Het grote Gppits eindejaarsrapport topic 2014!

Gestart door Maikel0230, 02 december 2014 - 11:40:16

« vorige - volgende »

Franky R.

Eindejaarsbeoordeling F1-seizoen 2014
Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  8/10


Commentaar: De Ster was de beste, maar kampte ook met onnodige errors waarvan Singapore voor mij het meest in het oog liep. Het verbieden van de FRIC [een zwaktebod van de FIA] zorgde maar even voor een 'set-back'. 


De teamorder in Hongarije aan Hamilton was een forse inschattingsfout, want Rosberg had oudere banden dan de latere wereldkampioen en Lewis joeg ook nog eens op Alonso voor hem.


Mijn verwachting is dat in 2015 dezelfde duo zal strijden voor het WK, maar hopelijk is de techniek dan wel op orde. Vooral de eindstrijd in Abu Dhabi werd een anti-climax, al had Hamilton zijn teamgenoot al te pakken bij de start.
44. Lewis Hamilton (1ste in WDC)


Punten:  8,5/10


Commentaar: Terecht en verdiend wereldkampioen. Toonde meerdere keren doorzettingsvermogen toen alles tegenzat. Maakte ook veel eigen foutjes in de kwalificatie, maar kreeg ook met bizarre zaken zoals een lekke brandstoftank te maken.
Hopelijk geeft deze tweede titel Lewis Hamilton meer rust in zijn hoofd. Hij zou eigenlijk moeten leren van oud-teamgenoot Jenson Button en ook van Nico Rosberg qua 'rijden met het hoofd'.
6. Nico Rosberg (2de in WDC)


Punten:  8/10


Commentaar: 'No More Britney', Nico Rosberg schudde zijn lieve imago flink van zich af in 2014. Heeft zich van zijn rauwe kant laten zien, en onttroonde an passant ook nog zijn teamgenoot als 'pole-rijder'.
Boog in Monza, Sochi en Austin onder de druk, maar bleef overeind in Brazilië. Als Rosberg het getoonde niveau van Interlagos kan vasthouden over een heel seizoen, dan zal Hamilton het heel moeilijk krijgen.


Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Het chassis was goed, maar de motor was minder. Wat ook minder was, de houding naar motorenleverancier Renault toe. Samen vele successen gevierd, maar samen opkrabbelen was er niet bij?


Heeft ondanks Renault toch de P2 in het klassement voor constructeurs behaald. Zo slecht was die Renault dus ook weer niet.


1. Sebastian Vettel (5de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Van negen overwinningen op rij in 2013, naar nul in 2014. Ik zei gekscherend dat ik een heel jaar geen 'vinger' op het hoogste trede van het podium wilde zien, maar dat Vettel echt helemaal geen overwinningen zou kunnen scoren...dat had ik niet verwacht.
Maakte gebruik van een prestatieclausule in zijn contract om naar Ferrari over te stappen., waardoor de sport op z'n kop werd gezet. Heeft nu de schijn tegen dat hij bij de eerste de beste tegenslag vertrekt bij Red Bull Racing, maar zal bij Ferrari niet in een gespreid bedje komen.
Sebastian Vettel zal veel tijd en energie moeten steken in de opvolger van de F14T, wil hij zijn vijfde titel met de oudste team op de F1-grid behalen.


3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9/10


Commentaar: Ja. Lachebekje en 'Aussie Daniel Ricciardo scoort hoger dan Hamilton en dat voor een Hamilton –fan. Deze man is absoluut de verrassing van het jaar. Velen dachten dat hij de mindere van Vettel zou zijn, maar juist deze immer lachende Australiër scoorde de enige overwinningen voor Red Bull. Drie keer mocht Ricciardo op het hoogste podium staan na zijn valse start in Melbourne.
Mark Webber kan trots zijn op zijn opvolger en landgenoot.[size=78%] [/size]
[/size]
Scuderia Ferrari (4de in WCC)
Punten:  5,5 /10


