V8 Supercars 2016

Gestart door Sphinx, 26 februari 2015 - 15:42:15

« vorige - volgende »

Sphinx

Vanaf dit weekend begint de V8 Supercars weer, bij mijn weten een van de leukste tourwagenklassen wereldwijd. Net als vorig jaar staan er vijf merken aan de aftrap: Holden, Ford, Volvo, Nissan en Mercedes.



Jamie Whincup zal voor Red Bull Australia voor de zevende gaan in een Holden. Er was even speculatie dat Alex Lynn zijn teamgenoot zou worden, maar dat werd door de teambaas zelf met klem ontkend. Geen wijzigingen dus: Whincup heeft nog steeds Craig Lowndes als teamgenoot. Voor Ford zal het zoals het nu naar uitziet het laatste jaar zijn dat ze officieel bij een V8Sc team betrokken zijn. Team FPR heeft alvast zijn naam gewijzigd in Prodrive Australia en racet dit jaar met de laatste generatie Ford Falcon, de FGX. Ook nieuwkomer Penske Racing zal met een FGX Falcon van start gaan voor ex-Nascar racer Marcos Ambrose (livery voor dit weekend lijkt trouwens geïnspireerd door de Shell BMW waarvan ik laatst foto's zag opduiken



Nissan is dit jaar officieel als team Nismo aanwezig, na het vertrek van Norton als sponsor voor het team van Kelly Motorsport. De Japanners hebben er twee jaar en veel problemen voor nodig om een 5.6 liter vrachtwagenmotor omgebouwd te krijgen tot een goed werkend race-aggregaat en daar het juiste aero-package bij te vinden, maar hopelijk is driemaal scheepsrecht.



Er was even oproer bij Volvo omdat een marketingdirecteur verklaarde niets in autosport te zien en er zo snel mogelijk stappen zouden worden genomen onder de contracten met V8SC en de STCC uit te komen, maar een verklaring van Lex Kerssemakers liet in januari al een ander geluid horen: "Via directe ondersteuning of klantenauto's, Volvo zal zich altijd met de racerij blijven bemoeien." Dus ook dit jaar is Polestar weer partner van Gary Rogers Motorsport. Scott Mclaughlin blijft aan als kopman, Robert Dahlgren heeft de renstal verlaten en maakt plaats voor David Wall, hetgeen in ieder geval dikke sponsoring van Wilson security oplevert  ;)



Tot slot Mercedes, of liever Erebus, want eigenlijk levert het Duitse merk alleen motorblokken aan het team van Betty Klimenko. Will Davison is aangebleven als kopman en krijgt Dunlop Series "graduate" Ash Walsh naast zich. Lee Holdsworth is overgestapt naar het kleine Holden priveteam van Charley Schwerkolt.

Voor wie er voor op wil blijven en motors tv heeft, ze beginnen om zaterdag 2.45u, maar er worden op christelijker tijden replays uitgezonden. Dit jaar krijgen ook de kwalificaties zendtijd (dankzij een overeen komst tussen Fox Australie en Motors). De kwalificatie wordt morgen om 6 uur live uitgezonden.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

BMW.WilliamsF1

Beter, vanaf 1 april komen alle zenders uit Ziggo TV Extra ook bij Plus gebruikers beschikbaar. Dus ook MotorsTV. Vind ik weleens leuk om te kijken :)

deformule


Sphinx

#3
De zaterdagraces van de Clipsal 500 zijn beiden een prooi voor Holden geworden. Op het stratencircuit van Adelaide haalden zowel Jamie Whincup als Fabian Coulthard een overwinning op.

Voor Volvo begon het weekend daarentegen erg zuur. Scott Mclaughlin had de S60 op een derde plaats gezet in de kwali, maar in de opwarmronde ging het al mis met een kapotte oliepomp. waardoor de Kiwi de muur in spinde nog voor er een meter geraced was. De start werd afgeblazen en Mclaughlin's auto moest een motorwissel ondergaan voor de start van race 2, waar hij de 2e tijd had gereden. De rest werd na een gedwongen pauze alsnog op gang geschoten. Whincup vertrok van pole en had eigenlijk nauwelijks concurrentie voor de leiding. Achter hem was Coulthard als tweede weggekomen voor Chaz Mostert, maar in de pitstop was de Prodrive crew dik sneller dan de Freightliner crew, zodat Mostert opschoof naar plaats 2 en laat in de race zelfs nog een aanval op de leiding kon doen na een safetycar voor beide Erebus Mercedessen ( Will Davison, die stilviel met motorpech en Ash Walsh die André Heimgartner ramde nadat die achterstevoren was getikt).

In de laatste sprint naar de finish zette Mostert Whincup aardig onder druk, maar hij kwam de titelverdediger niet voorbij. Coulthard haalde een derde plaats op voor Craig Lowndes en Mark Winterbottom, die van verder achterin moesten starten, maar onderweg tijd goed maakten. Ook Nissan liep tegen mechanische pech aan: Michael Caruso lag kort vierde, maar raakte de muur en viel ver terug met een beschadigde ophanging, hetzelfde overkwam teamgenoot James Moffat, die er alleen een spiegel mee verloor. Ook de comeback van Marcos Ambrose in de Penske Ford liep niet helemaal naar wens. Ambrose moest na een mislukte kwali als laatste vertrekken en klom slechts op naar plaats 16.



