Volkswagen schandaal

Gestart door gloudiesaurus, 04 november 2015 - 20:26:17

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Het schandaal wordt alleen maar groter.

CitaatHet zich als een olievlek uitbreidende emissieschandaal bij Volkswagen zet de reputatie en toekomstige winsten van het autoconcern onder druk.

Dat stelt kredietbeoordelaar Moody's in een woensdag uitgebracht rapport. Het rapportcijfer voor langlopend schuldpapier van Volkswagen gaat omlaag van A2 naar A3.

Moody's plakt aan de nieuwe kredietrating bovendien een negatief vooruitzicht, wat betekent dat een verdere verlaging op korte termijn allerminst uitgesloten is. Overigens betekent een A3-rating dat de firma het nog altijd zeer onwaarschijnlijk acht dat Volkswagen in gebreke zal blijven bij de afbetaling van langlopende leningen.

Volkswagen liet dinsdag weten dat bij nog eens 800.000 auto's, ditmaal ook met benzinemotoren, mogelijk sprake is van onregelmatigheden in uitstootwaarden die in laboratoriumtests zijn gemeten. Eerder zou het slechts gaan om elf miljoen dieselauto's.

Het bedrijf zette afgelopen kwartaal al 6,7 miljard euro opzij voor de kosten van het emissieschandaal. Daar komt door de uitbreiding van het aantal verdachte wagens nog eens 2 miljard euro bij. Onzeker blijft evenwel of de nu gereserveerde bedragen voldoende zijn om alle kosten te dekken, aldus Moody's.

Nog los van de bijkomende financiƫle schade, tonen de jongste ontwikkelingen volgens de kredietbeoordelaar nog maar eens aan dat de interne controle bij het Duitse autoconcern allesbehalve op orde is. Ook over de manier waarop de onderneming wordt bestuurd maakt de firma zich steeds meer zorgen.

Dit kan wel een hele grote invloed gaan hebben op de autosportmobiel-industrie. En dus ook op de autosport...

Dit gaat Volkswagen tientallen miljarden kosten aan schadevergoedingen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Van Wijk

Helaas ben ik bang dat dit net zoals doping bij het wielrennen gaat zijn.
De eerste die gepakt wordt is echt de sjaak, later blijkt dat quasi het hele peleton doping gebruikt te hebben.
Bij VW gaat het wel echt ver, zelfs de meetapparatuur van Bosch die door meetinstituten gebruikt wordt schijnt gemanupileerd te zijn.....

gloudiesaurus

Jep en dat het niet alleen diesel maar ook benzine-auto's betreft gaat ook pijn doen.
Schandaal is nu veel groter dan gedacht.

En meerdere merken, Porsche en Skoda worden nu ook genoemd.

Ik denk dat er veel landen zijn die nu schadevergoedingen gaan eisen. Auto's die in het gunstige belastingtarief zaten vanwege de vervuiling, maar uiteindelijk toch niet zo schoon bleken te zijn....

En voor Volkswagen bij de Duitse justitie krijgt dit ook een staartje natuurlijk
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Stilzitten als je geknipt en geschoren wordt. Dit waait wel over. Belangrijkste is dat de consumenten niet het vertrouwen verliezen. Dat terugwinnen kost misschien nog wel meer.

janke

Citaat van: Wings op 06 november 2015 - 17:46:21
Stilzitten als je geknipt en geschoren wordt. Dit waait wel over. Belangrijkste is dat de consumenten niet het vertrouwen verliezen. Dat terugwinnen kost misschien nog wel meer.

Voorlopig zijn ze bezig met het in kaart brengen van de immense schade. Terugwinnen heeft ff geen prioriteit. BTW de hoofd designbaas stapt op.
Some things are too important to be left in the past.

Van Wijk

Ach...de consument...dat waait wel over.
Anders ligt het bij overheid en semi overheid en grote fleet owners.
Heb net de bedrijfswagen RAI gedraaid ( eigen stand ) en geloof me, alle aanbestedingen worden herzien.
( politie,overheid en defensie )
De verantwoordelijke wagenpark beheerders willen absoluut niet te maken hebben met dit soort praktijken.

janke

Citaat van: Van Wijk op 06 november 2015 - 20:26:25
Ach...de consument...dat waait wel over.


Verhaal is gewoon dat het VAG concern immense schade ondergaat door dit gekonkel. Volgens mij gaat dit nog even duren wat eigenlijk de werkelijke schade is. En er zijn nu eenmaal consumenten die dit zien als voor de gek houden en gaan bijvoorbeeld shoppen bij Opel, Ford enz. BTW ik vond de bedrijfswagen RAI interessant. Heb mij er de hele dag vermaakt. Mooi spul gezien, vooral van de grote zware jongens. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 04 november 2015 - 23:26:08
Jep en dat het niet alleen diesel maar ook benzine-auto's betreft gaat ook pijn doen.
Schandaal is nu veel groter dan gedacht.

