Dakar 2015

Gestart door Sphinx, 31 december 2014 - 13:11:36

« vorige - volgende »

Racingnews365

Spanning is er nog volop bij de motoren. Media als Nu.nl riepen gisteren dat Coma de zeg in zijn schoot geworpen kreeg, echter vergeten zijn twee dingen:

1. Er zaten nog 5 coureurs binnen een half uur van elkaar
2. Dakar is nog lang! Er kan nog zoveel gebeuren en een half uur is zo verloren.

Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Racingnews365

Problemen voor Bernhard ten Brinke?
Geen spoor van hem bij de WP en CP`s ....  :'(
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Sphinx

#47
De grootste spanning zit nu de dakar op zijn einde loopt vooral bij de motoren en de quads. Joan Barreda verloor in het zoutmeer het klassement en was dinsdagmorgen vrij duidelijk: "Ik wilde helemaal niet starten, meer mensen wilden niet starten, maar ze stuurden ons gewoon een zee in." Het doel voor Honda was tweeledig gisteren: Paulo Gonçalves goed afzetten in zijn strijd tegen Marc Coma, en hopelijk een etappe winnen. Voorin het veld wachtten Gonçalves en Javier Pizzolito op elkaar, achteraan trokken Barreda en Helder Rodrigues samen op alsof ze een koppeltijdrit moesten rijden. Ook de vijfde Honda van Jeremias Israel-Esquerre kwam meedoen toen Pizzolito een klein foutje maakte, zodat de koppels bijna tot de finish in stand bleven. Op alle WP's stond een Honda bovenin de lijst, behalve op het te goed verstopte WP9. Dat WP kon niemand vinden behalve vijf man, onder wie Olivier Pain en Jurgen vd Goorbergh. Het punt werd later dan ook offline gehaald. Niet had het veel had uitgehaald als iedereen 40 minuten straftijd had gekregen, want Pain stond al op 2u30m van de leiders.

Pas toen de deelnemers in het laatste stuk omhoog moesten richting Calama werden de verschillen gemaakt. Gonçalves reed weg bij de rest en pakte vier minuten terug op Coma, terwijl Rodrigues aan de finish de snelste tijd bleek te hebben, nog 3m51s sneller dan Gonçalves. Het leidde tot een hilarisch momentje waarbij de twee Portugezen elkaar stonden te interviewen: "Je ging wel erg snel vandaag hè?" "Ja ik wilde jou inhalen voor de finish" Coma kwam op 7m34s binnen als derde, Barreda en Pizzolito kwamen samen binnen op 20 minuten als vierde en vijfde. Gisteren riep nu.nl nog dat Coma de overwinning cadeau kreeg, maar het lijkt alleen maar spannender te worden nu Gonçalves nog maar 5m28s achterstand heeft op Coma. Theoretisch hebben Quintanilla en Price ook nog een kans, bij ongelukken of mechanische pech van de top2.



Hans Vogels had helaas een slechte dag, hij mocht na zijn goede optreden maandag als achtste starten, maar koos het verkeerde spoor. Iets waar hij na 3km achterkwam toen Xavier de Soultrait, die als zesde was vertrokken, hem tegemoet kwam. Ze keerden om en reden de rest van de etappe met Frans Verhoeven op. Bij het beruchte WP9, maar ook bij Wp7 reed iedereen kriskras door elkaar "kilometertje heen, kilometertje terug." Tot ze het maar opgaven en doorreden. Vogels werd als 22e geklokt, maar door een aantal tijdstraffen kwam hij op 15 uit (WP7 werd gemist door een tiental rijders o.a. door Faria, Walkner, Israel-Esquerre en Pedrero Garcia.) Vogels stijgt ook een plaats in het klassement, is nu 11e op een halfuur van Pain. Vd Goorbergh werd als 29e afgevlagd en haalde Verhoeven nog in, die in safe mode naar de finish reed. "Ik had nog één liter benzine over, net genoeg om het benzinestation te halen."

Wat verder achterin hadden de Nederlanders ook wat moeite met WP's zoeken. Jasper Riezebos dacht er twee gemist te hebben, maar kwam er op de terugweg achter dat hij ze wél gehad opgepikt. Hij kwam behoorlijk nijdig als 65e binnen: "Niks aan vandaag, je hebt geen seconde rust. Als je maar even in je neus zit te peuteren, trek je gelijk je nieren eruit". Ook de Bas-Dakar mannen waren er na de vreselijke maandag en, in het geval van Caspar Schellekens, slechts 3 uur slaap zo klaar mee, dat ze in beide etappes een onvindbaar waypoint lieten schieten: "We zagen Peterhansel rijden en gingen achter hem aan, die weet de weg hier wel."



