Brabham terug

Gestart door Breaktest, 25 september 2014 - 13:32:49

« vorige - volgende »

Breaktest

Na Lotus wordt weer een klinkende naam uit het verleden opgegraven, Brabham. Wie herinnert zich niet die eigenwijze BT44 met Carlos Reutemann (van wie ik mijn hele leven dacht dat ie Reutermann heette) en de rete-strakke Olivetti van Nelson Piquet.
En in tegenstelling tot een eerdere poging uit 2010 deze keer met "adel" bloed in de persoon van David Brabham als drijvende kracht. Er zal nog veel water onder de brug stromen voor er weer een BT op de grid staat (men richt zich eerst op LeMans series), maar het begin is er.

gloudiesaurus

Klinkt goed, dus dit keer niet de Formule 1 maar de Le Mans Series?
Ik dacht juist dat de naam Brabham verkocht was.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

Citaat van: gloudiesaurus op 25 september 2014 - 20:34:30
Klinkt goed, dus dit keer niet de Formule 1 maar de Le Mans Series?
Ik dacht juist dat de naam Brabham verkocht was.

De familie had wel nog de rechten op de naam geloof ik?

Pin me er niet op vast...

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje

De zoon zal altijd de rechten op de naam behouden, omdat het ook zijn naam betreft. Je kunt hem moeilijk verbieden z'n eigen naam te gebruiken.

Breaktest

#4
Brabham is altijd een buitenbeentje geweest met eigenwijze ontwerpen dat in lange periodes van haar bestaan om overwinningen kon strijden.  Het zou mooi zijn als niet alleen de naam, maar ook die mind set terugkeert - hoewel dat anno nu niet eenvoudig zal zijn.

Ik ben even de geschiedenis ingedoken want had geen idee meer wanneer Brabham het strijdperk heeft verlaten. 1992 dus, het jaar waarin Jan Lammers kortstondig zijn comeback maakt, Schumacher zijn eerste overwinning behaalt en de eerste Stig zeven pogingen doet om zich te kwalificeren.
Onder leiding van ene Bernie Ecclestone kent Brabham twee bloeiperioden, de eerste helft van jaren 70 en eerste helft van jaren 80. In 1987 verkocht hij het team toen hij het niet meer kon combineren met zijn werk voor de FOCA. Toen was het al twee jaar in verval; de glijdende schaal naar beneden duurt uiteindelijk 7 jaar. In 1985 wordt de laatste overwinning behaald met Nelson Piquet aan het stuur.
De experimenteerdrift brak het team in 1986 lelijk op met de ultra-lage BT 55 waarin de coureurs bijna liggend plaatsnamen. Dit is ook het jaar waarin coureur Elio de Angelis om het leven kwam. Ontwerper Gordon Murray nam het ontwerp mee naar McLaren, haalde de scherpe kantjes eraf en won in 1987 15 van de 16 races, terwijl Brabham zelf nooit meer hoger dan een 8e plaats in het constructeurskampioenschap kwam. 
Halverwege seizoen '92  trekt men de stekker eruit. Brabham is dan zo ver teruggezakt dat het moet knokken om een plek op de startgrid met kneuterteams als Venturi en Andrea Moda van schoenmaker  Andrea Sassetti. Eerst schrijft men nog twee wagens in, dan één (Hongarije, met met Damon Hill aan het stuur die met een 11e plaats het beste resultaat van het seizoen haalt), en dan nul.

Matthijs

En waar je McLaren 1987 zegt bedoel je 1988 stop ;)

Interessant, toen je schreef dat coureurs bijna in de BT55 lagen dacht ik: "Dus net als nu?". Bijzonder om te lezen dat dit concept dus erg succesvol geworden is.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 26 september 2014 - 11:03:40
En waar je McLaren 1987 zegt bedoel je 1988 stop ;)

Interessant, toen je schreef dat coureurs bijna in de BT55 lagen dacht ik: "Dus net als nu?". Bijzonder om te lezen dat dit concept dus erg succesvol geworden is.
Inderdaad foutje, moet 1988 zijn. De BT55 kan inderdaad gezien worden als de moeder van de hedendaagse F1 auto.

Perton

Citaat van: Kootje op 25 september 2014 - 21:38:34
De zoon zal altijd de rechten op de naam behouden, omdat het ook zijn naam betreft. Je kunt hem moeilijk verbieden z'n eigen naam te gebruiken.
In een interview dat hij gaf, zei hij juist dat hij de afgelopen jaren druk bezig was geweest alle rechten terug te krijgen. Dus zo makkelijk zal het niet zijn. Als mijn achternaam i zou zijn zou ik er denk ik ook niet mee wegkomen als ik iPhones op de markt ging brengen.

