McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

Mickey

Slotje erop en nieuw topic McLaren-Renault dan maar?  :)

Wings

Citaat van: Jozef op 12 september 2017 - 18:54:56
Autosport en Motorsport weten het zeker: McLaren-Honda is voorbij. Ik blijf het jammer vinden.

Agree. En ook te snel de handdoek in de ring gegooid. Het 'alleenrecht' kan leiden tot groot succes. Renault is niet alleen leverancier, zij zijn tevens concurrent van McLaren.

En McLaren Renault rolt niet lekker. Het klinkt fout.

Sphinx

Citaat van: Wings op 13 september 2017 - 12:53:17
Agree. En ook te snel de handdoek in de ring gegooid. Het 'alleenrecht' kan leiden tot groot succes. Renault is niet alleen leverancier, zij zijn tevens concurrent van McLaren.

En McLaren Renault rolt niet lekker. Het klinkt fout.

Mclaren Renault klinkt als Mclaren Peugeot, ook geen erg gelukkig huwelijk uit het verleden.

Maar feit is dat het zo niet verder kon en dat het alleenrecht nu enorme problemen opleverde en tot Albert Einstein's definitie van waanzin leidde. Ik heb het al eens vaker geroepen, maar Honda is helemaal verkeerd begonnen. Ze gebruikten dat eerste seizoen als een soort testbank voor nieuwe technologie die zich niet bewezen had. Het tweede seizoen ging het concept weer overhoop en het derde seizoen kwam dan eindelijk die gesplitste turbo. En alle problemen die Mercedes in één seizoen testbank (einde V8 tijdperk) en één seizoen turbo-era had werden nu allemaal in één seizoen opgedist. Koppel dat aan de veel te hoge eisen die Mclaren zelf stelde en je kon op je vingers natellen dat het misging.

Jammer? Ja dat wel. We herinneren ons de jaren 80 nog toen de combinatie onverslaanbaar was. Maar herinneren we ons ook BAR, dat niet goed begon, maar uiteindelijk stapje voor stapje beter werd? En daarna BAR dat omgedoopt werd naar officieel Honda team en helemaal geen deuk in een pak boter reed. Het lijkt erop dat bij iedereen de verwachtingen veel te hoog waren: de pers, het team, honda zelf, de fans. Hopelijk kunnen ze bij STR de vicieuze cirkel doorbreken, heeft RBR er in de toekomst nog iets aan.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

robbert

hmm, als het volgend seizoen, bij torro rosso weer hetzelfde is, dan ziet het er zeer slecht uit voor honda en zullen ze snel uit de f1 verdwijnen, want er is een andere constructeur op weg é. Porsche

Matthijs

#274
Citaat van: Wings op 13 september 2017 - 12:53:17En ook te snel de handdoek in de ring gegooid.
Ik ben daar niet zeker van. McLaren heeft drie dramatische jaren gehad. Moet je kijken wat voor spin-off dat heeft. McLaren wordt gewoon niet meer gezien als topteam, sponsoren zijn er bijna nauwelijks. Hoeveel jaar hou je dat vol voordat je er echt aan onderdoor gaat? Moet je wachten tot 2021 voordat Honda een goede motor kan leveren? McLaren heeft nu de tijd om te denken aan een alternatief voor 2021.

Maar het is wel een verlies voor McLaren. In 2014 was Mercedes niet gewenst, nu staan ze te juichen met Renault. Honda bedankt!

Jozef

McLaren zat al zonder sponsoren voordat Honda instapte. Het is juist Honda dat er met een enorme financiële injectie voor gezorgd heeft dat McLaren niet teveel besparingen moest doorvoeren. Hoe dat nu gaat uitpakken is me een beetje een raadsel. Zullen Mansour Ojjeh en zijn vriendjes uit Bahrein met meer geld over de toonbank moeten komen?