Bij de quads leek het in eerste instantie de kant van Ignacio Casale op te vallen. De Chileen lag bij de eerste WP's minuten voor op Rafal Sonic, die aan de start nog even ontplofte over zijn slecht verlopen maandag-etappe: "Welke hersenloze idioot haalt het in zijn hoofd auto's en motoren over een 90 procent zoutoplossing te laten rijden!" Het meeste kon in het bivak gerepareerd worden, maar de Pool moest zijn roadbook met de hand bedienen (normaal wordt dat automatisch afgedraaid) en de meeste bekabeling die stuk was gegaan was zeer provisorisch gerepareerd. Hij reed dan ook puur op aankomen terwijl Casale weer vol in de aanval trok. In de Atacama is dat meestal geen goed idee, want de Chileen reed tot twee keer toe lek, terwijl zijn grootste concurrent alle verloren tijd weer terugpakte met zijn slow-but-steady manier van rijden. Een tweede plaats op 15 minuten van Victor Gallegos-Lozic, de teamgenoot van Casale, was dan ook helemaal niet gek. Casale werd vierde op 25 minuten van Gallegos-Lozic en verspeelde 9 minuten op Sonic, die nu met 4 minuten voorsprong de tiende etappe (nog maar eens een marathon) in gaat. Veel wilde de Pool aan de finish niet kwijt: "Ik sta nog steeds te koken."



De strijd tussen Mini en Toyota bij de auto's is wat minder spannend dan bij de voorgaande categorieën, maar het is een interessante vergelijking van twee concepten. De Mini's zijn qua PK's de mindere, maar door hun turbodiesels zijn ze in de duinen met veel koppel in het voordeel, terwijl de Toyota's met hun dikke V8's op snelheid beter zijn, maar daardoor wat meer risico's nemen in de duinen (Yazeed Al-Rahji legde een drift van meer dan 200 meter over een duinhelling neer, we zullen hem maar sidewinder noemen voortaan). Nani Roma en Nasser Al-Attiyah reden een perfecte rit in moeilijk begaanbaar terrein en zetten een 1-2 neer in Calama. Iedereen die hen te na kwam of sneller leek, kreeg wel iets van tegenslag. Robbie Gordon reed lek, Al-Rahji reed na zijn spectaculaire drift ineens aan de verkeerde kant van een duin en kon omkeren, De Villiers lag lang 3e, maar viel na een fout bij WP7 terug naar 5 op 25 minuten. Peterhansel kreeg weer eens mechanische pech en verloor 3 uur, waarna hij met de Bas Dakar motards in zijn kielzog als 53e binnenkwam. Cyril Despres ging voor zijn doen goed mee en werd als 10e geklokt. Grote profiteurs waren Vasiljey en Chicherit, die zich als 3e en 4e in het bivak meldden. Chicherit kreeg echter 40 minuten tijdstraf voor het missen van WP7, waardoor De Villiers (die was omgekeerd) toch nog vierde werd.

Ook de Nederlanders hadden geen makkelijke dag. Bernard ten Brinke viel stil met een kapotte aandrijfas en was zo twee en een half uur kwijt met sleutelen, hij werd uiteindelijk 33e aan de finish. Erik van Loon mistte ook WP7 en werd na een 8e tijd teruggezet naar plaats 20. Van Loon staat nog steeds vijfde op 2u14m van Al-Attiyah, Ten Brinke zakt naar 9 op 3u34m. Stephane Henrard kwam zwaar in de problemen toen Herbie een voorwiel verloor en is op drie wielen de paddock binnengehobbeld. Duimen dat ze hem gerepareerd krijgen.



Bij de trucks is er op dit moment nog maar één ding spannend, of teambaas Chagin stalorders uit gaat delen of niet. Alle drie de Kamazki's maken nog kans op de overwinning, alledrie hebben ze slechte momenten gehad, maar alledrie hebben ze ook etappes gewonnen. Over de snelle assistent Sotnikov hoeft niemand zich zorgen te maken, die staat al op 1u51m. Maar de strijd tussen Nikolaev, Mardeev en Karginov gaat om minuten. Door een navigatiefoutje van Karginov verloor die weer een kwartier en hoewel Nikolaev een poging deed Mardeev los te rijden, het wilde niet lukken. De zoon van Ilgizar Mardeev zette de snelste tijd met 1m30s voorsprong op Nikolaev, Gerard de Rooy kwam met een derde tijd in het bivak terecht. Hans Stacey werd 6e, Wuf van Ginkel 10e en Marcel van Vliet 11e. Die positie was eigenlijk voor Martin vd Brink, maar die had ook WP7 gemist, dus 40 minuten straf. Pascal de Baar leek vanaf de laatste rangen op weg naar een top10 klassering, maar bij het 2e WP was de rek eruit en viel de 2e Renault vér terug, om pas vier uur later dan de Kamazki's aan te komen. Ook Vick Versteijnen (33e) had zo zijn problemen, hij reed onderweg bijna een gestrande motorrijder omver: "Ik zag die vent met zijn ogen knipperen". Frits van Eerd maakte bekend dat het zijn laatste Dakar is dit jaar, zijn nieuwe doel wordt Le Mans.



De etappe van vandaag wordt een latertje, eerst staken de deelnemers namelijk de Andes weer over richting Argentinië. De motoren zijn twee uur geleden voor hun special vertrokken, de trucks starten nu zo ongeveer.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#48
De weergoden hebben het dit jaar echt op Dakar voorzien. Extreme hitte, waterkou, en zelfs natte sneeuw bij de finish van etappe 10.

