McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: gloudiesaurus op 14 maart 2017 - 16:10:00
Nissan kwam met een revolutionair concept (deltawingcar). Oke als het dan niet lukt, maar je hebt wat geprobeerd met iets geheel nieuws.
Dat doet Honda vooralsnog niet, sterker nog dit jaar hebben ze het concept opnieuw omgegooid en hebben ze naar Mercedes gekeken.
Schande dat het dan weer niet lukt. Zeker na de afgang van de laatste jaren.
Vorig jaar was beter maar het lukt nu opnieuw een drama te worden.

Heb gisteren op een Engelse site gelezen dat de motor teveel vibraties zou hebben en daardoor de elektronica zou uitvallen:
http://www.skysports.com/f1/news/12433/10796529/honda-engine-problems-explained-after-mclarens-troubled-winter
heb het artikel nog niet gelezen, maar wat ik ook heb gehoord is dus dat er inderdaad te veel vibraties zijn die pas aan het licht kwamen toen het in het Mclaren chassis werd geplaatst. Zou dus kunnen dat er met Honda wel wat mis is, maar dat het probleem vooral veroorzaakt word (of versterkte word) door Mclaren.

Jozef

Inderdaad een typisch geval waarin twee systemen (auto en motor) apart behoorlijk werken maar eenmaal geïntegreerd niet meer.

Wiens fout het dan is, is als buitenstaander niet zomaar te achterhalen. De vibraties komen natuurlijk oorspronkelijk van de motor, maar het chassis moet zo ontworpen zijn dat het de vibraties niet versterkt. Is het dan de motor die trillingen uitstuurt die niet vooraf bekend waren, of het chassis dat verkeerd reageert op trillingen die wél vooraf bekend waren?

FolkertE

Citaat van: Jozef op 14 maart 2017 - 19:04:40
Inderdaad een typisch geval waarin twee systemen (auto en motor) apart behoorlijk werken maar eenmaal geïntegreerd niet meer.

Wiens fout het dan is, is als buitenstaander niet zomaar te achterhalen. De vibraties komen natuurlijk oorspronkelijk van de motor, maar het chassis moet zo ontworpen zijn dat het de vibraties niet versterkt. Is het dan de motor die trillingen uitstuurt die niet vooraf bekend waren, of het chassis dat verkeerd reageert op trillingen die wél vooraf bekend waren?
Precies, maar wat ik me wel afvraag is hoe ze dat normaal testen dan. Waarom gaat het bij andere teams wel goed? Of is de communicatie tussen Honda en Mclaren gewoon heel slecht?

Sphinx

Als de ene groep in Engeland aan het chassis bouwt, en de andere groep overzee aan de motor schroeft, kunnen er idd dingen foutgaan als je niet weet hoe een samenvoeging van beide zal reageren. De  geschiedenis leerde al dat zoiets niet werkte en is ook de reden dat bv Toyota een sportdivisie in Duitsland heeft en een rallydivisie in Finland.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jozef

Citaat van: FolkertE op 14 maart 2017 - 19:43:18
Citaat van: Jozef op 14 maart 2017 - 19:04:40
Inderdaad een typisch geval waarin twee systemen (auto en motor) apart behoorlijk werken maar eenmaal geïntegreerd niet meer.

Wiens fout het dan is, is als buitenstaander niet zomaar te achterhalen. De vibraties komen natuurlijk oorspronkelijk van de motor, maar het chassis moet zo ontworpen zijn dat het de vibraties niet versterkt. Is het dan de motor die trillingen uitstuurt die niet vooraf bekend waren, of het chassis dat verkeerd reageert op trillingen die wél vooraf bekend waren?
Precies, maar wat ik me wel afvraag is hoe ze dat normaal testen dan. Waarom gaat het bij andere teams wel goed? Of is de communicatie tussen Honda en Mclaren gewoon heel slecht?
De trillingseigenschappen van het chassis ga je waarschijnlijk niet echt testen, maar alleen virtueel. Maar dat is voor een structureel ingenieur bijna een standaardklus, de computerprogramma's daarvoor zijn goed genoeg om dit behoorlijk te doen.

De motor is natuurlijk veel complexer, dat lijkt me bijna niet met een computer te simuleren, dus dat meet je op een testbank wanneer je de motor draaiende hebt. De kans is natuurlijk groot dat het chassis al gebouwd was voordat Honda de laatste nieuwe motor op de testbank had...

