Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Negatief of niet Pancake, het is wel waar we met de huidige gang van zaken naartoe gaan. De diversiteit op de grid wordt verder en verder uitgedund. Stel dat we straks negen teams overhouden is het te laat om voor 2015 nog iets anders te verzinnen. Zo zijn het financieel op drijfzand liggende Lotus en Sauber ineens de teams de achteraan rijden. Dat maakt het voor hen ook weer moeilijker.

Ga je over op drie auto's per team, maar je de sport voor bestaande teams extreem veel duurder en leg je de drempel voor nieuwe teams onbereikbaar hoog. Dat is de doodsteek voor de sport en kan zelfs leiden tot DTM-situaties met een paar fabrikanten die zichzelf en een aantal klanten van auto's voorzien. En we weten wat voor rare races daaruit kunnen voortkomen.

Breaktest

Dat zag je al van mijlen ver aan komen, maar toch, of misschien wel juist daarom: wat een ontluistering! Het geeft mij mij persoonlijk een heel tegenstrijdig gevoel.  Aan de ene kant hou je van de formule 1, maar dicht onder het oppervlak ligt een gevoel dat daar 180 graden tegenstrijdig aan is, een gevoel van walging. Ik zou heel erg voor een kijkersstaking zijn om de lui die aan de knoppen zitten eens hardhandig door elkaar te schudden.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.

Jehoentelaar

Ik deel dat gevoel. Ik loop op jaarbasis een heleboel te zeiken en te doen over de sport, maar ik zit toch bijna al die zondagen weer klaar voor de race. Heel dubbel.

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:03:54
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.
Ik ook, echter moeten het wel priveteers zijn die toch wel een goed plan hebben en niet hopeloos achteraan bungelen.
Dus Audi in de F1? ICM een priveteer vind ik dat wel een goede insteek.

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 16:06:31
Ik deel dat gevoel. Ik loop op jaarbasis een heleboel te zeiken en te doen over de sport, maar ik zit toch bijna al die zondagen weer klaar voor de race. Heel dubbel.
Hehe, dat is dus het probleem van obsessief fan zijn van een sport ;D. Ik heb precies het zelfde. Ik wil het geluid van vroeger terug.

Jehoentelaar

Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:03:54
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.
Precies. De grote budgetten hebben de standaard om te winnen zodanig verhoogd dat de kleinere teams daarop afhaakten. Niet dat BMW en Toyota nou zo succesvol waren, maar ze namen wel de subtopplekken in die anders voor de privateers waren/konden zijn. Inmiddels zijn Honda, BMW en Toyota weer even vertrokken, maar de grote jongens voorin zijn doorgegaan met jaarlijks grotere budgetten waardoor het gat naar de rest - en daarmee de drempel tot succes - elk jaar weer groeit. Kleinere teams als Williams en Lotus kunnen met creativiteit zo wel af en toe leuk meedoen en soms zelfs een zege pakken, maar structureel voorin rijden om de hoofdprijzen zit er niet in.

Audi als motorleverancier van een nieuw en/of een bestaand team zou ik voorstander van zijn. Een compleet fabrieksteam niet.

Breaktest

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 16:10:34
Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:03:54
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.
Precies. De grote budgetten hebben de standaard om te winnen zodanig verhoogd dat de kleinere teams daarop afhaakten. Niet dat BMW en Toyota nou zo succesvol waren, maar ze namen wel de subtopplekken in die anders voor de privateers waren/konden zijn. Inmiddels zijn Honda, BMW en Toyota weer even vertrokken, maar de grote jongens voorin zijn doorgegaan met jaarlijks grotere budgetten waardoor het gat naar de rest - en daarmee de drempel tot succes - elk jaar weer groeit. Kleinere teams als Williams en Lotus kunnen met creativiteit zo wel af en toe leuk meedoen en soms zelfs een zege pakken, maar structureel voorin rijden om de hoofdprijzen zit er niet in.

Audi als motorleverancier van een nieuw en/of een bestaand team zou ik voorstander van zijn. Een compleet fabrieksteam niet.
Daar komt ook bij dat je je als fan nooit of vrijwel niet met een fabrieksteam kunt identificeren. Ze winnen omdat ze meer budget hebben. Nou en? Ik word niet warm of koud voor een team als Toyota, Renault, BMW, Honda, en zelfs niet Mercedes. Ze mogen wat mij betreft een motor leveren en verder moeten ze oprotten. Mijn grootste sympathie ligt bij teams als Williams en Sauber.

Perton

Dat ben ik met je eens, maar goed, de sport verandert natuurlijk. In de jaren '50 waren het Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Mercedes die de trom sloegen, pas later kwamen de privateers van Lotus en Cooper een beetje in opkomst. Dus destijds waren het juist wel de fabrieksteams waar je je mee identificeerde. Nu de privateers, en over 25 jaar wel misschien de door nationale regeringen gesubsidieerde teams, geen idee.