In race 2 vertrok Mclaughlin veel beter dan Whincup, maar dat was vooral aan een valse start te danken. Gevolg was dat de Kiwi bij zijn volgende pitstop een stop-n-go van 10 tellen kreeg opgeteld. Die zat hij echter uit toen hij binnenkwam tijdens de safetycar die Caruso had veroorzaakt met een lekke band en een crash, en daardoor kreeg hij aan het eind van de rit nog een straftijd van tien seconden. Whincup leek op zijn tweede overwinning af te gaan, maar op 15 ronden van het einde ging de RBR Holden wijd in bocht 8 als gevolg van een lekke band. Hij moest het hele circuit nog eens rond en viel van 1 terug naar 21.

Coulthard, die de hele race op drie had gereden, schoof dus in twee incidenten op naar de leiding. De enige die het hem nog lastig had kunnen maken was James Courtney, die zowel Lowndes als Garth Tander als Mclaughlin voorbij ging en in de slotfase veel sneller was dan Coulthard. Helaas kwam hij twee tellen tekort en strandde achter de Brit op 2. Mclaughlin kwam als derde binnen, maar werd met 10 strafseconden als 9e geklasseerd. Lowndes kreeg de laatste podiumplaats cadeau vóór Tander en de Nissan van Todd Kelly. Davison bezorgde Erebus nachtwerk met een kapotte koppeling in de opwarmronde en Mostert knalde na 3 ronden de muur in. Met de lange afstandsrace nog voor de boeg is Coulthard voorlopig leider met 139pt, Lowndes is tweede met 124pt en de HRT Holdens van Courtney en Tander staan gelijk derde met 108pt. Whincup staat vijfde met 96pt, Mclaughlin slechts 22e met een schamele 42pt

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#4
James Courtney pakte op de tweede dag van de Clipsal 500 een triple wammy. De HRT Holden coureur pakte pole, de overwinning in de lange afstandsrace en de leiding in het kampioenschap.

In de kwalificatie was Shane van Gisbergen de snelste geweest, met de eerste vier auto's binnen zeven honderdsten van elkaar. De lange race heeft naast de kwali echter ook een top10 shootout (vergelijkbaar met de Superpole in de WSBK). Daarin bleek James Courtney met 1:20.539 vier hondersten sneller dan Fabian Coulthard. Moffat en Van Gisbergen stelden teleur met slechts een vijfde en zesde tijd.

Bij de start was Courtney het snelste weg en leidde tot aan de eerste safety car comfortabel het veld aan voor Whincup en Mclaughlin. Wat de concurrentie echter niet wist, al in de tweede ronde had de Volvo problemen met de alternator gekregen en reed in power save mode, zodat Mclaughlin's koelpak en zijn drinkinstallatie niet meer werkten. Toch wist de Kiwi het tot ronde 38 vol te houden voor hij binnen moest komen voor een accuwissel (en even flink kon drinken). Mercedes was tegen die tijd al beide auto's kwijt: Will Davison had een misfire in de motor en moest in de pits afwachten, Ash Walsh kreeg hetzelfde probleem, maar haalde de pits niet en moest weggetakeld worden.



Na de tweede safetycar om de muur bij turn 8 weer recht te zetten (Lee Holdsworth had er een deuk in gereden) ging het veld overhoop in de verschillende pitstops die volgden. Van Gisbergen leidde tot ronde 46, daarna had Nissan een tijdje een 1-2 met James Moffat en Rick Kelly. Toen die ook een pitstop maakten kwam Courtney weer aan de leiding met teamgenoot Tander en Mark Winterbottom achter zich. Van Gisbergen sloot bij deze groep aan en bleek qua rondetijden sneller dan Tander en Winterbottom. SVG was snel voorbij "Frosty" en Tander maakte een foutje, zodat hij ineens 2e lag, maar Courtney bleek een hardere noot om te kraken. Eén bocht lang pakte de Kiwi zelfs de leiding, maar aangezien hij Courtney aan de kant ramde liet hij lopen om een straf te vermijden. In de volgende 15 rondjes zette SVG veel druk, maar Courtney maakte geen fout en kwam als winnaar over de streep, al werd zijn voorsprong niet groter dan 0.8sec. "Epic, gewoon epic. Shane had een jongere set banden dan ik. Ik moest alles geven om hem af te houden, gelukkig is het goed gegaan." Achter hen was het Garth Tander die de tweede HRT Holden als 3e op het podium zette.

Het meest opvallende gebeurde echter achter de podiumklanten. Chaz Mostert was na een slechte kwali buiten de top10 gestart en dankzij een lange eerste stint wist hij veel tijd goed te maken. Hij sloot aan in een groep met Whincup, Moffat, Winterbottom en Coulthard en was tot de laatste ronde in gevecht met Whincup. Het ging fout in bocht 10 toen Mostert in een wanhoopspoging probeerde buitenom te gaan en door Whincup achterstevoren werd getikt. De Ford knalde de muur in, schoot dwars over de baan en werd vol in de zij geramd door Moffat. In alle drama haalde Whincup nog een vierde plaats op voor Coulthard en Winterbottom. De stewards lieten Mostert en Whincup even langskomen, maar deelden geen straffen uit.



Marcos Ambrose verbeterde zich zondag met een 9e starttijd, maar kon niet echt terrein goed maken en kwam als 12e binnen. Mclaughlin beëindigde zijn nachtmerrie-weekend in letterlijk een helse race als 18e. Het alternator-probleem bleef aanhouden en de Kiwi moest nog eens binnenkomen voor een tweede accuwissel. Aan de finish was hij zo uitgeput dat hij bijna niet meer uit de auto kon stappen. "Dit was de moeilijkste race van mn leven. Het ging best ok tot de eerste accuwissel, daar moest ik lang wachten en raakte ik wat adrenaline kwijt, ik begon me toen echt moe te worden. Ik had geen koelpak neer, geen drinken, alleen de helmventilator en een drinkpauze bij de tweede wissel. Ik zag op het laatst hobbels in de weg die je normaal nooit opmerkt en mn oren zoemden. Je denkt stiekem aan stoppen, maar je weet dat je die punten nodig gaat hebben later in het seizoen."

Courtney is na 1 raceweekend leider in de stand met 258pt, Coulthard staat 2e met 241pt en Tander is 3e met 237pt. Whincup is na één weekend 5e met 222pt en Mclaughlin is 18e met 93pt. De volgende race is de Melbourne GP, die wordt verreden als supportrace voor de F1-race.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Marcos Ambrose comeback in de V8SC heeft niet lang geduurd. Na een niet zo geslaagd weekend in Adelaide volgde in het voorprogramma van de F1 een eveneens matige vier races, waarbij een klapper in de start van race 4 waarschijnlijk de deur dichtdeed. Ambrose heeft aan zijn team Penske gevraagd hem voorlopig aan de kant te schuiven, omdat hij er duidelijk nog niet klaar voor is. Voorlopig neemt Scott Pye (vorig jaar redelijk succesvol in de oude DJR-Falcon) zijn plaats in.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#6
Het komt niet gauw voor dat het voorprogramma de main act overstijgt, maar Prodrive Racing slaagde daar afgelopen weekend in Melbourne heel aardig in. Een paar uur voor de F1 race claimde Mark Winterbottom in de V8 Supercars vier overwinningen in vier sprintraces.

Al in de kwali bleken de FG-X Falcons van Winterbottom en Chaz Mostert lastig te verslaan, en ook de derde auto van David Reynolds (die debuteerde in de nieuwe FG-X) ging zich met de top5 bemoeien. Winterbottom was uiteindelijk 2 honderdsten sneller dan Mostert, Reynolds liet zich op het laatste nog verschalken door James Courtney en strandde op vier op 3 tienden. Michael Caruso had na zijn crash in Adelaide de beschikking over een volledig nieuwe Nissan Altima, maar de wagen bleek met defecte electronica te maken te hebben waardoor hij geen tijd kon neerzetten. David Wall had aan de Clipsal 500 een verbrande voet overgehouden, Chris Pither viel voor hem in.

Tot mijn verrassing koos de wedstrijdleiding er voor het vorig jaar vermaledijde systeem met rolling starts en acceleration zones nog een kans te geven. Iets waar commentator Jack Perkins (vorig jaar nog deelnemer) niet met zijn verstand bij kon. "Hier komt gedonder van, let maar op." Die problemen kwamen er niet de eerste  race. Winterbottom en Mostert liepen vrij gemakkelijk weg, maar toen Courtney bij Mostert aansloot had "Frosty" al gauw het rijk alleen. Hij reed van start tot finish aan de leiding en had zelfs geen last van de snelle eerste safetycar. Achterin het veld waren Tim Blanchard en Marcos Ambrose tegen elkaar opgereden, Andre Heimgartner en Ash Walsh konden hen niet meer ontwijken. Blanchard haalde nog wel de pits, maar moest uitvallen en Walsh viel stil twee bochten voor pit-entry. Ook Scott Mclaughlin had een rotbegin, hij vertrok als zesde maar werd door Todd Kelly in de grindbak geramd. Mclaughlin sloot nog wel aan als laatste, maar was eigenlijk kansloos voor een goede klassering. Na de herstart liep Winterbottom opnieuw weg bij de mannen achter hem. Mostert wist Courtney af te schudden en kwam nog tot op 1.7 sec van "Frosty", 1-2 voor Ford. Courtney kwam als derde binnen, Shane van Gisbergen als vierde. Mclaughlin werd als 17e afgevlagd.



In race 2 ging het opnieuw vlug mis. Mclaughlin wilde veel te vlug terrein goedmaken en kwam na drie bochten met Dale Wood in botsing, die op exact dezelfde plaats als vorig jaar in de bandenstapel belandde. Weer safetycar en Mclaughlin viel terug naar de laatste plek. De berging van de auto van Wood duurde zo lang dat de race naar 9 ronden werd afgekort. Bij de herstart zat Jamie Whincup niet op te letten en liet Courtney en Van Gisbergen zo bij hem wegrijden, terwijl Rick Kelly in de Nissan ineens heel dicht achter hem kwam te rijden. Het voordeel voor Whincup was dat Melbourne ook de V8's een lastig circuit is om in te halen, als je je auto maar breed genoeg maakt. Vooraan zette Mostert zijn teamgenoot Winterbottom nog wat meer onder druk, maar "Frosty" deed zijn bijnaam eer aan en bleef hem 4 tienden voor. Van Gisbergen had evenveel voorsprong op Courtney, Whincup en Kelly en werd derde.