Als toetje kregen alle categorieën plus de mediakaravaan bij de laatste verbinding ook nog eens een hoosbui over zich heen, die voor kortsluiting in het mediacenter en een ultrakorte Eurosport uitzending zorgde. Leuk als je de Andes over bent gestoken en je wintergoed bij de organisatie in hebt ingeleverd om ballast te besparen tijdens de special. Joan Barreda heeft sinds zijn klassement het raam uit kon zoveel mogelijk stagewins al doel, het kwam dan ook goed uit dat hij op Marc Coma kon jagen, die 2 minuten voor hem startte. Ze hielden elkaar de hele rit in het oog, maar tot surplace situaties kwam het dit keer niet. Barreda won de stage met 1m39s op Coma, Ruben Faria werd als derde geklokt. Paulo Gonçalves reed door een kapotte irrittrack redelijk onzichtbaar mee, maar werd 5e op 3m46s. Juan Pedrero Garcia leek de top5 te halen gisteren, maar hij kreeg tussen Wp7 en 8 pech en verloor bijna twee uur. Hans Vogels had op de snelle WRC-paden een prima dag. "Ik heb 371 kilometer het gas vol open gehad en het stuur voortdurend tegen de aanslag." Het leverde Vogels een 10e tijd op aan de finish, al heeft hij Helder Rodrigues vlak achter zich in de stand. Die moest de etappe openen en had Vogels waarschijnlijk al gepasseerd als hij met navigeren niet 6 minuten had verloren. Frans Verhoeven werd 19e, Jurgen vd Goorbergh 32e. Voor bas dakar was het een mindere dag. Caspar van Heertum kreeg problemen met zijn injectoren en kwam na veel sleutel en de hulp van Eimbert Timmermans als een van de laatsten binnen met Bas Nijen Twilhaar.

In de stand is Coma iets uitgelopen op Gonçalves, voorsprong is nu 7m35s. Pablo Quintanilla staat nog wel derde op een halfuur, maar hij verloor vier minuten op Toby Price, waardoor het onderlinge verschil terugliep tot 24 seconden. Vogels is 11e in de stand met Rodrigues op 1m20s 12e. Verhoeven is 18e, Vd Goorbergh 34e. In het kistenklassement wordt het spannend tussen Thomas Berglund en Emanuel Gyenes. De Roemeen nam vandaag de leiding over dankzij een tijdstraf van 1 minuut die de Zweed nog open had staan. Zijn voorsprong bedraagt slechts 43sec. Vd Goorbergh is op bijna vier uur achterstand derde.



Bij de quads kan ik me zo voorstellen dat Rafal Sonic de laatste 24u een beetje last heeft gekregen van moodswings. De Pool kwam gisteren met een van plakband en tierips aan elkaar hangende quad binnen, met een losse benzinetank en een afgebroken handlebar tussen zijn tanden geklemd. Alles werd weer gerepareerd voor de marathonstage, maar na 199 km ging de Pool hard onderuit. "Ik vloog gewoon door de lucht." Behalve kneuzingen en blauwe plekken was er geen zware schade te melden en reed de etappe als vierde uit. Daar kreeg hij te horen dat zijn klassement er ineens heel goed uitziet. Ignacio Casale brak al vroeg in de etappe de ketting en aangezien de quads zonder assistentie reden, zag hij geen mogelijkheid het nog gerepareerd te krijgen. Ook Sergio LaFuente gaf gisteren op na een val waarbij hij over de kop ging. Het betekent dat "Hedgehog" ineens bijna drie uur voorsprong heeft op Jeremias Gonzales Ferioli, die gisteren 2e werd in de etappe, die werd gewonnen door Nelson Sanabria.



Voorafgaand aan de etappe een triest bericht: Herbie ligt uit de race. Stephane Henrard was zoals reeds gemeld héél laat binnen in het bivak, bijna in traditie met de oorsprong van Herbie op drie wielen. Maar aangezien toen de eerste deelnemers het bivak alweer verlieten voor de verbindingsrit naar Argentinië, werd hij uit de koers gehaald. "We reden in het stof van een concurrent en kwamen in twee enorme geulen terecht. Dat vernielde de ophanging en we raakten een wiel kwijt. Op drie wielen viel niet vooruit te komen in het fesh-fesh. We werden nog een stukje getrokken door een truck, maar dat bleek aan de finish nog meer schade te hebben opgeleverd. Jammer." Henrard is er in ieder geval in geslaagd in zijn opzet een low-budget Dakar-buggy neer te zetten. Hopelijke kunnen we volgend jaar meer DunBee-entries kunnen verwachten.

Voor Nani Roma is Dakar ten einde. De Spanjaard moest de etappe openen maar crashte zeer zwaar vroeg in de stage. De Spanjaard wist gesleept het bivak te halen, maar de ASO vindt dat hij teveel WP's mistte en wil hem ondanks een succesvol heropgebouwde auto niet meer laten starten (wordt ongetwijfeld vervolgd). Nasser Al-Attiyah ging de hele dag aan kop en won de stage voor Orly Terranova, die zich wss als volgende snelle assistent zag mogen melden. Vier Toyota's deden een poging tijd terug te pakken op de Qatari. Giniel de Villiers en Yazeed Al-Rahji voorin het startveld, Leroy Poulter en Bernard ten Brinke van achteraan. Al-Rahji werd als derde geklokt, Poulter finishte verrassend als vierde. Ten Brinke lag op WP6 en 7 korte tijd derde, maar kwam uiteindelijk op plaats 6 uit, 5m21s na Al-Attiyah. En dat ondanks een 23e startpositie, gravelpaden lijken de Toyota dus beter te liggen dan echte duinen. Ook Erik van Loon had een lagere startpositie en last met verkeer. Mede door defecte sensoren in de turbo en de remmen liep de auto niet lekker. "De computer hoort op hoogte de mapping aan te passen, maar die gaf niet thuis vandaag." Van Loon kreeg zijn directe concurrent Christian Lavielle achter zich aan, maar hij liet de Fransman er niet langs. "Peterhansel heb ik wel doorgelaten, die vormde toch geen bedreiging voor het klassement." Maik Willems werd 46e, Tom Coronel was als 50e binnen. In de stand heeft Al-Attiyah 28m22s op De Villiers, Al-Rahji is op 43m08s derde en Kristof Holowczyc is vierde op 1u23m. Van Loon kan de Pool alleen nog bij pech inhalen, want de achterstand bedraagt ongeveer anderhalf uur. Ten Brinke klimt naar plaats 8, Willems is 42e, Coronel staat 66e en voorlaatste op maar liefst 166 uur.