Commentaar: Hoe is het mogelijk dat een team met zulke faciliteiten zo pover kan presteren. Dat riep Niki Lauda 40 jaar geleden al, maar dat is nu ook weer gebleken. De recente ontwikkelingen laten zien dat Ferrari opnieuw de politieke slangenkuil van weleer is geworden: Stefano Domenicali, Luca di Montezemolo, Marco Mattiacci en Fernando Alonso.
Sergio Marchionne heeft zichzelf gekroond tot Ferrari-president, maar zette Mattiacci aan de kant voor een vertrouweling van Ecclestone. Intussen hoopt men dat Sebastian Vettel het tij kan keren, maar de viervoudige kampioen heeft [nog] geen gefocuste groep om zich heen zoals zijn idool Michael Schumacher.
14. Fernando Alonso (6de in WDC)
Punten:  7,5/10


Commentaar: Kreeg letterlijk een baard van de F14T. Had gehoopt op een titel met de Italianen, maar kreeg telkens een net-niet auto. Uitte zijn onvrede steeds vaker in de media, kennelijk omdat er intern niet naar hem werd geluisterd. Werd daarom 'bestraft' met de komst van Räikkönen als gelijkwaardige teamgenoot, maar Alonso declasseerde Kimi totaal.


7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  5,5/10


Commentaar: Räikkönen kon al helemaal niets met de F14T. De Iceman is wars van politiek, maar kwam in 2014 nauwelijks in de buurt van de top 3. Had misschien meer moeten communiceren. Zei eerst te willen stoppen na 2015, maar liet later weten de intentie te hebben om door te gaan. Maar op deze manier hoeft het niet...


Williams Martini Racing (3de in WCC)
Punten:  7,5/10


Commentaar: Sir Frank Williams zag zijn auto's niet winnen, maar het ging beter dan vorig jaar met een Maldonado die het team zelfs beschuldigde van sabotage. De Mercedes-motor zorgt voor veel snelheid, doch bleek het chassis minder dan de RB10 van Red Bull. Ook zit Williams financieel nog altijd in woelig vaarwater, al boekte het team successen op het gebied van sponsoring.


19. Felipe Massa (7de in WDC)
Punten:  7,5/10


Commentaar: Felipe zit op zijn plek bij Williams. Voorheen dacht ik dat hij Bottas in de weg zou rijden, maar dat is gelukkig tot een minimum beperkt gebleven. Massa kan nog een paar jaar mee, maar moet nog wel aan de bak om de Williams FW37 nog een toefje sneller te maken.


77.Valtteri Bottas (4de in WDC)
Punten:  7,5/10


Commentaar: Valtteri Bottas blijft groeien, wat te zien was aan het stijgend aantal podiumplekken dit jaar. Ook in de kwalificatie zit de Fin er goed bij. Bottas heeft potentie, maar is daarvoor afhankelijk van de auto om uiteindelijk zijn eerste overwinning in de sport te boeken. De vraag is dus of Williams ook blijft [terug]groeien naar de top.[/size][size=78%] [/size]
[/size]
Sahara Force India F1 Team (6de in WCC)
Punten:  6,5/10


Commentaar: Ik had stiekem meer verwacht van dit team, want ergens stokte het qua ontwikkeling. De strijd met McLaren was eerder ingegeven door het technologische onmacht van Woking, dan dat het team van Dr. Vijay Mallya echt een vuist kon maken.


27. Nico Hulkenberg (9de in WDC)
Punten:  6,5/10


Commentaar: De 'Hulk' zag er dit jaar nogal povertjes uit naast zijn Mexicaanse teamgenoot. Niet dat de Duitser het rijden is verleerd, maar het zag er van tijd tot tijd nogal tam uit.


11. Sergio Perez (10de in WDC)
Punten:  7/10


Commentaar: Perez blijft 'lekker brutaal', al waren er momenten waar hij op moet letten. De klapper met Felipe Massa in Canada had zomaar erg fout kunnen aflopen. Werd sterker in de tweede helft van het seizoen.


McLaren Mercedes (5de in WCC)
Punten:  5,5/10


Commentaar: Sterk begin, zeer zwak einde. En het getalm met de coureurs kost ook punten. Het is al duidelijk dat Alonso zal terugkeren, maar in de Room of Boards is een splijting ontstaan tussen mensen die Button willen behouden en diegenen die gaan voor de potentie van Magnussen. Tevens zou het behouden van Button een financiële kwestie zijn...de succesvolle jaren zijn alweer een tijd geleden.


