McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

Wings

@Arthur:

Ho even, voordat we Plooij* afbranden tot aan zijn schoenveters, ik kreeg het half mee omdat ik aan het kloten was met mijn LT. Dus ik kan het verkeerd neerpennen. Verder betwijfel ik wat je daar schrijft, het hangt een beetje af van de toekomstplannen van Honda.

Over Mol / Plooij: in het land der blinden is een eenoog Koning. ;)

Arthur

Citaat van: Jozef op 30 april 2017 - 18:34:46
Zoals ik al zei, ik denk zelfs niet McLaren het zich financieel kan veroorloven om Honda te verlaten. Dat Honda McLaren dumpt is ook niet ondenkbaar, maar je zou toch denken dat ze dat pas zouden doen na een jaar of 2-3 paringsdans met Sauber en niet nu plotseling.

Ik denk wel dat McLaren verder kan [financieel] zonder Honda. Maar wie moet dan de motorleverancier worden? Akkoord, bijna iedereen dan Honda maar dat zijn er ook niet zoveel. Terug naar Mercedes lijkt de enige optie.. Sjeez, wat zijn de opties eigenlijk beperkt wat dat betreft!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

McLaren zal nooit met Ferrari rijden en ik vrees ook nooit met Renault. Matcht ook niet. Blijft over?

Jozef

Stel je voor, McLaren-Ferrari. Dat zou echt compleet vernederend zijn. ;D Zal ook nooit gebeuren, McLaren zou je momenteel misschien nog zo gek kunnen krijgen maar in Italië gaan ze die handtekening nooit ofte nimmer zetten.

McLaren heeft in feite bijna een existentieel probleem. Het zal altijd McLaren willen blijven, het zal nooit een volledig overgenomen kunnen worden door een autoconstructeur, zoals dat wel gebeurde bij BAR-Honda, BMW-Sauber, Benetton-Renault. Maar een constructeur zal zelden gewoon motorenleverancier willen blijven op de lange termijn. Motoren bouwen is een goede binnenkomer, als het niet lukt dat stop je ermee maar als het wel lukt dan wil je natuurlijk gewoon je eigen team. Dat zou dus Honda's bedoeling kunnen zijn met Sauber, want McLaren zal niemand ooit overnemen.

Als McLaren fabrieksteam wil zijn met zekerheid op motoren (als belangrijkste klant, niet zoals in de laatste jaren bij Mercedes), dan rest eigenlijk maar één mogelijkheid: zelf motoren gaan bouwen. Maar dat is echt een enorme berg om te beklimmen.

Alternatief: een bedrijf kopen dat hier ervaring mee heeft. Maar daar moet je een pak kapitaal voor hebben.

Sabai

Dit probleem heeft RBR precies hetzelfde. Mercedes en Ferrari zullen nooit een motor aan een concurrent willen leveren met dezelfde spec's   die ze zelf ook hebben. Daarom word er al jaren geopperd voor een betaalbare onafhankelijke motor leverancier. Deze was er destijds met de cosworth een paar jaar geleden. Enkel was die absoluut niet competitief.

Arthur

Tja, eigenlijk zou Ford/Cosworth terug moeten komen met een competitieve motor [of een andere fabrikant, maar dat is dan weer extra lastig] om contragewicht te geven aan Mercedes/Ferrari/Renault om ruimte te geven aan de niet autofabrikanten. Betaalbaar? Okay, maar echt competitief is natuurlijk beter en gewenst!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Jozef op 30 april 2017 - 18:34:46
Zoals ik al zei, ik denk zelfs niet McLaren het zich financieel kan veroorloven om Honda te verlaten. Dat Honda McLaren dumpt is ook niet ondenkbaar, maar je zou toch denken dat ze dat pas zouden doen na een jaar of 2-3 paringsdans met Sauber en niet nu plotseling.
dan de begroting maar flink terug en een (goede) paydriver ipv Alonso. Zoals het de afgelopen jaren is gegaan is het hele budget sowieso weggegooid geld geweest (afgezien van de werkgelegenheid die het oplevert). De kans dat McLaren met Honda onder de huidige motorenregelgeving nog kampioen gaat worden lijkt me vrij gering. Dan maar met Mercedes de komende 3 jaar uitzingen en voor 2021 eventueel op zoek naar een nieuwe motorenpartner. Blijven bij Honda is natuurlijk ook nog steeds een optie, maar dan moeten ze het wel om de goede redenen doen. Ik zou het nog ff een paar maanden aan kijken en me zeker niet nu al voor 2018 aan Honda commiteren.

