BTCC 2014

Gestart door Sphinx, 01 mei 2014 - 18:00:52

« vorige - volgende »

Sphinx

Ook hiervoor een apart topic.

Citaat van: Sphinx op 03 april 2014 - 15:48:24
Afgelopen weekend ook weer begonnen: het British Touringcar Championship. In het openingsweekend in Brands Hatch (waar op de korte Indy-layout werd gereden) stonden maar liefst 31 auto's aan de start: Honda, Ford, VW, BMW, Mercedes, Toyota, MG, Proton en Audi zijn vertegenwoordigd, maar de meeste wagens rijden met een standaardmotor: een 2 liter turbo-geblazen blok dat is getuned door Swindon Engines en 300 pk levert. Alleen het officiële Honda team Yuasa en team Motorbase, dat met Fords uitkomt, laten hun huistuner het blok ontwerpen. Bekendste namen aan het vertrek zijn Alain Menu, die in een Volkswagen Passat aan de start komt, en Fabrizio Giovanardi in een Ford Focus.



Andrew Jordan gooide er aan het begin van race 1 deze stijlfiguur uit, maar werd wel winnaar van twee races achter elkaar. In de derde race, die volgens reverse grid loting gaat, moest hij van zes vertrekken en sneeuwde onder in het middenveld. De laatste race ging naar Colin Turkington, die profiteerde van het feit dat het complete Ebay BMW team van 1, 2 en 3 mocht vertrekken. Zijn teamgenoten Nick Foster en Rob Collard startten dan wel voor hem, maar voor de halve race om was, was "Turks" al niet meer in te halen.



Jordan leidt de stand met 47pt, twee punten meer dan merkgenoot Gordon Shedden en drie punten meer dan Turkington.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Donington Park

Citaat van: Sphinx op 24 april 2014 - 10:34:01
Eindelijk de tijd genomen om nog eens écht close racing te zien, inclusief alle heerlijke chaos die een halfnatte baan meebrengt. Het tweede raceweekend van de BTCC werd op Donington verreden. Jason Plato vertrok van pole en won vrij simpel race 1, met teamgenoot Sam Tordoff steeds kort achter hem. De Bmw's van Rob Collard en Colin Turkington startten nog wel snel, maar waren niet op een natte setup berekend, waardoor ze algauw de Honda's van Shedden, Neil en Jordan achter zich aan kregen. Jordan pakte in race 1 de derde plek, maar moest het punt voor de snelste ronde aan Rob Austin laten, die als enige een pitstop maakte voor slicks toen de baan opdroogde.

In de 2e race kwam het met bakken uit de hemel en kwam er na een spin van Alain Menu in Craner Curves een kettingreactie op gang die eindigde met de dubbele uitschakeling van Rob Holland en James Cole, die hard in de boarding landden op de enige plek die niet van bandenstapels was voorzien.
Na de safetycar liep Tordoff weg bij het uitgedunde veld, Plato werd dit keer tweede, Shedden profiteerde van een foutje van Jordan en werd 3e.



In de laatste race mocht Turkington van pole vertrekken en probeerde de tactiek van de MG's te kopieëren, maar hij had geen teamgenoot als buffer en kreeg tegen het eind van de race Shedden op bezoek. De twee kemphanen kwamen vorig jaar al eens in aanvaring op Snetterton, waarbij "Turks" twee keer een podiumfinish in rook zag opgaan door een klassieke bump and run manoeuvre. De wedstrijdleiding wees toen tot twee keer toe een protest van BMW tegen Honda af. Het kan verklaren waarom Turkington in de laatste bocht zijn BMW helemaal naar buiten liet lopen om Shedden door het grind te sturen. Lukte niet helemaal, want zelf kwam hij ook naast de baan en RWD tegen FWD in grind, dat was een verloren zaak. Dus weer een protest tegen Honda, omdat Shedden zou hebben afgesneden. Weer afgewezen dus. Het geneuzel overschaduwde een geweldige inhaalrace van Menu, die als laatste moest starten maar in droge omstandigheden op plaats 9 uitkwam. Het leverde hem tevens de eerste plaats de Jack Sears Trophy, vroeger een Cup voor oude S2000 auto's, nu omgevormd tot een soort "overtake-klassement".