22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  7/10


Commentaar: Oude rot en een zeer ervaren coureur. Kent de klappen van de zweep en laat zich daardoor niet meer gek maken. Zou van grote waarde kunnen zijn voor de hernieuwde McLaren-Honda combinatie, maar zijn grote salaris is mogelijk een bezwaar.
Ook bij McLaren  groeien de geldbomen niet meer tot in de wolken.


20. Kevin Magnussen (11de in WDC)
Punten:  6,5/10


Commentaar: Leek zich te ontpoppen als een soort Deense Sergio Perez, maar liet na de zomerstop nog maar weinig zien. Magnussen is goedkoper dan Jenson Button, maar hoe groot is zijn potentie? In Woking is men tevens bang voor imago-schade als men opnieuw een jonge coureur na één jaar wegstuurt.


Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  6/10


Commentaar: Zusterteam van de grote Red Bull Racing, maar af en toe zijn de rollen omgedraaid. Toro Rosso had veel minder moeite met de motor in de wintertest, dus kwamen de grote jongens even buurten bij het team dat oorspronkelijk talent moet opleiden.
In 2014 heeft STR een redelijk seizoen achter de rug.


25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  6,5/10


Commentaar: Too little too late...Gepasseerd door Daniel Ricciardo die prompt zijn eerste Grand Prix won en Vettel de baas was. Toen vertrok Vettel en andermaal was het niet de Fransman die mocht promoveren.
Op een één of andere manier heeft Vergne het gewoon niet? Terwijl de man toch meer punten scoorde dat zijn Russische teamgenoot. Claimt nu dat Red Bull het niet aandurfde om haar eerdere beslissing te herroepen en hem zo te behouden naast Max Verstappen.


26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  6,5/10


Commentaar: De toekomst moet uitwijzen of de beslissing om de Rus naar Red Bull te halen niet te snel is genomen. Was vanaf de seizoenstart direct snel, waar men aanpassingsproblemen verwachtte. Dat teamgenoot Vergne meer punten pakte schreef men toe aan diens ervaring.


Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4,5/10


Commentaar: Lotus sloeg de plank mis met de E22, ondanks diens eigenzinnige neus. Red Bull bewees dat je met een goed chassis nog wel wat kunt als je een Renault als krachtbron hebt. Doch gaat het verhaal dat Lotus is losgeweekt van de Franse motorenleverancier door Horner, zodat zijn team meer aandacht krijgt van Renault.
Wel gek dat de E22 na Monza steeds sneller werd, terwijl Genii-ceo Gerard Lopez had gezegd dat men zich op de E23 zou storten. Lotus zit ook financieel niet echt lekker. Miljardair Stroll zou volgens de geruchten zich inkopen bij het team. Zo zou men de Mercedes-motoren makkelijker kunnen betalen.
Maar van de miljardair is weinig meer vernomen.


8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6,5/10


Commentaar: Stond dit jaar op als een leider binnen het team en wees de weg richting punten. Had toch ook zijn zwakke [menselijke]  punten toen hij over de radio zijn frustraties uitte als er weer een unit kapot ging.


13. Pastor Maldonado (16de in WDC)
Punten:  5/10


Commentaar: Minder domme actie's, maar staat ver in het schaduw van Grosjean en zal daar voorlopig ook blijven. Zolang Venezuela blijft betalen, maar hoe lang gaat dat nog door?
De grote roerganger Chavez is overleden en de oppositie rept van 'elitaire spilzucht'. Een onderzoek naar valutafraude met sponsorgeld hangt nog steeds boven het hoofd van Maldonado.
Zonder de oliedollars is het gauw over voor de F1-carriere van Pastor.[/size][size=78%] [/size]
[/size]
Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  6/10


Commentaar: Klein team met de nodige leed. Eerst Maria de Villota en nu Jules Bianchi. Zo staat het team in eerste instantie bij mij bekend. Kijk je verder, dan zie je het enige team van de vier nieuwelingen [USF1 sneuvelde al in de voorbereiding] dat zowaar punten wist te pakken. En dat is pech nummer drie: doordat Marussia niet aanwezig was in Abu Dhabi, kan men fluiten naar de ca. 50 miljoen euro die verbonden waren aan de punten van Monaco.


17. Jules Bianchi (17de in WDC)
Punten:  7/10


Commentaar: Bleef cool in Monaco en hielp zijn team aan de felbegeerde punten. Een hoogtepunt, waar Suzuka een dieptepunt werd. Een recent rapport wijst de Fransman en oud-rivaal van Robin Frijns als de belangrijkste oorzaak van de crash.
Bianchi ligt tot op de dag van vandaag in een kritieke maar stabiele coma.


4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten: 4 /10


Commentaar: Deed het soms heel goed. Profiteerde opvallend goed door opgedane ervaring, al was de GP in Silverstone een blunder van formaat. Nu Marussia omgevallen is, rest er voor Max Chilton een loopbaan in de WTCC of Amerika.


Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  4/10


Commentaar:  Larmoyant...dat is het eerste woord wat bij mij opkomt. Sauber is het rechte pad kwijt en hoopt overeind te blijven  met halve afspraken. Sirotkin, Frijns, Simona De Silvestro en Giedo van der Garde...Een echte kans op een racestoel hadden geen van allen.
Zelfs toen Marussia omviel was dat geen motivatie voor de Zwitsers om eens de schouders extra stevig eronder te zetten. Zijn nu wel geëindigd in het WK voor teams op een P9 omdat Marussia ontbreekt, maar dat is slechts een 'administratief resultaat'.
En het ergste is dat het in 2015 er niet beter op lijkt te gaan. Het sponsorgeld van Ericsson was heel hard nodig?


99. Adrian Sutil (18de in WDC)
Punten: 4 /10


Commentaar: Adrian Sutil heeft 'het' niet meer. Hij zou liegen als hij stelt nog altijd gemotiveerd te zijn, want dat is niet wat ik heb gezien vanaf de zomerstop. Kaltenborn zegde het contract op omdat Sutil geen moeite zou hebben gedaan om sponsors te zoeken voor het team.


21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  4/10


Commentaar: Was goed in Brazilië, maar wist zijn team niet aan te sporen tot meer inzet. Een lichtgewicht, zo zal ik 'Guti' blijven herinneren.


Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  3/10


Commentaar: Caterham liet zien hoe het niet moet! Zowel oprichter Tony Fernandes als diegenen die het team aanvankelijk kochten, waren serieus bezig met Caterham F1. Een slimme crowfundingsactie bezorgde hen een plekje op de grid van Abu Dhabi, maar feitelijk had het team uit Leafield daar niets te zoeken.
Het team staat nu nog te koop, maar net als HRT destijds zal de koper vooral een lege huls kopen. Het gros van het personeel is ontslagen, de bouw of ontwikkeling van de nieuwe auto is zelfs stopgezet. De FIA zal daarom waarschijnlijk toestemming verlenen om volgend jaar met een 2014-auto te rijden, maar dat is in mijn ogen net zo zinloos als het verschijnen in Abu Dhabi.


10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  6/10


Commentaar: Zal nu spijt hebben dat hij Ferrari verliet. Was een speelbal in handen van Colin Kolles, met als dieptepunt zijn interview waarin hij vertelde te moeten stoppen om de onderdelen te sparen. Later kwam er het verhaal van de 'oververhitte achterremmen', maar niemand geloofde de vernieuwde verklaring.


9. Marcus Ericsson (19de in WDC)
Punten:  3/10


Commentaar: Zweedse IKEA WC-borstel krijgt een nieuwe kans bij het team van Peter Sauber, maar dat is louter te danken aan zijn [te] gulle sponsor. Niemand die gelooft dat Marcus echt zoveel sneller dan Kamui Kobayashi is geworden in de eindfase van het seizoen.
Kon eendagsvliegen Lotterer en Merhi al niet de baas. Nasr zal waarschijnlijk niet al te veel moeite hebben met deze Zweed.


45. André Lotterer (NC in WDC) *
Punten:  6/10


Commentaar: Goed in gevallen. Sneller dan Ericsson in Spa Francorchamps, maar de motor ging in de race al gauw stuk.


46. Will Stevens (23ste in WDC) *
Punten:  5,5/10


Commentaar: Deed in zijn debuut  op het circuit van Yas Marina wat hij moest doen. Starten, rijden en finishen. Maakte geen onwisbare indruk, al raakte Fernando Alonso –ten onrechte, want positie- geïrriteerd.

