maken. De Toyota's leken erop gebrand nog met een dagzege te eindigen en Giniel de Villiers en Leroy Poulter hadden de eerste driekwart van de stage een voordeel op de Mini's door hun hogere topspeed. Tegen het eind werd de weg nog bochtiger en Mikko Hirvonen kon op bekend rallyterrein zijn eerste dakar-etappe zege scoren. Al-Attiyah maakte er op 9 tellen een 1-2 voor Mini van. Poulter gaf als derde 45 seconden toe, De Villiers werd als vierde geklokt op 1 minuut. Peterhansel kwam rustig als 9e binnen op 11 minuten, Loeb werd dankzij zijn straf als 13e geklasseerd.



In de laatste 180km ging Peterhansel zich nergens meer mee bemoeien, de Fransman liet de dagzege aan de rest en kwam met 7 minuten achterstand als 13e de finish over. Daarmee wint Peugeot voor het eerst sinds Ari Vatanen 26 jaar terug. Loeb mocht wel even buiten gaan spelen met nog zes kanshebbers, en uiteindelijk sloot hij zijn debuut af met weer een dagzege in Rosario, 1m13s voor Hirvonen en 1m36s voor Al-Attiyah en Cyril Despres die exact dezelfde tijd reden. Erik van Loon eindigde de rit als tiende op 5m19s, Merceij tikte af als 45e, Coronel werd 47e en Willems 54e. In de eindstand wordt Peterhansel op het podium geflankeerd door Al Attiyah die 34m58s toegeeft, De Villiers kan weer een ereplaats voor Toyota bijschrijven op 1u02m. Voorlopig is van Loon als 13e beste NL'er op 5 uur van de winnaar

Eindstand autoklassement plus Nederlanders:
1  302   PETERHANSEL (FRA), COTTRET (FRA)   
2  300   AL-ATTIYAH (QAT), BAUMEL (FRA)           00:34:58
3  301   DE VILLIERS (ZAF), VON ZITZEWITZ (DEU)   01:02:47
4  315   HIRVONEN (FIN), PERIN (FRA)                   01:05:18
5  319   POULTER (ZAF), HOWIE (ZAF)                   01:30:43

13 306   VAN LOON (NLD), ROSEGAAR (NLD)           05:22:13   
36 347   CORONEL (NLD), Unknown   SUZUKI           20:04:42   
50 344   WILLEMS (NLD), VAN PELT (NLD)   TOYOTA   27:20:57   
54 377   MERCEIJ (NLD), ERREN (NLD)   TOYOTA   31:42:20   

Bij de trucks eigenlijk hetzelfde verhaal aan kop. Gerard de Rooy ging de laatste twee volgens het credo van Sir Stirling Moss aan: "To finish first, first you have to finish. Daarom ging Ton van Genugten gewoon kort na de start op zijn kopman wachten in geval van problemen. Federico Villagra ging er wel nog een keer vol tegenaan, voor een etappezege of misschien de tweede plaats. Als nu de goede Kamaz pech had gekregen was dat nog gelukt ook, want de Argentijn vocht een leuk duel uit met Peter Versluis. Hans Stacey en Jaroslav Valtr kwamen in het slot ook nog even meedoen, maar de Kamazki's gingen in winterslaapmodus. Dmitri Sotnikov had zelfs bijna de rally kunnen verlaten, want de Kamaz-waterdrager kwam achter een sleepkabel binnen op 2u26m van de kop, motor opgeblazen. Er kan dus wel degelijk iets stuk bij de Russen. Nikolaev kwam uiteindelijk als 8e binnen, Mardeev als tiende en Karginov als 16e.

Vooraan hield Versluis uiteindelijk 3m14s over op Villagra, Stacey werd slechts 4 tellen daarachter derde. De Tatra's kwamen op deze nauwe rallypaadjes wel nog even meedoen en Valtr klokte in de Tatra-Daf een mooie vierde tijd, Arthur Ardavikus werd als 7e geklokt. De Rooy deed het zoals gezegd kalm aan op een 5e plaats, maar hij pakte alle verloren tijd op Mardeev weer terug. Helaas heeft niet iedereen de finish gehaald. Gert Huzink had een lastige Dakar dit jaar met veel pech en een paar gemiste waypoints, maar hij moest gisteren de Tatra brandend aan de kant zetten, nadat er olie op de hete remmen was gelekt. De wagen brandde helaas geheel uit.