Mclaughlin's weekend werd almaar erger. Na zijn laatste plaats in race 2 kreeg hij vijf plaatsen gridstraf voor de 3e race, waardoor hij ook als laatste vertrok. En het was helaas weer vlug over, want hoewel de Kiwi na een ronde 5 plaatsen had goedgeaamt viel de Volvo met pech stil. Ook Wood viel vlug uit met een olielek. Ik heb ergens het vermoeden dat Felipe Nasr en Carlos Sainz Jr. die start van race 3 hebben zitten bekijken en zagen hoe Whincup zichzelf tegen Tim Slade en Rick Kelly in de problemen bracht. Slade kwam na een tikje binnendoor, Whincup reed bijna Kelly van de baan, maar het ging goed. Het zelfde trucje ging later in de F1 race niet goed tussen Sainz, Nasr, Kimi en Maldonado, waarbij de laatste in de muur belandde. Vooraan was Frosty er inmiddels mee weg, Mostert had zich bocht 1 door zo wel Courtney als Van Gisbergen laten verrassen maar wist toch de derde plek te behouden en hij pakte SVG ook weer terug in ronde 2. Daarna liep hij al vlug weg en bleek dat de Fords op de harde banden nagenoeg onverslaanbaar zijn. Winterbottom en Mostert reden bijna 8 sec. los van de rest van het veld en pakten een tweede 1-2, Van Gisbergen had heel veel moeite met Courtney, maar was opnieuw derde en Whincup kon zijn fout in de eerste bocht niet meer goed maken, hij werd zesde achter Slade.

In race 4 ging het bij de start direct mis. De vier Prodrive Fords (Winterbottom en Mostert vooraan en Heimgartner en Reynolds in het midden) hadden afgesproken dat Frosty als polesitter bij de groene vlag pas op het laatst mogelijke moment volgas zou geven (bij het bord rechts in beeld). "Je ziet nauwelijks iets met die strijkplank van een achtervleugel voor je neus, maar iedereen wist van het plan, dus dat kwam goed." Heimgartner maakte idd heel veel terrein goed met een waanzinnig snelle start, maar doordat hij en Reynolds zo perfect timeden, brak er paniek uit in de rest van het veld. James Moffat knalde vol op Nick Percat, die weer tegen Caruson aangeduwd werd en spinde. Ambrose reed tegen Will Davison op en werd in de zijkant geraakt door McLaughlin. Een bocht later tikte Fabian Coulthard Craig Lowndes achterstevoren, die Jason Bright meenam de grindbak in. Weer een safetycar. Een woedende Ronald Dane, teambaas van Red Bull Holden, beschuldigde Prodrive ervan bewust een ongeluk uit te hebben gelokt met deze tactiek. Winterbottom gaf toe dat zijn plan was om zowel Heimgartner op te laten schuiven (die voor het laatst in de oude FG Falcon reed) als Mostert's tweede plaats te bewaken tegen Van Gisbergen en Courtney. Maar bewust op een crash aansturen wees hij resoluut van de hand "Bullshit".  Elf van de 25 starters waren na die klapper "Under Investigation". "Ik hoop dat Jason Bargwanna (wedstrijdleider) geen dinerafspraak heeft, want dat gaat heel lang duren" aldus Perkins. Het zal volgens mij wel heel lang duren voor men opnieuw met rolling starts wil experimenteren in de V8's.



Heimgartner lag inderdaad even vijfde, maar nog voor de safetycar de baan op kwam, was de jonge Kiwi al weer naar negen teruggevallen. Bij de herstart verloor hij nog twee plaatsen, maar het deed er niet meer toe. Winterbottom was weer weg, Mostert in zijn kielzog. Van Gisbergen, Courtney en Whincup sloten wel aan, maar kwamen er niet meer voorbij. Derde 1-2 voor Ford, Van Gisbergen kon als 3e eindigen. Heimgartner kwam zijn bliksemstart de realiteit tegen en werd door bijna iedereen weer ingehaald: 18e plaats. In Tasmanië heeft Prodrive de vierde FG-X Falcon voor hem beschikbaar. Mclaughlin maakte nog iets van de laatste race en stoof van 25 naar 11 binnen 8 ronden. Hopelijk is hiermee alle pech in één keer afgezworen.

Na de race kwam dus het bericht naar buiten dat Ambrose zijn comeback in de V8's even uitstelt en zijn stoeltje afstaat aan Scott Pye (kijk Sauber, zo kan het ook). Hoewel het nobel is van Ambrose om te erkennen dat hij veel last heeft met de setup van de auto en daarom niet competitief is, wreekt het zich nu dat Penske maar één auto inzet. Ook een beetje lullig voor de sponsors die dankzij Ambrose mee aan boord kwamen (o.a. MAN, Würth, Shell en XBOX) en het is maar de vraag of die aanblijven nu Pye, talentvol maar zonder de juiste connecties, ineens instapt. Tweede nieuwtje ging over Van Gisbergen. De Kiwi maakt dit seizoen af voor Tekno Holden dat een partnership is aangegaan met Red Bull. Volgend jaar zal Van Gisbergen de overstap naar Red Bull maken. Het volgende raceweekend is volgende week op het circuit van Symmons Plain.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#7
In het tweede weekend van de V8 Supercars leek Craig Lowndes wel onklopbaar. Op de baan van Symmons Plain, Tasmanië won de Red Bull coureur beide sprintraces vanaf pole en is op jacht naar 100 overwinningen.