Van Wijk

Ja natuurlijk. Motor en chassis staan los van elkaar gua ontwikkeling.
Maar dat wil toch niet zeggen dat de motor fabrikant er maar van uit moet kunnen gaan dat de fabrikant van het chassis de onbalanssen van de motor moet kunnen compenseren? ( een beetje het kip en het ei verhaal).
Honda zou gewoon een absoluut trillingsvrij machientje moeten leveren ( middels balansassen etc ).
O ja, ik wordt net wakker uit een winterslaap,is er verder nog iets spannends gebeurd ? :)

Jozef

Citaat van: Van Wijk op 15 maart 2017 - 21:18:03Honda zou gewoon een absoluut trillingsvrij machientje moeten leveren ( middels balansassen etc ).
Dat is natuurlijk volstrekt onmogelijk.

Van Wijk

Natuurlijk is absoluut trillingsvrij onmogelijk.
Maar als je begin jaren 90 een Civic 1600 VTec  motortje hoorde draaien ( je kon een gulden op zijn kant het kleppendeksel zetten ) naast mijn Sierra 2300 diesel......... Heb ik enigzins de indruk dat er de laatste  jaren iets niet goed is gegaan bij Honda F1 ?

Franky R.

Citaat van: Van Wijk op 15 maart 2017 - 22:18:53
Natuurlijk is absoluut trillingsvrij onmogelijk.
Maar als je begin jaren 90 een Civic 1600 VTec  motortje hoorde draaien ( je kon een gulden op zijn kant het kleppendeksel zetten ) naast mijn Sierra 2300 diesel......... Heb ik enigzins de indruk dat er de laatste  jaren iets niet goed is gegaan bij Honda F1 ?


De Japanners blieven geen buitenlandse hulp...Iets wat ik vaak lees op Engelstalige fora

Jehoentelaar

Ja dat werd hier ook al genoemd, dat zal sowieso een factor zijn.

C.G. de Beaufort

McLaren heeft aan Mercedes gevraagd voor een optie om volgend jaar  motoren te leveren :

"McLaren heeft toenadering gezocht tot Mercedes voor de eventuele afname van motoren na dit seizoen. Dat melden buitenlandse media als de BBC en Auto Bild. Door de aanhoudende problemen met Honda heeft McLaren contact opgenomen met oude partner Mercedes. Vooralsnog zou het gaan om een verkenning van de opties voor het geval dat Honda de boel niet op de rit krijgt"

https://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/223436/mclaren-benadert-mercedes-voor-motor-in-2018

Het gaat lekker bij Honda....  ::)

Groet,

C.G. de Beaufort

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/geduld_raakt_op_mclaren_overweegt_krachtbron_van_mercedes/


Het kan ook niet anders. Anders raken ze Fernando Alonso kwijt, en wie moeten ze dan in de auto zetten? Button? Zou die het nog willen na alweer een zeperd van een motor?

C.G. de Beaufort

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2017 - 17:23:24
http://www.gppits.net/nieuws/geduld_raakt_op_mclaren_overweegt_krachtbron_van_mercedes/


Het kan ook niet anders. Anders raken ze Fernando Alonso kwijt, en wie moeten ze dan in de auto zetten? Button? Zou die het nog willen na alweer een zeperd van een motor?

Ik denk niet dat Alonso hier op wacht, in juli wordt hij 36, volgend jaar wordt'ie 37. Dan kapt'ie ermee. Dus volgend jaar? Ik denk van niet.

Groet,

C.G. de Beaufort



robbert

Citaat van: Franky R. op 16 maart 2017 - 17:23:24
http://www.gppits.net/nieuws/geduld_raakt_op_mclaren_overweegt_krachtbron_van_mercedes/


Het kan ook niet anders. Anders raken ze Fernando Alonso kwijt, en wie moeten ze dan in de auto zetten? Button? Zou die het nog willen na alweer een zeperd van een motor?

ja maar met mercedesmotoren zullen ze ook geen wereldkampioen worden, dat was toch de reden dat ze destijds van mercedes naar honda zijn gegaan, omdat ze van mercedes ook geen 1ste keusmotoren kregen

Matthijs

Klopt robbert, maar er is een verschil tussen geen wereldkampioen worden of achteraan rijden en uitvallen. Maargoed, Mercedes is alleen een optie als Honda echt dramatisch blijkt te zijn.