Jehoentelaar

En het levert je een wat eigenaardige forumnaam op.

0634

Hoewel IPerton een goede naam voor een biografie zou kunnen zijn.

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 26 september 2014 - 12:38:55
Citaat van: Kootje op 25 september 2014 - 21:38:34
De zoon zal altijd de rechten op de naam behouden, omdat het ook zijn naam betreft. Je kunt hem moeilijk verbieden z'n eigen naam te gebruiken.
In een interview dat hij gaf, zei hij juist dat hij de afgelopen jaren druk bezig was geweest alle rechten terug te krijgen. Dus zo makkelijk zal het niet zijn. Als mijn achternaam i zou zijn zou ik er denk ik ook niet mee wegkomen als ik iPhones op de markt ging brengen.

Nee heb in een interview gelezen dat hij de naam heeft terug gekocht.
Via Crowd funding wil hij nu Brabham als raceteam gaan opstarten. Interresant project.

LMP2 en Formule E worden de eerste doelen, over 2 jaar wil hij LMP1 gaan rijden.
Formule 1 blijft vooralsnog een droom...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: Breaktest op 26 september 2014 - 10:41:41
Brabham is altijd een buitenbeentje geweest met eigenwijze ontwerpen dat in lange periodes van haar bestaan om overwinningen kon strijden.  Het zou mooi zijn als niet alleen de naam, maar ook die mind set terugkeert - hoewel dat anno nu niet eenvoudig zal zijn.

Ik ben even de geschiedenis ingedoken want had geen idee meer wanneer Brabham het strijdperk heeft verlaten. 1992 dus, het jaar waarin Jan Lammers kortstondig zijn comeback maakt, Schumacher zijn eerste overwinning behaalt en de eerste Stig zeven pogingen doet om zich te kwalificeren.
Onder leiding van ene Bernie Ecclestone kent Brabham twee bloeiperioden, de eerste helft van jaren 70 en eerste helft van jaren 80. In 1987 verkocht hij het team toen hij het niet meer kon combineren met zijn werk voor de FOCA. Toen was het al twee jaar in verval; de glijdende schaal naar beneden duurt uiteindelijk 7 jaar. In 1985 wordt de laatste overwinning behaald met Nelson Piquet aan het stuur.
De experimenteerdrift brak het team in 1986 lelijk op met de ultra-lage BT 55 waarin de coureurs bijna liggend plaatsnamen. Dit is ook het jaar waarin coureur Elio de Angelis om het leven kwam. Ontwerper Gordon Murray nam het ontwerp mee naar McLaren, haalde de scherpe kantjes eraf en won in 1987 15 van de 16 races, terwijl Brabham zelf nooit meer hoger dan een 8e plaats in het constructeurskampioenschap kwam. 
Halverwege seizoen '92  trekt men de stekker eruit. Brabham is dan zo ver teruggezakt dat het moet knokken om een plek op de startgrid met kneuterteams als Venturi en Andrea Moda van schoenmaker  Andrea Sassetti. Eerst schrijft men nog twee wagens in, dan één (Hongarije, met met Damon Hill aan het stuur die met een 11e plaats het beste resultaat van het seizoen haalt), en dan nul.


Je verhaal klopt als een bus, echter...Ecclestone had Brabham opgegeven ten faveure van zijn werkzaamheden bij de FOCA. Immers was het team al twee jaar in verval, onder de leiding van Bernie-de-perfectionist?


Tegenstanders prikten namelijk gaten in de argumentaties van Ecclestone. Die begreep dat als zijn team nog steeds een frontrunner zou zijn, er altijd een zweem van verstrengeling zou blijven. Dus liet Ecclestone de boel vallen.


Tragisch, want hij had het gewoon eerder en sneller kunnen verkopen. Murray was het zat om de ballen in de lucht te houden, terwijl Eccelstone zich steeds meer met de tv-rechten ging bezighouden. Vandaar dat Murray naar McLaren verkaste.

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

En hier een interview met de achtergrond:

CitaatEerder deze week, op woensdag 24 september jl., werd Project Brabham gelanceerd met als doel een raceteam met de naam Brabham terug te laten keren in de autosport. Carla Schot sprak uitgebreid met David Brabham, voormalig Formule 1 coureur, winnaar van de 24 uur van Le Mans, jongste zoon van de eerder dit jaar overleden drievoudig Formule 1 wereldkampioen Sir Jack Brabham.

