1976

Gestart door gloudiesaurus, 30 december 2014 - 01:02:48

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Lijkt me idd geen hogere wiskunde. ;D

SDG

En zeggen dat ik momenteel vooral met 1977 bezig ben...  :P

Franky R.

Citaat van: SDG op 07 januari 2015 - 20:36:02
En zeggen dat ik momenteel vooral met 1977 bezig ben...  :P
;D ;D ;D

gloudiesaurus

Citaat van: Kootje op 05 januari 2015 - 11:32:40
Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Lijkt me idd geen hogere wiskunde. ;D

Hunt mistte ook wat punten door pech...
Het zou close geworden zijn  :)

Maar goed als als als  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

We weten niet wat er met Lauda was gebeurd als 'ie die gemiste races wel kon rijden. Het enige wat we weten zijn de feiten van het aantal wel en niet gereden races per coureur. Je zou een fictieve situatie zonder crash van Lauda kunnen benaderen door het gemiddelde puntenaantal van hem door te berekenen naar de gemiste races.

Kootje

#20
Citaat van: gloudiesaurus op 08 januari 2015 - 00:22:28
Citaat van: Kootje op 05 januari 2015 - 11:32:40
Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Lijkt me idd geen hogere wiskunde. ;D

Hunt mistte ook wat punten door pech...
Het zou close geworden zijn  :)

Maar goed als als als  ;)

Maar punten missen door pech vind ik niet echt vergelijkbaar met hele races missen. Nu weet je nooit hoe zo'n race verlopen was wanneer Niki wel aan de start was verschenen, hoeveel punten hij daadwerkelijk heeft laten liggen, maar ik denk dat het "safe to say" is dat hij gezien z'n overall resultaten dat jaar in minstens één van beide races 2 puntjes gehaald had.  Dat was al genoeg geweest om hem de titel te bezorgen.

Maar goed ... hij had ook uit kunnen vallen die races, maar dan nog kun je niet voorbijgaan aan het feit dat hij de volgende 2 races (de eerste 2 na z'n ongeluk) niet fit aan de start verscheren wat hem ook punten gekost heeft. Een fitte Lauda had daar 100% zeker die 2 extra puntjes wel uit gehaald. En zoals ik hierboven ook al zei, dat was genoeg geweest.

En dan is er nog die laatste race waar hij in ronde 2 al uit stapte. Zonder die crash in Duitsland had hij dat nooit gedaan, dan was veiligheid helemaal geen issue geweest. Dat was 't nooit eerder, dus waarom zou het dat nu wel geweest zijn nietwaar? Nu had hij in dat geval nog steeds uit kunnen vallen natuurlijk, maar toch ... dankzij z'n crash 2 races gemist, 2 races niet fit en daardoor onder z'n nivo gepresteerd én 1 race gestaakt uit angst voor iets waar hij nooit angst voor had. Nu kan je mij 'n hoop wijs maken, maar niet dat hij in géén van die 5 races niet 2 (extra) puntjes had weten te scoren.

Dat bedoel ik dus met "geen hogere wiskunde", maar je hebt gelijk ... het was hoe dan ook nog steeds close geworden, alleen close de andere kant op. Maakt dat Hunt dan ook 'n onterechte kampioen? Nee ... in mijn ogen iig niet, want er speelde dat seizoen wel meer. De plots afgekeurde McLaren van Hunt werkte ook niet in z'n voordeel, wat heeft hem dat gekost? Als dat niet gebeurd was, had Niki dan überhaupt 'n kans gemaakt? Maar ja ... als als als inderdaad. ;)

0634

Ik kan me niet voorstellen dat Hunt kampioen was geweest als die crash van Lauda er niet zou zijn geweest. Maar Hunt is inderdaad verre van een onterechte kampioen. Heeft geprofiteerd van de omstandigheden en dat valt hem niet aan te rekenen. Kende een prima jaar met een paar fraaie zeges. Maar Lauda was twee klassen beter. Dat zeker. Ik kan me overigens niet één kampioen herinneren die onterecht kampioen is geworden.

Kootje

Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.
Als Senna in 1989 in Japan niet was gediskwalificeerd was hij nog steeds geen wereldkampioen hoor. Of bedoel je dat je automatisch onterecht kampioen bent als je je tegenstander eruit rost?

Kootje

Niet in dat specifieke geval, al telt het wel mee omdat het de aanleiding voor de DQ was, maar het ging me meer om die onterechte DQ waarmee Senna de kans ontnomen werd WK te worden en Prost de titel dus cadeau kreeg. Ik bedoel ... aangezien de DQ onterecht was, is het cadeautje als gevolg daarvan dat automatisch ook.

0634

Citaat van: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.

Dat waren allemaal terechte kampioenen in mijn ogen. Misschien niet met de schoonheidsprijs, maar je gaat mij niet wijsmaken dat er iemand het meer verdiende dan Schumacher om in 94 kampioen te worden. Gewoon terecht kampioen.

gloudiesaurus

Mooi geredeneerd Kootje. Ben het helemaal met je eens.

En met close bedoel ik ook close aan de andere kant., dus voor Lauda.

Natuurlijk is Lauda de betere coureur geweest. Hij heeft uiteindelijk ook veel meer gewonnen dan Hunt. Maar 1976 was het jaar van Hunt en hij was hij op top van zijn kunnen. En af en toe zo goed dat hij Lauda kon verslaan.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: Jeroen op 10 januari 2015 - 17:48:47
Citaat van: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.

Dat waren allemaal terechte kampioenen in mijn ogen. Misschien niet met de schoonheidsprijs, maar je gaat mij niet wijsmaken dat er iemand het meer verdiende dan Schumacher om in 94 kampioen te worden. Gewoon terecht kampioen.

Tsja ... als jij het terecht vind dat iemand kampioen wordt door vals te spelen ::), want dat was wat hij deed om over z'n team nog maar te zwijgen :-X.

Jehoentelaar

Je kan ondanks een keer vals spelen nog steeds de beste coureur van het seizoen zijn.

Kootje

Kan idd, maar dat maakt het kampioenschap nog niet terecht wanneer deze behaald is door vals spel.