Blancpain GT Series 2015

Gestart door Sphinx, 05 april 2015 - 10:56:35

« vorige - volgende »

SDG

Citaat van: Sphinx op 06 april 2015 - 15:43:44
(quizvraag: wie spinde er ook weer ooit in de pitlane in een F1-race?).

Dat was toch Jérôme d'Ambrosio, niet?

Sphinx



Dat is het goede antwoord  :D
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Beetje transfernieuws: nóg een voormalig open wheel racer maakt de overstap naar de BP series. Indy Dontje komt uit voor Rowe Racing in de Blancpain Enduro Series en wordt daarmee teamgenoot van Stef Dusseldorp, die eerderl al voor Rowe tekende. Dontje zal een Mercedes SLS AMG delen met Daniel Juncadella (dus wss ook Astana sponsoring) en Nicolas Sylvest. Dusseldorp deelt de auto met VLN-veteranen Klaus Graf en Nico Bastian.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Leuk voor em. Ik vond dat ie het vrij aardig deed in Duits F3 vorig jaar.

Sphinx

Beginfase van de Endurance race op Monza. De Rinaldi Ferrari's waren een klasse apart met een 1-2 in de kwali en Jeroen Mul zette samen met zijn Italiaanse teamgenoot Fabio Babbini de nieuwe Lamborghini Huracan op plek 3. In de beginfase lag Pierre Kaffer in de #66 Ferrari aan de leiding, nu is dat Babbini in de Lambo. De Italiaans is trouwens testrijder voor Pirelli, kent dit circuit dus als zijn broekzak. Vernay in de #1 Audi op dit moment 5e.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

#20
Een harde crash. En de marshalls stonden erbij, tjonge wat link zeg. Gaat allemaal gelukkig nog goed.



Jeroen Mul wint met zijn teammaat in de nieuwe Lambo de Monza race. En we gaan hier gelijk overschakelen naar Silverstone voor de WEC 6 uren race. Hier ligt nu Audi op kop.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

Djeez, wat een luxe, niet één maar twee Nl'ers op het podium. Mul samen met Babbini en Palmer op 1, Robin Frijns samen met Vanthoor en Vernay op 3  :D
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Lamborghini is met een daverende knal binnengekomen in de Blancpain Endurance Series. Het team van Grasser Engineering met Jeroen Mul als slotrijder won tot ieders verrassing de seizoensopener op Monza. Om een paar uur later gediskwalificeerd te worden.

De kwalificatie werd beheerst door een armada van ProAm Ferrari's. De auto's van Kessel, Rinaldi en AF Corse wisselden elkaar af aan kop en uiteindelijk zette Norbert Siedler de #333 Ferrari op pole voor de #66 Ferrari van Black Pearl Racing. Fabio Babini, in het dagelijks leven testrijder voor Pirelli, zette de #19 Lambo op plaats 3 en was samen met de #32 Aston Martin de enige niet-Ferrari in de eerste vier rijen. De #1 Audi van Robin Frijns, Laurens Vanthoor en Jean Karl Vernay mocht als 9e vertrekken.

Na een hectische start met een safetycar voor twee gecrashte BMW's nam Pierre Kaffer in de #66 Ferrari de leiding en liep snel weg van Rinat Salikhov in de #333 Ferrari. Babini zat de Rus al vlug op zijn staart en na zeven ronden had hij hem zo zenuwachtig gekregen dat Salikhov zich verremde. De Lambo was er daarna mee weg, maar tegen die tijd was Kaffer al meer dan tien seconden weggelopen. Vernay was in de #1 Audi nog steeds zo rond plaats 9 aan het knokken met de twee M-Sport Bentleys van Guy Smith en Vincent Abril. In het drukke middenveld vielen ook de "Godzilla's" op, de GT Academy Nissan GTR's die met Wolfgang Reip en Martin Plowman aan het stuur stevig op kwamen zetten zodra het gas vol open kon. Helaas moest de derde auto van Florian Strauss uitvallen met pech.

Babini bleef heel lang doorrijden en na een pitstop wist Andrew Palmer de ruime voorsprong die Babini had opgebouwd keurig vast te houden. Achter hen vielen meerdere auto's ten prooi aan lekke banden door grind dat door "laagvliegende amateurs" die door het grind hobbelden om de baan was beland. O.a. Maxi Buhk's Bentley en Adrien de Leener kregen daarmee te maken. Frijns was in de #1 Audi in gevecht met de Ier Matt Griffin. Door het verkeer kon Frijns het even rekken, maar de 458 Italia liep de R8 er toch weer uit. Ook Katsumasa Chiyo in de "Godzilla" Nissan kwam een paar keer aandringen, maar een full course yellow om alle rommel op te ruimen hielp de Maastrichtenaar uit de brand. Bij de herstart zat Chiyo niet op te letten en kon Frijns een paar seconden weglopen. Toen hij de auto aan Vanthoor overgaf, lag hij zelfs even aan de leiding, totdat Mul weer langs de pits daverde in de #19 Lambo, die door John Watson inmiddels "The Hurricane" werd genoemd.

