1976

Gestart door gloudiesaurus, 30 december 2014 - 01:02:48

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Vanavond op Canvas de documentaire Hunt VS Lauda gezien, gemaakt door de BBC en ORF. Wat aan gave documentaire en wat was 1976 een gaaf jaar zeg. Dat wisten we natuurlijk al door Rush maar deze documentaire is met originele beelden en behandeld de echte feiten.

Jammer dat ik het seizoen 1976 nooit live heb kunnen zien  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 30 december 2014 - 01:02:48
Jammer dat ik het seizoen 1976 nooit live heb kunnen zien  :)

Ik heb hier thuis een aantal integrale uitzendingen liggen van races uit 1976. Je zou wellicht teleurgesteld zijn mocht je ze zien, want de technische middelen waarmee een Grote Prijs destijds uitgezonden werd waren vrij beperkt, met slechts een paar vaste camera's die steeds van heel ver in- en uitzoomden en weinig info over de posities in de race of de verschillen tussen de auto's onderling.

Jehoentelaar

Ik heb sporadisch wat races gezien uit de jaren '70 maar je gaat je vrij snel vervelen door het gebrek aan randinformatie wat SDG al noemt. Pas vanaf de jaren '80 zijn de races echt redelijk goed te volgen.

gloudiesaurus

Goed om dat te weten.

Het viel me al op dat op de race op Silverstone de inhaalctie van Hunt op Lauda niet te zien was. De camera stond te ver weg waardoor de actie "achter de bomen" niet te zien was. Een jaar zoals 1976 zou tegewoordig  wel enorm gaaf zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Ik had het dat jaar wel kúnnen zien maar verkoos destijds Barbapapa en Fabeltjeskrant.

Benja

Citaat van: gloudiesaurus op 31 december 2014 - 15:45:43
Goed om dat te weten.

Het viel me al op dat op de race op Silverstone de inhaalctie van Hunt op Lauda niet te zien was. De camera stond te ver weg waardoor de actie "achter de bomen" niet te zien was. Een jaar zoals 1976 zou tegewoordig  wel enorm gaaf zijn.

Dat was volgens mij niet op Silverstone maar op Brands Hatch.

Jehoentelaar


gloudiesaurus

Het was in ieder geval in Engeland  :D

Maar als F1-liefhebber is het kijken van die docu zeker een aanrader.
Ik weet zeker dat Jeroen dat nu interessanter vind dan Barbapapa en de Fabeltjeskrant  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Dat zeker, maar of 76 echt zo gaaf was weet ik ook weer niet. In die zin dat, als in er eigenlijk eentje beter was dan de ander maar een tijdje niet mee kon doen waardoor de ander toch kampioen werd (in 94 was dat ook zo alleen kon Schumacher de titel nog net binnenhalen, nu kon Lauda dat niet). Ik vind Hunt een leuke gast, heel leuk zelfs, maar hij was echt een klasse minder dan Lauda. Kon in andere jaren ook niet aanhaken. Maar soit, voor de amusementswaarde was het prima natuurlijk.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 11:18:18
Dat zeker, maar of 76 echt zo gaaf was weet ik ook weer niet. In die zin dat, als in er eigenlijk eentje beter was dan de ander maar een tijdje niet mee kon doen waardoor de ander toch kampioen werd (in 94 was dat ook zo alleen kon Schumacher de titel nog net binnenhalen, nu kon Lauda dat niet). Ik vind Hunt een leuke gast, heel leuk zelfs, maar hij was echt een klasse minder dan Lauda. Kon in andere jaren ook niet aanhaken. Maar soit, voor de amusementswaarde was het prima natuurlijk.

Die crash van Lauda gaf 1976, hoe wrang het ook klinkt, wel een extra dimensie. Een coureur die terugkeert na een zware crash. En het mooie aan Hunt was dat 1976 zijn topjaar was. Daarna kwam het er niet meer uit...

Toch wist Hunt Lauda in enkele mooie duels in 1976, ook voor zijn crash, te verslaan. O.a. dus Brands Hatch  ;)

En Hunt was natuurlijk een topcoureur voor de amusement.

Zo noemde Hunt Lauda altijd rat, omdat hij daar op leek.
Na zijn crash zei Hunt tegen Lauda, Hey rat, je bent de enige die na zo'n crash wat knapper is geworden  ;D ;D ;D
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Sabai

Ik heb gisteren de film Rush nog een keer gezien en nu in HD, Toch wel een mooie film waar ik eerst    er niet zoveel aan vond.

0634

Citaat van: gloudiesaurus op 04 januari 2015 - 16:53:19
Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 11:18:18
Dat zeker, maar of 76 echt zo gaaf was weet ik ook weer niet. In die zin dat, als in er eigenlijk eentje beter was dan de ander maar een tijdje niet mee kon doen waardoor de ander toch kampioen werd (in 94 was dat ook zo alleen kon Schumacher de titel nog net binnenhalen, nu kon Lauda dat niet). Ik vind Hunt een leuke gast, heel leuk zelfs, maar hij was echt een klasse minder dan Lauda. Kon in andere jaren ook niet aanhaken. Maar soit, voor de amusementswaarde was het prima natuurlijk.

Die crash van Lauda gaf 1976, hoe wrang het ook klinkt, wel een extra dimensie. Een coureur die terugkeert na een zware crash. En het mooie aan Hunt was dat 1976 zijn topjaar was. Daarna kwam het er niet meer uit...

Toch wist Hunt Lauda in enkele mooie duels in 1976, ook voor zijn crash, te verslaan. O.a. dus Brands Hatch  ;)

En Hunt was natuurlijk een topcoureur voor de amusement.

Zo noemde Hunt Lauda altijd rat, omdat hij daar op leek.
Na zijn crash zei Hunt tegen Lauda, Hey rat, je bent de enige die na zo'n crash wat knapper is geworden  ;D ;D ;D

Het jaar was zeker heroisch, absoluut. Tragedie, drama, kleurrijke types. Maar het WK zelf... tja, Lauda was gewoon een veel completere rijder dan Hunt. Normaal gesproken had hij dit titel eenvoudig op zijn naam geschreven.

1994 was ook zo'n jaar:  Eigenlijk was er eentje met kop en schouders de beste, alleen door alle dramatiek kwam Hill helemaal terug (al moet je daar Hill en ook Hunt wel de credits voor geven).

gloudiesaurus

Eigenlijk mistte Lauda niet eens zoveel punten door zijn crash. Hij zat heel snel weer in de auto.

Hunt was in 1976 gewoon op het top van zijn carrière en ook de McLaren was goed.
Ook met een fitte Lauda zonder ongeluk was het nog wel spannend geworden. Al zeg ik niet dat Hunt dan ook wereldkampioen was geworden.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Sphinx

CitaatZo noemde Hunt Lauda altijd rat, omdat hij daar op leek.
Na zijn crash zei Hunt tegen Lauda, Hey rat, je bent de enige die na zo'n crash wat knapper is geworden

Die "Rat-opmerking" was een ideetje van David Purley geweest, die een keer mot met Lauda had. Waarop Lauda hem "Rabbit" noemde, en de monteurs een avondje later de namen op hun auto hadden geschilderd. Marlboro nam het weer over en schilderde "Rat" op Lauda's vizier en Hunt maakte er idd gretig gebruik van. Later werd dat Super Rat en na zijn tweede titel in 1977 "King Rat"
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!