McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

Jozef

Sowieso raar om nu over te schakelen naar een andere brandstof- en olieleverancier. Net nu ze met Mobil een paar jaar ver zijn om motor en brandstof op elkaar af te stemmen. Toen ze nog met Mercedes reden was dit een van de grote problemen als klantenteam (Mercedes wilde de Petronas-brandstof niet delen met McLaren). Ook voor Red Bull zou ik het raar vinden om Total op dit moment vaarwel te zeggen.

Tuesday

Wat dat betreft kun je je ook nog afvragen wat het verschil is tussen de klantenmotor van STR en wat er vorig jaar achterin de Ferrari lag.

gloudiesaurus

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2016 - 17:08:23
Sowieso raar om nu over te schakelen naar een andere brandstof- en olieleverancier. Net nu ze met Mobil een paar jaar ver zijn om motor en brandstof op elkaar af te stemmen. Toen ze nog met Mercedes reden was dit een van de grote problemen als klantenteam (Mercedes wilde de Petronas-brandstof niet delen met McLaren). Ook voor Red Bull zou ik het raar vinden om Total op dit moment vaarwel te zeggen.

True. Maar Renault schijnt ook weer te wisselen naar BP/ Castrol. En brandstof/ smeermiddelen is alleen maar belangrijker geworden nu de motorreglementen zijn bevroren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Wings

Dat wijzigt toch vanaf komend seizoen of heb ik iets goed begrepen?

Wings

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2016 - 17:08:23
Sowieso raar om nu over te schakelen naar een andere brandstof- en olieleverancier. Net nu ze met Mobil een paar jaar ver zijn om motor en brandstof op elkaar af te stemmen. Toen ze nog met Mercedes reden was dit een van de grote problemen als klantenteam (Mercedes wilde de Petronas-brandstof niet delen met McLaren). Ook voor Red Bull zou ik het raar vinden om Total op dit moment vaarwel te zeggen.

Denk je dat er veel verschil zit tussen de brandstoffen? Bovendien kan ongelimiteerd getest worden op een testbank om te experimenteren met de brandstofsamenstelling binnen het reglementair kader. Ik zie niet in waarom dit een slecht idee is.

Jozef

Ik denk dat, ja. De fuel flow limit maakt dat het sinds 2014 belangrijker dan ooit is om een brandstof te hebben waar je veel energie uit kunt halen per kilogram. Daarnaast is het bestuderen van de ontbranding in de cilinder de laatste jaren een exacte wetenschap geworden. De druklimiet waarbij zelfontbranding plaatsvindt moet zo hoog mogelijk zodat de turbo meer druk kan leveren aan de cilinder. Eenmaal ontbranding dan plaatsvindt, moet het zo goed als mogelijk in de hele cilinder tegelijkertijd gebeuren om efficiënt te zijn.

Of zoals dit uitgebreide en ontzettend interessante artikel van een jaar geleden zegt:
In large part, the improved combustion has been coming from advances in the science of fuel chemistry, even within the EU road car fuel octane limit that is defined in the F1 regs. Slowing down and better controlling the spread of the combustion flame and delaying the onset of detonation (or knock) has brought big gains.

Dan hebben we het nog niet gehad over de olie. Olie mag geen additieven bevatten die meer vermogen leveren, maar anderzijds kan het bijvoorbeeld wel reageren met speciale metalen die in de cilinderwand zitten om op die manier onrechtstreeks toch mee te helpen (op het forum van F1technical zit een chemicus die daar vrij gedetailleerde theorieën over heeft). Is het je al opgevallen dat bij elke racestart er een grote blauwe wolk te zien is bij Mercedes, en veel minder bij andere teams? Waarom zou dat zijn? Het betekent in elk geval dat ze elke laatste milliliter olie in de auto proberen te krijgen voor de start, waardoor er een beetje door uitlaat komt wanneer de auto wegrijdt. Let er straks maar op bij het begin van de formatieronde.

Terug on-topic, want de discussie ging eigenlijk over het instappen van BP.

BP heeft geen recente ervaring in de F1, dus ik ben ervan overtuigd dat zij een achterstand zullen hebben. Deze technologie is echter ook relevant voor productieauto's en dus is het logisch dat BP mee op de kar wil springen. Als ze in de F1 stappen, zal het ongetwijfeld gepaard gaan met een grote investering in onderzoek en ontwikkeling. Maar dan nog lijkt het mij als F1-team een onnodig risico, want wat kan BP inbrengen dat Mobil of Total niet kunnen?

Van Wijk

Jozef, zelf vind ik je uitleg of de olie heel interessant ook al is het off topic.
Mag ik je hier meer info over vragen of moet dit in een ander topic?

Jozef

Ik denk niet dat iemand zich eraan stoort, maar het is aan de moderatie om daar wat van te vinden. ;)

Vragen staat vrij, of ik ook antwoorden heb is iets anders, zo veel weet ik niet over olie. ;D

Van Wijk

Nu weet ik met mijn motorcross ervaring dat bij een 2takt machine de olie als het ware wordt opgevreten door de motor en dit dus wel degelijk  ( met de juiste olie )voor vermogenswinst zorgt .
Een 250cc 2takt genereert mits goed afgesteld makkelijk 50pken hoger.De olie is naar een uurtje rijden werkelijk ipv goudgeel pikzwart geworden en alle smeer en koeleigenschappen zijn verdwenen.
Bij een viertakt a F1 is dit iets minder het geval, maar toch , een 250cc 4 takt (15.000rpm ) ,presteert beduidend beter met "frisse " olie. Ook deze is na een uurtje of twee verbrand of op.

Mijn vraag is eigenlijk simpel maar doch moeilijk: Hoeveel invloed zou de olie hebben op de prestaties van een F1 motor.? De blauwe rook bij de mercedessen was mij ook al opgevallen. Het lijkt er dus op dat de olie ook wordt " opgevreten " tijdens de wedstrijd ?

Wings

Dank voor de uitleg Jozef!

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Wings


Arthur

Hmm, hij was juist terug gekomen om het team terug aan de top te brengen na het afglijden onder Martin Withmarsh die gepiepeld werd. Maar goed, ik ben nooit een fan geweest van Ron Dennis. De vraag is wat er vervolgens met zijn aandelenpakket gebeurt, uitkopen?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Het is ook bijzonder. McLaren en Honda zijn nog geen twee seizoenen onderweg of hij zou het weer voor gezien houden.

Arthur

Of te hoog van de toren geblazen hebben bij zijn comeback [lijkt wel een coureur zo] of het niet kunnen verkroppen van de huidige situatie. Dennis is niet iemand die van verliezen houdt, sterker nog, hij lijkt mij altijd een slecht verliezer [dat is iets anders dan iemand die niet tegen zijn verlies kan].
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel