Blancpain GT Series 2015

Gestart door Sphinx, 05 april 2015 - 10:56:35

« vorige - volgende »

Sphinx

Zojuist is in Nogaro de kwali afgelopen voor de seizoensopener van de Blancpain Sprint Series. Na twee natte trainingen waarin de #1 Audi van Robin Frijns en Laurens Vanthoor snelle tijden zetten, ging het vanmorgen in de droge quali een stuk minder. Alle WRT Audi's hadden moeite om hun banden op temperatuur te krijgen en zowel Christopher Mies als Frank Stippler als Robin Frijns gingen in de bocht voor start finish van de baan. Voor Mies en Stippler had dat geen grote gevolgen, maar Frijns knalde tegen de betonnen pitmuur en kon de kwali verder vergeten. Grootste tegenstand voor Audi in die beginfase kwam van de MSport Bentley van Maxi Buhk, die in de voorlaatste sessie het snelste was. Ook Jules Szymkoviak, die voor HTP een Pro-Am Bentley bestuurt, deed goed mee met een vierde plaats.

In de laatste sessie vielen twee man echter op. Ten eerste Martin Ranginger, die weliswaar maar een 8e tijd zette, maar de Porsche 911 met #911 zette een 2e sectortijd van 26.911. Goede marketing. De tweede was Maxime Martin, die samen met Dirk Müller Adje Interim speelt bij het Braziliaanse BMW team Sport Trophy. Martin koos ervoor heel lang te wachten en op het laatst de Z4 GT3 nog op een 2e plaats op de grid te krijgen. Pole ging naar Stephane Ortelli in de #3 audi, Buhk kwam in de Bentley op 3 uit. Szymkoviak start de kwali-race vanaf plaats 8, Nick Catsburg vertrekt in de Reiter Lambo van plaats 10.

De kwali race is helaas niet bij Eurosport te zien, maar wel op de website: http://www.blancpain-gt-series.com/live
Voor degene die te laat is, via Dailymotion is het nog terug te kijken.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

De eerste tien binnen 1 sec. Drie merken bij de eerste drie, mooi voor de race zo straks. Benieuwd of de Bentley en de Z4 de Audi het moeilijk kunnen maken. En wat blijft die Porsche 997-GT3 R toch een auto met een geweldige uitstraling vind ik.


Some things are too important to be left in the past.

janke

#2
Naast de GT Series dadelijk de GT4 Series op Nogano. Over tien minuten live te volgen via livetiming. Luc Braams/Duncan Huisman starten van pole met de Chevrolet Camaro GT4 van het V8 Racing Team.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Uhh?? Hebben ze Huisman de pole afgenomen??
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

#4
Hm, volgens mij is Q1 ook de grid voor race1 en daarin was die SIN kitcar het snelst en Luc Braams slechts 8e. Huisman is dus voor race 2 op maandag de polesitter. in Q1 rijden de amateurs en in Q2 de pro's. Behalve Hendrik Still, die alleen rijdt en dus beide kwali's heeft gereden.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

Bedankt voor de info. De Camaro met Nooren/Beelen leidt. Huisman komt zéér sterk terug van acht naar twee ook met een Camaro. Mooie race hoor.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

Yer welcome

Trouwens,  die commentator is nog erger dan Murray Walker in zijn laatste jaren. Haalt Beelen en Nooren door elkaar. Lefterov landt met de tweede SIN in het grind en momenten later roemt hij Lefterov dat hij in de Lotus Lisette Braams kan afhouden. Knap staaltje klonen!
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

Haha, maar wat is Duncan Huisman toch een klasse apart. Wint gewoon de race. Still draaide in het rond om Viebahn te verschalken, maar dat ging dus grandioos mis. Leuke race al met al. Gevechten genoeg gezien.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Een wat minder bericht over Frijns/Vanthoor: Equipe Frijns/Vanthoor ligt er uit voor de rest van het weekend. Auto te zwaar beschadigd.

Bron: Blancpain site.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

#9
To-ta-le chaos in de eerste 300 meter van de kwalirace. Achter Stephane Ortelli, die van pole vertrok, knalde zowat iedereen in de top10 op elkaar. Banaan van de race gaat naar Markus Winkelhock, die Maxi Buhk aantikt en zelf rondgaat. Winkelhock wordt geramd door Kevin Estre, Jules Szymkoviak tikt Buhk aan en wordt door een Russian Time Mercedes in het grind geramd. Nadat de stofwolken zijn opgetrokken ligt Ortelli vooraan met Dirk Muller achter zich aan en Enzo Ide op drie. Estre houdt in een zwaarbeschadigde Mad Maxclaren eerst Frank Stippler op en daarna Nick Catsburg, die zelfs bijna het gras opgedrukt wordt.

Na de pitstops nemen twee gele auto's de beste bijrollen. Maxime Martin neemt de BMW over van Müller en zet Stephane Richelmi onder druk. Veteraan Bernd Schneider neemt de tweede Russian Time Mercedes over en van achterblijver wordt de SLS een subtopper, want Schneider en Martin vechten een lange afstandsduel om snelste ronden uit. Als Rob Bell dan een safetycar veroorzaakt door Albert von Thurn und Taxis in het grind te rammen komt het hele veld bijeen. Na de herstart zit de gelapte Russian Time Merc van Alexei Vasiliev nog tussen de nummers 2 en 3, waarom hij niet aan de kant ging was niet duidelijk. Feit is dat Richelmi en Martin er mooi van profiteerden, terwijl de WRT Audi's, de tweede Russian Time Mercedes, de Rinaldi Ferrari én de weer aangesloten Bentley (nu met Vincent Abril aan het stuur) hun tanden op de koppige Rus stukbeten.

Richelmi haalt met ong 1 sec. voorsprong de winst in de kwalirace voor Martin en Christophe Mies profiteert goed van een paar issues met lekke banden en schade uit de eerste ronden. Bell moet de Mad Maxclaren op toeristensnelheid binnenbrengen en James Nash valt weg met een lekke band. Gevolg is dat de Rinaldi Ferrari van Marco Seefried in een last dash nog de vierde plaats oppikt, voor Schneider en (volgens mij) de Fjordbach broers die in hun ISR Audi ook de snelste amateurs zijn.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

#10
Inderdaad een beste chaos. Dat die McLaren met gesneuveld frontje nog zo ver kwam, maar toen Bell het stuurtje overnam kwam er de snelheid weer in. Erg jammer dat hij de strijd op moest geven. Ik had nog hoop op een tweestrijd tussen de R8 en de Z4 na de SC, maar Martin kon niet meer als volgen. Bernd Schneider blijft toch wel een specialist met dit soort autoos. Ik heb trouwens niet gezien dat de Mac de Lambo eruit drukte. Ook bij de herhaling niet :-\ Iig Dhr Reiter was er niet blij mee dat de Lambo in het grind stond. Door de bank genomen een leuke race gezien. Morgen weer verder, ook met de GT4 wat ik best aantrekkelijk vond om vanmiddag naar te kijken. Mijn vrouw was wel blij dat het allemaal voorbij was met de opmerking: Jij ook altijd met die raceautoos. ;D Maar dat ga we zo goed maken met een gezellig etentje bij de Griek. ;)

BTW,
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen Sphinx, wat kun jij een race goed vertalen in een post/bericht, top. Tot morgen.

Hier nog het commentaar van Rookie Beelen.

Some things are too important to be left in the past.

janke

Mooie race in de GT4 op Nogano. vd Ende en Huisman strijden tegen elkaar. vd Ende verremt zich en hij en Still beuken elkaar van de baan. Still ligt eruit. Safety Car komt op de baan. vd Ende gaat rechtdoor en ligt er ook uit. Op dit moment een top drie van Nederlanders.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

De hoofdrace in Nogaro verliep iets minder incidentrijk, maar wel spannend. Stephane Richelmi vertrok in de #3 WRT Audi van pole, maar Maxime Martin had in de #77 BMW snel een gaatje gevonden en nam de leiding over. Ook de #2 Audi van Christophe Mies schoof een plaatsje op in die beginfase. Martin liep vervolgens weg bij de twee Audi's, die op hun beurt de SLS van Bernd Schneider langzaam losschudden. Het bleek dat de Audi's weliswaar erg snel waren maar ook erg nerveus in het bochtenwerk, terwijl de BMW topspeed mist maar heel stabiel in het bochtenwerk was.

