Dakar 2016

Gestart door Sphinx, 29 december 2015 - 21:46:19

« vorige - volgende »

Sphinx



Vanaf 3 januari is het weer zover, de Dakar rally gaat wederom Zuid Amerika onveilig maken. Door het ongewone weer heeft Chili besloten dit jaar over te slaan, waardoor de rally door maar twee landen trekt: Argentinië en Bolivia. Vanuit Buenos Aires gaat het via o.a. Termas de Rio Hondo en Jujuy naar Unuyi, en vandaar uit via o.a. Salta, Belèn en San Juan naar Rosario. In Jujuy, Unuyi en Belèn worden tevens lokale etappes gereden zodat de kilometrage die in Chili gemaakt zou zijn wordt gecompenseerd. Wat het parcours betreft zullen er dit jaar veel minder duinen te bewonderen zijn, en meer rallypaden.

Bij de motoren is er dit jaar geen nummer 1 plaat. Marc Coma is met pensioen gegaan en de organisatie heeft daarom besloten nummer 1 niet beschikbaar te stellen. KTM kreeg nog een terugslag te verwerken, want beoogd kopman Sam Sunderland brak zijn dijbeen in de Merzouga-rally en heeft besloten niet te starten. Toby Price is daarmee ineens de kopman voor de Oostenrijkers, met steun van Matthias Walkner en Jordi Viladoms. Eigenlijk een beetje de situatie van de US Postal ploeg toen Lance Armstrong voor het eerst (toen nog vrijwillig) met pensioen ging en drie "kroonprinsen" om zijn troon liet vechten. Laten we hopen dat het niet zo afloopt als in het wielrennen.

Honda is opnieuw grootste uitdager. Paolo Gonçalves heeft nu nummer 2, maar eigenlijk is Joan "Bang Bang" Barreda de kopman. De twee krijgen ondersteuning van Michael Metge (aangetrokken van Yamaha), Paolo Ceci (vorig jaar privateer) en nieuwkomer Richie Brabec. Yamaha zet op Helder Rodrigues, overgekomen van Honda. De Portugees krijgt Xavier de Soultrait en Alessandro Botturi als teamgenoten mee. Frans Verhoeven is er na lang wikken en wegen ook weer bij. De man uit Poppel leek vorig jaar de helm aan de wilgen te hangen, maar besloot na een minder verlopen rally dat hij een beter slot verdiend had en probeert het op zijn 49e nog een keer op een door Yamaha Nederland gefinancierde motor. Robert van Pelt komt dit jaar op een Husqvarna in actie en hoopt het beter te doen dan vorig jaar toen hij met uitdrogingsverschijnselen uit moest vallen.



Bij de Quads is het een kwestie van Zuid-Amerika tegen de rest. Vorig jaar bewees een koppige Poolse egel dat de Zuid-Amerikaanse hazen te kloppen waren door constant te rijden ipv snel, daar dit jaar krijgt Rafal Sonic als titelverdediger een hele zware dobber. Naast Ignazio Casale wachten er nog twee voormalige winnaars op hem: de broers Marcos en Alejandro Patronelli. Beide gaucho's namen in 2015 pauze, maar hebben zich genoeg opgeladen om weer een poging te wagen. Verder zijn ook local hero's Jeremias Gonzales Ferioli, Nelson Sanabria, Walter Nosiglia en Sebastian Palma weer van de partij. Op Nosiglia na rijdt iedereen op hetzelfde merk quad, Yamaha. Voor Nederland is het Maxxis team weer in de rally met oude bekende Mohammed Abu-Issa en Kees Koolen en er is versterking van Bas Nijen-Twilhaar, die in tegenstelling tot zijn stalgenoten geen Honda, maar een CamAm quad gebruikt.



Bij de auto's lijkt het opnieuw een strijd tussen Mini en Toyota te worden met Peugeot en Renault als outsiders. Nasser Al Attiyah krijgt als we de privateers die van de XRaid service gebruik maken mee tellen gezelschap van maar liefst elf Mini X Raids. De ASO heeft al eerder verordend dat de wagens een ander restrictor moeten krijgen om de "Armee" een beetje in te perken, maar de Mini's gaan bijna niet stuk, terwijl de Toyota's op snelheid wel beter waren. Al-Attiyah komt in Mikko Hirvonen een bekend gezicht uit de WRC tegen, de Fin krijgt in Michel Perrin ook een topnavigator naast zich. Ook Erik van Loon is weer in een prive-Mini onderweg.

Toyota kiest dit jaar voor een officieel team dat de naam Gazoo Racing South Africa krijgt, terwijl de Overdrive Toyota's wel ondersteuning krijgen. Giniel de Villliers vormt samen Yazeed Al Rahji en Leeroy Poulter de fabriekstak, Bernard ten Brink, Ronan Chabot en WRC rijder Martin Prokop zijn de prive-tak. Peugeot kiest voor een vierfrontenaanval: Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, Cyril Despres en WRC legende Sebastien Loeb, die zelfs zijn eigen navigator Daniel Elena ter beschikking heeft. De campagne van PSA in het WTCC (eigenlijk opgezet om een totaal Franse overwinning te krijgen met Loeb of Yvan Muller) verliep niet zoals gewenst en daarom werd Loeb vroeger dan hijzelf had verwacht reeds van Citroen naar Peugeot overgeheveld, al zullen de bazen bij Citroen volhouden dat alles volgens plan is verlopen. Renault heeft nadat Emiliano Spataro twee jaar de kastanjes uit het vuur mocht halen in een door Renault South America geprepareerde Duster nu een officiëlere rol genomen en zet naast Spataro buggyveteraan Christian Lavielle neer.



Tegen die armada's lijkt de entree van Robby Gordon haast discreet: de Amerikaan viel de afgelopen jaren vooral op met showmanship naast de baan en losse stagewins, maar gaf toe dat de vele kleine problemen hem vorig jaar veel teveel tijd kostten. Nu heeft hij (hopelijk) zijn Gordini beter op orde en als we de nieuwsberichten mogen geloven heeft hij versterking in de persoon van Sheldon Creed. De 18-jarige kampioen in de door Gordon opgestarte Super Stadium Truck klasse zou aan de start verschijnen met voormalig motorrijder Jonah Street naast zich, maar hij duikt voorlopig niet op de entrylist op. Naast Ten Brinke en Van Loon voor de prestaties kijken we natuurlijk naar hoe het Tom en Tim Coronel nu weer vergaat. Vorig jaar werd Tom's razende reportage eerder een docu over een trip door de hel met veel nachtelijke uren sleutelen, pech en zelfs diskwalificatie. Tim viel zelfs na stage 2 al uit. Hopelijk vergaat het de broers dit jaar beter.

Bij de trucks kon het wel eens interessant worden dit jaar. Gerard de Rooy sloeg al vroeg in het seizoen een mooie slag door nota bene Ales Loprais in zijn team te halen, waardoor twee beroemde Dakar-families die vroeger elkaars concurrenten waren in Afrika (Vader Jan de Rooy en oom Karel Loprais) ineens bondgenoten werden. Loprais mocht tevens zijn sponsor Instaforex en MAN-machinist Bernard der Kinderen meenemen. Tweede coup was het aantrekken van Federico Villagra, die vorig jaar nog in de auto categorie in een Ford startte. Ook Ton van Genugten is bij het team gehaald als vliegende brigade, na een mooi optreden vorig jaar in de oude Daf van De Rooy. Helaas overleed begin 2015 Jurgen Damen, De Rooy's navigator van de laatste jaren na een crash tijdens een rally in Qatar, dus zit nu Moises Torrallardona naast De Rooy in de cabine

Kamaz heeft dit jaar ook een Torpedo truck geprepareerd, de reden is de successen die De Rooy en Loprais de vorige jaren afzonderlijk hadden met dit ontwerp. De nieuwe Torpedo is een beetje een allegaartje: de cabine is van een Mercedes Zestros, de motor van Caterpillar en het 4326-onderstel bouwt Kamaz nog steeds zelf. Liebherr levert intussen nog motoren voor de waterdragers die nog in de voorstuurtrucks starten en werkt aan een motor voor 2017 die in de Torpedo moet komen.