Bij het Open Russisch Kampioenschap truckracen zat er weinig verschil tussen de Kamazki's van Nikolaev en Mardeev. Beide moeten erop hopen dat ze de ander stuk kunnen rijden, want ze zijn op dit moment aan elkaar gewaagd. En in plaats van surplace te gaan rijden zoals Barreda en Coma, vliegen ze er liever vol in. Andre Karginov kon het helse tempo niet aan en reed bovendien lek, Dmitri Sotnikov stond ook even te sleutelen en verloor een halfuur. Aan de finish won Nikolaev de stage met slechts 49 tellen van Mardeev, Sergei Viazovich kwam na een paar mindere etappes doorspekt met pechgevallen weer op 3 uit met 1m19s achterstand, Ales Loprais werd 4e op 4m42s. Gerard de Rooy had vooraf gehoopt een gooi naar de etappewinst te kunnen doen, maar de Iveco's komen helaas op alle terreinen nét te kort dit jaar. Hij werd 5e en leidde een heel konvooi NL'se trucks over de finish: Stacey (6e), Vd Brink (7e), Van Genugten (8e) en Van Ginkel (9e). Opvallende naam in de rij is Van Genugten, wiens navigator Ton van Limpt al snel doorhad dat etappe 10 helemaal zijn terrein was: "Leef je uit." was de simpele boodschap. "We kwamen op een gegeven moment in het spoor van Marcel Van Vliet te rijden, die heeft ons min of meer mee naar voren gezogen." Ook Peter vd Bosch maakte na een slechte 9e etappe (waarin hij op sommige stukken niet harder kon dan 35 km/h door een kapotte versnellingsbak) vanuit startpositie 30 veel tijd goed om als 15e te finishen. In de stand heeft Karginov een beetje afgehaakt in de strijd om de eindzege. Nikolaev moet nog 13m21s zien goed te maken op Mardeev, Karginov staat al op 42m06s. Loprais staat stevig vierde, Stacey is beste NL'er op zes, 2u37m achter Mardeev.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Racingnews365

Mooie dubbelzege voor Team de Rooy!

En wederom een goede etappe voor Ten Brinke en Van Loon. Hopen dat ze beide de top 5 halen. Zal lastig zijn, maar in Dakar weet je het nooit.

@sphinx: Heb je nog persoonlijke favorieten in de Rally?
Jammer dat Gordon zo slecht uit de verf komt, want na zijn technische problemen met 0 etappezeges naar huis gaan is toch wel zeer teleurstellend.
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Sphinx

#50
Ten Brinke in de top5 lukt vrees ik alleen als Vasilyev en Lavielle pech krijgen... maar ja, wie had gedacht dat Al-Rahji's Toyota er mee op zou houden?
Wat Gordon betreft, het is een leuke spektakelmaker ieder jaar weer, maar hij maakt ook twee jaar op rij dezelfde fout: hij test niet genoeg met zijn Gordini creaties om de kinderziektes eruit te krijgen. Ik snap dat ie graag zijn eigen beslissingen neemt, maar in je eentje winnen gaat niet zo makkelijk als in een team.

CitaatHeb je nog persoonlijke favorieten in de Rally?

Het is natuurlijk leuk als de NL'ers het goed doen, maar ik ben zelf fan van Rafal Sonic, de Poolse quadrijder. Komt een beetje door de manier waarop hij in zijn eerste Zuid-Amerikaanse dakar geflikt werd door een aantal Zuid-Amerikaanse deelnemers. Die hadden 24 uur voor de start protest aangetekend tegen zowat alle Europese deelnemers omdat hun quads prototypes zouden zijn en dus in het voordeel tegenover de Zuid-Amerikanen. Een aantal deelnemers uit Europa werd aldus voor de start al gediskwalificeerd hoewel hun quads even daarvoor nog waren goedgekeurd. Twee Polen (Sonic en Lukas Laskevic) en een Fransman (Christophe Declerck) tekenden protest aan en bleven in afwachting van het hoger beroep meerijden. Uiteindelijk werd Declerck in het gelijk gesteld, Sonic was al uitgevallen en Laskevic werd alsnog gediskwalificeerd. Alledrie kwamen ze de volgende jaren terug en vooral Sonic werd een gevaar voor het klassement. Heel toepasselijk eigenlijk dat Declerck vandaag de etappe wint  ;) Ik vind het altijd jammer dat de quads zo weinig screentijd krijgen, al is het bij de trucks soms ook behelpen, zeker toen VW meedeed en de uitzendingen sponsorde en veel tijd opging naar nutteloze interviewtjes met productplacement.

Over VW gesproken, qua sympathie heeft Stephane Henrard's creatie "Herbie" (of eigenlijk DunBee) aardig wat bekijks vergaard. Tot er in etappe 10 een wiel afging zaten ze gewoon in de top30.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#51
"Een Russische proef" noemde Maik Willems de elfde etappe. "Niet teveel nadenken en gewoon knallen" over smalle paadjes die ook in de rally van Argentinië in het parcours opduiken.

Honda blijft vrij weinig bespaard. In het marathon-bivak in Caichi ontstond gisteren lichte paniek toen bleek dat Paulo Gonçalves motor de geest dreigde te geven. Joan Barreda offerde zijn motorblok op voor het klassement van Gonçalves en kreeg zelf het blok van Jeremias Israel-Equerre. Aangezien Gonçalves echt niet meer te repareren viel, is de Chileen daarom uit de wedstrijd gestapt. De blokwissel levert Gonçalves 15 minuten tijdstraf op, Barreda krijgt voor zijn tweede wissel 45 minuten. Alain Duclos, die op de Sherco een wat onopvallende Dakar-reed, had ook zijn tweede blok stuk. Ook hij wisselde met een collega en liep tegen 45 minuten tijdstraf aan, waardoor hij uit de top10 valt.

Barreda moest de etappe openen en deed dat naar behoren. Hij verloor in het begin wat door navigeerproblemen, maar maakte dat op het eind weer goed en klokte de snelste tijd, Gonçalves zette de tweede tijd op 1m19s, maar door de tijdstraffen die volgden ging de uitslag wat ondersteboven. Ivan Jakes werd namelijk als winnaar geklassificeerd, 8 tellen sneller dan Ruben Faria. Gonçalves werd teruggezet naar 22, Barreda landde op plaats 40. Toby Price deed vandaag  hele goede zaken voor het klassement met een 3e plaats op 42 seconden van Jakes. Coma was kort daarachter vierde, Pablo Quintanilla verloor 2 minuten en werd vijfde. Hans Vogels zat in een flow gisteren, hij zette de 11e tijd neer, maar kwam ineens op 8 terecht. "Ik zou nu liefst in één keer doorrijden" Ook Frans Verhoeven werd wat omhoog gestuwd in de uitslag, al was hij wel even geschrokken bij de start. Verhoeven moest een rivier oversteken, maar de motor zakte weg in de modder."Gelukkig kwam mn assistentieteam langs en die hielden een legertruck aan die hem weer uit de blubber trok." Op de proef bleek het modderbad de Yamaha geen kwaad te hebben gedaan en Verhoeven werd als 9e geklasseerd. Jurgen vd Goorbergh werd 23e geklasseerd en is stevig derde in het kistenklassement. Emanuel Gyenes pakte gisteren 9 minuten op Thomas Berglund, waardoor de Roemeen weer wat steviger aan de leiding staat. In het algemeen klassement loopt Coma nu uit naar 21 minuten voorsprong op Gonçalves. Price staat keurig derde op 31m43s. De enige andere rookie die dat ooit voor elkaar kreeg was ook een Australiër, Andy Haydon (zie foto) in 1998, die 3e werd achter Stephane Peterhansel en Fabrizio Meoni. Vogels blijft op 11 staan, maar het verschil met #12 Rodrigues loopt terug tot 51 seconden. Verhoeven is nu 16e, Vd Goorbergh 32e.



Na de harde val van eergisteren kwam Rafal Sonic niet alleen geschaafd en gekneusd binnen, maar zijn pak lag ook behoorlijk open. Daarom stond de Pool gisteren in een knalgele motorjack aan de start, alsof ie de Gele Trui in de Tour moet verdedigen. Hij deed het rustig aan richting Termas de Rio Hondo, er was niets te winnen, maar veel te verliezen. Iets waar ook Victor Gallegos-Lozic achterkwam, de Argentijn blies zijn motorblok op en is uit de wedstrijd. Fransman Christophe Declerck reed tot nu toe een rally in de schaduw (hij is voor het eerst in 2 jaar weer ingeschreven), maar kwam gisteren bovendrijven met een snelste tijd. Nelson Sanabria mistte op 6m35s zijn derde dagzege, Walter Nosiglia werd 3e. Sonic kwam op zijn gemak als 6e binnen, zijn voorsprong op Jeremias Gonzales Ferioli blijft 2u51m, Nosiglia is derde op 3u44m.