Lowndes deed vandaag zo ongeveer alles goed, twee keer was hij de snelste in de kwalificaties. In de eerste moest Mark Winterbottom slechts 4 honderdsten toegeven, James Courtney en Will Davison gaven een tiende toe. In Q2 maakte Winterbottom echter een foutje wat hem slechts op plaats 7 deed landen: "Driven like an amateur" mopperde Frosty tegen pitreporter Greg Murphy. Courtney was opnieuw derde op een tiende seconde. Andre Heimgartner had op Tasmanië voor het eerst de beschikking over een FG-X Ford Falcon: hij kwalificeerde zich als 11e in Q1 en 5e in Q2.

In Race 4 stond er geen maat op Lowndes. Winterbottoms enige kans was sneller zijn bij de start, maar hij kon de RBR Holden niet verrassen op weg naar de hairpin. Achter hem ging het mis. Davison was na een goede start Courtney voorbij, die hem een tikje ter intimidatie gaf bij het aanremmen. Echter, Chaz Mostert deed hetzelfde bij hem, waardoor Courtney doorduwde en Davison in de rondte ging. Shane van Gisbergen profiteerde daarvan en pakte de vierde plaats over. Voor Scott McLaughlin ging het door met pech, al na een paar ronden kreeg de Volvo een motorprobleem en had GRM een haastklus om er een nieuw blok in te leggen. Inmiddels wist Courtney aan te sluiten bij Winterbottom, maar kwam hem niet voorbij en de kemphanen zagen Lowndes bijna 3 tellen weglopen. Overwinning 98 voor "#888". Frosty dus tweede en Courtney derde. De laatste kreeg een zeer boze Davison op bezoek na de finish. "Elke keer, elke keer rij je de eerste ronde tegen me op. "Sh*t for brains." Courtney probeerde het een beetje weg te lachen, maar Davison adviseerde hem op te passen zondag, wie weet wie er in zijn spiegels opduikt.



In race 5 een andere auto naast Lowndes, maar het maakte weinig verschil. Whincup had zijn eerste race wat anoniem als zesde beëindigd, in de tweede race sloot hij netjes aan bij zijn teamgenoot als tweede. Bij de Fords was het een paar rondjes de wereld op zijn kop, de klantenauto's van Heimgartner en David Reynolds reden op 4 en 5 rond, terwijl Frosty en Mostert er niet helemaal aan te pas kwamen op 7 en 8. Heimgartner verremde zich echter in de hairpin moest uit het grind getakeld worden, wat een safetycar tot gevolg had. Mostert versliep de herstart en kwam twee keer op het verkeerde moment aan de buitenkant bij de Hairpin en de Backstraight. Gevolg: vier plaatsen verlies, hij zou als 12e uitrijden. Mclaughlin kwam aan de start in race 5, maar hij leek topspeed te missen tov de rest en verloor vier plaatsen in de openingsfase. Hij zou als negende eindigen.



Vooraan maakten de RBR Holden er een 1-2 van en haalde Lowndes zijn 99e overwinning op. Whincup werd op 1.3 sec tweede, Courtney werd opnieuw 3e en houdt voorlopig de leiding in het kampioenschap. Voorlopig omdat Erebus Mercedes een protest heeft ingediend tegen zijn actie op Davison, die eerder door de stewards als rasce-incident werd bestempeld. Slim van Jason Bargwanna om na de race even bij Greg Murphy zijn beslissing uit te leggen, al was teambaas Betty Klimenko het er duidelijk niet mee eens.


Courtney heeft (voorlopig) 386pt, Lowndes is tweede met 358pt, Garth Tander is derde met 337pt, Whincup staat nu vlak achter hem met 333pt. Morgen de lange afstandsrace over 84 ronden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#8
Red Bull Holden mocht in de 200 km race op Symmons Plain een overwinning bijschrijven, maar Craig Lowndes moet nog even wachten op 100 overwinningen.

Het begon heel goed voor Lowndes, die in de kwali opnieuw de pole scoorde met maar 4 honderdsten voorsprong op David Reynolds en teamgenoot Jamie Whincup. Will Davison herstelde zich uitstekend van zijn frustrerende zaterdag met een vierde tijd, terwijl zijn nieuwe aartsvijand James Courtney de top10 mistte met een 12e tijd.

Na 200 meter konden echter bij drie teams alle droomscenario's in het putje. Lowndes maakte naar eigen zeggen een clutchfout, waardoor hij slecht weg kwam en wanhopig probeerde in bocht 1 al Reynolds weer terug te pakken. De Holden stond echter op de harde banden, waardoor Lowndes zijn rempunt mistte en Reynolds afschoot. Shane van Gisbergen en Davison konden geen kant op bijna identieke wijze ramde de Holden de Mercedes het grind in. Reynolds kon kokend van woede weer aansluiten, Davison hinkte terug naar de pits met een gebroken stuurinrichting. Nog iemand die in Perth over zijn schouder mag kijken op zoek naar een dolle Mercedes.



Whincup profiteerde van de chaos en nam de leiding voor Chaz Mostert en Van Gisbergen, terwijl Lowndes een drivethrough kreeg die hij zonder morren accepteerde: "Ik heb het zelf weggegooid, heel teleurstellend na onze goede optredens gisteren" Nadat dat geregeld was ging Lowndes op de harde band verder en reed zich gestaag weer door het veld naar voren, waarbij hij aan het eind zelfs nog op plaats 6 uitkwam. Slachtoffer Reynolds sloot een verder redelijk onopvallende race af als 11e. "Hij was veel sneller dan ik het hele weekend al en had genoeg gelegenheid om me later nog terug te pakken. Hij moet zijn hersens beter gebruiken." Ook Fabian Coulthard vond dat Lowndes weliswaar snel, maar ook ongeduldig onderweg was nadat de Freightliner Holden bijna van de baan werd gedrukt bij het opkomen van het rechte stuk.