Sabai

Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:24:46
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 16:10:34
Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:03:54
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.
Precies. De grote budgetten hebben de standaard om te winnen zodanig verhoogd dat de kleinere teams daarop afhaakten. Niet dat BMW en Toyota nou zo succesvol waren, maar ze namen wel de subtopplekken in die anders voor de privateers waren/konden zijn. Inmiddels zijn Honda, BMW en Toyota weer even vertrokken, maar de grote jongens voorin zijn doorgegaan met jaarlijks grotere budgetten waardoor het gat naar de rest - en daarmee de drempel tot succes - elk jaar weer groeit. Kleinere teams als Williams en Lotus kunnen met creativiteit zo wel af en toe leuk meedoen en soms zelfs een zege pakken, maar structureel voorin rijden om de hoofdprijzen zit er niet in.

Audi als motorleverancier van een nieuw en/of een bestaand team zou ik voorstander van zijn. Een compleet fabrieksteam niet.
Daar komt ook bij dat je je als fan nooit of vrijwel niet met een fabrieksteam kunt identificeren. Ze winnen omdat ze meer budget hebben. Nou en? Ik word niet warm of koud voor een team als Toyota, Renault, BMW, Honda, en zelfs niet Mercedes. Ze mogen wat mij betreft een motor leveren en verder moeten ze oprotten. Mijn grootste sympathie ligt bij teams als Williams en Sauber.

Ik kan me juist makkelijker identificeren met een autofabrikant dan met een nietszeggende privateer. Bij een merk heb ik een gevoel een privateer doet me niks. Toen Toyota Honda en Renault nog meededen vond ik het leuker dan met HRT Marussia en Caterham. Ze presteerden niet alleen beter maar voegde ook tenminste iets toe en waren geen rijdende chicanes. En dat ze allen wilden winnen maakte het voor mij een stuk interessanter dan meedoen om het meedoen en hopen op een puntje.   

0634

Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:03:54
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.

Het is eigenlijk precies andersom: zonder autofabrikant geen enkele vorm van autosport.

0634

Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:24:46

Daar komt ook bij dat je je als fan nooit of vrijwel niet met een fabrieksteam kunt identificeren. Ze winnen omdat ze meer budget hebben. Nou en? Ik word niet warm of koud voor een team als Toyota, Renault, BMW, Honda, en zelfs niet Mercedes. Ze mogen wat mij betreft een motor leveren en verder moeten ze oprotten. Mijn grootste sympathie ligt bij teams als Williams en Sauber.

Dat ben ik niet met je eens. Ferrari laat je bijvoorbeeld weg. Maar al die fabrikanten hebben fans. Een maat van mij is helemaal Ford-idolaat. Voor Citroen-liefhebbers hebben ze zelfs een naam uitgevonden. Er zijn zat fabrikanten die aanspreken. In Duitsland is Merc echt een enorm sterke merknaam en niet alleen in Duitsland. Een team als Sauber, met alle respect, kan nevernooit een achterban krijgen als fabrikanten. Ik zie hier de Renault reclame borden nog staan in de dealer; een levensgrote Alonso-pop.

0634

Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 17:13:38


Ik kan me juist makkelijker identificeren met een autofabrikant dan met een nietszeggende privateer. Bij een merk heb ik een gevoel een privateer doet me niks. Toen Toyota Honda en Renault nog meededen vond ik het leuker dan met HRT Marussia en Caterham. Ze presteerden niet alleen beter maar voegde ook tenminste iets toe en waren geen rijdende chicanes. En dat ze allen wilden winnen maakte het voor mij een stuk interessanter dan meedoen om het meedoen en hopen op een puntje.   

Precies. Dan kan je makkelijk Williams of Lotus noemen als sterke namen, en van mij mag je McLaren ook meerekenen, maar ik kan er wel 100 noemen die totaal niet aanspreken.

Overigens ben ik geen autofabrikanten fan of zo, uiteindelijk trekken ze zich allemaal weer een keertje terug, omdat het uiteindelijk marketing is, maar zeggen dat zij de sport kapot maken of dat ze niet aanspreken, dat is gewoon niet waar in mijn ogen.

Sabai

Ondanks dat Williams en McLaren eigenlijk privateers zijn zie ik ze toch meer als een semi fabrieks team. En zowel Privateers en fabrikanten komen en gaan in de sport denk dat er weinig verschil in zit als je het gaat vergelijken over al die jaren dat de sport bestaat. Al denk ik zomaar dat er meer privateers ''gelukszoekers'' de sport verlaten hebben dan andersom.

0634

Williams en McLaren hebben zich opgewerkt tot die status, maar zijn dat van huis uit niet.

Jehoentelaar

Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 17:13:38
Ik kan me juist makkelijker identificeren met een autofabrikant dan met een nietszeggende privateer. Bij een merk heb ik een gevoel een privateer doet me niks. Toen Toyota Honda en Renault nog meededen vond ik het leuker dan met HRT Marussia en Caterham. Ze presteerden niet alleen beter maar voegde ook tenminste iets toe en waren geen rijdende chicanes. En dat ze allen wilden winnen maakte het voor mij een stuk interessanter dan meedoen om het meedoen en hopen op een puntje.   
Appels en peren. Je hebt ook goed presterende privateers (Williams, Sauber bij vlagen, Force India), maar die noem je weer niet.