Ecclestone op zoek naar populariteit.....hmmmmm...

Gestart door Erwin-82, 28 juli 2014 - 20:11:39

« vorige - volgende »

0634

Dat weet ik niet, geen idee. Ik weet de cijfers niet. Internet is daar heel warrig over. Maar dat moet je dus uitzoeken. En als daar blijkt dat de CL niet daalt, maar groeit, of gelijk blijft of whatever dan kan je daar verdere conclusies aan verbinden.

Bovendien, misschien is het best wel zo dat er verloren wordt door een decoder. Maar hoe zit dat over vijf jaar? Of over tien jaar? Wanneer decoders misschien wel (maar misschien ook niet) het tv beeld gaan bepalen. Hoe zit het met de plannen van de uitzendgemachtigden? Wat is hun visie hierop? Hoe zetten zij het product in de markt? Hoe is hun marketing geregeld? En hoe zit het met de andere sportbonden? Hoe denken zij erover? Hebben zij al eens onderzoek gepleegd? Is pay-per-view misschien een optie? En ga ook eens in gesprek met de commerciële omroepen. Kijken wat zij ervan vinden.

En zo zijn er nog talloze dingen die onderzocht moeten worden. Gaan we wel de goede kant op qua circuits? Prijsstelling. Marketing. De faciliteiten rond circuits. Merchandising. Sponsors, wat vinden zij ervan? De regels. Social Media. Gewone media. Wat zijn al die invloeden en hoe kan het op al die vlakken beter? Er kunnen talloze redenen zijn en talloze manieren om het te verbeteren, maar daar moet gewoon een plan (of meerdere) voor geschreven worden, met onderbouwing, en daar moet je je dan breed gedragen aan committeren. Daar heb je m.i. veel meer aan dan zomaar even van omroep wisselen.

Jehoentelaar

De kijkcijfers van de CL zijn in Nederland geen goed middel aangezien we het hier zowel op Sport1 als bij de NOS hebben. In andere landen *schijnt* het wel zo te zijn dat de kijkcijfers in elkaar zakken van zaken die achter decoders verdwijnen: topvoetbal, MotoGP, F1 en tennis doen het allemaal een stuk minder dan op de open kanalen. En dat is natuurlijk helemaal niet gek gezien het veel beperktere bereik wat de betaalzenders hebben ten opzichte van de open netten. Als er MotoGP zou zijn op pakweg Eurosport zijn er genoeg mensen die dat min of meer toevallig in de TV-gids zien staan of tegen komen op de beeldbuis, en dan even blijven hangen. Betaalzenders vormen een extra stap voor je die meuk kan kijken (afsluiten abonnement, geld ervoor over hebben, dus eigenlijk zelfs meerdere stappen), waardoor je alleen de echte dedicated fans overhoudt.

Dit alles wil echter niet zeggen dat die situatie altijd zo blijft. De decoder is relatief nieuw in de televisiewereld, en het is goed mogelijk dat de transitie in de televisiewereld zelf een stuk sneller gaat dan bij het grote publiek. De grote vraag is dan of (en indien ja, wanneer) dat grote publiek dan ook echt de stap gaat maken naar de betaalzenders.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 29 juli 2014 - 19:34:31
Dat is ook niet waar. De FIA had die dubbele punten regel er nooit doorheen kunnen drukken zonder steun van de teams. Dus was er wel steun.

Wat de coureurs verder willen vind ik overigens veel minder spannend. De fans zijn vele malen belangrijker voor de voortgang van de sport dan Hamilton of Massa.

Tot slot: ik ben het wel met je eens als je bedoelt dat er teveel verandert en vaak ook nog eens te makkelijk. Ze moeten gewoon eens een paar regels kiezen en daar jaren mee voortgaan, met hooguit af en toe eens een detail hier of daar. Nu is het dit jaar dit en volgend jaar weer dat. Zelfs voor ons fanaten is het lastig bij te houden.

Verder is mijn punt vooral dat we allerlei dingen kunnen verzinnen, maar dat zo'n werkgroep al die argumenten nou eens kan gaan onderzoeken. Ik vind dat heel positief en kan er slecht bij dat mensen roepen dat het onzin is 'want de decoders moeten gewoon weg' en 'we moeten weer vonken hebben onder de auto' of meer van dat soort argumenten.

Het is allemaal nergens op gebaseerd, behalve op persoonlijke voorkeur. Maar een multinational als F1 kan niet op basis van persoonlijke voorkeur gerund worden maar op basis van een gedegen strategie en plan dat gestoeld is op onderzoek. Ik vind het superpositief deze werkgroep. Ben er echt heel blij mee.

Wellicht is er bewust met 4 races als inzet gestart zodat de teams uiteindelijk maar met 1 race ingestemd hebben? Tja, of er dan echt steun geweest is....?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Arthur op 30 juli 2014 - 19:15:15


Wellicht is er bewust met 4 races als inzet gestart zodat de teams uiteindelijk maar met 1 race ingestemd hebben? Tja, of er dan echt steun geweest is....?


Precies! Ik had ook eerder geschreven dat de teams uit arre moede maar met Bernie mee gingen. Ze hadden geen zin in een ellenlange discussie met opa Bernie...Marko onthulde dat, volgens mij.

0634

Kom op Franky: jij of all people, kan natuurlijk niet ineens een uitspraak van Marko als bewijsmiddel aanvoeren... ;)

De teams hebben er met zijn allen mee ingestemd. Dus was er steun. Ook van de FIA trouwens want die moet er ook nog wat van vinden.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 30 juli 2014 - 22:07:55
Kom op Franky: jij of all people, kan natuurlijk niet ineens een uitspraak van Marko als bewijsmiddel aanvoeren... ;)

De teams hebben er met zijn allen mee ingestemd. Dus was er steun. Ook van de FIA trouwens want die moet er ook nog wat van vinden.
Met dit soort dingen voert de FIA volgens mij gewoon uit wat er is afgesproken. Bovendien kun je je afvragen waarom de teams er mee in hebben gestemd. Pure armoede zoals Franky zegt was het denk ik niet, maar t had wel met geld te maken.

0634

Tuurlijk.  Alles draait om geld. Ik zeg alleen dat het niet alleen Bernies schuld is, die kutregel.

Arthur

De teams hebben er mee ingestemd. Maar wat is er aan vooraf gegaan alvorens ze ingestemd hebben. Dat is de vraag. De inzet was 4 races en wellicht hebben ze dat terug weten te brengen [met tegenzin] tot 1 race. Ik ken de onderhandelingen niet...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Ze kunnen ook nee zeggen. Dan gebeurt het niet.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 30 juli 2014 - 23:56:04
Ze kunnen ook nee zeggen. Dan gebeurt het niet.

Wellicht een andere [die ze niet willen] regel en dus maar gekozen uit de beste van de slechte opties? Ik roep maar iets ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 30 juli 2014 - 22:07:55
Kom op Franky: jij of all people, kan natuurlijk niet ineens een uitspraak van Marko als bewijsmiddel aanvoeren... ;)

De teams hebben er met zijn allen mee ingestemd. Dus was er steun. Ook van de FIA trouwens want die moet er ook nog wat van vinden.


:P :P :P


CitaatDe teams hebben er mee ingestemd. Maar wat is er aan vooraf gegaan alvorens ze ingestemd hebben. Dat is de vraag. De inzet was 4 races en wellicht hebben ze dat terug weten te brengen [met tegenzin] tot 1 race. Ik ken de onderhandelingen niet...


Ik weet nog dat Autosport had bericht dat Bernie bereid was zijn hakken in het zand van Abu Dhabi te zetten. De teams hadden daarnaast andere dingen aan hun hoofd zoals de conversie naar de turbo-motor.


En dus hebben ze ermee ingestemd om van het gedoe af te komen. En ze kunnen inderdaad nee zeggen, maar dat moest ook unaniem gebeuren. Ook zoiets waar Bernie op rekent dat het niet gebeurt en hij de boel zo kan aansturen.


Dat lukt natuurlijk niet altijd....dat zeg ik maar even.

Niels_

Ik lees hier nu veel over decoders en het lijkt erop alsof dit voor velen een probleem is. Maar volgens mij ligt het totaal anders.

Waarom zijn wij allemaal fan geworden van racen? Voor mij is dat omdat ik van auto's houd en omdat ik hou van spannende duels en spannende races. Maar net dat is hetgeen waar het de F1 aan ontbreekt op dit moment. Na zondag duurden de gesprekken over de race met mijn vrienden wat langer dan bij een gewone droogweerrace waar Mercedes 1e en 2e wordt. Want zondag was gewoon een toprace, ook al kwam het door de omstandigheden. Maar het was spannend, er waren veel duels en halverwege de race had ik echt geen flauw benul wie er nu ging winnen.

Maar het punt is dus: waarom haken mensen af met het kijken van F1? Ik heb veel mensen die mij vorig jaar of 2 jaar terug (toen het niet op een betaalzender was) al zeiden dat ze niet meer keken. Waarom? "Dezelfde wint altijd" en "er is geen spanning meer" zijn dan de antwoorden die altijd terugkeren. Dan kan je wel zeggen "dat is geen echte fan", maar als dat soort mensen afhaken, weet je ook dat er op een bepaald moment nog andere volgen. Wanneer races spannend zijn, gaan meer mensen ook overwegen ervoor te betalen, want 1u30 - 2u00 genieten van duels op het allerhoogste niveau, wie wil dat niet zien?

Naar landen zonder racecultuur gaan vind ik allemaal best ok, met het oog om daar die cultuur daar wat op poten te krijgen. Zit enige logica in die te verdedigen valt, maar hoeveel races we de laatste 10 jaar op dat gebied hebben bijgekregen is gewoon wat teveel van het goede lijkt me. Wat we blijven doen in Bahrain (om er maar 1 op te noemen) is me gewoon een raadsel. Een GP als die van Singapore stoort me dan weer een pak minder: niet omdat het daar geweldig mooie lichtjes zijn e.d., maar de boel is daar wel altijd uitverkocht en het is een unieke piste. 'Het concept' voor die race lijkt te werken. Maar als we dan weer verder kijken naar zo'n GP van China... Tja, dat doet pijn aan de ogen, en ook wel aan het hart. Het feit dat een geweldige GP van Italië dreigt van de kalender te gaan voor zo'n circuit vind ik echt onbegrijpelijk. Je kan wel zeggen dat die markten belangrijk zijn, maar zijn de fans niet het allerbelangrijkste? Zonder fans kan je wel met dure sponsors op je wagen rijden, maar als er niemand kijkt is dat echt een dikke 0-operatie.

Anyway, ik ben wel voorstander van een werkgroep, maar de heren zullen veel werk hebben. Heel veel.

0634

Citaat van: Arthur op 31 juli 2014 - 00:17:39
Citaat van: Jeroen op 30 juli 2014 - 23:56:04
Ze kunnen ook nee zeggen. Dan gebeurt het niet.

Wellicht een andere [die ze niet willen] regel en dus maar gekozen uit de beste van de slechte opties? Ik roep maar iets ;)

Kan allemaal. Maar zeggen ze nee is het nog steeds nee, zoals toen met die medailleregel. Maar misschien dat Bernie op een ander vlak weer wat heeft gedaan, waardoor de teams met 1 race akkoord gingen. We weten het niet.

Anyway: laten we het niet teveel uitmelken, aan alleen die dubbele punten ligt het allemaal niet.

Figge

Ik denk niet dat je F1 met voetbal kunt vergelijken of met Wimbledon. F1 is een echt WK dat elk jaar opnieuw plaatsvindt. CL is europees. Wimbledon een jaarlijks event van 2 weken. Geen enkel kampioenschap is jaarlijks met een wereldwijd publiek zo groots als F1 volgens mij. Uiteraard is er MotoGP, maar om een of andere reden is dat gewoon minder grootst als F1. Het zal ongetwijfeld komen doordat 90% van de wereldbevolking zich er een voorstelling van kan maken hoe het is om heel snel auto te rijden. Waarom? Omdat we allemaal autorijden. Motoren is al een stuk minder. En andere sporten ook. Niet iedereen voetbalt of tennist.
Dat is het unieke van F1. Je moet voor het grote publiek meer inspelen op het gevoel dat iedereen het referentiekader heeft, over hoe het zou kunnen zijn om F1 te rijden. Je moet laten zien hoe bijzonder het spelletje is. Daar zie je veels te weinig van.
Daarnaast is het mijn overtuiging dat F1 zich moet focussen op een laagdrempelige toegang tot zijn volgers. En dit moet nieuw ontwikkelt worden. F1 is niet te vergelijken met andere sporten door de opzet van het kampioenschap. Daarmee bedoel ik, een WK dat elk jaar een bijna jaar duurt. Olympische spelen duren maar een maand. WK voetbal idem. Beide ook nog eens slechts eens per 4 jaar. Plus, het zijn toernooien. CL? Dat is alleen Europees. Eredivie? Alleen Nederlands. Das allemaal niet wereldwijd.
F1 moet de toegankelijkheid vergoten door het laagdrempelig te maken om het te volgen. Interacties zoeken met de fans. Termen als sharing en community's moeten in F1 nog vorm krijgen. Alleen hoe doe je dat op een manier die wereldwijd gecreëerd kan worden?
Dat is iets waar andere sporten geen of minder last van hebben. Het product Formule 1 is het probleem niet. DRS, ERS, zijn ook allemaal niet schadelijk voor F1. Nee zelfs de dubbele punten regel niet. Dagelijkse toegang tot het product is het probleem. Tuurlijk zijn er websites, forums, individuele team en coureurs sites en dergelijke. Maar dat is geen F1. Das is een onderdeel van een deelnemer van de show die F1 heet. Maar het is niet het product F1. Ik denk dat daar de uitdaging ligt.


Jehoentelaar

Citaat van: Niels_ op 31 juli 2014 - 01:44:39
Ik lees hier nu veel over decoders en het lijkt erop alsof dit voor velen een probleem is. Maar volgens mij ligt het totaal anders.

(verhaal)
Niet mee eens. Toen F1 begin deze eeuw floreerde hadden we ook één iemand die alles won. Dat was een legende die iedereen (nou ja, bijna iedereen) in actie wilde zien. Hoe is dat dan ineens veranderd in de laatste pakweg vijf jaar?

Overigens zijn zowel het WK voetbal, het EK voetbal en de Olympische Spelen wereldwijd beter bekeken evenementen dan Formule 1. Maar dat zijn dan ook de enige drie. Voorlopig.