Main Menu

TCR

Gestart door gloudiesaurus, 02 februari 2015 - 21:43:48

« vorige - volgende »

Sphinx

CitaatVoor de geïnteresseerden, Motors TV verzorgt idd de uitzendingen.

En voor de geïnteresseerde zonder Motors TV, Youtube streaming is ook beschikbaar

http://www.touringcartimes.com/2015/03/26/tcr-races-to-be-streamed-live-on-youtube/
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar


Edwin90

Yeah. Dat betekend waarschijnlijk ook dat we het via Youtube terug kunnen kijken  8)

Sphinx

Bijna was het weekend in Maleisië heel raar begonnen voor Audi en Honda. De twee TT's van Engstler en Grachev en de Honda's van Gianni Morbidelli, Kevin Gleason en Rene Munnich kregen vlak voor FP1 ineens een Balance of Performance wijziging en moesten FP1 rijden met een gewichtstoename van 50 kilo. FP1 werd vervolgens gedomineerd door de Seat teams, met de Honda op twee tellen achterstand en de Audi's op vier tellen. Voor Fp2 werden de Audi's en Honda's weer van hun ballast ontdaan, niet dat het erg veel verschil maakte overigens, de onderlinge verschillen bleven grotendeels hetzelfde. Ford en Opel hebben tot nu toe een lastig weekend, beide merken kwamen in FP1 de baan niet op en in Fp2 wist Diego Romanini in de Ford Focus zowaar 4 ronden af te leggen voor hij met mechanische pech in de box parkeerde. Igor Skuz startte vier keer een installatieronde, maar zette geen tijd neer in de Opel Astra.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Hmm jammer van die grote verschillen. Idee was toch juist om tegen te gaan wat WTCC al die jaren al heeft?

Sphinx

Als je naar de merken onderling kijkt valt het idd wat tegen, maar de Seat team zitten dichter bij elkaar. Het zijn dan ook de Eurocup/ Supercopa modellen uit 2014 en de meeste teams rijden er al een jaar mee, terwijl eigenlijk alleen Honda en Audi het laatste half jaar serieus werk van hun auto hebben gemaakt, Opel en Ford zijn pas een paar maanden bezig. In FP2 zat er tussen Ferenç Ficza (spreek uit Fixer) en Jordi Gené zat een halve seconde en ook Andrea Belicci zat nog binnen de seconde, Sergei Afanasijev en Michel Nykjear er net buiten (1.3 sec) Het levert helaas wel een Seat lockout op met zes auto's achtereen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Ok. Ik zal wel even kijken of ik morgen ga uitslapen of wel opsta voor de race.

Miguel

Misschien even met de SRO bellen. Man, man, man....
Peace out yo.

Sphinx

#23
In de kwali waren de Honda's beter op dreef. Kevin Gleason verraste de Seat armada met een pole-position, twee honderdsten voor de Target-Seats van Andrea Belicchi en Stefano Comini. Frans Engstler verraste ook met een vierde plaats in de Audi. De eerste zeven auto's zaten vooral dankzij slipstreaming binnen een halve seconde van elkaar.

De eerste race begon iets later dankzij problemen met de startcomputer, en net als in Australië bij de F1 waren er voor de start al drie man weg. De Ford Focus van Diego Romanini had zoveel electrische "gremlins" dat het een wonder was dat hij überhaupt één ronde in kwali kon rijden. De Opels van Campos hadden in de hitte veel koelinsproblemen en kwamen ondanks een 13e en 14e plek niet aan de start: totaal oververhit.

De start was typisch voor een Supercopa meeting: veel enthousiasme, veel contact en een paar uitvallers. Engstler leek te profiteren van een rotslechte start van Belicchi, maar tikte Sergei Afanasyev aan, spinde en viel stil. Gleason, Comini en Rene Munnich gingen tegelijk op bocht 1 af, Gleason kwam er als eerste uit. Achterin botste iedereen wel een keer tegen elkaar aan, alleen Ferenç Ficza werd door Pepe Oriola uit de baan getikt. Gleason hield een paar ronden de leiding, maar Comini had meer topspeed en nam in de laatste hairpin de leiding over.