Whincup hoefde eigenlijk alleen maar te consolideren in de rest van de race en deed dat ook. Mostert kon nét niet aansluiten bij de Red Bull Holden (meer downforce minder topspeed) maar wist zich keurig op twee te handhaven, meestal zo rond 5 tellen achterstand. Hij finishte als beste Ford op een tweede plaats, 3.6sec achter Whincup. Van Gisbergen kon het tempo van de Prodrive Ford niet bijhouden en kreeg het dankzij zijn botsing met Davison laat in de race nog met de snellere HRT Holden van Garth Tander aan de stok. De Kiwi maakte zich echter breed genoeg om nog een aanval af te weren en als derde te finishen, Tander stelde zich na zijn slechte kwali met vier tevreden. Andre Heimgartner sloot zijn eerste weekend in een nieuwe FG-X Falcon positief af. Na een goede kwali als zevende kwam hij na 200 km als achtste over de streep. Ook Scott Mclaughlin lijkt even de pechduivel kwijt te zijn: na een 11e tijd in de kwali kwam de Volvo met wat geluk op acht terecht in de beginfase en schoof tijdens pitstops nog twee plaatsen op. Lowndes was de enige die de Kiwi in het slot nog passeerde, waardoor hij als zevende binnen was. Courtney kon geen vuist maken in de langere race en bleef steken op een tiende plaats.



In de stand schuift Whincup door zijn overwinning op naar de leiding met 483pt, Courtney is tweede met 464pt. Hij heeft echter Lowndes (460pt), Tander (457pt) en Van Gisbergen (456pt) in zijn nek hijgen. De volgende race is over ongeveer een maand op het circuit van Perth
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

-Nino-

Mooie verslagen! Vanochtend de race gekeken op MotorsTV, maar door de tijden waarop het wordt uitgezonden niet erg makkelijk te volgen.

Sphinx

Ik neem de races meestal op. Het is een beetje lastig uit te vogelen welke tv guide van Motors ik moet geloven, maar de Franse versie had vanmorgen gelijk.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Ford heeft een mooie score neergezet in de sprintraces in Perth. Mark Winterbottom won beide races op zaterdag, Chaz Mostert werd 2e en 4e."Frosty" nam dankzij een slechte dag voor Jamie Whincup ook de leiding over in de stand.

Al in de kwali bleken de FGX Falcons van Prodrive te snel voor de rest. In Q1 was Mostert het snelste, in Q2 Winterbottom. Whincup had een hele slechte Q1 met pas de 21e tijd, maar klauwde zich in Q2 naar de 4e plaats, dus het was in race 1 pappen en nathouden. De regerende kampioen dacht daar zelf anders over en maakte een  prima start. Helaas kwam hij aan het eind van het rechte Andre Heimgartner tegen, die hem van 17 weer naar 19 liet terugvallen door hem aan de kant te zetten. Erg snel ging het niet met de vooruitgang van Whincup, na 12 van de 25 ronden was hij pas tot plaats 17 opgeschoven en vast komen te zitten achter een stijfkoppig verdedigende Michael Caruso.

Vooraan had Mostert een plaats verloren aan Winterbottom, die de rest van de race niet meer in te halen. Reden lag in de laatste twee bochten van het circuit, waar Mostert steeds net meer overstuur had dan zijn teamgenoot en steeds een paar tienden per ronde verloor. Aan de finish was een halve seconde genoeg voor de eerste overwinning van de dag. Mostert werd 2e, Lowndes kon weinig meer doen dan aanklampen en werd 3e. Whincup wist naast Caruso ook Ash Walsh nog in te halen en beperkte de schade tot een 15e plaats. HRT had een ook geen beste dag; Garth Tander kwam met ophangingsproblemen binnen en James Courtney ging nog een rondje knokken met lievelingsvijand Will Davison, die hem vrij hardhandig aan de kant beukte om de zevende plaats. Toch schijnen de twee weer "on speaking terms" te zijn, een roddelblad dat een foto van de twee met de koppen tegen elkaar wilde laten maken kreeg nul op het rekest. Courtney maakte overigens nog meer vrienden toen hij David Reynolds probeerde af te knijpen op het snelste punt van het circuit: de Ford rijder raasde met twee wielen door het grind en vermeed maar net een crash



In de tweede was "Frosty" opnieuw het snelste weg en trok een mooi gat naar Whincup in de eerste 200 meter. Daarachter buitelden de achtervolgers over elkaar heen om maar als eerste achter de Ford aan te kunnen. Whincup had net genoeg marge, maar Lowndes kreeg het lastig met Mostert die eerst goedschiks en daarna kwaadschiks probeerde de derde plaats over te nemen. Behalve een kortstondige actie in ronde 3 leverde dat niet veel op en toen Lowndes hem terugpakte, tikte Mostert de RBR Holden aan, zodat hij meteen de aansluiting kwijt was en in de klauwen van Fabian Coulthard viel, Die keek het een paar rondjes aan en haalde de Ford toen in; het ging hem te langzaam.