Kortom, zoekt u close racing, regenchaos, beetje geruzie tussen teams en turbomotoren die herrie maken? Probeer het Brits Tourwagen kampioenschap eens. Tijdelijk verkrijgbaar via Youtube of uw nieuwsgroepenverdeler  :P

Dit weekend het volgende raceweekend op de hogesnelheidsbaan van Thruxton
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Ook het btcc weekend in Thruxton voldeed volledig aan de verwachtingen. Andrew Jordan is altijd goed op deze baan en domineerde in de Pirtek Honda zowel de trainingen als de kwali, waarin hij een ronderecord van Yvan Muller uit 2002 brak. Ook de Honda Tourers hadden een goede kwali; Matt Neil zette zijn auto op 2 op 0.176sec van Jordan, Gordon Shedden kwalificeerde zich nipt als derde, met slechts een paar duizendste op Mat Jackson in de Motorbase Ford.

Jordan nam in race 1 een kopstart en kon profiteren van de Tourers die om beurten probeerden de Ford van Jackson te passeren, maar daar zoveel moeite mee hadden dat Jordan tegen de tijd dat Neil's aanval slaagde al 2 tellen voorsprong had. Jackson moest wat gas terugnemen door bandenslijtage en zag daardoor Shedden ook al snel voorbijkomen. Beide Tourers wisten het gat met Jordan tot 1.2 sec te verkleinen, maar dichterbij kwamen ze niet. Waarmee Jordan, Neil en Shedden een Honda 1-2-3 neerzetten.



In race 2 had Jordan opnieuw een goede start, maar Collard had een raketstart vanaf vijf en lag dankzij een remfoutje van Shedden ineens 2e achter Jordan. Die probeerde opnieuw weg te lopen toen Shedden met Collard in de clinch ging, maar door de extra ballast die hij na zijn overwinning in race 1 kreeg werd zijn Honda een stuk levendiger bij late remacties. Shedden kwam na enig aandringen Collard én Jordan voorbij en wist de leiding vast te houden tot het einde. Dat kwam twee rondes eerder nadat Rob Austin Nick Foster van de baan veegde en de BMW over de bandenstapels bij Church katapulteerde. Austin werd voor de tik die hij uitdeelde uit de uitslag geschrapt. De wedstrijdleiding besloot de rode vlag te zwaaien en Shedden werd tot winnaar uitgeroepen, Jordan werd 2e, Collard netjes 3e.



Race 3 werd er een in de categorie "alles erop en eraan". Fabrizio Giovanardi vertrok van pole, maar was de leiding al gauw kwijt aan een BMW.  Ditmaal was Colin Turkington de snelste starter en na twee bochten had de Noord-Ier vier plaatsen goedgemaakt. De leiding zou hij de volgende 18 ronden niet meer afgeven, ook niet toen het veld voor een dubbele safety car weer in elkaar schoof na zware crashes voor Ollie Jackson , die zelfs met 180 km/h van de baan ging en het bos indook na een breuk in de ophanging. In Church corner werd daarna permanent geel gevlagd, maar Jackson en Shedden passeerden de Vauxhall van Jack Goff er evengoed. Ook nu weer kwamen Honda en BMW met elkaar in aanvaring, toen Shedden eerst Collard aan de kant beukte, en Neal toen ie dat ook probeerde een koekje van eigen deeg kreeg en door Collard uit de baan werd gedrukt. Beide heren ruzieden in de pits nog wat na, maar Collard kwam er met een waarschuwing van af, Neal werd als 23e geklasseerd en Shedden moest zijn vijfde plaats aan Goff inleveren. Turkington won vrij gemakkelijk de race met een kleine voorsprong op de Fords van Jackson en Giovanardi.