In de laatste rit ging Kamaz er dan toch nog een keer voor met een poging op Nikolaev of Mardeev aan een dagzege te helpen, maar de MAN's zijn op korte snelle sprints dit jaar te sterk gebleken, zo ook nu. Hans Stacey wilde ook voor een mooi slot in een lastige Dakar gaan en knokte de hele dag met Versluis, Kolomy, Villagra en Nikolaev om de zege. Uiteindelijk scoorden de MAN's zelfs een 1-2, Stacey 1m45s voor Versluis. Nikolaev werd 3e op 2m08s, Kolomy vierde en Mardeev vijfde. De Rooy pruttelde als zevende de finish over, Ton van Genugten reed op de laatste dag nog een demper stuk en verloor 19 minuten. In de eindstand is De Rooy daarmee voor de tweede keer winnaar van de vrachtwagencategorie, met 1u10m voorsprong op Mardeev, Villagra staat bij zijn debuut als trucker op het podium als derde met 1u40m achterstand, Stacey klimt nog naar plaats vier op 2u23m en Van Genugten is vijfde op 2,5 uur. Nikolaev strandt nog achter Pascal de Baar op plaats 6 en op de laatste dag sluipt in de persoon van Pep Vila Rocca de vierde truck van De Rooy ook nog de top10 in als 10e, bijna 5 uur achter zijn kopman.

Eindstand trucks plus Nederlanders (noot: Vick Versteijnen schijnt nog onderweg te zijn, had bij WP7 45 minuten achterstand:

1   501   DE ROOY (NLD), TORRALLARDONA (ESP), RODEWALD (POL)   
2   500   MARDEEV (RUS), BELYAEV (RUS), SVISTUNOV (RUS)           01:10:27
3   514   VILLAGRA (ARG), PEREZ COMPANC (ARG), MEMI (ARG)   01:40:55   
4   506   STACEY (NLD), BRUYNKENS (BEL), VAN DER VAET (BEL)   02:23:01   
5    516   VAN GENUGTEN (NLD), VAN LIMPT (NLD), VAN EERD (NLD)   02:30:59   

6   529   DE BAAR (NLD), ROESINK (NLD), DE GRAAFF (NLD)           03:04:07
9   510   VERSLUIS (NLD), PRONK (NLD), KLEIN (DEU)                   03:57:52
12   537   VAN DEN HEUVEL (NLD), VAN OORT (NLD), KUIJPERS (NLD)   05:15:41
18   531   HUIGEVOORT (NLD), DONKERS (NLD), VAN ZUTVEN (PER)   08:54:44
21   535   VAN WERVEN (NLD), ZUURMOND (NLD), KWAKKEL (NLD)   14:36:56
22   522   SCHOONES (NLD), SCHOONES (NLD), VAN DER DONK (NLD)   14:55:02
24   530   VAN DE LAAR (NLD), VAN DE LAAR (NLD), HUIJGENS (NLD)   19:06:16
26   532   TILBURGS (NLD), VAN UDEN (NLD), VAN LIMPT (NLD)   DAF   25:18:00

Daarmee is deze jaargang van Dakar ten einde. Peugeot had gehoopt al voor dagzeges te kunnen gaan, maar het is ze dus dit jaar al gelukt. De uitslag blijft dankzij Mini's protest nog provisorisch, maar eigenlijk weet ik wel wat de uitkomst gaat zijn. Honda mag eens goed na gaan denken over zijn teamsamenstelling bij de motoren. Elke keer de snelste etappes is prima, maar de Japanners winnen dan wel veldslagen, de oorlog hebben ze er nog niet mee gewonnen. Bij de quads hoop ik dat de Patronelli's volgend jaar wat meer tegenstand krijgen, de belangrijkste concurrenten schakelden namelijk allemaal zichzelf uit en liet het aan twee semi-amateurs over in de persoon van Baragwanath en Karyakin. Bij de trucks zal Kamaz nu alles in het werk stellen hun afgekeurde Torpedo wél gehomologeerd te krijgen voor 2017, en waar ik het meest op hoop, dat als we in Zuid Amerika blijven dat Chili en Peru weer in het parcours komen, want een WRC-rally van bijna twee weken met zoveel afkortingen en afgelastingen is bijna een Sprint-Dakar te noemen. Gaan we terug naar Afrika (er werd gesproken over Namibië en Zuid Afrika) dan zou ik het alleen maar toejuichen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!