Sphinx

#16
Zoals altijd zal ik deze stukje bij beetje aanvullen

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  8/10
Commentaar: Geen twijfel, Mercedes heeft de beste auto gebouwd... als alles heel blijft tenminste. Het wat krampachtige gedoe rond de rivaliteit tussen de coureurs en betrouwbaarheidsproblemen met o.a. remmen, ERS en stuurwiel (waardoor de hele electronica ontregeld was) kosten hen een perfecte score.

44. Lewis Hamilton (1ste in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Heeft zonder twijfel de rauwe snelheid en de gewetenloosheid bewezen om kampioen te worden, al wilde hij af en toe iets té graag (zie Brazilië). Toch heeft ie het prima afgemaakt, gefeliciteerd.

6. Nico Rosberg (2de in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Duidelijk de beste over één ronde, maar in de tweede helft van het seizoen alleen beter als Hamilton wanneer Hamilton pech had of zichzelf in de problemen hielp.

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Red Bull is ruw wakker geschud uit een droom. Ik vraag me bovendien af of de regelgeving zelfs nog een beetje éxtra is bewerkt na de werkelijk verpletterende manier waarop Vettel vorig jaar zijn kampioenschap veilig stelde. In ieder geval hadden de Oostenrijkers aardig wat moeite om zich aan de New Deal aan te passen, al waren er ook lichtpuntjes.

1. Sebastian Vettel (5de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Helaas kwamen maar weinig van die lichtpuntjes uit de koker van de regerend kampioen. Zo af en toe kon Vettel nog laten zien dat hij het kwalificeren niet is verleerd en in Brazilië was hij weer goed onderweg. Het is voldoende, maar ook niet meer dan dat. Het zal hem bovendien een knauw hebben geven dat zijn teamgenoot bijna geen moeite met de auto heeft. Hopelijk kan hij het geduld opbrengen Ferrari vanuit zijn geslagen positie weer naar voren te helpen.

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Heeft zijn momentum uit de eerste helft van het seizoen door kunnen trekken. Stiekem hoopte ik dat hij Vettel partij kon bieden. Het werd meer dan dat. Hij heeft Vettel gewoon afgetroefd dit jaar, kon races winnen en ondanks de DQ in de laatste kwali rijdt hij zich van achteraan weer naar voren. Evident als hij een merc-motor had gehad, maar met een Renault toch net iets knapper.

Scuderia Ferrari (4de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Ferrari snakte zo ongeveer naar het einde van dit seizoen. Als hen nu nog niet duidelijk is dat het NIET gaat lukken om de Italiaanse renstal met Italiaans personeel aan de top succesvol te maken dan zullen ze NOOIT meer kampioen worden, al rijden Vettel en Hamilton er over twee jaar. De F14T was precies wat de "hippe naam" aangeeft: Een Fiat! Het lijkt een leuk pakket, maar het laat je op de gekste momenten zitten.

14. Fernando Alonso (6de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Doet in de Fiat nog steeds wat ie moet doen, soms met succes, soms kon hij met punten al blij zijn. Veel succes bij Mclaren.

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Bot gezegd, ik heb hem eigenlijk nauwelijks gezien tot zijn spectalulaire klapper in Engeland en in de laatste races van het seizoen. De Fiat pastte echt to-taal niet bij zijn rijstijl. Ik vraag me af of Vettel bij de eerste testrit volgend jaar Niki Lauda gaat imiteren

Williams Martini Racing (3de in WCC)
Punten:  9/10
Commentaar: Williams een hoger cijfer dan Merc. Ja inderdaad. Men hád kunnen consolideren en bedrijfsmatig nét quite kunnen spelen, maar men koos voor dure investeringen in een Mercedesmotor en het pakket om die motor succesvol te maken (met dank ook aan Toto Wolff voor telemetrie in ruil voor testkm's voor zijn echtgenote). Dat betaalde zich uit met een rits podiumplaatsen en een derde plaats bij de constructeurs. Investering terugverdiend, katsjing!

19. Felipe Massa (7de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: begon twijfelachtig, maar herpakte zich goed in de tweede helft van het jaar. Hij was Bottas vaker de baas in de kwali en pakte twee mooie podiumplaatsen in races die voor hem grote emotionele waarde hadden (Monza en Interlagos). Dit stukje met Alonso is eigenlijk illustratief voor Massa's gemoedstoestand op dit moment.

