McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

Wings

Maar McLaren zit toch juist in de lift en boekt progress? En volgend jaar stapt er een talent in die de boel wellicht weer op scherp stelt.

Arthur

En misschien zit hem daar de kneep, dat Dennis het niet eens is met die switch en liever Button had behouden? Maar ik ben het met je eens, ze maken grote stappen [maar doet ook wel gezien de motorfabrikant en het budget] en misschien voor Dennis is de vooruitgang nog veel te traag.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Ron Dennis is toch de chairman?

Arthur

Dacht van wel, maar dan nog kun je dingen doordrukken en daardoor een conflictsituatie creëren wat tot deze conclusie leidt?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Citaat van: Wings op 01 november 2016 - 21:55:18
Ron Dennis is toch de chairman?
Vanaf de site McLaren.com:
Ron Dennis
Ron Dennis is the Chairman and Chief Executive Officer of McLaren Technology Group, and the Chairman of McLaren Automotive.

He has been a pioneering force within motorsport since he began his career more nearly 50 years ago, and, measured by the 158 Grand Prix wins and 17 World Championship triumphs that McLaren has achieved since he took control after the end of the 1980 Formula 1 season, he is the most successful team chief in the history of Formula 1 racing. (McLaren has won 182 Grands Prix and 20 World Championships in total.)

Dennis's innovative approach to business, combined with his entrepreneurial courage, have enabled McLaren to grow and diversify significantly. Alongside McLaren Automotive, which manufactures some of the most advanced and highly rated high-performance sports cars in the world today, McLaren Technology Group also now encompasses McLaren Applied Technologies, a rapidly growing company that offers high-tech solutions for clients operating both inside and outside the motorsport and automotive arenas, all three companies based alongside one another at the iconic Foster & Partners-architected McLaren Technology Centre in Woking, employing more than 3,000 people in total.

McLaren's activities range from producing the innovative hybrid ultra-high-performance sports car, the McLaren P1™; to providing technical support to assist Team GB athletes win 15 gold medals at the 2012 Olympic Games; to working in partnership with GSK to improve the efficiency of that company's medication trials and production processes.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Ik weet niet hoe de beslissingen genomen worden bij McLaren. Waarschijnlijk moet je 50% + 1 aandeel hebben om de voorzitter of CEO te kunnen vervangen. Als Ojjeh en de Bahreini's het daarover eens worden met elkaar, kan Dennis niet anders dan luisteren. Dan is hij nog altijd aandeelhouder maar niet per se bestuurder.

Dit is een beetje speculatie, misschien worden de beslissingen wel op een andere manier genomen (Dennis kan bijvoorbeeld een gouden aandeel hebben).

Maar de geruchten zijn toch hardnekkig, en er lijkt niet echt moeite gedaan te worden door McLaren om het allemaal te ontkennen. Dus misschien is het inderdaad adieu.

Robbert65

Een president (of Voorzitter RvB) wordt aangesteld door de raad van Commissarissen in Nederland en in Engeland dacht ik ook hoor, maar weet ik dat niet zeker.
Zo iemand krijgt dan een contract en een managementfee, geen salaris. Is allebei geld, alleen bij een managementfee moet je zelf voor alle fiscale- en aanverwante verplichtingen zorgen, daarom lijken die bedrragen altijd zo hoog, ze zijn bruto-bruto, inclusief pensien etc.

Enfin, topfunctionaris in zo'n onderneming krijgt wel of geen contractverlenging. Zo iemand kan tussentijds bijna niet ontslagen worden, zelfs niet bij slecht presteren of malversaties. In ieder geval zitten die contracten zo in elkaar dat de rechter daar aan te pas nmoet komen met als gevolg een hoop vuile puibliciteit. Vandaar dat het over hel algemeen korte contracten zijn  van 3 tot 5 jaar.

Behalve President van de groep is Ron Dennis ook CEO van een van de werkmaatschappijen en president van de andere. Dat laatste betekent dat hij voorzitter is van de Raad van Commissarissen, de CEO leidt de Raad van Bestuur.
Verschil met de Nederlandse structuur is, dat de president de vergadering voorzit van de gezamelijke Raad van Bestuur (Executive Board) met de commissarissen (dan: The Board). De toezichthouders vergaderen daar niet apart, zoals bij ons in de Raad van Commissarissen.

In Nedeland zit de Voorzitter van de Raad van Commissarissen altijd de Algemene (AVA) of evt. Bijzondere (BVA) Vergadering van Aandeelhouders voor. Dat is ook zo in Engeland: Als de aandeelhouders van de McLaren Technology Group vergaderen is dat onder voorzitterschap van Dennis als president van de groep. Met zijn 25% heeft hij daarin dan ook stemrecht. Des te wranger is dit allemaal voor hem. Naar verluid heeft hij gepoogd bij chinese investeerders en bij Apple om geld op te halen om Ojjey of hoe heet die pief van TAG uit te kopen. Maar het schijnt niet gelukt te zijn. Het lijkt erop, dat ze koste wat het kost Dennis willen dumpen. Je weet niet wat er in de achterkamertjes speelt, maar misschien willen ze meer met het steeds maar groeide merk, Het bedrijf is inmiddels een serieus grote tent...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Citaat van: Robbert65 op 02 november 2016 - 14:07:05
Een president (of Voorzitter RvB) wordt aangesteld door de raad van Commissarissen in Nederland en in Engeland dacht ik ook hoor, maar weet ik dat niet zeker.

