McLaren Renault Topic

Gestart door Sabai, 25 november 2014 - 19:32:02

« vorige - volgende »

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2016 - 16:03:18
maar waarom kloppen mijn feiten niet dan?
Omdat de 2016 McLaren-Honda aantoonbaar sneller is dan de 2014 McLaren-Mercedes. Leg de kwalificatietijden van alle gereden races in 2014 maar naast 2016. Dat is natuurlijk logisch (zeker met de zachtere banden), maar dat claimde je wel:

CitaatMcLaren rijdt nu met een Honda motor en een softere compound ongeveer dezelfde tijd als 2 jaar geleden met de Mercedes motor

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2016 - 16:03:18
En de tijd dat de auto van STR werd geprezen ligt al mijlenver achter ons. Je mag er toch vanuit gaan dat McLaren met hun budget een beter chassis heeft.
Is dat wel zo? Dat geldt voor beide stellingen overigens. Volgens mij wordt STR nog steeds geroemd om de sterke auto. En het is de vraag of de auto van McLaren wel beter is. Het is best aannemelijk hoor, maar zeker weet ik dat niet. Beide auto's doen het vaak goed op dezelfde soorten circuits wat erop lijkt dat zowel de motor als het chassis behoorlijk gelijkwaardig zijn. Alleen doet de McLaren het op dit moment toch iets beter.

Even wat bronvermelding (al besef ik dat dit meningen zijn en geen harde feiten)
http://www.ad.nl/nieuws/waarom-red-bull-beter-is-dan-toro-rosso~a0414729/
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/337761/lowe-toro-rosso-heeft-minst-sterke-motor-van-het-veld/
http://racingnews365.nl/chassis-red-bull-is-even-goed-als-mercedes/

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2016 - 16:19:54
Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2016 - 16:03:18
maar waarom kloppen mijn feiten niet dan?
Omdat de 2016 McLaren-Honda aantoonbaar sneller is dan de 2014 McLaren-Mercedes. Leg de kwalificatietijden van alle gereden races in 2014 maar naast 2016. Dat is natuurlijk logisch (zeker met de zachtere banden), maar dat claimde je wel:

CitaatMcLaren rijdt nu met een Honda motor en een softere compound ongeveer dezelfde tijd als 2 jaar geleden met de Mercedes motor

Citaat van: Tuesday op 27 oktober 2016 - 16:03:18
En de tijd dat de auto van STR werd geprezen ligt al mijlenver achter ons. Je mag er toch vanuit gaan dat McLaren met hun budget een beter chassis heeft.
Is dat wel zo? Dat geldt voor beide stellingen overigens. Volgens mij wordt STR nog steeds geroemd om de sterke auto. En het is de vraag of de auto van McLaren wel beter is. Het is best aannemelijk hoor, maar zeker weet ik dat niet. Beide auto's doen het vaak goed op dezelfde soorten circuits wat erop lijkt dat zowel de motor als het chassis behoorlijk gelijkwaardig zijn. Alleen doet de McLaren het op dit moment toch iets beter.

Even wat bronvermelding (al besef ik dat dit meningen zijn en geen harde feiten)
http://www.ad.nl/nieuws/waarom-red-bull-beter-is-dan-toro-rosso~a0414729/
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/337761/lowe-toro-rosso-heeft-minst-sterke-motor-van-het-veld/
http://racingnews365.nl/chassis-red-bull-is-even-goed-als-mercedes/
wat betreft het eerste, ik had alleen de US GP vergeleken met die van 2014. Ik zie nu dat dat er niet bij stond, maar uit de zinsopbouw kun je wellicht nog zien dat ik het over 1 gp had en dan is het misschien wel logisch dat het dan ook de US GP was, aangezien de discussie daarmee begon. Kortom, dat feit klopt wel, maar was wellicht wat onduidelijk. k heb inmiddels Japan ook bekeken, dat verschil is gezien de verschillende compounds ook minimaal. Ik zeg sowieso ook niet dat de combinatie McLaren-Honda langzamer is dan McLaren-Mercedes in 2014, maar dat het verschil toch op zn minst wel minimaal is, terwijl ze in 2014 ook nog eens een waardeloos chassis hadden, dat veel minder was dan Mercedes en ook minder dan Williams. Je mag toch verwachten dat ze met hun zero size concept en verdere ontwikkeling op dat gebied toch ook wel aardig wat winst hebben gemaakt. Het is lastig te vergelijken, maar ik heb het idee dat Honda nog niet eens op het niveau Mercedes eind 2014 zit.
Het andere gedeelte van de discussie laat ik verder voor wat het is, het is voor mij vooral een gevoelskwestie gebaseerd op wat ik de afgelopen jaren bewust en onbewust heb meegekregen.

Jozef

Rondetijden vergelijken over verschillende jaargangen heen is gevaarlijk om verschillende redenen. Voornamelijk omdat de weersomstandigheden verschillen, en omdat Pirelli elk jaar met nieuwe compounds komt. Ten tweede moet je duidelijk maken of je het hebt over kwalificatie of race, want dat is voor de power unit een wereld van verschil.

Bovendien is het niet echt interessant of ze beter zijn dan een Mercedes uit 2014 of een Ferrari uit 2015. Waar het om draait is: hoe ver zitten ze van hun concurrenten in 2016? En staan ze nu dichter bij de top dan in 2015 of in 2014?

Als je de kwalificatie in Texas vergelijkt tussen 2014 en 2016 dan schept dat nog steeds een somber beeld. De snelste tijd van McLaren-Mercedes in 2014 was 1.6 seconden langzamer dan Mercedes, dit jaar 2.4 seconden.

(trouwens, de snelste tijd van McLaren in 2016 is wel degelijk 0.2 seconde sneller dan in 2014, maar echt relevant vind ik dat dus niet)

Tuesday

Citaat van: Jozef op 27 oktober 2016 - 21:48:03
Rondetijden vergelijken over verschillende jaargangen heen is gevaarlijk om verschillende redenen. Voornamelijk omdat de weersomstandigheden verschillen, en omdat Pirelli elk jaar met nieuwe compounds komt. Ten tweede moet je duidelijk maken of je het hebt over kwalificatie of race, want dat is voor de power unit een wereld van verschil.

Bovendien is het niet echt interessant of ze beter zijn dan een Mercedes uit 2014 of een Ferrari uit 2015. Waar het om draait is: hoe ver zitten ze van hun concurrenten in 2016? En staan ze nu dichter bij de top dan in 2015 of in 2014?

Als je de kwalificatie in Texas vergelijkt tussen 2014 en 2016 dan schept dat nog steeds een somber beeld. De snelste tijd van McLaren-Mercedes in 2014 was 1.6 seconden langzamer dan Mercedes, dit jaar 2.4 seconden.

(trouwens, de snelste tijd van McLaren in 2016 is wel degelijk 0.2 seconde sneller dan in 2014, maar echt relevant vind ik dat dus niet)
ja, dat laatste zei ik ook al, alleen met een softere compound en een betere coureur. Button was iig langzamer dan in 2014. En tuurlijk is het lastig vergelijken, dat gaf ik ook al aan, wat ik hierboven gepost heb is verre van sluitend bewijs, maar zijn wel aanwijzingen van hoe ver Honda nog achterloopt. Of McLaren moet echt een waardeloos chassis hebben, maar dat geloof ik niet zo.

Jozef

En hoe weet jij dat die banden softer waren? Die compounds zijn elk jaar anders, een soft van 2014 is geen soft van 2016 dus weet je ook niet of de banden sneller zijn geworden of juist trager...

Feit is dat Mercedes van 2014 tot 2016 in Texas 1 seconde vooruit is gegaan en McLaren 0.2 seconde. Dat is de enige zinnige vergelijking die je kunt maken. Hoeveel daarvan aan chassis ligt, hoeveel aan power unit, hoeveel aan de coureur, en hoeveel aan banden, daar hebben we alleen maar het raden naar. De factor banden valt al weg want voor beide teams gelijk, en van de overige is de PU ongetwijfeld de grootste onbekende.

Matthijs

Japan: 1,6 sec sneller dan 2014
Singapore: 1,7 sec sneller dan in 2014
Italië: 2,1 sec sneller dan in 2014.

Maar laten we dit afsluiten, zoals ook door Jozef aangegeven, vergelijken met 2014 heeft weinig zin.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 27 oktober 2016 - 22:55:43
Japan: 1,6 sec sneller dan 2014
Singapore: 1,7 sec sneller dan in 2014
Italië: 2,1 sec sneller dan in 2014.

Maar laten we dit afsluiten, zoals ook door Jozef aangegeven, vergelijken met 2014 heeft weinig zin.
Maar maak je een correctie voor de gebruikte bandencompound, kom je in Japan op misschien een halve seconde sneller uit en in US op misschien wel een halve seconde langzamer. In Italië reden ze zelfs 2 compounds softer tov 2014 en in Singapore is het circuit tussentijds aangepast. Gemiddeld gezien zie ik niet zoveel verbetering hoor.

Jozef

En mijn opmerking dat je bandencompounds van '14 en '16 helemaal niet kunt vergelijken, negeren we natuurlijk gewoon. ::)

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 oktober 2016 - 01:30:58
En mijn opmerking dat je bandencompounds van '14 en '16 helemaal niet kunt vergelijken, negeren we natuurlijk gewoon. ::)
die had ik helemaal gemist, ondanks dat ie bijna niet te missen was. Daar zit zeker wat in, de bandenspanningen zijn ook verhoogd. Nogmaals, het is geen exacte wetenschap wat ik hier aan het doen ben, maar het zijn wel aanwijzingen van hoever Honda achter loopt.

Wings

Loopt Honda achter? Ik vind juist dat ze flinke sprongen aan het zetten zijn. Als je ziet waar ze vandaan komen qua snelheid en betrouwbaarheid en waar ze nu staan op zéér korte termijn met zéér beperkte ontwikkelingsvrijheden heb ik niets anders dan lof voor de progress die McLaren Honda boekt.

Tuesday

Citaat van: Wings op 28 oktober 2016 - 10:39:43
Loopt Honda achter? Ik vind juist dat ze flinke sprongen aan het zetten zijn. Als je ziet waar ze vandaan komen qua snelheid en betrouwbaarheid en waar ze nu staan op zéér korte termijn met zéér beperkte ontwikkelingsvrijheden heb ik niets anders dan lof voor de progress die McLaren Honda boekt.
nou, het gaat een stuk beter dan vorig jaar idd, maar dat ze achterlopen is helemaal geen discussie natuurlijk (de discussie was hoe ver). En niets anders dan lof gaat me ook wat te ver, al met al valt het hele Honda project toch nog steeds zwaar tegen. En voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen McLaren en/of Honda (ik ben meer een coureur supporter), van mij mogen ze volgend jaar kampioen worden. Sterker nog, ik zou er direct voor tekenen. En met de nieuwe regels zijn ze zeker niet helemaal kansloos.

Jozef

Volgens mij zijn ze wel helemaal kansloos, de kloof met Mercedes is 2 seconden in de kwalificatie en 1 seconde per ronde in de race. Of dat was het in Texas toch. In één winter gaan ze dat niet dichten, zelfs met nieuwe regels. Misschien dat ze Ferrari wel kunnen pakken, die hebben het laatste decennium altijd geleden onder regelwijzigingen (2009, 2014) en ook organisatorisch lijkt het daar een beetje een boeltje op dit moment. Maar meer dan het derde team zijn, zit er voor McHonda in 2017 nog niet in denk ik.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 28 oktober 2016 - 19:29:16
Volgens mij zijn ze wel helemaal kansloos, de kloof met Mercedes is 2 seconden in de kwalificatie en 1 seconde per ronde in de race. Of dat was het in Texas toch. In één winter gaan ze dat niet dichten, zelfs met nieuwe regels. Misschien dat ze Ferrari wel kunnen pakken, die hebben het laatste decennium altijd geleden onder regelwijzigingen (2009, 2014) en ook organisatorisch lijkt het daar een beetje een boeltje op dit moment. Maar meer dan het derde team zijn, zit er voor McHonda in 2017 nog niet in denk ik.
ik geef ze ook niet heel veel kans, maar als je toevallig de plank vol raakt, dan kan het zo maar. De laatste keer dat Honda vrij kansloos rondreedt was in 2008, een jaar later werd dat team kampioen.

gloudiesaurus

Lijkt er trouwens op dat McLaren wel grote partner heeft gevonden: BP. Ze zouden goed zijn voor 30 miljoen Euro per jaar...
BP was ook al sponsor in de jaren '80 van McLaren Honda.

De huidige partner Exxon/Mobil zou doorschuiven naar Red Bull.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/mobil_van_mclaren_naar_red_bull/

Het zich wat anders, vertrek van Mobil en komst van BP/ Castrol is geen verbetering voor McLaren.
Althans niet financieel.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is