Jan Lammers topic

Gestart door gloudiesaurus, 26 januari 2015 - 22:32:10

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Naar aanleiding van de andere tijden sport uitzending over Jan Lammers, maar eens een topic over Jantje Lammers.

Was een mooi stukje gisteren, over zijn debuut bij Shadow. Voor 2 miljoen Euro had hij in 1980 langs Nelson Piquet bij Brabham kunnen rijden. Naar verluidt heeft hij ook een tijdje op het lijstje gestaan van Ferrari en testte hij voor Lotus.

Zonde dat zijn carrière in de Formule 1 zo gelopen is, er had meer in gezeten. Talent had hij wel.

Gelukkig is het nog wel goed gekomen door zijn winst in Le Mans in 1988 met Jaguar.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

#1
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2015 - 22:32:10
Naar aanleiding van de andere tijden sport uitzending over Jan Lammers, maar eens een topic over Jantje Lammers.

Was een mooi stukje gisteren, over zijn debuut bij Shadow. Voor 2 miljoen Euro had hij in 1980 langs Nelson Piquet bij Brabham kunnen rijden. Naar verluidt heeft hij ook een tijdje op het lijstje gestaan van Ferrari en testte hij voor Lotus.

Zonde dat zijn carrière in de Formule 1 zo gelopen is, er had meer in gezeten. Talent had hij wel.

Gelukkig is het nog wel goed gekomen door zijn winst in Le Mans in 1988 met Jaguar.

Lammers is een vd race-grootheden in Nederland. En daarbuiten. Dat hij samen met van Eerdt terugkomt is een mooi bericht. Maar Jantje is al 58. Misschien willen Arie of Gijs wel mee doen als derde rijder. Nee geintje. Mooi dat er weer een echt Dutch Team terugkomt. Nu straks door de ACO wel toegevoegd worden.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

Lammers had idd op twee cruciale momenten pech.

- moment 1 is door de docu al genoemd: Ecclestone wou hem naast Piquet hebben bij Brabham, als Samson met 2 miljoen kwam. Helaas, andere voorzitter, dus geen F1 meer  >:(
- moment 2 is nog zuurder. Lammers reed in 1982 voor Ensign toen hij voor de GP van Detroit twee keer telefoon kreeg. De eerste kwam van Renault. Alain Prost was onzeker bij Renault door een crash in Monaco, en men dacht een vervanger nodig te hebben. Uiteindelijk reed Prost zelf, dus was het niet nodig. Tweede telefoontje van Enzo Ferrari, over de vervanging van de in België overleden Gilles Villeneuve. Men zou er na de GP over praten, maar net dat weekend brak Jan zijn duim  >:( Patrick Tambay kreeg de job uiteindelijk.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Miguel

Was Ferrari in 1980 niet ook al geïnteresseerd in Lammers?
Peace out yo.

BMW.WilliamsF1

Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2015 - 22:32:10
Voor 2 miljoen Euro

2 miljoen Gulden ;)

In die tijd ook al een hoop geld.

Sphinx

CitaatWas Ferrari in 1980 niet ook al geïnteresseerd in Lammers?

Nope dat was Lotus. Colin Chapman zocht een aantal wintertesters en Gilles Villeneuve wees hem op Lammers (daar heb je je Ferrari link). Lammers mocht dus voor Lotus testen, maar toen puntje bij paaltje kwam koos Chapman voor Elio de Angelis als coureur naast Mario Andretti.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

SDG

In de eerstvolgende editie van Motorsport Magazine staat er een uitgebreid interview met Jan Lammers. Ben benieuwd...

gloudiesaurus

Citaat van: Sphinx op 28 januari 2015 - 13:21:51
CitaatWas Ferrari in 1980 niet ook al geïnteresseerd in Lammers?

Nope dat was Lotus. Colin Chapman zocht een aantal wintertesters en Gilles Villeneuve wees hem op Lammers (daar heb je je Ferrari link). Lammers mocht dus voor Lotus testen, maar toen puntje bij paaltje kwam koos Chapman voor Elio de Angelis als coureur naast Mario Andretti.

Zonde... anders had Nederland een Ferrari-coureur gehad.

Heb ook wel eens gehoord dat Lammers regelmatig sneller dan De Angelis. Bijv. in Italië. Maar dat vanwege sponsorbelangen tijden werd aangepast zodat De Angelis op papier toch sneller was.

Dit was ook een gemiste kans:

CitaatIn 1980 maakte Lammers de overstap naar ATS-Ford. De eerste drie Grands Prix wist hij zich niet te kwalificeren. Teamleider Günter Schmid zet hem daarop uit het team. "Hij is de zenuwen niet de baas. In de trainingen moet Jan om de paar ronden stoppen en naar de WC", aldus de teambaas. Maar na een ongeluk van teamgenoot Marc Surer werd hij toch weer bij het team gehaald. Voor de wedstrijd in Long Beach kreeg de Zandvoorter een verbeterde wagen die twintig kilo lichter is. Dat had effect. Na een achtste plaats in de eerste officiële kwalificatie stond Lammers in de tweede officiële sessie zelfs een tijdje op pole position. Uiteindelijk pakte hij de vierde startplek. Dat is nog altijd de beste startplek voor een Nederlander ooit in de Formule 1-geschiedenis.

"Onmogelijk, Lammers rijdt toch altijd aan de staart van het veld", was de reactie van wereldkampioen Jody Scheckter. Maar Jan Lammers bleef er zelf nuchter onder. "Als de wagen goed is, en het circuit me bevalt, waarom niet?" De race was voor Lammers al snel afgelopen. Na 100 meter brak de steekas af en moest de Nederlander vanaf de vijfde plek uitvallen.

Stel je voor dat hij in Long Beach punten had gepakt...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

#8
Al die F1 kansen van hem weten we toch?? Werd helemaal niks. Maar sportscars was Jantje wereld-beroemd. Zag hem nog als F1 rijder in de Procar series (M1) en winnen. Gekke Toine Hezemans stampte ook met zo'n M1 ding rond. Toen was Alimpo nog de importeur van BMW.

Some things are too important to be left in the past.

janke

Een vd mooiste liveries, vind ik. De Shadow. Met Lammers.

Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Nou ik wist nog niet alles hoor Janke! Het is ook van voor mijn tijd.
En heel veel geschreven is erover Lammers ook niet...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

#11
Citaat van: gloudiesaurus op 31 januari 2015 - 00:19:43
Nou ik wist nog niet alles hoor Janke! Het is ook van voor mijn tijd.
En heel veel geschreven is erover Lammers ook niet...

Dat is toch niet erg Gloudie. Ik vind dit wel leuk om te doen. Zo zitten hier F1, rally kenners, daar leer ik weer van. Dat is toch mooi!!! Hier Jan met de ATS op Long Beach 1980. De pech-auto waar je het over had.
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Ik lees veel over Lammers in RTL Grand Prix magazine. Zij hebben mooie verhalen uit de oude doos.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

Ik heb er een abo op. Zéér goed autosport blad. Verhalen van Gijs van Lennep, Lyendyk, Lammers, Hezemans sr. zijn schitterend. Ja, een goed blad.
Some things are too important to be left in the past.

SDG

Ik zou ook graag een abonnement nemen; probleem is dat ik de dvd's die ze gratis bij een abonnement aanbieden allemaal al lang heb!  :P