David, het is jullie doel om volgend jaar te debuteren in de LMP2-klasse van het FIA World Endurance Championship voor de duur van drie jaar. Vervolgens hopen jullie in het vierde jaar met een eigen ontwerp mee te gaan doen in de LMP1-klasse. Je overweegt een deelname aan het FIA Formule E kampioenschap. Je hebt aangegeven dat je er altijd van gedroomd hebt de naam Brabham terug te zien in de Formule 1. Waarom heb je gekozen voor dit meerjarenplan om dat doel te bereiken? Waarom focus je je niet meteen volledig op de Formule 1 als dat voor jou het hoogst haalbare doel is?

We beginnen helemaal opnieuw, we starten vanaf nul, dus is het niet realistisch om meteen de wereld van de Formule 1 in te duiken. De Formule 1 is een droom, maar het kan wel vijf, tien misschien wel vijftien jaar duren om die droom te verwezenlijken. Je moet dit project zien als een reis. Mensen kunnen ervoor kiezen deel uit te maken van die reis, maar we zullen moeten afwachten hoe ver we komen.

Om de dingen enigszins gestructureerd aan te pakken moet je een team creëren en daarmee deelnemen aan een kampioenschap. Er is al heel wat voor nodig om voor de eerste keer deel te kunnen nemen aan het World Endurance Championship, maar dat is te doen. We kennen er aardig wat mensen, ik ben er zelf bekend mee en het is een mooie springplank om direct deel te kunnen nemen aan een wereldkampioenschap. Het is de bedoeling om drie jaar het LMP2 programma te doen en gedurende die drie jaar gaan we ons al verdiepen in de mogelijkheden om zelf een LMP1 auto te ontwikkelen. We zullen moeten leren hoe we dat precies moeten aanpakken.

We willen engineers de mogelijkheid geven bij te dragen aan het ontwerp van de auto. Daarvoor zal het nodig zijn om uitgebreid te testen, verder te ontwikkelen en te analyseren. Dit hele proces is het begin van een reis en gaandeweg zullen er steeds meer mensen betrokken raken bij het project. De Formule 1 zal daardoor steeds dichterbij komen, maar het is moeilijk een inschatting te geven van het tijdspad ernaartoe.

Is het je bedoeling om te leren van het ontwerpen van en het racen met een LMP1 auto?

Absoluut, het is een leerproject. Niet alleen voor ons, maar voor iedereen die betrokken is bij ons project. Er valt veel te ontdekken, zoals wat eraan vooraf gaat om een racewagen op een circuit te krijgen, zeker op de manier zoals wij van plan zijn het te doen. Het is een volledig nieuw concept om mensen bij te laten dragen aan het ontwerp van de auto door hen bij voorbeeld te laten helpen bij het ontwerp van bepaalde onderdelen van de auto.

Denk je dat het mogelijk is om als raceteam in meerdere series tegelijk actief te zijn?

We zullen moeten afwachten hoe ons project zich ontwikkelt. De besluiten die we over drie jaar nemen zullen er zeker heel anders uitzien dan de beslissingen die we nu maken. Hoe precies valt niet te zeggen, want dat is allemaal onderdeel van het mysterie.

Wat maakt de Formule 1 zo speciaal? Komt het voort uit je eigen ervaring als Formule 1 coureur  of heeft het vooral te maken met je vader, Sir Jack Brabham die wordt gezien als één van de grootste coureurs uit de veelgeroemde gouden jaren van de sport?

Ik denk eerlijk gezegd dat het een combinatie van heel veel factoren is. Mijn vader wordt gezien als één van de Formule 1 legendes. Het Brabham Formula 1 team stond jarenlang op de grid. Ik zie het als het ultieme doel voor ons om een rentree in de Formule 1 te bereiken. Het zou geweldig zijn om Brabham terug te zien in de Formule 1, maar ik kan niets beloven, want we weten niet wat de toekomst brengt.

Deelname aan de Formule 1 als team is tegenwoordig heel erg kostbaar. Er is weinig verbondenheid met de fans en de teams. Ons project wijkt daar erg van af, want daarin draait juist alles om het betrekken van fans, coureurs en engineers. Wij willen een leerplatform creëren en van daaruit verder gaan.

Is dat niet waar het in de Formule 1 ook naartoe moet?

Misschien wel. Ik weet zeker dat er goed meegekeken gaat worden naar onze verrichtingen. De Formule 1 wordt commercieel gezien erg strikt gecontroleerd en kent daardoor veel beperkingen. Toen we het World Endurance Championship benaderden om over ons project te praten werden we met open armen ontvangen en direct begrepen. Zij willen ook meer contact met de fans en zien veel voordelen voor de sport door onze benadering. Dergelijke gesprekken zouden in deze fase van ons project in de huidige Formule 1 ondenkbaar zijn, zeker gezien onze aanpak. Op dit moment is de Formule 1 dus geen optie, maar dat kan in de toekomst veranderen.

Dat ligt wel anders in de Formule E waar juist veel interactie is met de fans. Dat zou dus misschien eerder een optie kunnen zijn?

Ik zou eigenlijk meedoen met een team in de Formule E. Ik was heel ver in de onderhandelingen met een investeerder, maar toen kwam er iets anders op zijn pad waar hij zich op moest focussen en ging het uiteindelijk niet door. Ik vind het een interessant concept, want het is anders dan alle andere klassen die er op dit moment zijn in de autosport en het heeft zeker veel potentieel.

Je vader is eerder dit jaar overleden. Je vertelde me dat hij zich nooit verheven voelde boven anderen en graag met iedereen een praatje maakte. Heeft dat je geïnspireerd wat betreft de openheid en transparantie van het project?

Ik denk eerlijk gezegd dat onze hele familie zo in elkaar steekt. Eén van de redenen dat het merk Brabham zich nooit echt heeft ontwikkeld ligt misschien in het feit dat we er allemaal gewoon op uit trokken om ons werk te doen. We zien onszelf als hele gewone mensen en zijn niet beter of groter dan de mensen die we tegenkomen. Het model is min of meer verweven met ons DNA. Het zit gewoon in onze genen. Toen ik de naam eenmaal terug verworven had, moest ik wat marktonderzoek doen naar de beleving en associatie die mensen hebben met de naam Brabham. Een paar kernwoorden kwamen steeds terug: pioniersgeest, inspiratiebron, grensverleggend en engineering. Met die kernwoorden in ons achterhoofd hebben we de basis gelegd voor ons model.

Wanneer zijn je ideeën voor Project Brabham ontstaan? Heb je nog met je vader kunnen praten over je plannen voor het project?   

We hebben hem steeds op de hoogte kunnen houden,  ongeveer tot een half jaar voor zijn overlijden. In de laatste maanden voor zijn dood ging hij steeds verder achteruit, zijn gehoor werd slechter en hij kon me niet echt meer verstaan door de telefoon. Ik stuurde daarom updates per e-mail. Zijn vrouw, Margaret, las die berichten, zo goed en kwaad als dat ging, aan hem voor. Het werd echter steeds lastiger voor hem om te begrijpen waar we mee bezig waren.

Het is vreselijk jammer dat mijn vader en moeder allebei geen getuige meer kunnen zijn van ons project. Ik moet echter ook bekennen dat het overlijden van mijn vader in zekere zijn heeft bijgedragen aan het project. Ik beschouw het als zijn laatste gift aan ons. Zijn overlijden eerder dit jaar bracht wereldwijd veel herinneringen aan de naam Brabham boven wat ons project absoluut in de kaart speelt. Ik probeer altijd de positieve kanten te blijven zien en heb op die manier meer vrede met zijn overlijden.

Je maakt gebruik van crowdfunding om geld in te zamelen voor het project. Denk je hierdoor in staat te zullen zijn om uitsluitend echt getalenteerde coureurs aan te kunnen trekken in plaats van goed gesponsorde en wellicht minder getalenteerde coureurs (zoals we bij sommige teams in de Formule 1 zien)?

Het idee achter crowdfunding is een tegenovergestelde aanpak dan de reguliere raceteams hanteren. Zij proberen een team samen te stellen, geld bij elkaar te krijgen en coureurs. Dat zijn misschien niet de coureurs die je het liefst zou willen, maar die coureurs brengen geld mee om je team mee op te bouwen en dan  begin je met racen. Vervolgens moet je competitief zien te worden en een community opgebouwd hebben die je verrichtingen volgt, want dat willen bedrijven graag zien.

Ik doe juist precies het tegenovergestelde. Crowdfunding is een geweldige manier om mensen te betrekken bij het project, zodat ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van de rentree van één van de meest iconische namen in de autosport en samen met ons die reis willen maken. Wij beginnen met het aanleggen van onze basis die voor een heel groot deel uit fans bestaat nog voordat we goed en wel van start gaan. Als die basis groeit zullen er meer gesprekken volgen met investeerders en bedrijven en heb ik er vertrouwen in dat we genoeg geld zullen hebben om ons werk goed te kunnen doen op de manier zoals we zouden willen.

Hoe ben je op het idee gekomen om crowdfunding te gebruiken om het project te financieren?