En meerdere merken, Porsche en Skoda worden nu ook genoemd.

Ik denk dat er veel landen zijn die nu schadevergoedingen gaan eisen. Auto's die in het gunstige belastingtarief zaten vanwege de vervuiling, maar uiteindelijk toch niet zo schoon bleken te zijn....

En voor Volkswagen bij de Duitse justitie krijgt dit ook een staartje natuurlijk


Ik denk dat alle automerken er te maken zullen krijgen. De enige die de dans ontspringt is in mijn ogen Tesla... :P

Van Wijk

@janke, leuk dat je geweest bent, 18 euro inkom en 18 euro parkeren is niet meer voor iedereen weg gelegd.
Wat betreft " de zware " jongens...MAN, Scania en nog een paar merken vallen onder de dezelfde groep, ik hoef er geen tekeningetje bij te maken toch....?

janke

#9
Citaat van: Van Wijk op 06 november 2015 - 22:02:37
@janke, leuk dat je geweest bent, 18 euro inkom en 18 euro parkeren is niet meer voor iedereen weg gelegd.
Wat betreft " de zware " jongens...MAN, Scania en nog een paar merken vallen onder de dezelfde groep, ik hoef er geen tekeningetje bij te maken toch....?

Wil je een stamboom hebben van VAG? Op internet te vinden. Inclusief de bedrijfswagenbouwers.
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Citaat van: janke op 06 november 2015 - 20:25:50
Citaat van: Wings op 06 november 2015 - 17:46:21
Stilzitten als je geknipt en geschoren wordt. Dit waait wel over. Belangrijkste is dat de consumenten niet het vertrouwen verliezen. Dat terugwinnen kost misschien nog wel meer.

Voorlopig zijn ze bezig met het in kaart brengen van de immense schade. Terugwinnen heeft ff geen prioriteit. BTW de hoofd designbaas stapt op.

Terugwinnen is opbouwen en vooruitkijken. Aan de storm die nu overwaait doe je nu toch niks meer. En die cijfers worden wel helder als achteraf de netten worden opgehaald. De consument moet blijven kopen. Daar zit nu je winst.

Wings

Citaat van: Van Wijk op 06 november 2015 - 20:26:25
Ach...de consument...dat waait wel over.
Anders ligt het bij overheid en semi overheid en grote fleet owners.
Heb net de bedrijfswagen RAI gedraaid ( eigen stand ) en geloof me, alle aanbestedingen worden herzien.
( politie,overheid en defensie )
De verantwoordelijke wagenpark beheerders willen absoluut niet te maken hebben met dit soort praktijken.

Dat zeg ik. En dat tij moet je nu zien te keren. Meer kun je niet.

janke

Citaat van: Wings op 06 november 2015 - 22:34:41
Citaat van: janke op 06 november 2015 - 20:25:50
Citaat van: Wings op 06 november 2015 - 17:46:21
Stilzitten als je geknipt en geschoren wordt. Dit waait wel over. Belangrijkste is dat de consumenten niet het vertrouwen verliezen. Dat terugwinnen kost misschien nog wel meer.

Voorlopig zijn ze bezig met het in kaart brengen van de immense schade. Terugwinnen heeft ff geen prioriteit. BTW de hoofd designbaas stapt op.

Terugwinnen is opbouwen en vooruitkijken. Aan de storm die nu overwaait doe je nu toch niks meer. En die cijfers worden wel helder als achteraf de netten worden opgehaald. De consument moet blijven kopen. Daar zit nu je winst.

VW heeft even niet de tijd om terug te winnen. Even een miljarden fiasco afbetalen. De impact daarvan zie je pas over een jaar, denk ik.
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Sowieso is nog niet het hele schandaal aan het licht gekomen denk ik.
De boetes zullen immens zijn.

Daarnaast zal het bedrijf met de verantwoordelijken schoon schip moeten maken.

Ben toch wel benieuwd naar een boek straks. Hoe dit nu precies allemaal in zijn werk is gegaan.
Wie heeft het bedacht, en wie in het bedrijf wist ervan?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Citaat van: janke op 06 november 2015 - 23:07:00
VW heeft even niet de tijd om terug te winnen. Even een miljarden fiasco afbetalen. De impact daarvan zie je pas over een jaar, denk ik.

Daarom. Alles wat voortvloeit uit het schandaal gaat buiten hun invloed om en kunnen zij niet meer terugdraaien. Wachten totdat de storm over waait, de netten ophalen en de balans opmaken. In de tussentijd zullen zij het omgestoten blokkentorentje weer moeten opbouwen. De klanten moeten het vertrouwen (terug)krijgen in Volkswagen. Daar ligt de prioriteit. Aan al het andere veranderen zij niks meer.