Jordan deed in race 3 goed aan schadebeperking en werd als vierde afgevlagd. Doordat Plato een slecht weekend kende met een 6e en een 7e plaats en een uitvalbeurt in race 3, wordt de Honda rijder alleen leider met 141pt en klimt Shedden naar plek 2 met 133pt. Ook Turkington en Neal gingen Plato voorbij, die terugvalt naar vijf met 106pt. Volgende raceweekend is begin juni in Oulton Park.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#3
Het BTCC_raceweekend in Oulton Park laat nogal wat stof opwaaien. Voor het eerst werd er op de lange layout gereden zonder de Island Hairpin, waarmee helaas ook een prima inhaalgelegenheid op de smalle baan verloren ging. Kwalificatie liep nogal moeizaam door zware crashes voor Jack Clarke en Adam Morgan. Colin Turkington vertrok in race 1 van pole en werd eigenlijk tot de finish niet meer teruggezien. Rob Collard had vanaf drie een superstart en liep samen met teamgenoot Turkington weg bij de rest. Tegen het einde moest hij Turkington ook loslaten en beide Ebay BMW's kwamen in een 1-2 over de finish, op 2 tellen afstand van elkaar. Jason Plato haalde een derde plaats op, 5 tellen achter de BMW's.



Race 2 werd een RWD_feestje tussen de Ebay BMW's en de Audi van Rob Austin, die alle drie profiteerden van hun snelle starts. Austin passeerde Collard op een gegeven moment, tot hij het safetycar bord zag voor een botsing tussen Jack Goff en Dave Newsham. Collard passeerde hem dus weer, en na het opruimen liepen de BMW's weg terwijl Austin onder druk van Plato kwam te staan, maar niet toegaf. Aan de finish was "Turks" opnieuw het snelste voor Collard. Austin kwam als derde over de streep. De stewards echter bepaalden dat de inhaalactie van Austin op Collard vlak voor de SC-situatie legaal was, en dat Collard naar 3 werd teruggezet omdat zijn inhaal wél illegaal was. Austin dus alsnog tweede en een compleet RWD-podium. Hetgeen bij MG-rijder Jason Plato gemopper ontlokte over de voordelen van achterwielaandrijving bij de start. Ook Andrew Jordan was niet blij met zijn lage klasseringen tot nu toe (15e en 10e): de Honda's gingen sowieso slecht, alleen Gordon Shedden kon zich twee keer in de top5 handhaven.



Aron Smith mocht voor race van pole vertrekken, met Tom Ingram naast zich. Dankzij een flinke regenbui werd de derde race op een natte baan gereden. Al na een ronde hield de auto van Ingram er helaas mee op, waardoor de safetycar naar buiten moest. Smith kreeg vervolgens druk van Shedden en een opstomende Plato, die het helemaal gehad had met de BMW's en zowel Collard als Turkington aan de kant ramde bij een inhaalpoging. Collard ging daarbij in de rondte, Turkington verloor een derde plaats. Smith werd afgevlagd als winnaar, 0.8sec voor Shedden, de eerste overwinning voor de VW Passat en team BMR. Plato moest van de stewards zijn derde plek inleveren aan Turkington. Waarschijnlijk was dat de druppel en zowel Plato als teambaas Ian Harrison klaagden over het enorme voordeel dat de BMW's en Austin's Audi zouden hebben.



De commissie onder leiding van Alan Gow was het helaas met hen eens, waardoor de BMW's van Ebay en Audi's van Rob Austin Racing vanaf Croft (29 juni) een langere eerste versnelling krijgen om hun startvoordeel in te perken. Persoonlijk vind ik het overdreven: de RWD-auto's zijn sneller ja, maar zoals aan het voortdurende gebots en gebeuk van de Honda's en MG's te zien ook kwetsbaarder in deurklink-aan-deurklink duels. En om nu te zeggen dat BMW het veld oprolt, nee. Turkintong rijdt gewoon het hele jaar al constant Zowel Oulton als Croft zijn technische circuits waar de BMW's idd een voordeel hebben, en wss is de commissie bang dat het gezeur volgende keer van meerdere kanten komt. Tevens vondt Gow het achteraf fout om de lange layout van Oulton te gebruiken, nadat vele coureurs bij hem hadden geklaagd over saaie races zonder echte mogelijkheden in te halen. De kans is dat ook groot dat de layout met Island Hairpin volgend jaar weer terug is.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