MAN heeft na het weggaan van Loprais de derde MAN overgedaan aan Marcel Huigevoort, de copiloot van Peter vd Bosch, die nu "voor zichzelf begint". Peter Versluis en Hans Stacey besturen de andere twee MAN's. Een grote sprong voorwaarts is er ook hier van Renault. Martin vd Brink had in de door MKR gebouwde Renault K520 een rally die als leerjaar beschouwd werd, en lijkt in het tweede jaar een podiumklant te kunnen worden. In de Libya-rally viel de Harskamper in leidende positie uit, maar in Marokko klopte hij Loprais en De Rooy. Pascal de Baar bestuurt opnieuw de tweede truck. Tatra hoopt een dergelijke sprong te maken en zet twee teams in Arthur Ardavikus' Bonver team met ook trucks voor Tomas Vratny en Albert Llovera, en het Buggyra team van Martin Kolomy en Jaroslav Valtr. Llovera is overigens een voormalig skieër die na een ongeluk een dwarslaesie opliep en sindsdien in rallys en rallyraids actief is. De man uit Andorra maakt zijn debuut als truckchauffeur dit jaar. In de armada BNT'ers (bekende Nederlandse truckers) viel me vooral Maurik vd Heuvel op die een Scania Torpedo zijn debuut laat maken, bij de Vlamingen zien we vooral veel bekende navigatoren en machinisten (Serge Bruynkens bij MAN, Charly Gotlib bij Tatra).

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Heb er weer zin in! Nog totaal niet ingelezen (wist niet eens dat Chili komend jaar wordt overgeslagen) maar dat komt wel weer goed denk ik zo.

gloudiesaurus

Ik heb er ook zin in! Heb er ook nog bij stil gestaan dat dit er alweer aan komt.
Mooi topic Sphinx!

Blijf het wel jammer vinden dat de Dakar niet meer in Afrika plaats vindt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Ik niet. Scheelt een hoop gesodemieter en de rally blijft een zware (en spannende) beproeving. Het is alleen vervelend dat met de RTL-uitzendingen de trucks meestal voor het grootste deel nog onderweg zijn.

SDG

Citaat van: Jehoentelaar op 29 december 2015 - 22:14:02
Heb er weer zin in! Nog totaal niet ingelezen (wist niet eens dat Chili komend jaar wordt overgeslagen) maar dat komt wel weer goed denk ik zo.

Jammer inderdaad; het is altijd een geweldig schouwspel om de coureurs die gigantische kustduinen zien af te rijden met de Grote Oceaan op de achtergrond.

Sphinx

Ik vrees dat je die giga-duinen nu niet ziet. Iquique (waar de hoogste liggen) lag dus in Chili  >:( Denk niet dat ze ze helemaal geschrapt hebben, maar vooral de eerste week zijn er veel meer rallypaden te zien (rit tussen Villa Carlos Paz en Termas Rio Hondo gaat ook over parcours van de Rally van Argentinië.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Dan wordt het dus weer een hele opgave om Kamaz een beetje bij te benen.

Sphinx

Kamaz heeft op het laatst een ommezwaai gemaakt. De Torpedo-truck die eerder werd gepresenteerd, blijkt bij de keuringen afwezig te zijn, en men gaat gewoon met vier Liebherr aangedreven frontstuurtrucks van start. De auto zou niet voldoen aan de hoge standaarden en daarom is voor bewezen techniek gekozen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Robbert65

Alle uitzendingen op RTL 7 in verband met DAKAR 2016:

Zaterdag 2 januari     14.00 uur     RTL GP Retro - Dakar 1985 
     15.00 uur     RTL GP Retro - Dakar 1986 
     16.00 uur     RTL GP Retro - Dakar 1987 
     18.00 uur     RTL GP Dakar Pre-proloog 2015 
     19.00 uur     Dakar, I Love It, I Hate It 
     20.00 uur     RTL GP Dakar - Crashes 
     0.30 uur     RTL GP Dakar 2016 - Vooruitblik 
           
Zondag 3 januari     14.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1988 
     15.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1989 
     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Vooruitblik (hh) 
     23.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 1 
           
Maandag 4 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 1 (hh) 
     22.20 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 2 
           
Dinsdag 5 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 2 (hh) 
     22.20 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 3 (hh) 
           
Woensdag 6 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 3 (hh) 
     22.20 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 4 
           
Donderdag 7 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 4 (hh) 
     22.35 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 5 
           
Vrijdag 8 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 5 (hh) 
     22.30 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 6 
           
Zaterdag 9 januari     14.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1990 
     15.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1991 
     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 6 (hh) 
     22.15 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 7 
           
Zondag 10 januari     14.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1992 
     15.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1993 
     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 7 (hh) 
     22.30 uur     RTL GP Dakar 2016 - Rustdag 
           
Maandag 11 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Rustdag (hh) 
     22.35 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 8 
           
Dinsdag 12 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 8 (hh) 
     22.35 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 9 
           
Woensdag 13 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 9 (hh) 
     22.45 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 10 
           
Donderdag 14 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 10 (hh) 
     22.40 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 11 
           
Vrijdag 15 januari     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 11 (hh) 
     22.30 uur     RTL GP Dakar 2016 Etappe 12 
           
Zaterdag 16 januari     14.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1994 
     15.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1995 
     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 12 (hh) 
     22.30 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 13 
           
Zondag 17 januari     14.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1996 
     15.30 uur     RTL GP Retro - Dakar 1997 
     18.00 uur     RTL GP Dakar 2016 - Etappe 13 (hh) 
     22.35 uur     RTL GP Dakar 2016 - Terugblik 
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

[quoteDe organisatoren van Dakar Rally denken aan een terugkeer naar Afrika. "In Zuid-Afrika, Angola en Namibië liggen mooie terreinen voor onze wedstrijd'', zei directeur Etienne Lavigne vrijdag in Buenos Aires waar de beroemde race zaterdag van start gaat.

"We hebben laatst ook in Luanda, de hoofdstad van Angola, gesproken. In het noorden van Afrika is de situatie nog niet stabiel.''

Sinds 2009 in Zuid-Amerika
De Dakar Rally verhuisde in 2009 van Afrika naar Zuid-Amerika vanwege de toenemende kans van terreuraanslagen.

De 38e editie van de race gaat zaterdag van start in Buenos Aires en leidt de deelnemers van Argentinië naar Bolivia.

De Dakar Rally mijdt Peru en Chili, onder meer vanwege klimatologische redenen.
[/quote]

Er wordt dus weer over Afrika gesproken.

En Chili wordt gemeden vanwege het klimaat?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Klopt, schijnbaar is er zo'n sterk El Nino-effect, dat beide landen teveel problemen met wateroverlast hebben. Men was bang dat er dan weer veel etappes ingekort of afgelast moeten worden en bovenop alle rompslomp die de watersnood oplevert, konden ze er niet nog een Dakar bij hebben.

Op dit moment is er trouwens in typische Tour de France-fashion een proloogje van elf kilometer aan de gang. Dit dient vooral om de startvolgorde van morgen te bepalen. Bernard ten Brinke staat er iig heel goed voor bij de auto's (op dit moment snelste)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Nice! Waar volg je dat Sphinx?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sphinx

Via http://gaps.dakar.com/2016/dakar/stage-01/aso/ukie.php  Live timing site die net ietsje eerder is met alle dispatches en tijden dan de offciële site.


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#13
De proloog van de Dakar 2016 is vandaag helaas met een valse noot begonnen. Na een ongeluk waarbij vier toeschouwers zwaargewond raakten, besloot de organisatie de kort sprintstage stil te leggen.

Prologen komen niet zo vaak voor in de Dakar. In de oude Parijs Dakars die vanuit Spanje of Portugal vertrokken had je wel eens een proloog, soms een strandrace, soms een rallystage. Eén keer slechts hadden we er een in Argentinië en er valt niet met zo'n sprintje te lachen, vraag het maar een zekere Robby Gordon die zijn Hummer vastreed op een klein bultje en zo hard zat te vloeken dat zelfs de censorbox van Eurosport hem niet meer kon bijhouden. Vorig jaar zagen we bij de auto's Nani Roma al na een paar kilometer in de problemen komen en ook dit keer liepen er al klassementsmannen tegen problemen aan. Paolo Goncalves verloor een minuut nadat zijn motor begon te sputteren na een waterpassage en zal morgen pas als vijftigste vertrekken. Ook Toby Price viel wat tegen met een 16e tijd. Joan Barreda liet wel meteen zien waar hij voor komt en pakt voor stage 1 pole position