Bij de auto's staat er gewoon geen maat op Nasser Al-Attiyah. Op favoriet rallyterrein werden er niet zulke grote verschillen gemaakt, maar de Qatari was aan de meet 27sec sneller dan Orly Terranova, De Villiers werd op 39 sec derde. Benediktus Vanagas zorgde in een klanten-Toyota voor de verrassing van gisteren met een vierde plaats. De Litouwer was daarmee onder andere Vladimir Vasilyev en Bernard ten Brinke te snel af. "Dit was een echte, mooie en snelle rallyproef! Met opzet hebben we een gezonde marge gehouden, vooral op de tricky gedeeltes." aldus Ten Brinke, die een zesde tijd liet noteren. Erik van Loon reed nog iets rustiger aan, hield meer zijn concurrent Christian Lavielle in het oog. De Fransman ging behoorlijk hard van start in een poging van Loon bij te halen, maar meer dan een 9e plaats en 16 tellen winst boekte hij niet. Van Loon kwam als 12e binnen, maar een kapotte irritrack had aardig wat mensen zenuwachtig gemaakt omdat er geen tijden door kwamen. Voor de proef was begonnen schoven zowel Ten Brinke als Van Loon een plaats op in het klassement, want de Toyota van Yazeed Al-Rahji kon niet meer gestart worden en werd afgesleept. Van Loon staat daarmee op een vierde plaats algemeen, en zijn telefoon sloeg aan de finish zowat op tilt: "71 Appjes heb ik gekregen. Ik vind het helemaal niet erg, al appt de hele wereld me. Zolang we die vierde plaats maar vasthouden." Al-Attiyah blijft leider voor De Villiers, Kristof Holowczyc is nu derde op 1u28m, Van Loon staat vierde op bijna 3 uur. Ten Brinke is nu zevende op 3u41m, Maik Willems is 42e en Tom Coronel 67e en voorlaatste.



In het Open Russisch Kampioenschap truckracen heeft Vladimir Chagin dan toch teamorders uitgedeeld, er mocht geduelleerd worden, maar niet ten koste van alles. Aryat Mardeev ging dus wat rustiger rijden, Eduard Nikolaev zal waarschijnlijk gehoopt hebben dat hij té rustig ging rijden, want hij deed nog een poging de etappe te winnen. Andre Karginov heeft nu echt afgehaakt in de strijd om de winst, waarschijnlijk op last van Chagin, die een Russisch podium het belangrijkste vindt. De Iveco's lieten zich daarom gisteren goed zien, Hans Stacey en Gerard de Rooy zaten nog geen 20 tellen achter elkaar op de proef, al liet Stacey op het einde wat lopen om de remmen te sparen. Het was evenwel genoeg voor de tweede dagzege deze rally. De Rooy werd op 1m10s tweede, de derde tijd was voor Nikolaev op 1m56s. Marcel van Vliet was als vijfde binnen, Martin vd Brink als 8e, Wuf van Ginkel werd 10e en Toon van Genugten mistte net de top10 als 11e. Die plaats pakte Van Genugten tevens over van Jos Smink in het algemeen klassement. Hoger zal het niet gaan, tenzij de Rooy panne krijgt, maar daar hopen we niet op. In het achterveld viel nog een akkefietje op tussen Adwin Hoondert en Fried van de Laar (al kwam dat uit etappe 10). De Zeeuw was boven op de truck van Vd Laar gereden die ineens achteruit kwam zetten en toen hij hem later in wilde halen reden de twee weer tegen elkaar (vd Laar had hem niet gezien). Een dag later was de schade hersteld en waren beide crews op tijd binnen als 27e en 34e. Een aantal trucks moest op de bergpassen nog aardig slalommen, omdat er door de vele regenval aardig wat auto's uit het achterveld vastzaten. "Voor de trucks geen probleem, maar er stonden aardig wat jeeps te tobben."



Vandaag de langste rit, maar toch een vrij korte special, de verbindingen aan begin en eind zorgen echter voor een totaal afstand van 1000 km

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#52
De 12e en voorlaatste rit van Le Dakar was eigenlijk niet zo geschikt voor trucks. "Met een auto zou ik deze proef graag nog eens overdoen, maar niet met zo'n lomp stuk ijzer" aldus Adwin Hoondert.

De Zeeuwse trucker had nog andere problemen met de smalle rallypaden, want de vele boomtakken die her en der in het truckersveld ruiten en spiegels lieten sneuvelen, zorgden bij hem ervoor dat de luchthoorn van het dak geveegd werd. Ook Ales Loprais kende problemen op de vrij korte maar listige special. Hij reed lek en stond 25 minuten te zwoegen om het wiel te wisselen terwijl je op zo'n proef  dan al vrij ver achteraan staat. De Tsjech had nog een kleine kans op het podium, maar die was na een 22e plaats in Rosario wel verkeken. De Kamazki's hoefden zich niet bovenmatig in te spannen en lieten de Nederlandse truckers om de dagzege knokken. Hans Stacey, Marcel van Vliet en Gerard de Rooy maakten er een leuk gevecht van dat van start tot finish duurde. De Rooy moest de laatste 50km helaas laten lopen, omdat hij last met zijn remmen kreeg. Van Vliet en Stacey gingen door tot de finish en uiteindelijk klopte de Iveco de MAN met 18 sec. verschil. De Rooy werd 3e op 28 sec. Bij de Kamazki's waren het waterdragers Sotnikov en Karginov die de beste tijden reden, Mardeev en Nikolaev hielden zich rustig. Martin vd Brink leek lang op weg naar een top10 klassering, maar 150km zonder stuurbekrachtiging (he dat gebeurde in het begin ook al op zo'n snelle proef lieten hem op meer dan een uur achterstand als 43e en laatste binnenkomen.

Inmiddels druppelen de eerste trucks binnen in Technopolis Buenos Aires en zoals het nu naar uitziet heeft Aryat Mardeev de Dakar gewonnen met 13m52s op Eduard Nikolaev.  Ook de derde truck op het podium is een Kamaz, die van Andre Karginov. De laatste etappe lag er overigens zó slecht bij dat de laatste rit slechts een sprint van 33 kilometer is geworden tot aan WP1. Waarna de proef is geneutraliseerd en het hele spul via de verbindingsroute op pad is gestuurd. Hans Stacey is daar ook de snelste gebleven, voor Van Vliet en Mardeev. Hij is daarmee zesde en beste NL'er, beste niet-Kamaz is Ales Loprais als vierde. Ook Marcel van Vliet en Gerard de Rooy halen nog de top10 als 8e en 9e op respectievelijk 4 uur en 7 uur van de Kamazki's.



Mardeev passeerde gisteren onderweg de zwaar gehavende Toyota van Benediktus Vanagas. De Litouwer mocht vroeg vertrekken door zijn goede optreden van donderdag, maar juist hij, die voor de France2 camera's mocht uitleggen dat het belangrijk was om je hoofd niet te verliezen op deze paadjes, ging hard van de baan en sloeg om. Hij heeft als 68e en laatste het bivak nog gehaald en heeft veel geluk dat hij vanmorgen de laatste etappe kon starten. Ook bij de auto's lieten de hoofdrolspelers het tempo wat varen nu de finish in zicht is en konden de jagers op dagsucces weer aan de gang. Het werd een Argentijns duel tussen Orly Terranova in de Mini en Emilio Spataro in de Renault Duster. Ook Vladimir Vasilyev kwam meedoen in de jacht op de vierde plaats in het klassement en aangezien Erik van Loon lekreed én een kapotte stuurbekrachtiging had werd het nog even flink stressen voor de Brabander. Terranova won uiteindelijk de etappe met 30 sec. op Vasilyev en anderhalve minuut op Spataro.

Al-Attiyah werd 4e en Ten Brinke enigszins balend vijfde. Hij had een paar WP's de leiding gehad, maar verloor 1m50s met een lekke band. Van Loon kwam als 14e binnen, maar hoefde zich naar later bleek geen zorgen om de vierde plaats te maken, want Christian Lavielle was in zijn haast van de weg gegaan en had daarmee 3 minuten op hem verloren. Vasilyev had 20 minuten goed moeten maken, het werden er uiteindelijk maar negen. Ook de auto's hadden vandaag een korte sprint, want voor hun was het na WP1 ook schluss. De snelste tijd was dan toch nog voor Robby Gordon, die Leroy Poulter en weer Spataro voorbleef. Ten Brinke werd op 48 sec. 7e, Van Loon zette een 9e tijd. Het betekent dat Nasser Al-Attiyah voor de tweede keer de Dakar heeft gewonnen, Giniel de Villiers is tweede op 35m34s, Kristof Holowczyc is derde op 1u32m. Erik van Loon wordt als vierde geklasseerd en schrijft daarmee geschiedenis als beste Nederlandse deelnemer bij de auto's sinds Kees en Mieke Tijsterman. Bernard ten Brinke eindigt als 7e, Maik Willems is 39e, Tom Coronel 55e en voorlaatste. Bijna was Tom helemaal niet meer aangekomen toen hij in de lastige etappe van donderdag losgetrokken moest worden door de truck van Paul Verheijden, na zich vast te hebben gereden in het fesh-fesh. Robbie Gordon is dit jaar als 19e geëindigd en het was bijna helemaal afgelopen toen hij in etappe 11 een bocht mistte en hard in het struikgewas landde. Hopelijk gaat hij volgend jaar wat eerder testen om problemen, zoals dit jaar de remmen, eerder op te lossen. Ook Peugeot heeft een Dakar achter de rug met on the job testing, misschien is het een goed idee om ook het WK Cross Country te gaan rijden zoals Mini en Toyota dat wel doen. Stephane Peterhansel sluit de rally als 11e af op meer dan 5 uur van Al-Attiyah, Cyril Despres is 35e op bijna 16 uur.



Bij de quads probeerde Christophe Declerck hetzelfde als Hans Stacey, zoveel mogelijk etappes in het slot winnen. Gisteren lukte dat heel aardig en de Fransman kwam als snelste binnen in Rosario. Nelson Sanabria en Walter Nosiglia gaven opnieuw goed partij, maar kwamen op 7 en 9 minuten als 2e en 3e binnen. Rafal Sonic werd 4e op 10 minuten. Vandaag reden de quads iets langer door dan de andere categorieën. De Zuid-Afrikaan Willem Saaijman en de Argentijn Pablo Luis Bustamante kwamen zelfs tot Wp4 voor ze werden teruggefloten. Helaas voor Bustamante telde de uitslag die bij WP3 was neergezet en daar was hij slechts 6e. Saaijman had daar wel de snelste tijd, 6 sec. voor Declerck, 9 sec. voor Daniel Domaszevski. Rafal Sonik werd 8e op 8m16 en wint voor het eerst de Dakar in Zuid-Amerika. Jeremias Gonzales Ferioli is tweede op 2u54m, Walter Nosiglia haalt als 3e en eerste Boliviaan het podium op 3u42m. Declerck's goede klasseringen in het slot hebben hem nog een opmars naar de vijfde plaats opgeleverd.



Bij de motoren was de spanning er voor het grootste deel uit na de tweede marathon-etappe. Marc Coma hoefde alleen maar aan te komen de laatste twee dagen. De echte spanning zat achter Coma en Paulo Gonçalves, waar Pablo Quintanilla en Toby Price om de derde en laatste podiumplaats knokten. Joan Barreda had niets meer met het klassement te maken, wilde alleen nog zoveel mogelijk winnen. Helaas voor de Spanjaard was Price met een 6e startplaats in het voordeel en zette op alle WP's de snelste tijd neer. Aangezien Quintanilla ziek is geworden in de Andes deed hij het rustiger en verloor aan de streep zo'n 10 minuten op de Australiër. Barreda zette de 2e tijd op 1m55s, Gonçalves werd derde, nipt voor Ivan Jakes, die misschien wel hoger had kunnen eindigen als hij niet live op tv van de weg was geraakt, het kostte hem de zes seconden op Gonçalves. Hans Vogels had het wat moeilijk gisteren en kwam als twaalfde binnen, waardoor Helder Rodrigues hem in het klassement voorbij ging. Frans Verhoeven reed een degelijke etappe met een 9e plaats als resultaat. Jurgen vd Goorbergh werd 25e op 19m27s.

In de sprint van vandaag werd na WP2 de koers stilgelegd en was er een Oost-Europese dubbel: Ivan Jakes won na 101km het duel om de dagzege met Stefan Svitko met 45 sec. verschil. Price werd 3e en verzekert zich daarmee ook van de derde plaats in het eindklassement, een evenaring van zijn landgenoot Andy Haydon. Gonçalves wordt tweede op 16m53s en Marc Coma wint voor de vijfde keer Le Dakar. Quintanilla doet het even goed uitstekend als vierde, Svitko is na een slim gereden dakar vijfde algemeen. Laia Sanz eindigde de rally als 9e en eerste vrouw in de top10 sinds Veronique Anquetil (4e in 1984) Voor Sherco en Yamaha is deze Dakar tegenvallend verlopen. Yamaha was net als Peugeot vooral bezig met on-the-job testing en verloor drie motoren tegelijk in het zoutmeer van Uyuni. Later viel ook Juan Pedrero Garcia nog uit, waardoor Olivier Pain als enige officiële Yamaha overbleef als 10e. Ook Sherco had een lastige rally. Alain Duclos en Fabien Planet moesten allebei een blok wisselen na het zoutmeer en hadden door meer mechanische pech niet veel kansen op dagsucces. Ze vielen dan ook buiten de top25 als 25 en 29e.

Hans Vogels is in de laatste rit als 6e over de streep gekomen en schuift zelfs nog op naar de 11e plaats. Dit omdat Rodrigues en Barreda al kort na de start stopten en op hun kopman Gonçalves wachtten, om er zeker van te zijn dat er geen problemen optraden. Verhoeven zette een zevende tijd neer en werd 15e algemeen. Vd Goorbergh sloot af als 26e in de stage en 31e algemeen. In het kistenklassement is hij als 3e geëindigd. Emanuel Gyenes wint dit klassement met 14m22s op Thomas Berglund, de achterstand van Vd Goorbergh bedraagt 4u06m. Van de zeventien NL'se deelnemers bij de motoren zijn er 10 aan gekomen in Technopolis. De laatste is Erik Klomp, die als 75e van de 79 finishers binnenkwam op 103uur van Coma, hij is dus ongeveer 2 keer zo lang onderweg geweest als Coma tijdens de hele Dakar. Hij vertelde gisteren nog dat hij helemaal daas aan de zuurstof lag in een tankstation hoog in de Andes en even een uurtje uit kon blazen bij een aantal mensen die langs de weg kampeerden.



Het verhaal van Klomp is eigenlijk ook de reden waarom ik de Dakar nog steeds interessant vind, ook na de wisseling van meer bevlogen koersdirecteurs als Thierry Sabine en Hubert Auriol (die NOOIT hadden ingestemd met een switch naar een ander continent) naar meer commercieel ingestelde mensen als Etienne Lavigne of David Castera. Na de switch was ik een beetje sceptisch of een Dakar-rally op Zuid-Amerika dezelfde sfeer zou uitstralen als in Afrika, maar in Zuid-Amerika hebben niet alleen de officials en de bobo's de rally omarmd, maar ook het volk is zeer enthousiast gebleken. Een ander goed  voorbeeld kwam van Matteo Cassuccio, die voor Eurosport opnames maakte via zijn helmcamera. De uitzending gisteren kwam vanuit een Argentijnse huiskamer, waar Cassuccio even met koffie bij zat te komen met zowat de hele buurtschap om hem heen verzameld. Ze hadden de Italiaan oververmoeid opgeraapt en hem even bij laten komen voor hij verder mocht. Ieder dergelijks overkwam ook de BAS dakar rijders bij aankomst in Rosario "We werden zowat van onze motorfietsen getrokken" en zelfs Martin vd Brink had bij aankomst bekijks van twintig personeelsleden van Mammoet Zuid Amerika. Als je die beelden terugziet, begin je je toch af te vragen of de Top Gear special die afgelopen december werd uitgezonden niet anders had kunnen lopen als ze niet zo dom waren geweest de zaak te provoceren (onbedoeld of bewust). Anyway, het is een zeer interessante dakar geweest, ik ben nu al benieuwd naar volgend jaar.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!