Ik heb deze mogelijkheid vooraf uitgebreid bestudeerd. De reacties die we tot nu toe vanuit de hele wereld hebben ontvangen zijn fantastisch. Mensen vinden het een geweldig idee en zien Brabham graag terug in de autosport. Ze vinden het nog mooier dat ze deel uit kunnen maken van het project. Mensen dragen tevens bij aan de inzage in het proces via het digitale Brabham platform in de toekomst.

Het is vergelijkbaar met andere crowdfunding projecten. Als je je wilt inkopen in een bepaalde technologie waar je in de toekomst graag een product uit  ziet voortkomen, moet je een bijdrage leveren om ervoor te zorgen dat het product er daadwerkelijk komt. Dat doen wij eigenlijk ook en uit de reacties die we tot nu toe hebben gekregen blijkt wel het idee aanslaat bij de mensen.

Staat het project ook open voor andere vormen van sponsoring?

We bouwen eerste een community op. Dat doen we op een volledig open en transparante manier. Ik heb voorafgaand aan de lancering van het project met een aantal bedrijven gesproken om hun interesse in het model te peilen. Alle gesprekken waren zeer positief. Ze vonden het idee leuk, het feit dat mensen erbij betrokken worden en dwars door een raceteam heen kunnen kijken.

We zullen diverse producten belichten. Hoe ze getest en gebruikt worden binnen een raceteam bij voorbeeld. Dat biedt volop kansen. In een normaal raceteam zijn de mogelijkheden daarvoor nogal beperkt. Al die geheimhouding zorgt voor een gat tussen het publiek, de fans en de teams. Dat gooien wij allemaal overboord en dat geeft een hoop nieuwe mogelijkheden.

Mensen en bedrijven die het project steunen kunnen toegang krijgen tot gegevens en kunnen zelfs meebeslissen over de ontwikkeling en het management van het team. Hangt de hoeveelheid invloed die iemand krijgt af van het bedrag dat iemand bijdraagt?

Dat is afhankelijk van het pakket waar ze voor kiezen via crowdfunding. Er zijn diverse pakketten die verschillende niveaus aan toegang bieden voor de toekomst. We hebben een digitaal platform voor fans, coureurs en engineers, want we willen die mensen inspireren en hen de mogelijkheid geven met ons mee te groeien. Als jonge engineer krijg je niet vaak de kans om op deze manier in de racewereld mee te kijken. Er valt zoveel te leren waar ze in hun eigen leven hun voordeel mee kunnen doen. Datzelfde geldt voor coureurs en fans, want als wij laten zien hoe we bepaalde doelen bereiken kunnen andere mensen daar misschien ook van leren. Iedereen heeft nu eenmaal doelen in zijn leven, die men wil bereiken.

Ik ga al een tijdje mee in de racewereld, 31 jaar als coureur om precies te zijn. Het gedeelte dat de mensen niet zien is naar mijn mening juist het meest fascinerende stuk. Het gaat niet alleen om het racen op het circuit. Het bouwen van een team en het operationeel krijgen ervan is een zware taak en een grote uitdaging. Er gebeurt zoveel en er gaat van alles mis waar je vervolgens weer van leert. We gaan proberen de 24 uur van Le Mans te winnen. Het is toch geweldig als mensen de voorbereidingen en alles wat er bij komt kijken als insider mee kunnen maken om daar uiteindelijk voor zich zelf wellicht ook iets uit kunnen halen.

Je zoon, Sam, en je neef, Matthew, hebben allebei de ambitie om ooit Formule 1 wereldkampioen te worden. Is er een kans dat we een Brabham zullen zien racen voor Brabham? 

Als familielid, als vader en oom, zeg ik: "Dat zou geweldig zijn," maar als teambaas heb ik mijn verantwoordelijkheden te nemen jegens het team en moet ik mijn emoties opzij zetten. Als het werkt fantastisch, maar zo niet: dan niet. Zo simpel is het.

Dus, David, hoeveel jaar denk je nodig te hebben om Brabham terug op de Formule 1 grid te krijgen?

Het  is onmogelijk om daar nu een antwoord op te geven. Als deze community en het model snel groeien en andere series of de  Formule 1 er op een andere manier naar gaan kijken dan wordt onze kans om in de Formule 1 terecht te komen groter . Het zou zelfs om een bestaand team kunnen gaan. Iemand kan een team overnemen en ziet ons model groeien. Die partij zou ons er voorbeeld bij kunnen betrekken om de krachten bundelen . We weten gewoon niet wat er in de toekomst kan gebeuren. Het hangt van zoveel af dat het nu te vroeg is om er iets over te zeggen.

Het is een droom en die zou best wel eens uit kunnen komen. We weten alleen nog niet hoe de weg ernaar toe eruit ziet en hoeveel tijd ervoor staat.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Klinkt als een zeer interessant project.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is