Mul mocht dus de laatste stint rijden. Vorig jaar reed hij mee in de top van de Lamborghini Super Trofeo en hij deed het heel behoorlijk. Zelfs een late safetycar voor een giga-crash van Ronnie Valori bracht de Amsterdammer niet uit zijn doen. De #55 Mclaren was net gepasseerd door de #84 Bentley, maar die remde zo onverwachts dat de Mclaren moest uitwijken en keihard de boarding invloog



Mul liep na de herstart opnieuw weg en profiteerde van de knokkende Ferrari's achter zich. De #333 wist zich los te rijden van de #51 Ferrari, die weer druk kreeg van de #11 Ferrari. Echter, een paar minuten voor het einde liep de temperatuur in de Kessel Ferrari veel te hoog op en moest Alessandro Bonacini rustig naar de finish rijden; hij zou als zevende eindigen

Mul had geen last meer van de gebeurtenissen achter zich en kon rustig uitrijden, om de Lamborghini "Hurricane" zijn eerste overwinning ooit te schenken. "Benieuwd hoe veel teams gaan schreeuwen om een aanpassing in de Balance of Perfomance" grinnikte Watson na afloop. Heel snel zo bleek, want een paar uur na de race werd echter een communiqué uitgegeven dat de inlaatrestrictor van de #19 Lambo niet volgens de regels was, en daarmee werd de auto uit de uitslag geschrapt. Siedler en Salikhov werden dus tot winnaar uitgeroepen voor Frijns, Vanthoor en Vernay. Duncan Cameron en Matt Griffin in de #51 Ferrari werden als derde geklasseerd. Corrigeer me als ik het fout heb, maar de cheque die Frijns, Vernay en Vanthoor kregen is volgens mij de eerste keer dat Frijns voor een race IS betaald en niet zelf hoefde te betalen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Kootje

Dacht eigenlijk dat Frijns nooit betaalde om te racen en dat juist een van z'n manco's was. Geen geld. :-\

Sphinx

Ok, kwam er wat verdraaid uit, maar volgens mij heeft Frijns in de drie klassen waar hij kampioen werd steeds het prijzengeld van de vorige moeten gebruiken. De GP2 werd door geldgebrek idd een waterloo.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Dat klopt. Als ie de Eurocup niet had gewonnen, was zijn carrière toen over geweest (of Red Bull had ook dan geïnteresseerd moeten zijn natuurlijk).

gloudiesaurus

Citaat van: Sphinx op 13 april 2015 - 13:17:07
Ok, kwam er wat verdraaid uit, maar volgens mij heeft Frijns in de drie klassen waar hij kampioen werd steeds het prijzengeld van de vorige moeten gebruiken. De GP2 werd door geldgebrek idd een waterloo.

Klopt... al had hij bij Hilmer nog langer onbetaald kunnen rijden. Hij zei zelfs voor dit jaar nog een aanbod te hebben gehad...

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Miguel

#27
Citaat van: Sphinx op 08 april 2015 - 22:19:17
Beetje transfernieuws: nóg een voormalig open wheel racer maakt de overstap naar de BP series. Indy Dontje komt uit voor Rowe Racing in de Blancpain Enduro Series en wordt daarmee teamgenoot van Stef Dusseldorp, die eerderl al voor Rowe tekende. Dontje zal een Mercedes SLS AMG delen met Daniel Juncadella (dus wss ook Astana sponsoring) en Nicolas Sylvest. Dusseldorp deelt de auto met VLN-veteranen Klaus Graf en Nico Bastian.
Wederom een aanwinst voor de GT racerij, en kan meteen uitkomen in twee fantastische kampioenschappen: Blancpain GT en mogelijk een aantal VLN-races. Leuke gozer ook, erg vriendelijk. Astana sponsoring is inderdaad van Juncadella.

Een impressie van mijn weekend in Monza is te vinden op www.gt-report.com (Y)

Peace out yo.

janke

Livestream doet het niet. Vanthoor/Frijns starten van pole op Brands Hatch. Balen.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

Tijd klopte niet. Niet om 11.10 maar om 12.10 sprong ie aan. Organisatie had het tijdsverschil verkeerd berekend.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!