Bij het openen van de pitwindow ging Richelmi zo snel mogelijk naar binnen om Stephane Ortelli de kans te geven terrein goed te maken, Mies volgde snel daarna, zo snel zelfs dat hij met een mooie drift de pitlane inreed (quizvraag: wie spinde er ook weer ooit in de pitlane in een F1-race?). Zijn acrobatische actie had effect, want Enzo Ide nam tot zijn eigen verbazing de leiding over toen de BMW een langzame stop maakte omdat Dirk Muller de wagen eerst niet gestart kreeg. De Duitser is echter een veteraan in dit soort auto's en opende de jacht op Ide, terwijl Ortelli achter hem de snelste ronden aaneen reeg. Schneider bleef in de Russian Time SLS zo lang mogelijk buiten omdat hij wist dat Alexei Karachev geen partij voor de rest van het veld was (de Rus heeft voor het laatst in 2011 nog F3 in Duitsland gereden) en ging als tweede de pits in. Geheel volgens verwachting viel Karachev ondanks manmoedig verdedigen terug tot buiten de top10 en eindigde als 11e.

Vooraan had Muller de achterstand op Ide helemaal dichtgereden en toen de Belg probeerde de #55 Mclaren te lappen greep de BMW-rijder zijn kans én de leiding. Een mooi gezicht vervolgens in de Sports Trophy pits waar de ene helft enthousiast stond te juichen, terwijl de andere helft met gevouwen handen om een paaswonder bleef bidden. Ortelli maakte het Muller erg moeilijk en kwam nog tot 0.6 sec terug, maar het was niet genoeg. Eerste overwinning voor Team Sports Trophy en de Brazilianen werden helemaal gek. John Watson probeerde nog een interview los te peuteren, maar teambaas Antonio Hermann kwam van emotie niet meer uit zijn woorden. Ik vrees dat het ook tevens de enige overwinning zal blijven, tenzij Caca Bueno en Sergio Jimenez (die ontbraken vanwege een toerwagenrace in eigen land) bereid zijn hun stoeltje wat vaker op te geven aan Martin en Muller. Ortelli en Ide zetten de #3 en #2 WRT Audi's als 2e en 3e op het podium, achter was Maxi Buhk vanaf acht begonnen aan zijn stint in de Bentley en hij kwam na drie Audi's en een Ferrari te hebben gepasseerd als 4e binnen in de M-Sport Bentley. Mario Seefried en Norbert Siedler werden keurig 5e in de Rinaldi Ferrari en Marcus Winkelhock slaagde erin zich van 18 omhoog te werken naar 8.

De Nederlanders speelden maar een kleine bijrol. Nick Catsburg moest de Lambo van Albert von Thurn und Taxis overnemen toen die vér laatste lag en alleen dankzij een spin van de #55 Mclaren werd dat een 17e plaats. Jules Szymkoviak had iets dergelijks, hij nam de HTP Bentley die met Olivier Lombard als laatste was vertrokken, maar schoof op in zijn stint op naar een 13e plaats. Een sterk opzettende Kevin Estre verwees hem in de slotfase nog naar plaats 14. Het was apart om te zien dat de #54 Mclaren in Mad Max-trim zich gisteren nog met de top kon meten, maar geheel hersteld geen schim meer was van de subtopper van gisteren.

In de stand zijn Martin en Muller (voorlopig) de leiders met 31pt, Ortelli en Richelmi hebben 27pt, Ide en Mies 19pt. Volgende week start de Endurance Series in Monza, hopelijk hebben Frijns en Vanthoor daar meer geluk.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

#13
Het was een mooie race om naar te kijken. Ik vind het een knap staaltje van Müller en Martin dat ze de Audi armada achter zich lieten. Maar aan topspeed moeten ze bij de Brazilianen nog aan werken. Net wat je zegt ze komen tekort op het rechte stuk. Je hebt ook gelijk dat dit de eerste en waarschijnlijk ook de enige race is waar BMW wint. Komt de volgende race nog een Audi (Vanthoor/Frijns) bij. Kan wel eens een kampioenschap worden van de eentonigheid. Nee dan de GT4Competition. Daar knalde vanmiddag leterlijk de vonken vanaf. Heerlijke races. Eerlijk gezegd heb ik daar meer van genoten als bij de Blancpain GT3 Series.
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Hier nog de crash van Frijns...

GPPits.net: als Formule 1 een passie is