77.Valtteri Bottas (4de in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Kreeg zo ongeveer een abbonnement op plaats 3, zowel in de kwali's als in de races. Liet her en der nog wat steekjes vallen (zie zijn wat wilde rijgedrag in Monza) maar verder een prima seizoen.


Sahara Force India F1 Team (6de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: En weer doet Force India wat ik al verwachtte. In het begin zoveel mogelijk opvallen en als de kapitaalkrachtiger broeders gaan evolueren zoveel mogelijk van andermans fouten profiteren. Dat vooral Mclaren tegenviel heeft FI bijna een extra plaatsje winst bij de constructeurs opgeleverd.

27. Nico Hulkenberg (9de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Een typisch seizoen voor Nico:  stabiel, niet erg opvallend, maar haalt om de zoveel tijd punten op als het mogelijk is. Haalt bovendien 37 punten meer op dan teamgenoot...

11. Sergio Perez (10de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: ... die weliswaar de meer brutale acties maakt, maar die ook bekoopt met puntenverlies als die brutale acties in tranen eindigen, met Canada en de VS als dieptepunten.

McLaren Mercedes (5de in WCC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Nog een team dat snakte naar einde seizoen. Dankzij een pakketupdate uit Stuttgart liep het zowaar beter in de laatste vier races, waarmee overgangsjaar 2014 toch als vijfde werd beëindigd. Het gekluns met de lineup van 2015 overheerst het sterke slot nu een beetje

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Een Heidfeld-rijstijl noem ik het. Valt niet zo op, maar scoort wel zijn puntjes, en als het dan echt moet staat ie ook nog op het podium. Kamp Mansour wil hem graag koppelen aan Alonso, en met zijn ervaring is dat rationeel gezien niet meer dan logisch

20. Kevin Magnussen (11de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: begon zoals in het halfjaarsrapport opgemerkt stormachtig, maar hij zakte helaas wat weg qua resultaten en haalde vooral met een Perez-achtige aggressie de spotlights. Kamp Dennis wil hem graag houden om niet wéér na één jaar een talent weg te sturen en Ron was dan ook in Denemarken naar sponsoren aan het vissen, zonder succes tot nu toe.

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Daar waarbij RBR de problemen met de motor had, zat STR met nukkige electronica eromheen (iets wat RBR in eigen huis ontwikkelt). Dat haperde hen wat in de jacht op punten, maar aan de coureurs lag het niet.

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Was het woede vanwege zijn aanstaande transfer, maar ineens ging Vergne risico's nemen, veel risico's zelfs. Het kostte hem tot twee keer toe een tijdstraf, maar dat spoorde hem alleen nog maar meer aan. Leuk om te zien, zó had hij in zijn eerste jaren moeten rondrijden (zul je net zien dat we hem dan en masse als doldriest figuur afgeschreven hadden  ;) ). Weinig kans dat we J-E nog terugzien volgend jaar, hopelijk vind hij iets in een andere raceklasse.

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Hoewel Magnussen dankzij de Merc-motor ROTY ophaalde, deed Kvyat weinig voor hem onder. Geen last van aanpassingsproblemen, scoorde punten wanneer het kon. Mag volgend jaar laten zien wat hij met een top3 auto kan. Met Ricciardo's voorbeeld in het achterhoofd zijn de verwachtingen dus vrij hoog.. misschien te hoog?

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4.5/10
Commentaar: En zo belanden we in de categorie "Prullebakteams 2014". Een slecht chassis, een slechte motor, één slechte rijder. Als Lotus het geld voor de Merc-motoren bij elkaar krijgen moeten ze het zeker doen.

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Er zat voor Romain met dit prul weinig anders op dat uitrijden en hopen. Helaas bleek de rest van het veld té betrouwbaar om nog punten weg te snaaien

13. Pastor Maldonado (16de in WDC)
Punten:  4/10
Commentaar: Dat Mal(funtio)nado in de tweede helft van 2014 minder klunzig in beeld kwam is simpel. Hij deed nog wel eens gek in de trainingen, als er niet zoveel kijkers waren, maar in de race was hij heel vaak niet in de positie om überhaupt maar de middenmoot te halen. Op Texas na, waar hij nog even een pittig duel aanging met Vergne en zowaar 2 punten opvistte. "Het geluk is met Jan Stomkop" aldus André vd Heuvel.