Coulthard zette ook nog flink druk op Whincup, maar die brak niet, zodat beiden op ruime afstand van Winterbottom als 2e en 3e eindigden. Opvallend was het rijden van Shane van Gisbergen, die besloot voor de 200 km race een extra set banden te sparen en de 2e race er aan op te offeren door met zijn oude banden uit race 1 uit te rijden. Het leverde prachtige drifts op van de Kiwi, maar hij raakte vlak voor het einde nog van de weg omdat zijn achterbanden er compleet aan gingen. Ook Scott Mclaughlin  kwam niet aan de finish, de Volvo S60 viel uit met een defecte sensor die de hele auto electronisch in de war stuurde.



Stand na acht races:

1 Mark Winterbottom - 583pt
2 Jamie Whincup - 582pt
3 Craig Lowndes - 579pt
4 James Courtney - 554pt
5 Shane van Gisbergen - 532pt
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Will Davison verraste op dag 2 van de UBET Perth Supersprint met de overwinning in de 200km race. Craig Lowndes deed opnieuw goede zaken voor het kampioenschap met een tweede plaats.

Eigenlijk tot aan ronde 49 leek het erop dat Prodrive Ford het hele weekend ging domineren. Mark Winterbottom en Chaz Mostert hadden de 1e en 2e tijd getraind in de kwalificatie en liepen gestaag weg bij de rest van het veld. Maar een safetycar om de gestrande Mercedes van Ash Walsh weg te slepen zette de hele race op zijn kop. De Fords waren allemaal op de zachte band vertrokken in de hoop op de harde band uit te kunnen rijden, maar doordat het veld weer bij elkaar kwam ging hun voorsprong het raam uit en reden de Fords juist als enige op de harde band in het slot, terwijl de rest allemaal softs onder deed. Ook Shane van Gisbergen, die extra banden had gespaard voor deze race, zag door de  safetycar zijn strategie in het putje gaan. Voor Jamie Whincup was de race eigenlijk na 5 minuten al gelopen, de regerend kampioen maakte een fout in de Sandpit en rolde door de zandbak om als laatste weer aan te sluiten.



Zijn teammaat Lowndes profiteerde optimaal van de ontstane situatie en pakte de leiding over van de Fords. Winterbottom viel binnen korte tijd vier plaatsen terug terwijl Lowndes, Mostert en Will Davison hem inhaalden. Lowndes crew nam de gok uit te rijden tot het eind, maar een paar ronden van het eind waren zijn banden op. Davison had gekozen om eerst twee stints op hard te rijden en de softs als last lap dash te bewaren. In een korte maar furieuze laatste stint haalde de Mercedes eerst Mostert in, hengelde toen de Red Bull Holden binnen en gaf de leiding in de laatste ronden niet meer af. De juichkreet van de Erebus crew moet tot 50 km in de omtrek te horen zijn geweest. Lowndes wint dus niet zijn 100e race, maar pakt wel belangrijke punten voor het kampioenschap.



Tot hun afgrijzen kwam Ford met lege handen te staan. Fabian Coulthard, die door problemen in de kwali als allerlaatste was vertrokken, deed net als Davison een korte laatste stint op soft en haalde op het nippertje Mostert nog in. "Op zo'n manier wil ik iedere keer wel achteraan starten" grapte de Engelsman. Mostert werd teleurgesteld vierde, Winterbottom kon als 15e nog net wat punten schrapen. Whincup sloot een verschrikkelijke zondag als 19e af, één plaats achter Scott Mclaughlin, wiens nieuw opgebouwde Volvo een misfire in de motor kreeg.

Stand na 9 races:

1 Craig Lowndes - 717pt
2 James Courtney - 665pt
3 Mark Winterbottom - 643pt
4 Fabian Coulthard - 641pt
5 Jamie Whincup - 630pt


Het volgende raceweekend is over twee weken in Winton
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

De 1000 km race van Bathurst is voor de dertigste keer in de geschiedenis een prooi geworden voor Holden. Veteranen Craig Lowndes en Steven Richards schreven de race op hun naam na van buiten de top10 te zijn gestart. Ook de overige podiumklanten Mark Winterbottom en Steve Owen voor Ford en Garth Tander en Warren Luff voor Hrt Holden moesten van buiten de top10 starten.

Het V8SC loopt dit jaar iets anders dan vorige jaren, bijna vergelijkbaar met de F1. Red Bull heerste de afgelopen jaren met Jamie Whincup, maar die heeft het dit jaar erg lastig tegen de nieuwe Ford FG Falcon's van o.a. Winterbottom, David Reynolds en Chaz Mostert. Mostert viel echter in de trainingen al uit na een heel harde crash waarbij hij een marshallspost vernielde en een been-  en polsbreuk opliep

! No longer available

De pole ging uiteindelijk naar Reynolds en co-rijder Dean Canto, terwijl Scott Mclaughlin en Alex Premat de Volvo na een seizoen vol pech eindelijk weer eens op de voorste rij kregen. Het werd in het begin een leuke sprint tussen Canto, Mclaughlin en Shane van Gisbergen, waarbij de Volvo een tijdlang de leiding nam. Problemen waren er voor Winterbottom, die na zijn lage start plek ook nog met een glitch te maken die zijn dashboardmeters uit liet vallen, plus een penalty van 15 tellen omdat hij buiten zijn pitwindow stopte.

Helaas voor Simona de Silvestro kon ze niet zoveel kilometers maken in Bathurst. Haar partner Renee Gracie gleed met de Harvey Norman Holden van de baan bij Forest Elbow nadat David Wall zijn motor opblies en olie en koelvloeistof op de baan dumpte. De auto stond lang in de pits maar was op tijd gerepareerd om de Silvestro in ieder geval als finisher uit te laten rijden, ze werd 21e. Daarnaast was er controverse over een opmerking die Reynolds tijdens een persconferentie maakte. De organisatie vond de betiteling van Gracie en De Silvestro's auto als "Pussy Wagon" te sexistisch om naast zich neer te leggen en gaf de Bottle O Ford rijder een boete van 25000 dollar.