De F1 begint met zn zomerstop, de touringcar klassen komen er juist uit. Op Snetterton werd de tweede helft van het seizoen afgetrapt. Jason Plato reed pole en verklaarde nogal cryptisch dat hij "nooit van zijn leven na bocht 1 aan de leiding zou liggen". De reden was dat Colin Turkington de BMW op plaats 2 parkeerde, en MG voert nog steeds campagne tegen BMW om de 1-serie nog verder in te perken. Sportief gezien was Plato's dominante overwinning in race 1 een succes, politiek gezien echter een nederlaag, want de MG won met gemak de start van de BMW en "Turks" kon weliswaar met gemakt de kibbelende Honda van Matt Neil en de Merc van Adam Morgan afhouden, maar hij liep pas flink op Plato tegen het einde, toen die vastzat achter een koppige Dave Newsham, die zich niet zomaar op een ronde liet zetten. De "ontwikkelronde" liet zien dat Mercedes en VW aardig wat snelheid gevonden leken te hebben met Morgan op vier en Alain Menu die een 5e plaats ophaalde en Aron Smith die 6e werd. Andrew Jordan had het zwaar. De coureur van Pirtek Honda was in de voorbereidingen zwaar gecrasht en leek even op doktersadvies de races te moeten overslaan, maar hij startte toch vanuit de pits. Punten zaten er niet in, want Robb Holland pikte hem in de laatste ronden de 15e plaats af



In race 2 ging het eigenlijk niet veel beter voor Jordan, die weliswaar een schitterende opening had en binnen drie rondjes in de top10 reed, maar toen in een melee met Rob Collard en Jack Goff terechtkwam. Alledrie spinden ze van de baan, en Jordan kwam weer terug op 15 terecht, waar hij was begonnen. Na de finish werd hij door teambaas en vader Mike Jordan vriendelijk verzocht niet meer te starten in de laatste race omdat hij tekenen van uitdroging vertoonde. Vooraan ging het er net zo turbulent aan toe. Dit keer had Plato meer ballast aan boord dan Turkington, die nu wel als snelste weg was. In ronde 9 kwam Plato hem op het lange rechte stuk voorbij. Turkington zette nog wel aan in de laatste ronden, maar Plato hield 1.8sec over aan de finish. Gordon Shedden hield de eer voor Honda hoog met een derde plek, voor Neil die alweer met Adam Morgan in duel raakte om plaats vier. Morgan kon zich echter wel even bij de stewards melden nadat hij Menu van de baan tikte, die vol in de vangrails knalde en na 1 ronde al in kon pakken.



In race 3 wees de loting Smith aan voor de pole, met de Fords van Mat Jackson en Fabrizio Giovanardi achter zich aan. Smith's VW is normaliter al een grote auto, maar de Ier slaagde erin de wagen zo breed als een Transporter te maken en wat de Fords ook probeerden, ze kwamen Smith niet voorbij. In de laatste ronde bij "Bomb Hole" wilde Giovanardi teveel en kon maar net een spin voorkomen, maar hij verloor daardoor wel de derde plaats aan Turkington. De Noord-Ier werd echter het middelpunt van een akkefietje tussen Neal en Morgan, die elkaar herhaaldelijk aantikten, waardoor Morgan twee plaatsen verloor. Toen Neal probeerde ook Turkington te verschalken, ramde die Neal van de baan waardoor hij buiten de top10 landde.



Na de race besloten de stewards dat "Turks" de punten mocht houden, maar wel een gridstraf voor het volgende weekend kreeg. Ironisch, aangezien precies hetzelfde vorig jaar in omgekeerde volgorde gebeurde, toen Turkington van de baan werd geveegd door Shedden, die ook alleen een penalty voor de volgende race kreeg, maar een race later hetzelfde flikte. Team WSR BMW en Yuasa Honda leven sindsdien in een soort koude oorlog met elkaar. Over Koude Oorlog gesproken, ondanks zijn goede weekend weigerde Plato toe te geven in zijn kruistocht tegen de BMW's. "Als ik op vakantie was geweest, was Colin helemaal aan de horizon verdwenen." Als het alleen daar aan de achterwielaandrijving lag, waren Collard, Nick Foster en ook de Audi's van Rob Austin en Hunter Abbott veel vaker vooraan te vinden, dus op dit moment probeert MG een punt te maken dat er niet is.

In de stand heeft Turkington 228pt, Shedden klimt naar 2 met 221pt, Jordan zakt naar 3 met 200pt. Plato is Collard nu voorbij en vierde met 179pt, Collard heeft 170pt
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Miguel

Sinds Snetterton verkracht is, vind ik ook de races daar het aanzien niet meer waard. Normaal volg ik iedere seconde van de BTCC-races, maar dat nieuwe, nietszeggende gedeelte is werkelijk slaapverwekkend. Op naar Knockhill voor een race op een écht circuit!
Peace out yo.

Jehoentelaar

Dat circuit is inderdaad volledig naar de vernaggelerij gegaan.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 05 augustus 2014 - 18:13:24
Dat circuit is inderdaad volledig naar de vernaggelerij gegaan.


Zoals zovele circuits vandaag de dag... :'(

Sphinx

#8
Knockhill deed vorig weekend vooral het "knock" in de naam eer aan, want er werd flink geknokt in de Schotse Hooglanden. Naast de 8 plaatsen gridstraf voor Colin Turkington kreeg Ebay BMW nog een ander probleem. Rob Collard had nog een penalty openstaan na zijn botsing met Andrew Jordan in het vorige weekend, dus moest hij achteraan vertrekken ondanks een achtste tijd. Turkington zou door zijn poletijd minus straf als negende vertrekken, Sam Tordoff kreeg met de 2e plek de pole cadeau. Rob Austin zette "Sherman" op een derde plaats neer, voor alle drie de Honda's.

Race 1 werd een van de leukste en meest chaotische van het hele seizoen. Tordoff had de beste start en kon Austin achter zich houden, achter die twee ontstond een opstopping omdat Jason Plato goed verdedigde, maar zijn MG was te langzaam om terrein goed te maken. In ronde acht ging het mis toen Mat Jackson tegen Plato opreed en Turkington afschoot die buitenom wilde komen. Safetycar moest eruit en hoewel "Turks" een intercom verbinding met de commentaarpositie had, kwam er geen woord uit, maar aan zn ogen te zien kookte de Noord-Ier. De Yuasa Honda's bewezen opnieuw hun status van Botsauto, want Matt Neil kwam de Audi niet zonder hem het gras in te tikken voorbij en het was alleen aan die safetycar te danken dat Austin bij kon blijven. En als er niks is om tegen te knokken, gaan de Honda's maar onder elkaar vechten. Gordon Shedden probeerde Jordan buitenom in te halen, de twee raken elkaar, Shedden gaat dwars over de baan en ramt zijn merkgenoot uit de race. Plato kon door alle incidenten zijn banden wat koelen en kon in het slot Jackson nog aardig opjagen, maar beiden grepen naast het podium. Neal wint uiteindelijk race 1 voor Austin, die zowel blij als boos was, en Shedden, die ondanks die schuiver toch 3e wordt. Collard klom van startplek 31 op naar 12 voor race 2.



In deze race 2 moest Turkington achteraan vertrekken, maar hij had geen ballast mee en de zachte banden onder de auto. Neal had de beste start, maar hij stond niet volledig stil en kreeg een drivethrough. Austin reed een tijdje aan de leiding, maar ging wijd in Duffus en meteen kwam Shedden aankloppen. De Schot rekende verkeerd en werd bij McIntyre door een gecombineerde inspanning van Jackson en Austin in het rond gedraaid. Austin verloor twee plaatsen, Shedden verloor de punten uit het zicht. Op dat moment was Turkington al naar 16 opgeklommen en hij gaf even een master class RWD-racing. Geen enkele keer plantte de BMW zijn neus in de zijkant van een concurrent geen enkele keer tikte de BMW een concurrent op zijn achterbumper. Gewoon veel snelheid meenemen in de chicane, dicht er achter rijden tot aan Clarks en er voorbij, optie B was doorrijden tot de Taylor Hairpin en daar buitenom. Turkington is niet zo goed omdat zijn BMW zoveel voordeel heeft, hij is gewoon zelf een betere racer dan de beukende bendes van Honda en MG. Zet m dan in een goed auto en hij vliegt laag van 27 naar 4 in 25 rondjes. "Het bevel van Dick (Bennett) was één pass per ronde, dan sta je misschien op het podium. Net niet gelukt dus" grijnsde hij voor de camera's. Jackson had intussen nauwelijks moeite om Plato voor te blijven en haalde een dikverdiende overwinning op, voor een wat zure Plato en Austin, die opnieuw ernstig twijfelde tussen boosheid op Honda of euforie na een podium. Bij het vallen van de finishvlag was er nog een flinke klapper van Aron Smith, die door Nick Foster werd afgeschoten vlak voor de eindstreep. De Ier was woedend, maar volgens Foster had hij hem dan maar niet zo bot af moeten snijden uit de Hairpin



De loting bepaalde dat Foster de pole voor race 3 kreeg, met Fabrizio Giovanardi naast zich. Tevens kreeg Marc Hynes voor diverse ramacties in race 2 een straf en moest na drie berispingen in eerdere weekends achteraan starten (apart, maar Hynes is ondanks zijn Maldonado stijl in de toerwagens tevens drivercoach van Jenson Button). Foster had de beste start, maar "Gio" zat vlug op zn staart en ook Dave Newsham en Tom Ingram zaten dichtbij. Collard had op vijf echter de beste start en was na een ronde beide privateers gepasseerd. Een ronde later liet Giovanardi bij een inhaalpoging op Foster zo ver open dat Collard hem bijna per ongeluk inhaalde en nog een ronde later was hij ook Foster gepasseerd. Daarachter verdedigde Newsham zich dapper tegen eerst Ingram, daarna Morgan en tenslotte Turkington. Toen Giovanardi er in de Hairpin opnieuw naast zat schoof de AMD Ford zelfs naar twee op, ook de twee andere Ebay BMW's gingen mee. Maar wat beiden ook probeerden, het werd geen 1-2-3 voor BMW, want Newsham bleek op zijn thuisbaan in een Focus die alle Motorbase updates heeft gekregen toch net een maatje te breed  :P Collard speelt succesvol "The long game" en klimt gedurende het weekendvan 31 naar 12 naar 5 naar zijn eerste overwinning sinds 2012. Newsham bezorgt Shaun Hollamby's AMD team het eerste podium sinds ze van VW op Ford overschakelden en Turkington hapt opnieuw een stuk uit de concurrentie met een derde plek. Het harde maar faire duel met Foster in de laatste rondes zou Mercedes F1 maar eens aan zijn twee coureurs moeten laten zien, want hoewel ze het elkaar moeilijk maakten, lieten ze elkaar net genoeg ruimte. Jordan en Shedden deden het als 5e en 6e nog het best van de Honda's, Neal kwam niet in de top10 uit na een botsing met Giovanardi. Austin viel uit met een gebroken
achterophanging nadat hij voor de derde keer in drie races werd aangereden (dit keer door Plato)



In de stand is "Turks" op 309pt gekomen, Shedden is 2e met 286pt, Plato 3e met 270pt en Collard gaat na zijn overwinning Jordan voorbij om de vierde plaats met 220 om 217. Volgende weekend is volgende week in Rockingham
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!