Oriola stoomde op door het veld en kwam de Audi van Michail Grachev en de Honda's voorbij. Grachev viel uit met motorpech, en Munnich parkeerde in de pits zodat twee Honda's het tegen negen Seats moesten opnemen. Comini was door niemand meer in te halen en won met drie tellen op Oriola. Afanasyev kreeg het nog met de beide Honda's aan de stok, maar Morbidelli en Gleason konden een geheel Seat podium niet voorkomen. Afanasyev derde, Morbidelli vierde, Gleason vijfde.

Morgen in race 2 wordt de grid omgedraaid, waardoor Jordi Gene de pole heeft, voor Ficza en Oriola.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#24
De tweede race van de TCR werd een prooi voor ex WTCC veteraan Jordi Gene. De coureur van Craft Bamboo vertrok van pole en wist alle aanvallen af te slaan.

Opel kreeg zowaar één Astra aan de start: bij Igor Skuz auto was een grotere radiator aangebracht om de koelingsproblemen tegen te gaan. Voor Jordi Oriola kwam die "operatie"niet meer op tijd, hij zou niet starten. Ook Onyx Ford reist zonder een meter gereden te hebben af, Diego Romanini's auto kampte met een versnellingsbakprobleem. Dit keer ging het bij de start niet mis in de eerste bocht, maar in de derde. Michel Nykjaer probeerde Lorenzo Veglia te verassen maar die tikte hem aan en toen was Nykjaer de controle kwijt. Eerst ramde de Deen Sergei Afanasiev, die weer vol op Michail Grachev botste. Grachev kon na zijn spin verder, Afanasiev trok zich in de pits terug en Nykjaer ging nergens heen met een gebroken ophanging.

Gene had het de eerste ronden met Ferenç Ficza aan de stok, maar ondanks alle pogingen kwam de Hongaar er niet langs. Pepe Oriola kon daardoor inlopen en toen het hem te lang duurde ramde de Spanjaard zich er maar langs, om bij Gene aan te sluiten. De twee Honda's van Gianni Morbidelli en Rene Munnich konden het tempo van de Craft Seats niet echt volgen en kregen de twee overgebleven Target Seats achter zich aan. Frans Engstler reed een tijdlang in deze groep mee, maar moest zich met motorpech terugtrekken.

Ook herhaalde aanvallen van Oriola brachten Gene niet uit zijn doen en na 10 ronden sloot de Spanjaard af met een lights-to-flag overwinning. Oriola werd 2e op 0.7sec. Eén overwinning, twee tweede plaatsen en een derde plaats: een goede oogst voor een team dat pas in Maleisië zijn raceauto's kreeg en de afgelopen maanden één testauto onder drie man moest verdelen. Andrea Belicchi leek de derde podiumplaats te halen, maar Morbidelli zag een klein gaatje in de laatste bocht, dook erin en ramde Belicchi uit de weg. Ik dacht even dat hem een gesprekje met de stewards te wachten stond, maar men vond zijn actie goed genoeg om hem tot "Man of the Race" te benoemen. Of Belicchi daar ook zo over denkt?

In de stand is Stefano Comini nog steeds leider met 40pt, Oriola is nu 2e met 36pt en Gene 3e met 31pt. Bij de teams gaat Craft-Bamboo aan de leiding met 76pt, Target heeft 71pt en WestCoast Racing 49pt. Volgende race is over twee weken in het voorprogramma van de GP van China.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

Het lijkt de F1 wel, allemaal auto's die niet aan de start kunnen komen... :P
;)

Sphinx

#26
Grinnik, "starring" Onyx Ford driver Diego Romanini as "Will Stevens", also starring Campos Opel driver Igor Skuz as "Fernando Alonso"  ;D
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Het raceweekend in Macau is helaas uit de WTCC gevallen, maar het betekent niet dat er niet meer geracet is. De TCR heeft de races als seizoensfinale geadopteerd.

