'Eurocare werkt aan verbod drankreclame'

Gestart door Jehoentelaar, 13 november 2014 - 17:21:17

« vorige - volgende »

0634

Tja, dat zijn jouw woorden, ik denk daar persoonlijk anders over. Hoe vaker je het ergens over hebt, hoe meer je het overal ziet, hoe normaler het allemaal wordt, hoe eerder je ergens aan begint.

Breaktest

Citaat van: Kootje op 15 november 2014 - 12:52:40
Het nadoen van je voorbeelden is totaal niet vergelijkbaar met gaan roken/drinken etc. omdat er op jouw favoriete auto reclame gemaakt word voor 'n willekeurig merk. Dat eerste zal ik nimmer betwisten, maar niemand gaat aan de drank omdat ze McLaren of Force India fan zijn. Niemand is gaan roken omdat Lotus, Ferrari, Jordan etc. tabaksreclame voerden. Het enige dat men bereikt met deze vorm van reclame is gebruikers overhalen juist voor hun merk te kiezen.
Niemand voelt zich door reclame persoonlijk aangesproken. Maar het werkt wel.

gloudiesaurus

Citaat van: Jeroen op 15 november 2014 - 12:57:42
Tja, dat zijn jouw woorden, ik denk daar persoonlijk anders over. Hoe vaker je het ergens over hebt, hoe meer je het overal ziet, hoe normaler het allemaal wordt, hoe eerder je ergens aan begint.

Zit misschien wat in maar om dan reclame voor alcohol maar helemaal te verbieden...
Dan kun je in de toekomst bijna nergens meer reclame voor maken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Van mij hoeft het ook niet, Gloudi. We worden al genoeg betutteld. Maar dat is een andere discussie dan de discussie of dit soort reclameuitingen wel of niet werken.

Jehoentelaar

Het werkt wel. Is tig keer onderzocht in alle hoeken van de wereld. Google Scholar aanslingeren en lezen maar, zou ik zeggen.

Kootje

Ik zeg ook niet dat het niet werkt, ik zeg alleen dat het niet aanzet tot.

Een niet-roker gaat niet ineens roken omdat hij regelmatig 'n Marlboro logootje ziet. Een niet drinker raakt niet aan de drank doordat er zo nu en dan 'n King Fisher logo in beeld komt.

Een Pall Mall, Camel o.d. roker zal echter wel 'n overstappe naar, terwijl 'n bierdrinker daardoor sneller King Fisher zal overwegen. In die zin werkt reclame dus wel degelijk.


Gaan we 'n stap verder dan de reclame-uitingen in de sportwereld, namelijk reclamefilmpjes en sluikreclames in films/series, dan zet het wel aan tot. Want dan wordt er 'n beeld bij geschetst hoe cool iets wel niet is en zie je jouw helden/idolen het ook doen. Maar alleen 'n logootje op het shirt van jouw favoriete voetbalclub, de auto van je favoriete team/coureur of dat billboard langs de snelweg, dat geloof ik niet. Ik ken iig niemand die ooit begonnen is met roken, drinken, fast-food, mobiel bellen, tanken van merk X, aanschaffen van audio/video apparatuur van merk Y, merk Z auto is gaan rijden, etc. etc. .... simpelweg na het zien van 'n logootje.

0634

Okee,  tja ik ken er zat. Eigenlijk iedereen. Door alles wat je ziet wordt je beïnvloedt. Ook hierdoor. Maar goed het gaat hier om de ban.

Maikel0230

Ach nu Bernie de jongeren niet meer wil en zich richt op ouderen met een grote beurs zal een beetje reclame voor Johnny Walker ook geen probleem meer zijn, zal opa Bernie wel voor zorgen ::)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tuesday

je kunt je trouwens ook nog afvragen of je dan niet gewoon ook autoracen moet verbieden;) het zou ook zo maar kunnen leiden tot onverantwoord rijgedrag. Misschien is het idd beter dat de jeugd daar niet naar kijkt ;)

Matthijs

Citaat van: Tuesday op 15 november 2014 - 16:11:28
je kunt je trouwens ook nog afvragen of je dan niet gewoon ook autoracen moet verbieden;) het zou ook zo maar kunnen leiden tot onverantwoord rijgedrag. Misschien is het idd beter dat de jeugd daar niet naar kijkt ;)
Tja door het in het belachelijke te trekken valt een discussie wel dood natuurlijk.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 15 november 2014 - 15:41:25
Okee,  tja ik ken er zat. Eigenlijk iedereen. Door alles wat je ziet wordt je beïnvloedt. Ook hierdoor. Maar goed het gaat hier om de ban.

Ach kom nou toch Jeroen ... wou je nu echt beweren dat je bier bent gaan drinken omdat je het Heineken logo zo leuk vond, of bent gaan roken omdat de Marlboro livery zo mooi was? Dat meen je toch niet serieus?

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 15 november 2014 - 16:59:23
Citaat van: Tuesday op 15 november 2014 - 16:11:28
je kunt je trouwens ook nog afvragen of je dan niet gewoon ook autoracen moet verbieden;) het zou ook zo maar kunnen leiden tot onverantwoord rijgedrag. Misschien is het idd beter dat de jeugd daar niet naar kijkt ;)
Tja door het in het belachelijke te trekken valt een discussie wel dood natuurlijk.
ik trek het niet in het belachelijke. De eerste zin van het persbericht in de openingspost zegt dat autorijden en drank niet samen gaan. Tja, autorijden en racen gaan net zo goed niet samen. Het zou mij niet verbazen als het racen zelf een grotere impact heeft op verkeersveiligheid dan sponsoring door een drankfabrikant op een raceauto. Ik ben niet eens tegen een verbod op drankreclame, maar verbiedt het dan direct in zn geheel.

0634

#42
Citaat van: Kootje op 15 november 2014 - 17:06:14
Citaat van: Jeroen op 15 november 2014 - 15:41:25
Okee,  tja ik ken er zat. Eigenlijk iedereen. Door alles wat je ziet wordt je beïnvloedt. Ook hierdoor. Maar goed het gaat hier om de ban.

Ach kom nou toch Jeroen ... wou je nu echt beweren dat je bier bent gaan drinken omdat je het Heineken logo zo leuk vond, of bent gaan roken omdat de Marlboro livery zo mooi was? Dat meen je toch niet serieus?

Nee, ik ben bier gaan drinken omdat iedereen dat deed, omdat het overal verkrijgbaar is/was, omdat het overal te zien was, omdat er volop reclame voor werd gemaakt. Niet omdat ik het lekker vond, want dat wist ik toen nog niet. Ja, het is een totaal pakket. Alle vorm van reclame werkt mee aan de consumptie ervan. Dat meen ik bloedserieus.

Als er indertijd geen overdaad aan sigarettenreclame was geweest, waren er een stuk minder mensen begonnen met roken. Misschien ik ook wel. Misschien niet. Maar in algemene zin stimuleert reclame de consumptie. Dat weet ik wel zeker.

Tuesday

bier/alcohol is wel heel erg image/merkgevoelig. In die zin denk ik dat reclame vooral gericht is op mensen die al drinken. Maar goed, het zal ook zeker enige invloed hebben op de niet drinker en de jeugd. Toch denk ik dat het effect redelijk verwaarloosbaar is. Maar goed, met deze maatregel zou je je eigenlijk af moeten vragen of er mensen zijn die denken dat het ok is om met drank op te rijden omdat er in de F1 ook auto's rondrijden met alcoholreclame.  Ik geloof niet dat dat enig effect heeft op het aantal drankrijders in vergelijking met overige alcoholreclame. Dus ik vind het echt een slechte zaak dat ze het op deze manier aanpakken. Pak dan alles aan, of doe niks. Dit is echt heel armzalig als je t mij vraagt.

0634

Ik denk overigens ook niet dat F1 en drankreclame rijden met alcohol op stimuleert.