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Rust in vrede Marussia, we hardly knew you. Sympathiek team dat helaas instortte na de crash van Bianchi, maar het had al veel eerder afgelopen kunnen zijn zoals de perikelen rond Chilton en Rossi in België lieten zien.

17. Jules Bianchi (17de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Helaas zullen we nooit weten wat Jules in een goede auto had gekund, in dit barrel 2 punten ophalen was al heel wat.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Begon het jaar onopvallend, eindigt het jaar onopvallend. Kan beter net als zijn broer de toerwagens opzoeken.

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  2/10
Commentaar: Het is dat de Zwitsers dankzij miljoenen uit Zweden en Brazilië inmiddels hun voortbestaan hebben geregeld. Dit jaar voegden ze he-le-maal niets toe, verprutsten de enige kans op punten. En de manier waarop de huidige lichting coureurs en testrijders/geldschieters aan de dijk werd gezet is schofterig.

99. Adrian Sutil (18de in WDC)
Punten:  5.5/10
Commentaar: Onopvallende exit uit de F1. In die vuilinisbak van een auto viel ook weinig eer te behalen

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Reed in ieder geval zijn races uit; na vijf uitvalbeurten in de 1e helft was er nu nog maar één DNF in Singapore. Verder niets bijzonders. Hij komt ook gewoon te lief over, alsof hij bang lijkt te zijn te geworden van zijn GP2-label of denkt "wat heeft het eigenlijk voor zin?"

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  1/10
Commentaar: Kan het dan NOG slechter dan Sauber. Oh jazeker. In hun wanhopige streven het einde van het seizoen te halen ging het team met de stoeltjes van hun coureurs de boer op als Bob Geldof die in zijn adressenboekje naar zangers voor Live Aid zocht. Andy Lotterer en Will Stevens konden er hun debuut in de F1 door vieren. Maar wat valt er te vieren met een auto die op zijn MacGuyveriaans aan elkaar geplakt is en waarvan de electronische systemen teruggeschroefd werden om toch maar de finish te halen? Dit was minder dan een vuilnisbak, dit was meer een trapskelter met een bromfietsmotor achterop.

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Ik weet niet wat nu het ergste dieptepunt dit seizoen was. Dat hij constant op de schopstoel leek te zitten en alleen vanwege superlicentieproblemen voor Roberto Mehri nog 'even terug mocht komen', dat hij zoals hierboven gemeld uitviel om onderdelen te sparen, of dat hij in Singapore al in de opwarmronde stilviel. Weggegooid seizoen.

9. Marcus Ericsson (19de in WDC)
Punten:  4.5/10
Commentaar: De Bank was ooit de bijnaam die Narain Karthikeyan kreeg. "Banken" Ericsson kon dankzij Olsbergs de renstal drijvende houden en toen de auto uit nood geboren meer op mechanica en minder op electronica ging rijden werd hij zowaar iets beter en kon zijn vijf races in de tweede helft allemaal uitrijden. Hij wekt niet de indruk een supertalent in de dop te zijn, maar je zag hem dan ook alleen in beeld als hij op een ronde werd gezet.

45. André Lotterer (NC in WDC) *
Punten:  5/10
Commentaar: Kan in ieder geval zeggen dat hij hetzelfde debuut als Schumacher heeft gehad, na een paar bochten was het namelijk al voorbij dankzij een kapotte motor. Sneller dan Ericsson in de trainingen.

46. Will Stevens (23ste in WDC) *
Punten:  6/10
Commentaar: Alonso was niet zo blij met Will toen die zijn positie wat vehement verdedigde, maar wie hem met Frijns, Bianchi en Sörensen zag knokken in de WSR 2012 wist al genoeg. Hoe slecht de auto ook is, Will wil altijd wel! Stiekem toch een beetje treurig dat de beste coureur van Caterham maar één race heeft gereden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Maikel0230

Als er nog mensen zijn die hun punten willen aanpassen of bijvullen (Ja ik kijk naar jou Sabai  ;D) het kan nog tot 12 uur middernacht!

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Sabai

]
Citaat van: Maikel0230 op 16 december 2014 - 15:39:19
Als er nog mensen zijn die hun punten willen aanpassen of bijvullen (Ja ik kijk naar jou Sabai  ;D) het kan nog tot 12 uur middernacht!

  ;D

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25