McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 21 november 2016 - 21:17:54
http://www.gppits.net/nieuws/zak_brown_naar_mclaren/

Het is officieel, maar Brown is niet de nieuwe CEO!
Brown lijkt me wel een man die sponsoren moet vinden voor McLaren, een nieuwe hoofdsponsor kunnen ze wel gebruiken.
Sinds Vodafone hebben ze die al jaren niet meer...

Dat is gelijk een van de punten waar Dennis zich mee in de vingers sneed, hij riep steeds met een grote sponsor te komen. Hij zou met meerdere partijen praten. Maar die sponsor kwam dus nooit...


Ron Dennis ging zelfs nog verder, door te stellen dat McLaren -op dat moment- niet perse een hoofdsponsor nodig had... ???

Jozef

Blijkbaar had hij dan gelijk, aangezien ze na 3-4 jaar zonder hoofdsponsor nog steeds een gezond bedrijf zijn...

Franky R.

Citaat van: Jozef op 22 november 2016 - 21:43:34
Blijkbaar had hij dan gelijk, aangezien ze na 3-4 jaar zonder hoofdsponsor nog steeds een gezond bedrijf zijn...


Dat is IHMO vooral te danken aan Honda, dat een groot deel van de kosten op zich neemt. Natuurlijk, de straatauto's brengen veel geld in het laatje, maar is volgens mij niet de bedoeling dat het er vanuit die hoek een grote som geld naar de F1 gaat.


Het zou mij niet verbazen als het dispuut tussen Ojjeh en Dennis onder andere daarover gaat. Ojjeh wil -denk ik- nu vooral cashen.

Jozef

Ferrari werkt volgens mij ook zo, dat er geld van de straatauto's naar de F1 gaan. En Mercedes ook. Bij Red Bull is het de chemische afdeling die het F1-team in leven houdt. Dat is een prima duurzaam winstmodel. Het F1-team zorgt er weer voor dat er meer straatauto's (of frisdrankjes) verkocht worden. Daarbij helpt het natuurlijk wel als het F1-team races wint...

Natuurlijk is het fijn om een sponsor te hebben die er nog eens 80 miljoen per jaar bij lapt. Maar als de vraag is, zoals jij het verwoordde, of het "per se nodig" is, dan is het correcte antwoord dus nee.

Van Wijk

Hier op in hakend:
Kan iemand mij ( ons ) iets meer uitleggen over het verdien model in de F1 ?
De fabrieksteams en sponsor teams ( red bull, Haas ) kan ik volgen, maar hoe krijgen de private teams hun financiën rond?  ( Sauber,Williams,Manor .....)

Jozef

Sponsors, prijzengeld en paydrivers.

Meestal is dat niet genoeg en is er een suikeroom nodig die de gaten opvult (Haas, Fitzpatrick bij Manor, Mallya vroeger bij Force India...). Dan kun je wel niet meer spreken van een 'verdienmodel', dan is het gewoon speelgoed van een multimiljonair.

Sabai

Citaat van: Van Wijk op 23 november 2016 - 19:02:15
Hier op in hakend:
Kan iemand mij ( ons ) iets meer uitleggen over het verdien model in de F1 ?
De fabrieksteams en sponsor teams ( red bull, Haas ) kan ik volgen, maar hoe krijgen de private teams hun financiën rond?  ( Sauber,Williams,Manor .....)

Williams heeft net als McLaren een technisch instuut als ik het zo mag noemen waar ze onzettend veel geld mee verdienen. Zo levert williams bijvoorbeeld de etron van Audi in de lmp1 en zo hebben ze nog meer met hybride snufjes uitgevonden die in straatauto's zitten. En vollgens mij leveren ze ook aan de formule e. Mclaren maakt bijvoorbeeld ook alle ecu's die in de f1 auto's zitten. Alleen Sauber zou ik het niet weten. Puur sponsors vermoed ik zomaar.

Wings

Citaat van: Jozef op 23 november 2016 - 20:10:07
Sponsors, prijzengeld en paydrivers.

Meestal is dat niet genoeg en is er een suikeroom nodig die de gaten opvult (Haas, Fitzpatrick bij Manor, Mallya vroeger bij Force India...). Dan kun je wel niet meer spreken van een 'verdienmodel', dan is het gewoon speelgoed van een multimiljonair.

Hoezo vroeger?

Jozef

Ik volg de situatie bij FI niet maar zit Mallya niet al een tijdje zowat zonder geld? Zijn Kingfisher Airlines is toch al een paar jaar geleden op de fles gegaan. Indiase banken proberen meer dan een miljard dollar van hem terug te krijgen, daarom is hij gevlucht naar Engeland... Maar het zou kunnen dat hij nog altijd genoeg geld heeft om in zijn F1-team te pompen, ja.

Wings

Mallya is toch de eigenaar van Kingfisher en zit met aandelen in United Breweries? Of sla ik nu de plank volledig mis?

Jozef

Juist, hij is chairman van United Breweries en die brouwen het bier Kingfisher. Dat bedrijf is nog levend en wel. :) Hij had ook een luchtvaartmaatschappij genaamd Kingfisher en die is in elk geval failliet. Maar je hebt gelijk, als Chairman van UB zal hij nog wel wat geld op z'n spaarrekening hebben. ;D Toch horen we al een paar jaar donkere verhalen over de financiële situatie rond Mallya en Force India.

Wings

Dat laatste is zeker waar. Verder vraag ik mij af of hij nog chairman is van United Breweries. Naar mijn herinneren heeft Heineken een meerderheidsaandeel sinds 2015.

Jozef

Ik heb wat opgezocht en het is net zo ingewikkeld als alle groepen en dochterondernemingen bij McLaren. :P

Bovenaan heb je United Breweries Holdings Limited of kortweg UB Group. Daar is Mallya chairman van.

United Breweries Limited is daar een dan weer een tak van en in die tak heeft Heineken inderdaad 43% (maar UB Group zal nog altijd meer dan 50% hebben neem ik aan).

Sabai

http://www.f1journaal.be/index.php/nieuws/artikel/met-beste-motor-had-mclaren-races-gewonnen/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+F1journaal+F1journaal.be+-+Dagelijks+F1+Nieuws

Knap dat ze al 2 jaar in dit sprookje geloven.Want juist op de momenten dat ze het verschil konden maken dit jaar deden ze dit totaal niet. Want waar waren ze in Monaco en Brazilië? . Daar hadden ze dan in de top 3 moeten rijden als ze een winnend chassis hadden.

Jehoentelaar

Dat heeft allemaal bijzonder weinig met elkaar te maken. In tombolawedstrijden komen niet automatisch de beste chassis naar voren. Verder knap staaltje ouwehoeren in dat artikel. Als Manor een supersonische raketmotor had en dat werd toegestaan hadden zij kampioen geweest.