in exact dezelfde tijd als Ruben Faria. De Portugees is nadat Marc Coma gescout werd voor de wedstrijdleiding voor zichzelf begonnen en rijdt nu voor het Rockstar Husqvarna team. Zowel hij als Barreda raffelden het sprintje van 11km af in 6m27 sec. waarmee ze drie sec. sneller waren dan Helder Rodrigues en de verrassende debutant Adrien van Beveren. De Fransman uit het Yamaha junior team bleef lang aan de leiding staan tot Barreda langskwam en hoefde maar vier sec. toe te geven. Beste Nl'er werd Hans Vogels als 18e, al had hij op meer gehoopt als het parcours modderig was geweest. Robert van Pelt werd 21e en Frans Verhoeven 24e. Voor Jasper Riezebos en Casper van Heertum werd het een lastig begin. Beide kregen te maken met een watergat kort voor de finish, waardoor vooral Riezebos veel tijd verloor: "Ik was niet de enige, het waren er een stuk of vijf. Je zal het maar meemaken, uitvallen in de proloog."

Bij de quads zoals verwacht gingen de Zuid Amerikanen er meteen hard in. Ignacio Casale pakte de snelste tijd voor Marcos Patronelli en Pablo Copetti. Titelverdediger Rafal Sonic deed het heel rustig en kwam als veertiende binnen. Beste Nl'er was Kees Koolen, die met zijn zelfbouw Honda als 10e binnenkwam. Bas Nijen Twilhaar kwam pas als 42e binnen 1m49 van Casale, zal dus ook wel in waterige problemen zijn gekomen.



Bij de auto's zowel als een traan. Nadat 59 auto's over de finish waren gekomen ging het mis. Meiling Guo, de eerste vrouw uit China die aan de rally meedoet, ging in haar Mini XRaid van de weg en schoot het publiek in. Daarbij vielen helaas vier zwaargewonden. De traumaheli's moesten erbij en dat betekende dat de proloog werd afgebroken. De eerste 59 auto's op finishvolgorde starten, de rest start op startnummer. De trucks zijn daardoor zelfs niet eens aan de proloog begonnen. Toch is er een Nl's succes, want Bernard ten Brinke zette tot ieders verrassing de snelste tijd met 6m08s, waarmee hij Carlos Sainz' Peugeot precies 3 tellen voorbleef. Voormalig WRC rijder Xavi Pons verrastte met een derde plaats in een Ford Ranger die vorig jaar nog deel uitmaakte van het mislukte Ford fabrieksteam. Pons' team DMAS heeft twee auto's gekocht, de derde ging naar een Kazak met geld. Titel verdediger Al Attiyah zette een keurige vierde tijd.

Ten Brinke heeft zich daarmee een hele mooie uitgangspositie verschaft door als eerste te mogen starten. Helaas kunnen we dat niet zeggen van Erik van Loon. De Mini-rijder kwam mechanische pech tegen en verloor 23 sec. als 19e. "Ik tikte op de rem bij een jump en toen sloeg de motor van de Mini af. Daarmee verlies je een paar seconden. Op het rechte stuk na die sprong, trok de auto niet goed en dat kostte weer een paar seconden." Maik Willems was als 35e binnen, Tim Coronel als 43e en Tom Coronel als 52e. De rest van de Nederlanders zat achter het ongeluk van Guo en kon dus geen tijd zetten.

Morgen begint het dan dus echt, van Rosario naar Villa Carlos Paz over gedeelten van het parcours van de rally van Argentinië. Weinig gelegenheid tot inhalen, dus dat wordt stofhappen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

CitaatWe've got the first surprise of the 38th Dakar. Bernhard ten Brinke and his Toyota pick-up truck claimed victory in the prologue, his first in the rally. The Dutchman took 6'08' to cover the 11 km special, beating Carlos Sainz (Peugeot) and Spain's Xavier Pons (Ford Ranger), the other positive surprise of the day. Among the other favourites, Nasser Al-Attiyah (Mini) finished in fourth place, five seconds back.Nani Roma and Mikko Hirvonen, also racing for Mini, took sixth and seventh place, respectively, while Giniel de Villiers (8th) and his Toyota Hilux posted the same time as the other Peugeot drivers, Peterhansel (9th), Loeb (10th) and Despres (11th).Ten Brinke netted Toyota its fifth Dakar stage win.

Lekker begin! Het is maar een proloog maar toch wel vet dat Ten Brinke wint!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is