De finale leek wel als vanouds. Drie Seats vochten namelijk om de titel: Stefano Comini van Target Competition en Jordi Gene en Pepe Oriola van Bamboo Racing. Eén special guest verscheen aan de start in de persoon van Rob Huff, die voor West Coast een derde Honda Civic bestuurde: niet in het kenmerkende roodwit, maar knalpaars met geel.



Twee nieuwe regels deden hun intreden in Macau. Ten eerste is er naast een 107% regel ook een 115% regel ingevoerd voor de kwalificatie. De tweede regel is dat de uitslag van race 1 de grid van race 2 bepaald. Na Q1 mochten drie gastrijders inrukken omdat hun pace te langzaam was t.o.v. snelste man Kevin Gleason. Gek genoeg wist Opel wél een auto op de grid te krijgen, al was Dan Wells met motorpech uitgevallen en Josh Files bij Lisboa in de muur geramd. Door het chassis van Wells en de motor van Files te combineren kon Files nog een 16e tijd zetten. Huff pakte uiteindeljk de pole voor merkgenoot Gleason en het legertje Bamboo en Target Seats. Huff kwam redelijk weg, maar werd bijna door Comini, Jordi Gene en Oriola overvleugeld. Alleen omdat de Zwitser bij Mandarin inhield wist Huff de leiding te houden. Achter hem ging het mis toen Francisco Mora crashte en Frank Yu vol op het wrak knalde.

! No longer available

Na drie rondjes SC kon Huff rustig bij Gene weglopen, die alle moeite had Comini af te houden. Comini kreeg herhaaldelijk "bezoek" van Oriola die zowel goedschiks als kwaadschiks niet langs de Zwitser kwam. Huff liep daardoor 7.8 sec weg bij Gene en scoort zijn achtste overwinning in Macau, waarmee hij gelijk komt met motorracer Michael Rutter voor meeste overwinningen op het Guia circuit.

In race 2 ging het heel, heel erg mis richting Mandarin. Gene was aan de binnenkant Huff half voorbij, maar de Brit gaf niet bij en beiden gingen de muur in. Hoe negen auto's er nog zonder problemen langs kwamen is een mirakel, maar voor 13 coureurs was de volgende kettingbotsing het einde van race 2



Een rode vlag werd gezwaaid en negen auto's vertrokken opnieuw. Het bleek al vlug dat Comini topspeed mistte tov Oriola, maar wat de Spanjaard ook probeerde, hij kwam er niet voorbij. Ook pikant, Pepe's broer Jordi Oriola reed dit weekend niet voor Opel, maar voor Seat als teamgenoot van Comini. Erg veel moeite om zijn kopman te helpen deed Jordi niet, maar hij viel later uit met schade nadat hij de muur aantikte. Pepe probeerde vanalles om Comini voorbij te komen, tot botweg rammen aan toe. Maar bij de tweede poging ging dat mis en moest ook hij uitvallen, waardoor er maar 7 auto's finishten. Comini won de race en de titel voor teamgenoot Andrea Bellichi, de Rus Michal Grachev werd in een VW Golf 3e. Gene kreeg na de race van de stewards de schuld van de crash en een boete van omgerekend 1000 Euro.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Er is dus een 107 én een 115 procent? Hoe werkt dat?

Sphinx

Wie de 115% regel niet haalt in Q1 en de trainingen mocht in de races niet starten. Degenen die in Q1 de 107% niet haalden lagen nog "ter beoordeling" bij de stewards, omdat hun resultaten in de trainingen wel binnen 107% vielen. James Nash reed in de Ford bv top10 tijden, maar viel uit Q1 met een bakprobleem, zodat hij als laatste mocht starten. Vijf lokale gastrijders waren in de trainingen ook snel genoeg om na review alsnog de race te mogen rijden. Alain Menu had trouwens ook aan de start willen verschijnen in een Subaru WRX, maar de auto blies in de trainingen zijn motor al op
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!