Dat bestuur met twee niveaus is iets typisch voor Duitsland en andere Europese landen waaronder Nederland. In het Angelsaksisch model heb je meestal één bestuursniveau waar executives en non-executives samen in zetelen. Maar dat zeg je verderop in je post ook al.

Citaat van: Robbert65 op 02 november 2016 - 14:07:05Behalve President van de groep is Ron Dennis ook CEO van een van de werkmaatschappijen en president van de andere.

Hoe bedoel je? Volgens mij is hij Chairman en CEO van de McLaren Technology Group maar verder niks. McLaren Racing heeft sinds september al een nieuwe CEO, Jost Capito.

Robbert65

Citaat van: Jozef op 02 november 2016 - 15:40:21
Citaat van: Robbert65 op 02 november 2016 - 14:07:05
Een president (of Voorzitter RvB) wordt aangesteld door de raad van Commissarissen in Nederland en in Engeland dacht ik ook hoor, maar weet ik dat niet zeker.

Maar of de aandeelhouders of de board zelf de leden aanneemt en contracteert weet ik zo ff niet.
Citaat
Dat bestuur met twee niveaus is iets typisch voor Duitsland en andere Europese landen waaronder Nederland. In het Angelsaksisch model heb je meestal één bestuursniveau waar executives en non-executives samen in zetelen. Maar dat zeg je verderop in je post ook al.


Hoe bedoel je? Volgens mij is hij Chairman en CEO van de McLaren Technology Group maar verder niks. McLaren Racing heeft sinds september al een nieuwe CEO, Jost Capito.

Klopt, beetje slordig opgenoteerd ;-)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Arthur

Citaat van: Robbert65 op 02 november 2016 - 17:29:07
Citaat van: Jozef op 02 november 2016 - 15:40:21
Citaat van: Robbert65 op 02 november 2016 - 14:07:05
Een president (of Voorzitter RvB) wordt aangesteld door de raad van Commissarissen in Nederland en in Engeland dacht ik ook hoor, maar weet ik dat niet zeker.

Maar of de aandeelhouders of de board zelf de leden aanneemt en contracteert weet ik zo ff niet.
Citaat
Dat bestuur met twee niveaus is iets typisch voor Duitsland en andere Europese landen waaronder Nederland. In het Angelsaksisch model heb je meestal één bestuursniveau waar executives en non-executives samen in zetelen. Maar dat zeg je verderop in je post ook al.


Hoe bedoel je? Volgens mij is hij Chairman en CEO van de McLaren Technology Group maar verder niks. McLaren Racing heeft sinds september al een nieuwe CEO, Jost Capito.

Klopt, beetje slordig opgenoteerd ;-)

Klopt, beetje slordig opgenoteerd ;-)

Dat is dan ook weer slordig, het is of noteren of opschrijven  ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

ja, hèhè.... phun intended kerel;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings

Gaat niet lekker bij McLaren. Eerder werd naar buiten gebracht dat Ron Dennis McLaren na dit seizoen verlaat wat ik vreemd vind. Nu blijkt dat Ron Dennis een zakelijk conflict heeft met Mansour Ojjeh en hij samen met een Chinees consortium heeft getracht McLaren over te nemen om zo zijn rol in zekerheid te stellen. Kennelijk staan de leden van de raad van commissarissen van McLaren niet achter Ron Dennis en vertrekt hij sneller dan verwacht:

http://www.racexpress.nl/formule-1/ron-dennis-volgende-week-al-weg-bij-mclaren/n/77694

Robbert65

Dennis'contract loopt af in februari. De overige aandeelhouders zijn niet van plan zijn aanstelling als president en CEO te verlengen.  Daarom heeft hij geprobeerd ze uit te kopen met een chinees consortium. De aandeelhoudrs hebbeb geweigerd. Dennis heeft aandelenverkoop geprobeerd af te dwingen middels een rechtsgang. Vrijdag is uitspraak geweest en zijn eis is afgewezen.

Dennis zal daarom per februari vertrekken, tenzij hij nog iets uit de hoge hoed tovert. Er is sprake van een "Gardening leave" tot die tijd maar daar wil Dennis niet aan.  It aint over 'till the fat lady sings.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

JS JTD


gloudiesaurus

Citaat van: JS JTD op 15 november 2016 - 19:22:04
Ron Dennis heeft zijn "stand down" nu zelf ook bevestigd:

http://www.gpupdate.net/en/f1-news/346994/dennis-forced-to-stand-down-at-mclaren/

Zat er wel aan te komen.
Naar het schijnt heeft hij voor afgelopen weekend nog geprobeerd met een vijandig bod aandelen over te nemen om zijn eigen positie te redden.

Dennis heeft enkele jaren terug ruzie gekregen meneer Ojjeh (25% van de aandelen) en die spant nu samen met Bahrein om Dennis uit zijn positie te krijgen.

Sponsoring die achter blijft (terwijl Dennis steeds riep dat het eraan zat te komen) en tegenvallende prestaties zullen ook parten spelen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is