gloudiesaurus

Ik denk dat Honda nu de boel op zijn kop moet gooien. Mario Ilien erbij betrekken bijvoorbeeld. Geef hem desnoods de leiding van het project. En McLaren en Honda moeten met elkaar verder, het heeft tijd nodig. Een deal met Sauber is goed mits Honda het aan kan 2 teams van motoren te voorzien. Honda verkrijgt nu meer data en kan nog meer kilometers maken.

Sauber als enige team en McLaren dumpen moet Honda vooral niet doen. Sauber is een klein team, McLaren een topteam met fantastische faciliteiten. Dag en nacht verschil. Alleen die Honda-motor speelt McLaren parten.

Voor Sauber is het ook niet verkeerd. Ze reden toch al met de minste motor van het veld (op Honda misschien na dan  ;)) maar ik ga er vanuit dat ze die Honda onder redelijk gunstige voorwaarden krijgen, en ze krijgen in ieder geval een 2018-specificatie volgend jaar. En ik mag toch hopen dat Honda dan beter voor de dag komt...

En Honda stopt meer dan 100 miljoen Euro per jaar in de sport. McLaren heeft bijna geen sponsoren meer, al jaren geen hoofdsponsor. Die kunnen Honda zomaar niet missen hoor. Ze gaan in de huidige situatie ook niet zomaar een hoofdsponsor vinden...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Arthur

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat Honda Mario Ilien al als extern adviseur benaderd had c.q. hij al diensten zou hebben verleend? Maar goed, ik weet het niet zeker.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

gloudiesaurus

Citaat van: Arthur op 01 mei 2017 - 22:04:02
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat Honda Mario Ilien al als extern adviseur benaderd had c.q. hij al diensten zou hebben verleend? Maar goed, ik weet het niet zeker.

Klopt. Hij is als adviseur ingehuurd, al heeft Honda dit naar mijn weten nog steeds niet officieel bevestigd. Overigens was Ilien in 2015 adviseur bij Renault, op voorspraak van Red Bull.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/de_droom_van_honda/
Deze zal een aantal keren worden afgespeeld in Tokio? ;D ;D ;D ;D

Wings

Stoer! :D Ik mis mannen als Button. Uit racehout gesneden!

Franky R.


Wings

Leuke opmaak maar interessanter is wie wel bij McLaren rijden. Stoffel vind ik tot op heden geen hoogvlieger en Button zie ik niet terugkeren. Verder vraag ik mij af of de topsterren van nu willen rijden bij het McLaren van nu. Eerder heb ik gekscherend Ricciardo genoemd maar ik zie dat niet gebeuren. De rijdersmarkt zit tot op heden op slot, het is wachten totdat de eerste knoop wordt doorgehakt. Daarna zal het losgaan!

Franky R.

Citaat van: Wings op 03 juni 2017 - 07:42:44
Leuke opmaak maar interessanter is wie wel bij McLaren rijden. Stoffel vind ik tot op heden geen hoogvlieger en Button zie ik niet terugkeren. Verder vraag ik mij af of de topsterren van nu willen rijden bij het McLaren van nu. Eerder heb ik gekscherend Ricciardo genoemd maar ik zie dat niet gebeuren. De rijdersmarkt zit tot op heden op slot, het is wachten totdat de eerste knoop wordt doorgehakt. Daarna zal het losgaan!


Je zegt het al...toppers zullen er niet willen rijden en het team heeft niets aan rookies...Ik denk dat Stoffel hun beste optie is, of ze moeten de 'eeuwige testpiloot' Paffet lief aankijken... ;D
;)