Oekraine - de Krim

Gestart door gloudiesaurus, 04 maart 2014 - 11:50:54

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Nah dat referendum was een poppenkast. Geen internationale waarnemers en de Tartaren gingen niet stemmen. Zo kan ik het ook. Poetin heeft zoals de Amerikanen gewoon landje-pik gedaan. Rusland is weer 2,5 miljoen inwoners en een stukje land rijker.

En Transnistrië dat is toch dat landje met een hele rijke voetbalclub? En die eigenaar van die club bezit zowat alle in die provincie.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Yes. Dus de tegenstelling arm-rijk zal daar ook niet helemaal oké zijn naar westerse maatstaven, maar of ze nou bij Moldavië horen, onafhankelijk zijn of bij Rusland horen, dat zal voor hen toch niks uitmaken.

Maikel0230

Citaat van: gloudiesaurus op 18 maart 2014 - 23:12:04
Nah dat referendum was een poppenkast. Geen internationale waarnemers en de Tartaren gingen niet stemmen. Zo kan ik het ook. Poetin heeft zoals de Amerikanen gewoon landje-pik gedaan. Rusland is weer 2,5 miljoen inwoners en een stukje land rijker.

En Transnistrië dat is toch dat landje met een hele rijke voetbalclub? En die eigenaar van die club bezit zowat alle in die provincie.

En dan nog maar te zwijgen over de keuzemogelijkheden

A) onafhankelijkheid
B) aansluiting bij Rusland

Je kon dus nog niet eens kiezen voor Oekraïne. Is wat mij betreft de grootste landroof in de geschiedenis van de 21ste eeuw, geen land in de wereld kan een referendum goedkeuren dat gehouden word met militairen in de straten en aan de stemhokjes.

Poetin laat nog maar eens zien dat Rusland zal doen waar het zin in heeft en dat het westen compleet incompetent is om diplomatiek iets te doen. Vanaf dag 1 heeft de EU en de VS gesproken over sancties maar pas in de 'dying moments' worden enkele maatregeltjes doorgevoerd, die Rusland en degene aan wie ze gericht zijn compleet koud laat.

Hoe lang duurt het voordat het oosten van Oekraïne ook onder de Russische adelaar valt?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Precies Poetin toont zijn macht. Poetin wil van Rusland weer een wereldmacht maken. En dankzij al het Russische geld en de olie durft het westen niet hard in te grijpen...

Europa moet maar snel zorgen dat het minder afhankelijk wordt van Rusland, al zal dat nog niet zo makkelijk zijn.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Nu ben ik geen fan van groenlinks (geen idee wat de Belgische versie van de groenen is) omdat ik het een veel te onrealistisch clubje vind, maar het zou natuurlijk best wel wat schelen als we de zoektocht en ontwikkeling van alternatieve brandstoffen eens wat meer zouden stimuleren. Los van dat het natuurlijk wat beter is voor de aarde, ben je (vanuit het westen redenerend) ook in een klap klaar met Arabië,  Venezuela en Rusland. Niet dat die laatste zich in een keer zal gedragen maar dé reden dat er altijd zo paniekerig om die landen gedaan wordt qua niet ruzie durven maken is dan tenminste weg.

Al ligt het in de realitwit wat genuanceerder natuurlijk

Wings

Citaat van: gloudiesaurus op 19 maart 2014 - 23:56:45
Precies Poetin toont zijn macht. Poetin wil van Rusland weer een wereldmacht maken. En dankzij al het Russische geld en de olie durft het westen niet hard in te grijpen...

Europa moet maar snel zorgen dat het minder afhankelijk wordt van Rusland, al zal dat nog niet zo makkelijk zijn.

Ik heb nooit begrepen waarom Nederlands kwaliteit gas wordt geëxporteerd en minder kwalitatief Russisch gas wordt geïmporteerd voor een -in verhouding- te hoge prijs. Het zal wel met belastingen te maken hebben maar hoe afhankelijk zijn we van de Russen? Datzelfde geldt ook voor ruwe olie. Shell, Nederlands, boort immers zelf, all over the world. Kortom, die zogenaamde afhankelijkheid is een politieke afhankelijk. Zal wel te maken hebben met 1 Europa. Verder vind ik de ontwikkelingen aldaar verontrustend. Poetin verlegd grenzen en heeft werkelijk schijt en alles en iedereen.

T.Nuvolari

Citaat van: Perton op 20 maart 2014 - 08:28:36
Nu ben ik geen fan van groenlinks (geen idee wat de Belgische versie van de groenen is) omdat ik het een veel te onrealistisch clubje vind, maar het zou natuurlijk best wel wat schelen als we de zoektocht en ontwikkeling van alternatieve brandstoffen eens wat meer zouden stimuleren. Los van dat het natuurlijk wat beter is voor de aarde, ben je (vanuit het westen redenerend) ook in een klap klaar met Arabië,  Venezuela en Rusland. Niet dat die laatste zich in een keer zal gedragen maar dé reden dat er altijd zo paniekerig om die landen gedaan wordt qua niet ruzie durven maken is dan tenminste weg.

Al ligt het in de realitwit wat genuanceerder natuurlijk

Groenlinks > Groen voor Vlaanderen en Ecolo in Wallonië.

Ik ben het helemaal eens met je post, probleem is dat heel wat westerse bedrijven die fabrieken in Arabië en/of Rusland uitbaten en heel wat politici zitten in de raden van bestuur bij die bedrijven. Je moet niet verder zoeken om te weten waarom het zo lang duurt met die alternatieve brandstoffen.   


Maikel0230

Inderdaad en vergeet niet dat elke overheid veel geld verdient aan de accijns op fossiele brandstoffen, heel veel geld zelfs.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

T.Nuvolari

Maar dat kunnen ze ook uit andere dingen halen. Softdrugs legaal in België = zakcentje voor Brussel.

Maikel0230

Citaat van: M@rc op 20 maart 2014 - 12:56:19
Maar dat kunnen ze ook uit andere dingen halen. Softdrugs legaal in België = zakcentje voor Brussel.

Dat komt er in België nooit door, daar zijn de linkse partijen te zwak voor en zelfs binnen die partijen is men daar verdeeld over, kijk maar naar de S.p.a., waar de leden dit in het verkiezingsprogramma stemden en de partijleiding met de mond vol tanden stond.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Citaat van: Maikel0230 op 20 maart 2014 - 11:52:12
Inderdaad en vergeet niet dat elke overheid veel geld verdient aan de accijns op fossiele brandstoffen, heel veel geld zelfs.

En Nederland heeft daarbij als doelstelling de "gasrotonde" van Europa te worden. Dus wij hebben er ook belang bij.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

Vandaag college gehad over de hele situatie. Gewoon bij Rusland gooien. Enige reden om het niet te doen zijn de pijpleidingen die door Oekraïne liggen.

janke

#42
Citaat van: Perton op 20 maart 2014 - 23:13:57
Vandaag college gehad over de hele situatie. Gewoon bij Rusland gooien. Enige reden om het niet te doen zijn de pijpleidingen die door Oekraïne liggen.

Ik denk niet dat het zo simpel ligt Perton. Met alle respekt. Europa, Amerika, Japan zelfs de NAVO denken over sancties na. Rusland gaat dat dan ook doen. China is zo een beetje hun bondgenoot, toch?? Een crisis is weer in de maak. Iets van 30% van de gastoevoer aan Nederland komt uit Rusland. Stagneert dat, dan zijn de betalende gebruikers straks het lul, wie dan ook. Maar goed, het idee van landje veroveren is al lang achterhaald, volgens mij. Het gaat niet meer om land maar om grondstoffen. Daarin geef ik Hawkings volkomen gelijk.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Uiteraard ligt het niet simpel, daarom ben ik ook tot de conclusie gekomen nadat ik het college heb gevolgd, daarvoor had ik nog geen idee.

EU heeft zich niet aan haar eigen internationale recht gehouden door landen soeverrein te laten zijn, door opstandelingen financieel te steunen omdat hun poppetje meer pro-Europa is, want Yanukovych zijn presidentie was gewoon democratisch. Bovendien heeft heel oost-Oekraïne, inclusief Krim, bij die verkiezingen in elke provincie, inclusief Krim, met meer dan 50% voor Yanukovich gekozen. Is te zien op dit kaartje: http://kougarov.files.wordpress.com/2013/12/47263304_ukraine_election_result.gif Dat is 'toevallig' hetzelfde gebied waar een grote minderheid, of zelfs de meerderheid van de bevolking Russisch spreekt.

Zoals gezegd houdt EU zich niet aan haar eigen internationale recht. Rusland heeft een wet om haar eigen minderheden te beschermen als die er om vragen. Nu kun je natuurlijk twijfelen aan de beweegredenen van Putin om mensen in de Krim te 'helpen', maar vanuit Russisch perspectief en vanuit perspectief van de Russische inwoners van de Krim is de EU simpelweg crimineel bezig geweest.

Dus in dat opzicht is de situatie wel in drie stappen simpel weer te geven:

a) Krim voelt zich Russisch. Achterhaald kaartje, want 2001, maar toch: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Russians_Ukraine_2001.PNG
b) Europa (en het westen) houdt zich niet aan haar eigen spelregels
c) Rusland houdt zich wél aan haar eigen wetten, of deze nou discutabel zijn of niet

In feite is (of was) de situatie in de Krim niet heel anders dan die in Zuid-Ossetië, maar toen bemoeide Europa zich er nauwelijks mee. Niet op deze wijze tenminste, terwijl het handelen van Rusland in essentie eigenlijk hetzelfde was als nu met de Krim. Dus eerlijk gezegd kan ik vrij weinig redenen voor Europa bedenken om zich zo druk te maken om Oekraïne, behalve economische reden, en die zijn wat Oekraïne betreft de pijpleidingen.

Ik heb het dan misschien in één zin verwoord, waardoor het simpel lijkt van me, maar er is wel anderhalf uur discussie met docent + medestudenten aan vooraf gegaan. Dus het was absoluut geen simpele conclusie ;) Het gaat inderdaad om grondstoffen, vandaar deze reactie van Europa.

janke

Is er in Rusland dan ook een wet dat je ongelimiteerd een Oekraine kunt inpakken? Ja dus. Maarja HET Rusland liet wat van hun staten vrij (Gorbatsjov, Perestrojka en Glasnost) en Poetin die schuift dat weer van tafel. Enge man hoor.
Some things are too important to be left in the past.