Na een safetycar om alles op te ruimen, ging Whincup na herstart als een mes door de boter van achtste naar eerste, Premat nam de Volvo over en wist de tweede plaats vast te houden tot de tweede SC, die uitkwam voor een incident tussen Karl Reindler en Ant Pedersen, waarbij Pedersen botweg van de baan werd geveegd. In dezelfde ronde kreeg Winterbottom een mechnanical black flag omdat zijn remlichten aan bleven staan. Omdat men te laat reageerde bij Prodrive gaven de stewards Steve Owen meteen 15 strafseconden bij de volgende stop.

Halverwege de race sloeg echter de regen toe die al even in de lucht hing. Te midden van die chaos kwam Red Bull met een 1-2 bovendrijven: Whincup voor Lowndes. Echter, terwijl Richards zijn positie in #888 goed kon verdedigen, viel Paul Dumbrell iedere keer twee plaatsen terug als hij de auto van Whincup overnam. De pitstops hadden ook een gunstige uitwerking voor Winterbottom en Owen, die in de regen veel tijd goedmaakten.

De beslissing viel echter toen Scott Pye hard de muur in ging bij McPhillamy Park. Ronald Dane riep zijn kopman binnen, maar net als vorig jaar lijkt Bathurst wel kortsluiting te veroorzaken bji Whincup, die de call negeerde om te vermijden dat Lowndes hem in zijn pitstop op zou houden. Hij haalde daarbij echter de safetycar in om snel weer bij de pits te komen. Hoewel hij bij hoog en laag volhield dat hij meende een groen lichtje op de SC te hebben gezien, kreeg Whincup een drivethrough voor zijn actie, al voor het tweede jaar achtereen dat Whincup zijn team op die manier dupeert.

Lowndes nam daardoor de leiding over en hoefde in de laatste sprint naar de finish alleen te verdedigen. En dat werd nog vrij lastig met Reynolds, Mclaughlin en Coulthard die om een podium knokten en Winterbottom en Tander die daar van wilden profiteren. Reynolds plaatste een aanval op Coulthard, Mclaughlin en Winterbottom gingen mee en haalden hem voor Griffins Bend in. Bij Cutting probeerde Coulthard iets terug te doen, haalde inderdaad Mclaughlin in, maar werd door Tander verrast. Na een paar hectische rondes lag Lowndes twee tellen voor op Winterbottom en was Tander op drie uitgekomen. Dat bleef ondanks herhaald aandringen van Winterbottom zo tot de finish, waar Lowndes met 1.3 sec voorsprong zijn zesde overwinnig in de bathurst 1000 bijschreef. Winterbottom baalde van zijn tweede plaats, maar scoort wel belangrijke punten voor het kampioenschap, Tander zet een slechtere periode achter zich met een derde plaats. Reynolds (4e) had duidelijk op meer gehoopt en Mclaughlin was tevreden genoeg met 5 na veel pech. Mijn tip: als Volvo volgend jaar nog meedoet, gooi David Wall maar in de co-rijders rol en geef Premat weer een kans op een vol seizoen, de Fransman was net als vorig jaar prima op dreef in Australië

Stand in de V8 SC na Bathurst

  • Mark Winterbottom   2215 pts
  • Chaz Mostert   2017 pts
  • David Reynolds   1855 pts
  • Craig Lowndes   1792 pts
  • Fabian Coulthard   1694 pts
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Met nog één raceweekend te gaan lijkt ook de V8 Supercars op een vete af te stevenen. Shane van Gisbergen staat al bekend als coureur van het type "van dik hout zaagt men planken" en hij is al eens vaker met bv Scott Mclaughlin in conflict gekomen over zijn rijstijl. Maar David Reynolds, voor het afgelopen weekend in Phillip Island nog titelkandidaat, lijkt zich bij de club SVG-haters aan te sluiten nadat de Kiwi hem in de eerste race afschoot

http://youtu.be/yacTHmN41pI

Het kost Reynolds wss de kans op de titel, Van Gisbergen kreeg er 25 strafpunten voor. De strijd om de titel zal in Sydney beslist worden tussen Craig Lowndes en Mark Winterbottom. Lowndes liep met twee overwinningen en een derde plaats weer in op "Frosty", die twee keer naast het podium op 4 belandde en een keer zevende werd. Vooral de laatste race, waar Lowndes' teamgenoot Jamie Whincup hem nogal ruw uit de weg beukte om een podiumplaats veilig te stellen leverde nogal wat kritiek op, maar straffen werden er niet uitgedeeld. Volvo had na veel pech dit seizoen eindelijk een weekend met opeenvolgende podiumfinishes. Mclaughlin eindigde race1 als derde en werd in race 2 en 3 als tweede afgevlagd. Tevens is bekend dat paydriver David Wall zijn contract niet is verlengd. Hoewel de tweede Volvo-piloot slechts drie keer uitviel dit seizoen kwam hij nog niet eens in de top10 van een race voor (15e plaats in Phillip Island was zijn beste resultaat), en hij zal volgend jaar vervangen worden door James Moffat, die overkomt van Nissan.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!