Jozef

Trouwens, gaat McLaren nu net als Red Bull als McLaren-TAG rondrijden? TAG is 25% aandeelhouder van de McLaren Technology Group. Dat brengt ons dan weer terug naar tijden waarin McLaren wereldkampioen werd met Lauda en Prost.

robbert

Citaat van: Jozef op 13 september 2017 - 16:13:52
Trouwens, gaat McLaren nu net als Red Bull als McLaren-TAG rondrijden? TAG is 25% aandeelhouder van de McLaren Technology Group. Dat brengt ons dan weer terug naar tijden waarin McLaren wereldkampioen werd met Lauda en Prost.

kan ook anders lopen. Ik kan mij ook jaren herrinneren dat mclaren-honda succesvol was

Wings

Citaat van: Sphinx op 13 september 2017 - 13:20:02
We herinneren ons de jaren 80 nog toen de combinatie onverslaanbaar was. Maar herinneren we ons ook BAR, dat niet goed begon, maar uiteindelijk stapje voor stapje beter werd? En daarna BAR dat omgedoopt werd naar officieel Honda team en helemaal geen deuk in een pak boter reed. Het lijkt erop dat bij iedereen de verwachtingen veel te hoog waren: de pers, het team, honda zelf, de fans. Hopelijk kunnen ze bij STR de vicieuze cirkel doorbreken, heeft RBR er in de toekomst nog iets aan.

Ik herinner mij de Honda-periode zeker nog en heb dat ook aangevoerd om de hoge verwachtingen te nuanceren. Dat Honda het op motorisch vlak op orde had bleek toen er een Mercedes achterin werd gezet dat ding ineens kampioenwaardig was. Ik herinner mij hoe Button zich uitsprak over het verschil in vermogen tussen de motoren. Weinigen waren het met mij eens en gaven Honda al het krediet voor de successen in 2009 onder de vlag van Brawn.

Jozef

Toch lag het succes toen vooral aan de double diffuser en de al even revolutionaire outwash-voorvleugel. Die allebei met Honda's geld ontworpen zijn. ;) De Honda V8 was inderdaad ook wel niet veel soeps.

Sabai

Met BAR lieten ze wel leuke resultaten zien al was toen de betrouwbaarheid ook een dingetje

Wings

Citaat van: Jozef op 14 september 2017 - 17:06:49
Toch lag het succes toen vooral aan de double diffuser en de al even revolutionaire outwash-voorvleugel. Die allebei met Honda's geld ontworpen zijn. ;) De Honda V8 was inderdaad ook wel niet veel soeps.

I know. Maar als je een draak van een motor achterin hebt liggen kom je niet ver.

Arthur

Zit nog even te denken over die motorwissel m.b.t. de versnellingsbak. Sauber verscheurde het contract met Honda i.v.m. de bak die ze van Ferrari krijgen. Maar hoe zit het dan met Torro Rosso die nu met een bak/motor rijden [?] van Renault en wisselen naar Honda. Wordt dat dat nu een versnellingsbak van Honda [die ze zelf gaan ontwikkelen] of van McLaren c.q. Renault? Of levert Honda al de motor + bak aan McLaren nu?

Ik bedoel dus te zeggen; komt Torro Rosso nu voor hetzelfde probleem als Sauber m.b.t. versnellingsbak/motor of is er geen vuiltje aan de lucht? En wat zou de oplossing zijn?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

#283
Ik weet niet met welke versnellingsbak ze dit seizoen rijden, maar ik weet zeker dat Toro Rosso ooit in het verleden zijn eigen bakken ontwikkelde. Ik denk dat ze dit nu weer van plan zijn. McLaren heeft aangegeven dat ze bakken kunnen en willen leveren aan Toro Rosso, maar die zijn daar niet op ingegaan.

Edit: de interne onderdelen van hun versnellingsbak komen dit seizoen van Red Bull, de behuizing ontwikkelen ze zelf (ik denk dat dit standaard is omdat de achterwielophanging hieraan bevestigd wordt, dus elk team wil hier zelf controle over hebben)

Arthur

Duidelijk! Dus ze gebruiken nu onderdelen van RBR [=Renault] en zullen dus eigen bakken [of i.s.m. Honda] moeten gaan ontwikkelen. Die kosten zijn [hoop ik] een onderdeel van de deal met Honda. Dus een extra uitdaging dan omdat ze de bakken van McLaren niet overnemen. Ben benieuwd.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel