'Eurocare werkt aan verbod drankreclame'

Gestart door Jehoentelaar, 13 november 2014 - 17:21:17

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Vers van de pers: een sponsortechnische (en dus nieuwe budgettaire) bedreiging voor F1-teams en Europese Grands Prix:

Citaat van: PlanetF1.comF1 facing drink sponsorship ban

F1 faces a new threat as the EU wants alcohol sponsorship banned as Eurocare says it sends "mixed messages" given the "destructive prevalence of drink-driving."

Following the ban on tobacco advertising years ago, several teams turned to alcohol companies.

Smirnoff, Johnnie Walker and Jose Cuervo all sponsor teams while this season Williams took on Martini as their title sponsor. Added to that, G.H.Mumm is the official champagne of Formula 1.

The future of all those deals is now on the line.

The European Alcohol Policy Alliance (Eurocare) is pushing to have alcohol advertising banned and have written to FIA President Jean Todt citing the "mixed messages" delivered to the public.

In a letter seen by the Telegraph, Mariann Skar, the secretary general of the body, wrote: "When considering the continued destructive prevalence of drink-driving, permitting the mixed messages presented in alcohol sponsorship of Formula One seems ever more inappropriate given the total viewing audience of 500 million.

"[We are] deeply concerned of the heavy marketing exercise seen in Formula 1 and is therefore requesting an urgent change."

Eurocare went as far as to claim that F1 may already be contradicting regulations relating to advertising of alcohol.

"Allowing alcohol sponsorship in Formula One seems to contradict many official guidelines for the marketing of alcohol.

"It runs against the EU Directive which states that marketing for the consumption of alcohol should not be linked to driving.

"Moreover, the current association between alcohol and driving does not seem to fall in the category of 'the widespread promotion of responsible drinking messages', part of the mission supported by the alcohol industry itself."

Eurocare comprises 57 public health bodies from 25 European countries.

Wat gaat dit teweeg brengen?

Fabian

Uhm tja. Wat gaat het teweegbrengen. Geen Johnny Walker en op den duur misschien ook geen Red Bull meer. Energydrank is nou ook niet dat je zegt super goed spul. Mijn leraar heeft dit ooit aangehaald in een les.

0634

Wel terecht. Gezien het rookverbodreclame.

Jehoentelaar



Franky R.

Dat zal Vijay Mallya "leuk" vinden... :P  ...persoonlijk vind ik het maar onzin om reclame voor tabak of alcohol te verbieden. Ik heb nog nooit een sigaret opgestoken omdat McLaren met een Marlboro-livery rondreed, zo pak ik ook niet de fles vanwege de brouwerijen van Mallya. ::)




0634

Als verslavende producten niet in de reclame mogen zou unibet of zo ook niet meer mogen. Net zo destructief.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 13 november 2014 - 18:32:11
Als verslavende producten niet in de reclame mogen zou unibet of zo ook niet meer mogen. Net zo destructief.
Daar zit wat in. Maar, dus , want, ergo?   

Jozef

Ik vind een verbod op alcoholreclame logischer dan verbod op tabaksreclame. Ze hebben gewoon een punt, rijden en drinken gaan niet samen, er wordt heel veel geld en moeite gestoken in campagnes om dit te reduceren, en dan ga je racen in de snelste auto's ter wereld met alcoholreclame op de auto? Dat is gewoon raar.

Met tabak is het anders, van een sigaretje word je geen gevaar op de weg. Ik snap ook nog steeds niet hoe het nu zit met die wetgeving, want men vertelde volgens mij altijd dat tabaksreclame in de hele EU verboden werd maar ga maar eens naar Duitsland, daar zie je de ene tabaks-affiche naast de andere in het straatbeeld.

Het verbod op tabaksreclame was iets van de groene lobby. In realiteit zijn er, zoals Franky zei, weinig of geen mensen die een sigaret opsteken omdat ze een auto met Marlboro of West erop zien rijden. Die bedrijven maken in de eerste plaats reclame om marktaandeel af te snoepen van elkaar, niet om mensen aan te zetten tot roken.

0634

Maar het verbod op tabaksreclame geldt voor alles, voor alcohol geldt het alleen voor F1, zo begrijp ik.

SDG

Binnenkort Punica als sponsor in de F1? Maar daar zit te veel suiker in, en dat zal na een tijdje dan ook wéér niet goed zijn...

FolkertE

Pepernoten zijn ook verslavend en als je er 5 KG per dag eet, krijg je er ook kanker van.
Die Sinterklaas toch, straks worden en zijn pieten hem ontnomen en zijn pepernoten.

Maar ergens snap ik de beslissing wel, drank is nou niet echt goed voor sporters.

Perton

Alcoholreclame zou je natuurlijk juist kunnen combineren met een drive responsibly / BOB-gebeuren. Maar goed, dat wordt misschien ook weer zo'n gedoe. Voor de rest sluit ik me bij Jozef aan

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 13 november 2014 - 19:54:15
Maar het verbod op tabaksreclame geldt voor alles, voor alcohol geldt het alleen voor F1, zo begrijp ik.


Dan is dat regelgeving ten nadele van de sport en dat zal hun belangrijkste en sterkste argument zijn. Immers geldt een eventueel verbod op alcohol niet overal.


En zo kun je nog verder gaan door ook reclame voor Burger King of McDonald [vooral NASCAR] te verbieden. Net of mensen niet zelf hun eigen keuzes kunnen maken... ::)

Jozef

Het gaat er niet om dat alcohol ongezond is, het gaat erom dat er overal moeite wordt gedaan om mensen duidelijk te maken dat alcohol en autorijden niet samengaan en dat je dan vervolgens op tv auto's rond ziet rijden met alcoholreclame erop.